Heb net een heel verhaal getypt in n ander topic:
[quote="aerdenhout1"]Begin eerst eens met je leerling onafhankelijk te leren zitten. Volte's en gebroken lijnen zijn voor een beginner wel wat veel gevraagd ben ik bang. Denk terug aan je eigen eerste les.
Mee eens.
Ik geef ook les aan kinderen en ben eigenlijk vooral bij de beginners bezig met de onafhankelijke zit.
Aan de longeerlijn, knoop in de teugels en zitten maar.
Pas als ik vind dat het kind goed genoeg kan zitten, mogen ze los van de longeerlijn.
Figuren komen bij mij echt pas als het kind goed zit.
Ik vind ook dat je kinderen goed het waarom uit moet leggen. Waarom mag ik de pony niet omtrekken? je leert het best als je het waarom ook weet.
Heel overdreven voorbeelden laten zien werkt ook goed.
Dingen zoals 'licht contact houden' werkt bij kinderen niet.
Ik zeg altijd: houdt je teugels vast als een spons met water, je moet de spons vasthouden maar er mag geen water uitkomen (niet knijpen dus).
Als ik een kind zie knijpen of trekken roep ik standaard: heeeeeeee ik word nat, er komt water uit de spons!
Ik zeg ook vaak dingen als: mooie onderbroeken heb jij aan je waslijn hangen zeg... (teugels in n boogje)
Met zulke ezelsbruggetjes leren kinderen veel sneller.
Slalommen is leuk, een keer de tijd opnemen en een parcoursje bouwen ook, maar dan moet het kind iets verder zijn. Met je ogen dicht rijden werkt ook goed.
Gymmen op het paard (hand op je hoofd, hand naar je teen, hand naar de staart van het paard, rondje draaien op je paard) is ook leuk om te doen met kinderen.
Ik leg vaak stenen op de bakrand (dat moet net kunnen bij je bakrand) en dan moeten de kinderen deze al stappend eraf pakken en weer terug leggen op n andere plek. Daarna dravend. Goed voor de balans.
Leuk is ook om kinderen elkaar les te laten geven. In jou geval misschien een keer haar jou les te laten geven. je merkt dan heel goed wat een kind begrepen heeft uit jou les en wat niet. Hier kun je dan zelf weer verder mee.
Grondwerk en longeren kun je ook met kinderen doen. Is heel belangrijk voor de band tussen kind en pony/paard. En het maakt zoveel duidelijk. Paardentaal leren.