hoe leer je kinderen op het goede been te licht rijden????HE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

hoe leer je kinderen op het goede been te licht rijden????HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 10:00

hoi....

ik werk 40 u op de manege en geef daar ook alle manege lessen.
Wat ik tegen kom is dat kinderen het lastig vinden op het goede been te lichtrijden.
Ik vraag er regelmatig na of ze op het goede been lichtrijden, maar dan gaan ze gokken en weten ze nog niet hoe ze het moeten zien. Nu vraag ik vaak dat als ze gaan staan of het buiten been dna na voor gat of achter maar dan snappen ze het helemaal niet meer. Wie heeft hier iets voor waarmee een kind de was kan doen. Ik kan van me zelf ook herinneren dat ik pas rond mijn 13e begon te begrijpen wta het was terwijl ik al meerdere jaren reed en altijd kreeg te horen goedzo je zit op het goede been!!! ma ik had geen vlouw id waar ze het over had.

wie heeft er tips????!!!!!!!!!!!!!!?????????

Michelle__

Re: hoe leer je kinderen op het goede been te licht rijden????HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:02

Misschien werkt het als je uitlegt dat het buitenbeen altijd de kant is die aan de kant van de bakrand zit ofzo? Weet wel dat ik het zelf vroeger ook altijd moeilijk vond Schijnheilig

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:02

Als het buitenbeen naar voren gaat, moeten ze gaan staan, en ze moeten gewoon kijken, zo heb ik het ook geleerd, en als ze op het foute been zitten, gewoon even zit zit hoog ,en dan zit je weer goed, zo heb ik het geleerd, en maak er bijna geen fouten meer in!

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:05

Zoals jij het uitlegt is het toch het makkelijkst lijkt mij, althans, zo heb ik het ook geleerd. Buitenbeen naar voor is gaan staan. Maar jongere ruitertjes weten soms niet goed wat binnen en buitenbeen is. Ik zei altijd buiten is de kant van de muur, waar je naar buiten kan. Misschien helpt dat?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 20:18

nee ik denk dat jullie me niet snappen. Wat jullie zeggen heb ik namelijk allemaal al genoemd maar dan nog snappen ze het niet. Ze zien gewoon of hij nou wle of niet naar voor gaat als ze gaan staan. En ik zeg ook idd altijd even zit zit staan dan zitten ze weer op het goede been. Maar zodra ze een wedstrijd moeten rijden en ik ben er niet bij om het te zeggen, dan weten ze niet meer of ze nou wel of niet goed zitten. Dat snappen ze niet. Ik geef erg wedstrijd (onderling elke maand op onze manege) gericht les zodat ze ook prescies weten wta ze moeten doenenz. Maar het goede been blijft een drama

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:53

Toen ik het vroeger toen ik een jaar of 6 was niet zag hebben ze stukken wit tape op de schouder van het paard geplakt... dan kon ik zien wanneer het tape naar voren ging en dan moest ik staan... na een maandje zat het erin en kon het tape er af...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:55

Laten oefenen in stap dan gaat het allemaal niet zo snel. Dan idd telkens vragen ook als ze goed aan het lichtrijden zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:57

Wij hadden altijd: als het binnenbeen gaat staan (op de grond) moet jij ook gaan staan. Dan hadden ze het meestal zo door.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:58

Ik vond het ook heel moeilijk tot iemand met DE tip voor mij kwam. Niet kijken, maar je hand op de buitenschouder leggen. Dan voel je wanneer het been naar voren gaat, en kan je tegelijk gaan staan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:00

haha, ik doe het inderdaad met het buitenbeen cayenne. Als die neergezet wordt ga je ook zitten. Ik laat de medelessers ook altijd kijken naar de andere lessers en ze mogen mij dan vertellen of de ander goed zit of niet....

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:03

uuh..
Heel de groep op de middelijn stil zetten, 1 paard 1 beenbeschermer omdoen, dat ene paard (met een voorrij ruiter) laten draven over de hoefslag, iedere keer als de beenbeschermer 'voor' is kan de groep ZIEN dat de voorrij ruiter staat.
dan vanhand laten veranderen (beenbeschermer gewoon zo laten zitten), dan kunnen ze zien dat de been beschermer "inneens" aan de andere kant zit.... en dat ze nu niet meer op het been MET bescherming moeten letten maar op het voorbeen zonder bescherming.

Misschien werkt het, (bij mijn lesje wel) Haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:07

gewoon blijven uitleggen, ze zullen het ooit wel gaan begrijpen en zien. Sommige ruiters zullen het altijd moeilijk blijven vinden om dat te zien, maar gewoon volhouden dus.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:35

ik heb op redelijk grote schaal beginners, en deze methode werkt het beste bij mij:

stap 1: ruiter leert het verschil binnenbeen en buitenbeen ( buitenbeen is "buiten" de bak). dit vertel ik en laat ruiter een paar keer vertellen na enkele malen van hand te veranderen
hierna vertel ik het principe van op het goede been lichtrijden.

stap 2: ruiter gaat in stap en moet bij het buitenbeen bij elke pas dat het paard het been naar voren zet ( kijken naar de schouder) " ja" zeggen. Ik begin hiermee door het voor te doen en steeds ja te zeggen terwijl ruiter kijkt. hierna neemt ruiter het over.

stap 3: gaat dit goed? dan in draf hetzelfde herhalen tot ruiter het ritme doorheeft.

stap 4: ruiter gaat draven en lichtrijden, en ik ga hardop " ja" roepen bij elke buitenbeen naar voren pas.
Ruiter gaat "horen" of hij bij ja omhoog of omlaag gaat.
hierbij kunnen ze dus leren wanneer ze op het goede been rijden door te luisteren naar het ja geluid ( ja=staan)
ik vraag ze hierbij meerdere malen of ze goed en verkeerd rijden, en pas als het goed gaat naar de volgende stap. gaan ze weer gokken? terug naar stap 3.

stap 5: ze mogen het zelf gaan zeggen, dit punt duurt vaak het langst, en er zal regelmatig naar punt 3 en 4 terug worden gegaan binnen 1 les.
elke keer aandraven en terwijl ze "ja" roepen bij het buitenbeen moeten ze zelf zien en horen of ze goed en verkeerd rijden. lukt dit? dan zonder ja te roepen.

dit systeem werkt bij mij het beste, heb nog nooit een kind NIET correct kunnen laten lichtrijden.
Bij vergeten te kijken als ze het eenmaal snappen heb ik trouwens ook een sublieme actie.
rijden ze verkeerd terwijl ze het wel snappen ( dus pas na enkele maanden nadat ze het snappen,maar gewoon vergeten te kijken) dan mogen ze een rondje naast het paard door de bak rennen Clown
werkt verdomd effectief al zeg ik het zelf, en een lol dat die kids dan hebben als er weer eens eentje mag rennen Lachen

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:26

lowara: dat klopt wat je allemaal verteld, dat is de juiste manier hoe ik het ook aan leer en dan dnek je idd dat ze het moeten gaan snappen maar nog steeds snappen ze het niet en blijven gokken
vinos: jou id lijkt me super en ga ik zeker even uitproberen,ik hoop dat het werkt. Meerdere tips zijn welkom

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:30

misschien moeten de kinderen een andere hobby zoeken (flauw hoor,grapje),
Die tip met het tape heb ik ook weleens gehoord..

verder tja moeilijk,het moet een automatisme worden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:32

Ik moest altijd naar de schouder kijken die zie je bewegen, dat was en is nog steeds mijn ezelsbruggetje.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:14

de kids die ik op mijn paardje laat rijden laat ik in stap zelf zeggen welk been er voor is. Zoals ook al eerder is aangegeven. Buiten been is naar voren dus ik moet staan.. dat doen we ook in draf.

Na drie lessen hebben ze nu al door dat het "buiten" been het "lichtrij" been is. het gaat bij een van de twee nu al zo goed dat ze zich zelf verbeterd.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:48

wembleyk schreef:
lowara: dat klopt wat je allemaal verteld, dat is de juiste manier hoe ik het ook aan leer en dan dnek je idd dat ze het moeten gaan snappen maar nog steeds snappen ze het niet en blijven gokken
vinos: jou id lijkt me super en ga ik zeker even uitproberen,ik hoop dat het werkt. Meerdere tips zijn welkom

Bij mij werkte het, ik had alleen nog een ander probleem erbij, 't intereseerde ze helemaal niets....
Haha!

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:40

Wat Lowara opschrijft klotp en ik doe het ook altijd op deze manier. Wel merk ik dat veel kinderen het dan wel allemaal weten maar steeds vergeten of ze nu moeten gaan zitten of staan en op welk moment.
Hierbij ga ik er dus van uit dat ze weten wat het buitenvoorbeen is. (dd checken natuurlijk) Dan vertel (en soms laten zien in de kantine) ik ze dat je het buiten been van de pony kan zien als een stoel. Op een stoel ga je pas zitten als deze onder je staat en niet voor je. Als je op het verkeerde moment gaat zitten val je op je kont. Dit blijkt wel te werken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:00

Vertel ook waarom ze op het goede been licht moeten rijden. En breng het een beetje leuk, zodat ze er de lol van inzien.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:29

Ik laat ze (als ik merk dat één van de kids het niet snapt) iedere keer 'ja' zeggen als het buitenvoorbeen naar voren gaat.
In het begin zeggen we het dan samen. Meestal hebben ze het dan wel snel door.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:31

ik denk dat het ook een goed idee is om iedere keer dat ze op het verkeerde been rijden terwijl ze al weten wat wel goed is ze van hun paard af moeten en een liedje voor de groep moeten zingen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:28

robjeHL93 schreef:
ik denk dat het ook een goed idee is om iedere keer dat ze op het verkeerde been rijden terwijl ze al weten wat wel goed is ze van hun paard af moeten en een liedje voor de groep moeten zingen

door de bak rennen is toch veel leuker? Clown

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:33

Het systeem van lowara werkt het beste Ja. Lukt dat niet, dan ga je misschien een stapje te vlug Lachen.

Kinderen moet echt zien dat het buitenvoorbeen naar voren gaat en ze zeggen wel ja, maar ze weten het echt niet. Dit moet je tot in den treure oefenen zonder dat het saai wordt Lachen.

Echt hele kleine stapjes nemen, zodra ze echt ZIEN wat er gebeurd dan kan je eens met lichtrijden op het juiste been beginnen en tot die tijd gewoon even blijven roepen.

Hele kleine stapjes nemen Ja, nog kleiner dan je al doet denk ik. Daarnaast blijven herhalen en maak er leuke spelletjes van!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:59

verder kun je ook nog werken met stickers op de schouders. Bv rood rechts en groen links. Dan hebben ze een duidelijker punt om op te focussen en voor jou is het makkelijker uit leggen.