ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

acacia

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:24

deze staan écht in het boek hoor, rijtechnisch dressuur...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:12

Gabon schreef:
We moeten tijdens het lesgeven (basis) elke keer een rijtje opdreunen als we bijvoorbeeld een overgang maken. In het boek staan deze niet zo uitgebreid als er verteld word tijdens de cursus. Bijvoorbeeld een lagere gang moeten we bijvoorbeeld zeggen; jezelf oprichten, kruisaantrekken, benen aanzuigen etc. Maar ik weet deze rijtjes niet goed... (Ik rij zelf normaal western, dus ken de dressuurhulpen niet goed..) Is er iemand die de rijtjes weet (zoals het op de cursus geleerd word), ook voor wending, aanspingen in galop etc? (Dan kan ik die gaan stampen..)

Deze termen heb ik niet in het boek gelezen en ons werd nadrukkelijk gezegd dat je vooral termen uit het boek moet gebruiken zodat iedereen weet waar je over praat. ;)

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:31

Ja dat heb ik ook geleerd!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:58

Eventinggek schreef:
Hallo! :wave: Ik volg de cursus kandidaat 2 in Horst ad Maas in Limburg van Trudi Houwen. Heb ook nog niks gehoord van cijfers? :? En we hebben ook nog geen proefexamen gehad, we zijn volgens schema wel na de volgende les al door de theorie stof heen. Wij hebben tot nu toe iedere keer eerst 2 lessen en dan 1 uur theorie, heb eigenlijk t idee dat theori er wat bij inschiet...

Ben nu bezig met de PVB's uit te werken ;) Wat hebben jullie eigenlijk als evenement georganiseerd? Ik ben een drs clinic (onder begeleiding losrijden & proef rijden met daarna korte bespreking met de jury met eventueel wat tips) aan het organiseren.

Geven jullie eigenlijk allemaal al echt veel les? Ik geef sinds afgelopen zomer crosstrainingen (daar ben ik voor gevraagd en ik heb geen tijd en zin om drs of springlessen te geven :o ) en dat doe ik tot nu toe eigenlijk maar ong. 1 dag per maand omdat ik verzekeringstechnisch eigenlijk toch echt m'n papiertje moet hebben. Vind t eigenlijk wel n beetje spannend of ik wel goed genoeg drles geef.... alhoewel ik daar bij het losrijden in mijn trainingen natuurlijk ook altijd even mee bezig ben. En zelf rijd ik natuurlijk ook M2 dus t zit er toch wel in.

De theorie vind ik trouwens wel echt reuze interessant :j Ben wel niet helemaal bij, ga denk ik toch nog maar een paar middagjes extra verlof opnemen anders kom ik er gewoon niet aan toe :n

ik zit bij jou in de klas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tot maandag groetjes

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 22:20

Benen aanzuigen en kruis aantrekken???? Wist niet dat je die ook kon uittrekken :=

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:46

wat bedoel je nou met uittrekken tab?

Ik snap alleen de benen aanzuigen niet haha

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:33

Ik trek mijn kruis nooit aan hoor! haha :D

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:46

haha jaa maar die term bestaat zeker! En dan bedoelen ze niet dat kruis, oen!! :+
Je lage rugspieren en buikspieren aantrekken!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:28

nou.. kruis aantrekken stond wel in het boek,maar benen aanzuigen? := daar krijg ik verdomd rare gedachtes bij :+

vorige week toch wel een ultiem moment gehad met onze groep. we kregen de opdracht om balken 3 meter van elkaar te leggen voor de sprongen. wij met 14 ( !!) man alles nameten.. ja.. zo was het goed!
en wat denk je? lagen ze toch helemaal verkeerd? :+ whuahahaha onze intructrice was volgens mij hoogst verbaast dat we met 14 man het niet voor elkaar hadden gekregen om 3 meter goed af te meten :=
jaja... we moeten nog hard oefenen ;)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 23:13

Hé wat grappig Lowara, ik lees nu net in je profiel dat je zus in Emmeloord werkt. Ik heb haar gezien en gesproken toen ik in oktober mijn paard daar kwam ophalen. Wat grappig zeg :D

Erg handig dat jullie met z'n allen de balkes niet goed konden leggen haha. Nouja ik moet bekennen dat ik het deel van de afstanden tussen de balken en hindernissen ook nog niet doorgelezen heb...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:49

ik moest dinsdag een springles organiseren.. pfff ik weet de afstanden helemaal niet haha! heb dat hele onderdeel nog niet ingekeken :P Ben ook geen springmuts.. nog maar ff goed inlezen en oefenen haha

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:08

Spring"mutsen" bestaan ook niet, alleen dressuur"mutsen"! Afstanden is super simpel, mits je er een beetje verstand van hebt, anders is het gewoon in je kop stampen en op goed geluk een passende afstand neerzetten!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:14

Nou dan ben ik geen springmuts, maar heb ik er gewoon geen verstand van. :Y)

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:43

Ik heb aardig wat parcoursen gesprongen tot en met ZZ, maar toen ik gisteravond een springles moest geven, vond ik mij best wel een stuntel met de afstanden. (had het eerlijk gezegd ook niet voorbereid...) Maar goed, Nacho-lein en Renske hebben het overleefd :-)

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:57

Nou ja, overleefd :Y) nee hoor was niet jou fout, maar ik heb me toch weer een last van me rug :n

Hoop dat ik er vandaan wel weer op kan, maar zoals het nu voelt.. :n best balen!

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:49

Ik wil jullie allemaal even heel erg veel succes wensen met de ORUN cursussen ;) Ik weet nog hoe ik er vorig jaar mee bezig was (vooral het vele leerwerk)! Succes allemaal :D

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:57

nacho_lein schreef:
Nou ja, overleefd :Y) nee hoor was niet jou fout, maar ik heb me toch weer een last van me rug :n

Hoop dat ik er vandaan wel weer op kan, maar zoals het nu voelt.. :n best balen!

Zeker balen van je rug, maar daar had je toch al langer last van.. (meen ik van een aantal lessen eerder)?
Dan is springen inderdaad ook niet echt gunstig voor je rug, hopen dat ie snel weer opknapt!!

Tot volgende week weer!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:33

NoireIdylle schreef:
Zeker balen van je rug, maar daar had je toch al langer last van.. (meen ik van een aantal lessen eerder)?
Dan is springen inderdaad ook niet echt gunstig voor je rug, hopen dat ie snel weer opknapt!!

Tot volgende week weer!

Van mn rug heb ik over het algemeen langer last, maar het is tussendoor al een tijd helemaal weggeweest.. Springen is juist goed, omdat je dan je rugspieren oprekt in de verlichte zit en al helemaal boven de sprong.
Maar de combi van het eraf vallen en het teveel en tegoed ineens willen (wat overigens resulteerd in het feit dat ik teveel ga zitten doen en het heel rommelig word) was niet zo'n succes. Ik ga, zeker als ik voor zo'n groep moet rijden teveel spannen, en wil het allemaal te graag te goed doen.. terwijl als ik gewoon ga zitten en ga rijden er niet zoveel aan de hand is, dan rij ik ook meteen een stuk netter :o

Maar je gaf, ondanks je afstanden ;) netjes les hoor. Zou voor mij iets overtuigender mogen, maar verder prima +:)+

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:18

Sterre2000 schreef:
Ik wil jullie allemaal even heel erg veel succes wensen met de ORUN cursussen ;) Ik weet nog hoe ik er vorig jaar mee bezig was (vooral het vele leerwerk)! Succes allemaal :D

Wat lief, dankjewel !!
En ? Heb je er nog steeds wat aan en ga je nog verder ?

Hoe zit het eigenlijk hier met iedereen, hoe verloopt zo'n cursusavond ?
Ikzelf vind dat als er iemand bij ons 2 combies lesgeeft, er erg veel gekletst wordt aan de zijkant, door de medecursisten en instructeur.
Dat vind ik wat minder, erg jammer.
Hoe gaat dat bij jullie ? is iedereen muisstil en wat doet jullie instructeur ? helpt hij gelijk waar nodig, of krijg je achteraf opbouwende kritiek ?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:35

Nee bij ons is dat ook zo, alleen hij heeft aangekondigd dat het nu anders word en het dus eerst zo was als je les moest geven het meer voor je eigen gevoel was en kijkt ie naar je presentatie.

Nu gaf hij aan dat hij nu er afentoe naast komt staan als je les geeft zodat hij echt kan horen wat je verteld enzo.. dus ben benieuwd, vind dat wel spannend.. haha

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:40

wij kijken en zij geeft les en tips zeg maar na een tijdje beginnen er sommige wel te kletsen maar dat drukt ze dan best de kop in met een opmerking over een ruiter of paard.
we wisselen veel van paard
die cijfers waar jullie het over hadden daar had ik de juf over gevraagt en zij heeft die wel op geschreven na de les
maar ze zegt ook we zijn nu nog in het begin dus ze doet er nu niet veel mee

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:51

Wij beginnen vandaag pas met wisselen van paard..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:53

Wij hebben nu 1 keer gewisseld..

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:37

Wij gaan pas na het theorie-examen van paard wisselen. En vorige week hebben de eerste cursisten in de bak gestaan om les te geven.

Ik vind het wel grappig dat het bij iedere cursusleider toch weer anders gaat met de opbouw van de lessen en zo.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:37

Ik heb gister ook voor het eerst op het paard van een mede-cursist gereden.
was echt leuk.
Leek ook heel veel op mijn eigen paard. :))
Volgende week moet mijn eigen weer mee en dan eerst voor mezelf even losrijden en dan gaat er een ander op en als laatste ikzelf want dan gaan we springen. :P