Ik heb wel meer lesgegeven, maar dat waren eigenlijk allemaal ruiters die wel een beetje basis hadden qua dressuurmatig rijden, of iig begrepen waarom je een paard dressuurmatig fijn zou willen hebben en er dus bewust aan konden werken.
Dit meisje heeft nog les op een manege (ze is 15 trouwens, de manege ken ik goed en is niet bepaald geweldig, helaas), vind aan de teugel rijden onzin ("een paard moet ontspannen zijn, als hij maar luistert"...), vind dressuren niks aan, wil vooral springen en hard ("ik zit heeeel raar met springen maar ik stoor het paard niet en ik krijg ze er altijd over!!") ze is nog behoorlijk penny (paarden wandelen zonder pardon over haar heen, en ze stopt ze vol met paardensnoepjes, vind alles schattig en lief
) maar ze zegt dat ze leren wil. Geloof ik ook wel. Maar er is dus nog wel wat werk aan de winkel voordat ze in de gaten heeft dat zélfs de allerallerwildste ponies (ze moet altijd op de wilde beesten om ze mak te maken...
) van de manege toch nog wel heel anders zijn dan het gemiddelde wedstrijdpaard, en dat gewoon netjes dressuurmatig trainen niks te maken heeft met kunstjes, maar dat het gewoon belangrijk is om je paard heel te houden.Ik heb haar al wel wat theorie proberen bij te brengen laatst
maar hoe ga ik haar met rijden aan haar verstand brengen dat bepaalde dingen toch echt wel belangrijk zijn, zonder dat ze er de brui aangeeft? Het is allemaal nog echt lang leve de lol, en het moet natuurlijk ook leuk zijn, maar ik ben zelf wel vrij fanatiek en wil echt wel aan de slag met haar basis, ze moet eerst goed leren zitten en een beetje gevoel ontwikkelen. Hoe pakken andere instructeurs dit aan, en hoe neem je dat spelenderwijs mee in je lessen?
, haar maar ff uitgelegd dat dat toch echt godsonmogelijk was. had ze weer van een ander manegemeisje gehoord
)
...