Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaileyS

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:03

wel leuk spel hoor, maar voor veel manege ruiters is dat te moeilijk denk iik.....

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:08

En wat gevaarlijk met 10 tot 14 combinaties in de baan :s

Maar wel weer heel leuk voor een priveles, of klein groepje :)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:58

Oh dat brengt mij op een leuk idee voor die meiden bij mij hahaha.. Moeten we eerst iets verder zijn zodat ze weer met zadel kunnen rijden (zonder te trekken aan de teugels ;) )

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:49

Zijn er hier toevallig ook instructeurs die leskinderen hebben die op wedstrijd gaan?

Ik ben wel benieuwd wanneer jullie een kind dan wedstrijd klaar vinden.

Mijn leskindje gaat in januari starten maar als ik soms C combinaties op wedstrijd rond zie rijden dan lopen ze bijna allemaal met hun koppie in de lucht en handen onderhand achter op hun rug bij het sturen.

Ik verwacht toch wel dat ze de juiste hulpen kan geven, de pony lekker nageefelijk is en de ruiter gewoon kaarsrecht zit.
Of ben ik nou fout en moet je zon kindje gewoon voor de ervaring en fun op wedstrijd laten gaan?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:17

Hangt van het kindje af!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 07:42

Sommige van mij willen wel eens de F1 starten. 6 September is er de grote onderlinge wedstrijd bij ons op de manege (dressuur, stoelendans en springen). Ik heb voorgesteld om daar aan mee te gaan doen maar de kids die ik op het moment heb geven de voorkeur aan de stoelendans haha. Ook goed natuurlijk.
Gisteren was er een springwedsrijd op de manege en dan zie ik kinderen voorbij komen die bij mij begonnen zijn. Dat vind ik zo leuk!!!!!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:54

Hoi, mag ik meedoen?
ik lees al regelmatig mee.
Ik geef veel les aan kinderen (en volwassenen, maar daar gaat het hier niet over)
Soms hebben jullie leuke tips die ik in mijn lessen ook gebruik, zoals die van dat vliegtuig, goede balans oefening hoor, helemaal toppie.
En natuurlijk hoop ik dat ik zelf ook eens een goede tip kan geven.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:13

Welkom Shan!!

Ik ben voorlopig even klaar met het lesgeven. Ik moet a.s. woensdag voor een operatie aan mijn knie. Maar goed tijdens mijn revalidatie kan ik misschien nog wat mooie tips hier lezen en dan vol goede moed weer gaan beginnen als ik dat weer kan :)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:54

Hey Shan. kom maar op met leuke en handige tips. Alles is welkom :D

Oh balen Kimh. Hopelijk ben je snel weer "op de been"

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:58

nog 2 weken lesgeven en dan vakantie, ook even lekker!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:52

Beterschap Kim!

Ik heb straks nog 2 weken full time ponykamp en dan 4 weken vrij :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:46

ben wel even toe aan die lesstop... even wat inspiratie opdoen in de vakantie. misschien kunnen we elkaar wat steunen enzo

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:22

Ik heb geen zomerstop, integendeel, het is hier juist erg druk in de zomer.
Er komen hier veel Duitsers naar toe en die kindertjes komen allemaal hier op les.
Best leuk, ze komen vaak een aantal weken en lessen dan soms wel 5 x per week.
Veel mensen komen ook wel 3 of 4 x per jaar en die kinderen rijden dan hier heel intensief en thuis niet.
Aparte ervaring was dat voor me hoor, in het begin.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:32

haha ik ken dat, duits gaat nog wel, had vorig jaar een italiaanse familie, waarvan alleen paps engels kon, dus ik alles in het engels, hij dan alles in het italiaans, nou dat werkte fantastisch :+ gelukkig is het bij ons half uur les en dan half uur stappen in het bos :D hier dus ook geen zomerstop.

beterschap kim! (welkom shan :) )

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:43

Italiaans.... oh wat erg, net zo iets als Franstaligen, komen hier regelmatig ook maar gelukkig niet zo veel,kom ik echt niet mee weg hoor.
Duits gaat heel goed en Engels gaat prima, maar verder...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:17

we hebben allemaal heuveltjes in het bos, en dan met mijn beste duits: Nach voren sitzen wen du omhogst geht, nach hinter sitzen wen du nach unter geht (klinkt toch super :D :D :D ) engels gaat wel redelijk, en anders wordt ik verbeterd door 8-jarige wat hier rondloopt :) (zit op engelstalige school in brussel en is in amerika geboren)
maar heb ook al wel al die talen achter mekaar gehad, begin je met engels volgende uurtje duits en dan weer engels en dan weer een andere taal, toen werd ik echt gek. begon alles door elkaar heen te spreken.

ik krijg er misch nog een groepsles bij :) heb nu op de zaterdag 7 groepslessen, en op de vrijdag nog 1 en krijg er op de dins misch nog 1 bij :D (heb voor m'n lessen aan nog een paar longelesjes) dus draai nog echt gigantisch veel uur, dan vroeger de bedoeling was (naast m'n buitenritten) zag laatst nog een mooie rijbroek, :D die kan natuurlijk nu wel worden aangeschaft :o (ben m'n geld al aan het uitgeven) zie nu overal leuke dingen :)

gefeliciteerd shan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:53

Wij hebben ook zomervakantie. Ook even bijtanken en weer inspiratie op doen.

Hoe gaan jullie om met een lesje die vol zit met kletsende kids? Ik heb met geen enkele les moeite; ze letten keurig op maar ik heb er dus 1 lesje tussen…een ware hel af en toe! Echt met moeite stil te krijgen (en dan moet ik 6x herhalen wat ze ook alweer moesten doen omdat ze het gemist hebben door niet op te letten…).
En hoe gaan jullie om met superbijdehante kids? Niet leuk-bijdehand maar dus echt brutaal, bloed-onder-je-nagels-vandaan halende bijdehantjes? Zetten jullie weleens een kindje de bak uit? Negeer je dat kind? Of het gedrag van het kind? Hoe doen jullie dat?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:57

als ik al dreig dat daar het gat van de deur is, en als ze zich zo blijven gedragen ze bij mij de les niet meer inhoeven , is het vaak toch wel redelijk over, (maar dan moet je de manege wel achter je hebben staan, dat je zo'n iemand mag aanpakken :) )

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:02

imago01:

Dreig anders eens om bij de kindjes die niet luisteren hun beugels er de rest van het uur af te halen.

Ik weet natuurlijk niet hoe goed ze kunnen rijden maar als ze nog wat moeite hebben met evenwicht zullen ze het er druk genoeg mee hebben om te blijven zitten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:25

Ik kom ook even binnenvallen, ik lees al heeel erg lang mee..
Ik geef les aan een meisje van 8 die op mijn pony rijd (alles goed verzekerd) dat doe ik 1 keer in de week.
Kindje is nog helemaal groen en gaat met sprongen vooruit! Ze heeft afgelopen les los gereden op mijn pony (zonder beugels en teugels rijden wij en ook op een boomloos zadel). Kind zit als een huis en stuurt mijn paard prima op zit. Over een tijdje gaan de teugels en beugels eraan (bitloos) en dan gaan we verder met de 'moeilijkere' oefeningen want door de basis is ze heen gevlogen, die blijven we uiteraard herhalen in de toekomt want de basis komt overal terug. Nu zijn we net met de draf begonnen en dat gaat echt prima, veel beter dan verwacht. Ze zit de draf uit zowel op mijn shetlander als welsh :) :) .. (zonder optoming).

Imago01, Ik zou ze lekker laten stappen de hele les want volgens mij vinden de meeste manege kinderen dat vreselijk of niet? En als ze dan gaan zeuren wanneer mogen we draven of beter wanneer gaan we galopperen dan moet jij zeggen, wanneer jullie rustig zijn en jullie de paarden niet zo afleiden met jullie gepraat oid. Lekker veel figuren laten rijden en ze op bepaalde dingen laten concentreren, vaak zijn ze daarna wel stil en vooral als ze een doel hebben op stil te zijn (draven, galopperen). Ik werk niet op een manege en heb ook totaal geen verstand van hoe het er daar aan toe gaat want dat is voor mij al zeker 10 jaar geleden want ik volg zelf privélessen aan huis dus ik weet ook niet goed hoe vervelend de kinderen kunnen zijn :P ..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:52

Ik begrijp je probleem Imago, de meeste kinderen/lessen zijn heel leuk, maar sommige kun je wel achter het behang plakken.
meestal is er binnen zo'n les 1 aanstichter/ster.
Uit de les zetten helpt wel, maar het is vaak maar voor korte duur.
Je kunt dit dus in uiterste nood proberen.
Wat wel helpt vaak is om dit kind uit de les te halen en het in een les met volwassenen te zetten, daar krijgen ze geen respons op hun gegiechel, geklets of wat dan ook en dan houden ze er vanzelf mee op.
Gelukkig is dit bij de meeste kinderen niet nodig, daar helpt een stevige waarschuwing ook wel bij.

Verder houdt ik in dit soort gevallen geen rekening met de manegehouder, het is mijn les en ik ben de baas op dat moment, en als het hem niet bevalt dan zoekt hij maar een ander. :D
(wel breng ik hem even op de hoogte van de situatie, zodat hij weet wat er speelt als er klagende ouders komen)
Maar gelukkig komt dit soort situaties zelden voor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:58

hier nog iemand die "les" geeft aan kinderen.

ik geef les aan 2 meiden die op mijn paard rijden, de jongste doet en durft alles, terwijl ik met de oudste vooral bezig ben met ontspannen en lachen en ademen :') ze spant echt alles, en dan gaat het bij mij zeer doen van het kijken ernaar. dus met haar doe ik gymnastiek (tenen aanraken, oren, staart etc) daardoor is ze de spenning kwijt en gaan we sturen, halthouden, langzaam en sneller en draven. in de draf mag ze de teugels los (aan longeerlijn) en zijn we vooral bezig emt lichtrijden zonder vasthouden (zodat ze niet aan de teugels gaat hangen)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:21

Imago01 schreef:
Wij hebben ook zomervakantie. Ook even bijtanken en weer inspiratie op doen.

Hoe gaan jullie om met een lesje die vol zit met kletsende kids? Ik heb met geen enkele les moeite; ze letten keurig op maar ik heb er dus 1 lesje tussen…een ware hel af en toe! Echt met moeite stil te krijgen (en dan moet ik 6x herhalen wat ze ook alweer moesten doen omdat ze het gemist hebben door niet op te letten…).
En hoe gaan jullie om met superbijdehante kids? Niet leuk-bijdehand maar dus echt brutaal, bloed-onder-je-nagels-vandaan halende bijdehantjes? Zetten jullie weleens een kindje de bak uit? Negeer je dat kind? Of het gedrag van het kind? Hoe doen jullie dat?

Mijn collega doet dat als volgt: die laat ze stappen en lange teugel geven en zegt dan: "Zo, nu 2 rondjes verplicht bijkletsen. Dan wil ik jullie straks niet meer horen". Vervolgens blijft het natuurlijk stil: "Nee, jullie moeten nu bijkletsen, want straks gaan we weer paardrijden en dus moet je nu kletsen". Vinden ze maar raar die kids :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:09

Chocotof schreef:
imago01:

Dreig anders eens om bij de kindjes die niet luisteren hun beugels er de rest van het uur af te halen.

Ik weet natuurlijk niet hoe goed ze kunnen rijden maar als ze nog wat moeite hebben met evenwicht zullen ze het er druk genoeg mee hebben om te blijven zitten.

Helaas...dát gaat zéker niet werken...Dat vinden ze alleen maar leuk en dan worden ze nóg wilder en drukker. Het stappen tot ze stil zijn heeft 1x gewerkt en erna hebben ze het eigenlijk niet eens meer in de gaten dat ik niets meer zeg...
Het probleem is ook door, wat ik dan ook probeer, er geen lekker sfeertje meer heerst; zo gedwongen als het ware. Heeeeel jammer. Gelukkig is het nog 3 weken en dan gaan de lessen over de kop en worden ruiters opnieuw bekeken en sommige lessen anders ingedeeld.
Ik moet dus nog héél even volhouden maar wel echt op mijn tenen lopen anders pak ik er straks nog 1 bij kop en kont...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:20

Ik bedoel ook niet dat je gaat stappen en niets meer zegt tot ze stil zijn. Nee, laat ze bewust stappen en geef ze bewust de opdracht op te kletsen! Klets maar mee! Daag ze maar uit!