Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Maar goed, ik ben verder geen jury, dus ik weet niet of dit per jury verschilt wat voor cijfers daarvoor gegeven worden, ben wel nieuwsgierig eigenlijk
81Puck schreef:Stemhulp is gewoon ten strengste verboden in je proeven. Je paard moet reageren op je hulpen, en daar is je stem er geen 1 van
Heel simpel.. Of het dan hulp, commando of weet ik het wat heet boeit dan weinig lijkt me..

. Zo van; 'ruuustig meisje' (als ze te enthousiast doorsjouwd
) of braaf
. Maar ik zeg het wel altijd zachtjes en het liefst als ik met mijn rug naar de jury rij

Citaat:Het gebruik van de stem op welke wijze dan ook en enkele of herhaalde
tonghulpen zijn ernstige fouten, waardoor het waarderingscijfer van de oefening
waarbij er gebruik van gemaakt werd, omlaag gaat. Tot en met de klasse
ZZ-Zwaar geeft dit 1 aftrekpunt en alle internationale proeven 2 aftrekpunten.
wordt een stemhulp afgestraft met 1 aftrekpunt van het cijfer dat je oefening normaliter gekregen had. Dus in het geval van een 3 zou de oefening zelf gewaardeerd zijn met een 4. Lielle schreef:ik gebruik mijn stem zo vaak als ik het nodig vind in de proef, en kost me dat punten, pech. Mijn paarden zijn heel erg op de stem gericht (veel longeren) en een "braaf" of "goed zo" doet wonderen. Net als "opgelet, galop"

Ik moet er ook bijzeggen dat ik duidelijk "Nou Cobalt!" zei toen hij weer in galop sprong in de middendraf. Terecht commentaar, hoewel ik dat geen echte stemhulp vind. Het "opgelet galop" had ze niet gehoord trouwens. Maar daar heb ik dus totaal geen moeite mee, ik weet dat ik dat risico neem. 
ze hoort het oorspronkelijke cijfer met 1 punt te verminderen, dus meteen een 6 te schrijven ipv 7 -1.