Goede instructeur vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Goede instructeur vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:28

Eigenlijk een simpele vraag/discussie:
Hoe vind je een goede instructeur? En hoe kan je zien/merken dat iemand goed kan les geven?
Ik heb het afgelopen jaar al zo'n 5 mensen gehad/uitgeprobeerd, maar nu ben ik alweer maanden instructeur-loos.
En ik wil wel graag weer les krijgen, maar ik vind het vreselijk moeilijk om te zien of iemand goed is of niet.
Van sommige mensen merk je gelijk dat hun manier je niet aanspreekt, maar anderen die probeer je dan een tijdje uit en dan vraag je je af of je nou echt vooruit gaat door hun of omdat je zelf zo goed oefent.

Hoe gaan jullie om met dit 'probleem'?

Zesiram

Re: Goede instructeur vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:33

Ik rijd al weer jaren bij dezelfde instructrice. Daar ben ik toevallig terecht gekomen, omdat ik een paard reed van een ander dat bij haar op stal stond. Haar leerlingen op dat moment waren allemaal nog niet zo ver, maar ze reden heel eerlijk en de paarden waren ontspannen en hadden plezier in het werk.Als zij er mee zou stoppen, weet ik wel bij wie ik dan zou gaan rijden. Ik weet er zo zelfs wel 2 Haha!
Ik kom veel op dressuurwedstrijden ( helaas opmerkelijk weinig om zelf mee te doen Boos! ) en kijk altijd welke ruiters ik fijn vind rijden. Ik kijk naar lossigheid en ontspanning, minder naar wie er bovenaan de uitslag staat. En als ik er iemand echt bovenuit vind steken, dan vraag ik gewoon bij wie ze lessen. Ondertussen kan ik aan de rijstijl soms al zien bij wie ze lessen, en meestal worden mijn gevoelens bij bepaalde instructeurs alleen maar bevestigd.
Of het persoonlijk klikt, vind ik zelf wat minder belangrijk. Je hoeft niet met die persoon op vakantie Tong uitsteken Als ze me wat kunnen leren, dan ben ik bereid daar wel wat consessies aan te doen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:38

Dat is het hem nou ook juist. Ik woon nu pas 2 jaar hier, dus ik ken nog niet echt veel 'paardenmensen'. Op stal zijn wel aantal mensen, maar eigenlijk niemand krijgt (goed) les.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:41

Je hebt de paarden aan huis? Of heb je het voorraadje instructeurs op je stal al doorgewerkt?
Ken je echt niemand in de buurt die je fijn vindt rijden ( of via bokt )? Dan kan je daar toch aan vragen bij wie ze lessen?
Ik moet zeggen, dat er soms ook gewoon praktische bezwaren zijn waarom je niet bij een instructeur kan lessen ( afstand, kosten etc. ). Dan zou ik er persoonlijk voor kiezen wat minder, maar goede les te nemen, dan maar met minder kwaliteit genoegen te nemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:12

Zelf vind ik het ook moeilijk. Momenteel ben ik ook zoekende maar je zou kunnen zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik vind het erg moeilijk om via advertenties diegene eruit te halen die mij uitgebreid de goede basis van mijn houding en het rijden wil aanleren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:16

Ik kan me hier ook wel in vinden! Jaar lang een paard gereden maar nooit de juiste instructeur bij het paard gevonden helaas! Nu heb ik mijn eigen 2,5 jarige op stal staan en met haar wil ik straks ook lessen..maar bij wie? Ik heb werkelijkwaar nog geen idee..ik ga idd eerst maar eens instructeurs op stal bekijken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:02

ThaGirl schreef:
<knip>
Hoe gaan jullie om met dit 'probleem'?

Wat je van ver haalt is lekker Haha! Mijn lesgeefmens komt uit de regio Tilburg. Je ziet waar ik woon......

Selecteren van een lesgeefmens is simpel: blijf vragen: waarom? Zolang een lesgeefmens een zinnig antwoord kan geven OF durft te zeggen: ik weet het niet; dan zit je goed.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:07

Betaal je dan niet heeeel veel geld aan je lesgeefmens ikke? (voorrijkosten enzo?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:11

Jeanine84 schreef:
Betaal je dan niet heeeel veel geld aan je lesgeefmens ikke? (voorrijkosten enzo?)

Ze komt niet voor mij alleen en daarbij is ze een goede vriendin geworden.
Ze is gekomen omdat ik problemen met een jong paard had en zoals dat paard bij iedereen doet, pakte hij ook haar in met zijn zwoele blik Duivel

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:14

het is idd heel moeilijk! Ik woon in baarn en weet 2 mensen waar ik een goed gevoel bij heb! pm voor meer info

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:42

Verplaatst: TAO --> JI

Ambertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:44

Ik zelf heb ook van een paar mensen les gehad maar bij 1tje is die klik er gewoon!
Je moet gewoon blijven zoeken tot je iemand hebt gevonden waarbij het klikt en het ook een goed gevoel geeft

Groetjes Amber

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:53

Als ik ergens een proefles neem, de instructeur zegt iets en krijgt binnen vijf a tien minuten met zijn/haar opmerkingen mijn paard beter aan het lopen... dan zit ik goed!
(en dat is idd met een lantaarntje zoeken, maar goed, daar ben je ook wel wat jaartjes zoet Tong uitsteken )

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 07:54

@ erleyne, ik sta inderdaad thuis. er staan wel paar andere mensen, maar die hebben geen les.

@ magda_90, zoals jij zeg. ik kan echt niet uit een advertentie halen of iemand het een beetje kan. ze kunnen zoveel zeggen in zo'n advertentie.

@ urielle, dat is inderdaad een goed uitgangspunt. Maar moeilijk te vinden ben ik bang voor.

Eigenlijk vind ik het ook vreselijk vervelend. Allemaal van die proeflessen met mensen die je helemaal niet kent. Kon maar gewoon de eerste gelijk heel goed zijn..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:34

Urielle schreef:
Als ik ergens een proefles neem, de instructeur zegt iets en krijgt binnen vijf a tien minuten met zijn/haar opmerkingen mijn paard beter aan het lopen... dan zit ik goed!
(en dat is idd met een lantaarntje zoeken, maar goed, daar ben je ook wel wat jaartjes zoet Tong uitsteken )

maar niet alle problemen waar je tegenaan loopt zijn met 10 minuten klaar... en dat vind ik nou zo lastig aan het zoeken van een goede instructrice.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:32

mirkip schreef:
Urielle schreef:

maar niet alle problemen waar je tegenaan loopt zijn met 10 minuten klaar... en dat vind ik nou zo lastig aan het zoeken van een goede instructrice.

Er zit een wereld van verschil tussen "klaar" en een verbetering.
Ik ben nog lang niet "klaar", maar mijn lesgeefmens krijgt het wel elke keer voor elkaar om weer iets te verbeteren (en d'r is nog zat om te verbeteren.......)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:05

nee dat bedoel ik ook niet te zeggen.
Ik bedoelde dat het zo moeilijk is om in het begin al meteen te beslissen of een instructeur(trice) geschikt is voor de lange termijn.
Ik ben er al een paar keer na (pas) een half jaar achter gekomen dat het toch niet was wat ik zocht.
Mede doordat ik mezelf bijv. beter ben gaan verdiepen of doordat de lessen verslapten na een X aantal tijd.
Of dat uiteindelijk toch meer aan het gevolg gewerkt werd dan aan de oorzaak (om maar een paar dingen op te noemen).
Om na een proefles al te beslissen of iemand geschikt is vind ik gewoon super moeilijk.
(al kun je natuurlijk wel de 'rotte appels' (om 't beesje maar een naam te geven) eruit pikken. )

En als je iets verbeterd hebt dan wil het toch zeggen dat je iets 'klaar' hebt, al is het maar een bewustwording van iets dat je al lange tijd fout deed (bijv). Dan ben je je toch bewustgeworden van iets, en is je onbewustzijn op dat gebied 'klaar'. Al gaat er maar een lichtje branden, bij wijze van spreke. Ik bedoeld met klaar ook niet dat een scheef paard in 10 minuten recht is gereden Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:43

Maar het is toch ook helemaal geen probleem om na een tijd te wisselen van instructeur. Ik heb een poos les gehad van iemand, prima mens, maar ze kon me op een bepaald stuk niet helpen, waar mijn huidige instructeur dat wel kan. Daarmee is helemaal niet gezegd dat de vorige niet goed was. Als de optie zich voordoet, zal ik ook zeker weer bij haar gaan lessen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:11

Maar het moeilijke is dat mijn paard veel nog moet leren. Natuurlijk doe ik ook alles niet perfect, maar het is dus ook erg dat een instructeur mij moet leren mijn paard dingen te leren.
Dat is toch ook heel anders dan 'de goede knopjes' vinden op een goed doorgereden paard.

Ik vind het zo zonde van mijn tijd om er na bijvoorbeeld een half jaar achter te komen dat een instructrise toch niks kan verbeteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:36

ThaGirl schreef:
Maar het moeilijke is dat mijn paard veel nog moet leren. Natuurlijk doe ik ook alles niet perfect, maar het is dus ook erg dat een instructeur mij moet leren mijn paard dingen te leren.
Dat is toch ook heel anders dan 'de goede knopjes' vinden op een goed doorgereden paard.

Ik vind het zo zonde van mijn tijd om er na bijvoorbeeld een half jaar achter te komen dat een instructrise toch niks kan verbeteren.

Zaterdag is ze er weer; kom even langs, als je tijd hebt.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:04

Ik wil niet zeuren ofzo, maar 'lesgeefmens' vind ik erg vervelend klinken... Haha, ben blij dat mijn leerlingen me niet zo omschrijven.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:54

Een goede of passendeinstructeur vinden is inderdaad niet simpel, voor mij is het belangrijk dat ik iemand blind kan vertrouwen. En dat er veel uitleg kan worden gegeven over hoe,wat,waar en waarom, zodat je duidelijk krijgt waarom je op een bepaalde manier moet handelen.
Ik rijd voornamelijk jonge en niet de allermakkelijkste dieren, die vanwege de sensibiliteit snel de weg kwijt zouden zijn bij een instructeur die mij verkeerde of te snelle stappen zou laten zetten in de training.
Ik train dan ook wel met verschillende paarden bij verschillende instructeurs, dat hangt een beetje af van het niveau van het paard, de sensibiliteit. Welke 'methode' ik het best bij welk paard vind passen.
Daarbij heb ik al jaren dezelfde instructrice die enorm goed is met jonge dieren, moeilijke dieren, ze is zeer allround, springen, dressuur en cross.

Wat inderdaad heel,heel erg belangrijk is, is overleggen, communiceren.
Ik geef veel les, maar heb zelf ook veel les.
Wat ik zelf als ik lesgeef erg belangrijk vind is dat de ruiter genoeg stof krijgt om zelf weer mee vooruit te kunnen. En dan hoeft het in de les niet eens direct te lukken, maar in de les moet duidelijk worden waar aan gewerkt moet worden en wat de handvaten daarvoor zijn.
Wat ik belangrijk vind is dat de ruiter dat vooral snapt en waarom we op een bepaald pad verder werken. En waarvoor bepaalde oefeningen dienen.
Immers,voor velen kost gevoel krijgen veel geduld, concentratie en inzet, dat komt de meeste niet aanwaaien.
En dit moet eerlijk bereikt worden, in rust en met duidelijkheid en vertrouwen.

Ook van de ruiter uit vind ik het belangrijk te horen wat het gevoel is op het paard, wat de knelpunten zijn, wat juist goed gaat. Communiceren dus.
Vanaf de grond zie je heel veel, maar niet altijd alles.
Gelukkig heb ik hele fijne,gemotiveerde 'leerlingen' die veel vragen en hard werken en die ik elke week vooruit zie gaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:00

Ik heb sindskort een nieuwe instructrice en haar heb ik gevonden via marktplaats.
Zij had een advertentie staan die me meteen aansprak en waar ik direct een goed gevoel bij had.

Ik heb haar toen het hele verhaal van Silence verteld en daarop kreeg ik zo´n ontzettend fijne reactie dat we een proefles besproken hadden. Na die les was het meteen duidelijk dat dit precies is wat we zoeken.
Ze helpt ons zo ontzettend goed en geeft les op een manier die precies bij ons past.

Nu hebben we zo´n 5 lessen gehad en zijn al zo ontzettend vooruit gegaan.

Hiervoor heb ik ook verschillende instructrice´s/instructeurs gehad, maar nooit met zo´n klik als deze.
Ik hoop dan ook dat we nog ver kunnen komen met haar, maar daar twijfel ik niet aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:53

Nen schreef:
Ik wil niet zeuren ofzo, maar 'lesgeefmens' vind ik erg vervelend klinken... Haha, ben blij dat mijn leerlingen me niet zo omschrijven.

Ja, maar instructeur/instructrice is ook weer zo'n lang woord en schrijf je het ene, dan voelt de andere partij zich weer achtergesteld. Mijn lesgeefmens vindt het prima; ze vond het zelfs een sterke vinding van me Haha! Haha! Ze is ook Bokker, dusse.........

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:55

Haha, nou prima toch! Zal morgen eens uitproberen wat mijn instructeur er van vindt..!