FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:21

Ik heb ook wel eens een heel lief schattig klein kindje gezien op een hele lieve betrouwbare (geen stoute) fjord. Het kindje zat met een bigsmile op haar pony, maar ging overal links waar ze rechts moest en andersom. Ook ging ze in draf waar ze in stap moest en andersom en haalde ze een gebroken lijn en van hand veranderen steeds door elkaar. Zelfs toen de voorlezer ging helpen (stuur maar van H naar het midden en dan weer naar K) snapte ze er niets van.

Hier kwam de veiligheid absoluut niet in gevaar, maar het kind kreeg geen pp. Overigens was de instructie/secretariaat er het volkomen mee eens, maar het kindje (of de moeder) wilde perse meedoen.

Ilja000

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:23

Dat bedoel ik dus! :)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:17

Zo dames nou het meeste is hier al gezegd.
Ik vond de opzet van de avond leuk.
De Quiz leuk en het commentaar van de examencommisie op die video proeven daar klopte toch het 1 en ander niet?
Maar daar hadden we het al over gehad.
De proeven gisteravond kwa punten gingen wel redelijk.
Verder heb ik nog een persoonlijk gesprek gehad met de examencommissie over de uitslag van mijn F20 examen en men heeft mij uitgelegd waarom ik het nog een keer moet doen. Echter die uitleg was niet toereikend en dat heb ik ze duidelijk kunnen maken.
Komt er gewoon op neer dat ik dus mijn leven lang F12 jury zal blijven (denk ik) want als ik in Schoorl herexamen doe heb ik hetzelfde probleem ze kunnen het niet duidelijk maken.
Goed voorbeeld is bijvoorbeeld de opmerking die hier al stond ze hadden veel 4 gegeven en dan dat ene goede punt moest je een 8 geven ik doe dat niet en dat betekend dat ik niet juist in de golfbeweging van de examencommisie zit en daarom ben ik dus gezakt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:27

carrylies schreef:
Ik heb ook wel eens een heel lief schattig klein kindje gezien op een hele lieve betrouwbare (geen stoute) fjord. Het kindje zat met een bigsmile op haar pony, maar ging overal links waar ze rechts moest en andersom. Ook ging ze in draf waar ze in stap moest en andersom en haalde ze een gebroken lijn en van hand veranderen steeds door elkaar. Zelfs toen de voorlezer ging helpen (stuur maar van H naar het midden en dan weer naar K) snapte ze er niets van.

Hier kwam de veiligheid absoluut niet in gevaar, maar het kind kreeg geen pp. Overigens was de instructie/secretariaat er het volkomen mee eens, maar het kindje (of de moeder) wilde perse meedoen.

Zoals ik het heb opgevat moeten we dit soort proefjes dus beeindigen omdat we het kind niet kunnen laten slagen maar volgens mij is hier ook niet de veiligheid in gevaar. Ik vond Floris hier over ook niet heel duidelijk en ik heb dus eigenlijk geen idee hoe ik dit moet beoordelen. Een aan de kletter gaande pony is duidelijk als het kind er totaal geen controle over heeft maar ik ga geen kinderen als bovenstaand voorbeeld laten slagen en ik ga ook niet de proef beeindigen. Overigens heeft degene met wie ik zat het ook zo opgevat als ik. Wij hadden overigens wel vaak moeite mee te krijgen wat er nu besproken werd omdat voor en achter ons vrolijk gekakeld werd. Ik heb het echter nog eens aan Floris gevraagd net als mijn buurvrouw en dit is wat er allebei van begrepen. Voor dat incidentele F2 proefje dat niet niet helemaal lukt geef ik gewoon lekker tussen de 200 en 208 punten.

Ilja, ik begrijp dat je niet van mijn aanbod voor de 19e gebruik maakt?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:34

wat ik heel raar vond was dat men eerst zei over die -2 punten aftrekken van bijvoorbeeld zwarte handschoenen en later maakte men ervan kijk maar.
In praktijk geef ik altijd een 5 en schrijf dan op zwarte handschoenen niet toegestaan. (want ben meestal te laat om ze voor tijdig uit te laten trekken)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:35

en wat dachten jullie van die proef met die gebroken lijn en die volte die waarvan we geen -2 mochten doen omdat ruiter toch rechtsaf bleef sturen?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:36

Vond waardeloos dat er geen microfoon was heb ook niet alles goed kunnen verstaan. Wel bemerkte ik dat kijken en schrijven mij tegenwoordig steeds makkelijker af gaat en je kon merken dat de beginnende juryleden daar behoorlijk moeite mee hadden gisteravond

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:41

Flurk schreef:
en wat dachten jullie van die proef met die gebroken lijn en die volte die waarvan we geen -2 mochten doen omdat ruiter toch rechtsaf bleef sturen?

Ik had dus ook een -2 en dat van die handschoenen vond ik ook vreemd.
Ik ben er redelijk onzeker van geworden hoe ik met sommige dingen moet omgaan.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:47

Flurk schreef:

das nou precies wat ik bedoel dat vind ik echt een nadeel van de FNRS.
Was gisteren pas om 24:00 uur thuis.
pfffff

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:54

hoe vonden jullie dat de instructeur zonder cap in de les reed
raar dat er niemand van de FNRS organisatie daar iets over riep want de manege heeft wel een veiligheidscertificaat

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:59

Ilja000 schreef:
Het is de taak van de instructie en de manegebedrijven om vooruit te denken.

Als jury heb je ook een sturende functie, merk dat veel bedrijven die sturing toch echt nodig hebben en waarderen. Je moet ook eens de handrem aan durven trekken en kunnen zeggen dat er beter nog wat doorgeoefend kan worden voor ze verder gaan. Soms zien ze het gewoon zelf niet ;)

Maar ik hoor het al, het motto blijft voor komend seizoen: leuk geprobeerd doe maar een 6 :D _O- _O-

En idd vreemd dat de FNRS daar op zo'n moment niks over zegt, maarja ze zijn te gast dus de manege mag je waarschijnlijk niet voor het hoofd stoten op zo'n moment. Ookal ben ik niet geweest, ik zit me weer te verbazen hoor als ik het zo hoor en lees.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:10

daniella74 schreef:
Zoals ik het heb opgevat moeten we dit soort proefjes dus beeindigen omdat we het kind niet kunnen laten slagen maar volgens mij is hier ook niet de veiligheid in gevaar. Ik vond Floris hier over ook niet heel duidelijk en ik heb dus eigenlijk geen idee hoe ik dit moet beoordelen. Een aan de kletter gaande pony is duidelijk als het kind er totaal geen controle over heeft maar ik ga geen kinderen als bovenstaand voorbeeld laten slagen en ik ga ook niet de proef beeindigen. Overigens heeft degene met wie ik zat het ook zo opgevat als ik. Wij hadden overigens wel vaak moeite mee te krijgen wat er nu besproken werd omdat voor en achter ons vrolijk gekakeld werd. Ik heb het echter nog eens aan Floris gevraagd net als mijn buurvrouw en dit is wat er allebei van begrepen. Voor dat incidentele F2 proefje dat niet niet helemaal lukt geef ik gewoon lekker tussen de 200 en 208 punten.

Ilja, ik begrijp dat je niet van mijn aanbod voor de 19e gebruik maakt?

Daniella, Floris en de boeken en de cursus en de praktijk zijn hier meer dan helder over: als een kind geen promotiepunt gaat halen in de F1 of F2, dan ga je die NIET uitsluiten. Uitsluiten doe je alleen als je voorbij de -2, -4 en -8 bent en de veiligheid in het geding komt. Je kunt wel een kind 205 of 208 of whatever geven met eronder iets als: nog even dooroefenen en uitleg geven bij het secretariaat, maar werkelijk NERGENS heb je kunnen lezen of horen dat je een kind moet uitsluiten dat simpelweg de weg niet weet. Alléén wanneer de veiligheid in het geding komt, maar dat geldt niet alleen voor de lage proeven, maar voor ALLE proeven.

Dit staat overigens los van het feit dat ik geen gebruik ga maken van je aanbod. Dat heeft te maken met het feit dat het aantal inschrijvingen iets is verlaagd en ik voor 15 extra starts geen extra jury kan en mag uitnodigen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:10

Flurk schreef:

Tja, de lijn werd niet gekruisd, de ruiter bleef op dezelfde hand, dus technisch gezien was het geen vergissing in de proef.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:12

Flurk schreef:
wat ik heel raar vond was dat men eerst zei over die -2 punten aftrekken van bijvoorbeeld zwarte handschoenen en later maakte men ervan kijk maar.
In praktijk geef ik altijd een 5 en schrijf dan op zwarte handschoenen niet toegestaan. (want ben meestal te laat om ze voor tijdig uit te laten trekken)

Er werd ook al vanaf het begin gezegd dat het een richtlijn was. Maar in die kudde overfanatieke dames is het moeilijk overeind te blijven. Dus of je nou van een 7 een 5 maakt, of van een 8 een 6 dat maakt niet uit. Dat was meer de boodschap.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:14

daniella74 schreef:
Flurk schreef:

Waarom? De reglementen zoals je die hebt geleerd zijn toch alleen maar nog een keer langs gekomen? Voor mij was het vooral bevestiging van wat ik al deed. Die -2 was niet terecht omdat de lijn niet werd doorkruisd, dus feitelijk zit je met een gebroken lijn die niet op de letter werd gereden en een volte die niet correct van vorm was.
Handschoenen bracht ie heerlijk met een opmerking om ons uit de tent te lokken en dat is duidelijk gelukt. -2, maar... IN JE HOOFD. :) Kon het wel waarderen die opmerking. Maakte me meteen scherp voor de rest van de avond.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:15

Flurk schreef:
Vond waardeloos dat er geen microfoon was heb ook niet alles goed kunnen verstaan. Wel bemerkte ik dat kijken en schrijven mij tegenwoordig steeds makkelijker af gaat en je kon merken dat de beginnende juryleden daar behoorlijk moeite mee hadden gisteravond

Heb ik ook op het evaluatieformulier opgeschreven van die microfoon. Ook dat het wel erg veel mensen voor de ruimte waren.

Schrijven en kijken heb ik ook als zodanig ervaren! :) Merk toch de routine dan :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:16

Flurk schreef:
Flurk schreef:

das nou precies wat ik bedoel dat vind ik echt een nadeel van de FNRS.
Was gisteren pas om 24:00 uur thuis.
pfffff

Jij wint! Ik was er pas om half 1, want de Coentunnel had vertraging. Toen nog wat gedronken op de manege (daar stond mijn auto nog), eenmaal thuis bleek manlief nog wakker, dus tegen 2en ging ik slapen :-s Gelukkig hoefde ik vandaag pas om 17 uur weer les te geven.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:17

Flurk schreef:
hoe vonden jullie dat de instructeur zonder cap in de les reed
raar dat er niemand van de FNRS organisatie daar iets over riep want de manege heeft wel een veiligheidscertificaat

Floris heeft nog aangegeven dat zulke dingen niet besproken worden in het bijzijn van een kudde juryleden, maar dat zulke dingen op een gunstiger moment besproken worden.

Sjongejonge, ik heb wel veel gehoord, toch handig dat ik bijna bij de FNRS op schoot zat :p

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:20

Vippie schreef:
Ilja000 schreef:
Het is de taak van de instructie en de manegebedrijven om vooruit te denken.

Als jury heb je ook een sturende functie, merk dat veel bedrijven die sturing toch echt nodig hebben en waarderen. Je moet ook eens de handrem aan durven trekken en kunnen zeggen dat er beter nog wat doorgeoefend kan worden voor ze verder gaan. Soms zien ze het gewoon zelf niet ;)

Maar ik hoor het al, het motto blijft voor komend seizoen: leuk geprobeerd doe maar een 6 :D _O- _O-

En idd vreemd dat de FNRS daar op zo'n moment niks over zegt, maarja ze zijn te gast dus de manege mag je waarschijnlijk niet voor het hoofd stoten op zo'n moment. Ookal ben ik niet geweest, ik zit me weer te verbazen hoor als ik het zo hoor en lees.

Hoe ver gaat je sturende functie? Wat mij betreft en wat de reglementen betreft tot wat je op dat moment ziet. En je hoort te beoordelen wat je vraagt. Natuurlijk kun je er altijd een opmerking onder schrijven of met het secretariaat bespreken, maar voldoende voor dat moment is voldoende voor DIE proef en niet voor de volgende proef. Ook dat is gisteren aan bod gekomen.

En op je tweede opmerking reageerde Floris met dat zulke incidenten op een gunstiger tijdstip en niet 'en publique' besproken worden.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:34

Zo Ilja, weer helemaal bijgewerkt!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:33

Wat een opluchting dat ik het in feite al die maanden toch niet heel verkeerd blijk te doen met de F2 en dat ik alleen maar door gisteren onzeker ben geworden. Het zweet brak mij ook uit dat ik die protocollen moest inleveren, Pieter was daar ook redelijk verbaasd over. Dat van die -2 weet ik nu, en ik had 1 fout in de quiz over de vaardigheidsstrafpunten maar die jureer ik ook niet tot nu toe.

Misschien moet ik volgend jaar ook maar helemaal vooraan gaan zitten want ik heb dus echt sommige dingen totaal niet meegekregen zoals de instructeur zonder cap, althans de reactie daarop.

Is je goed recht ergens wel of geen gebruik van te maken, zo was het ook niet bedoeld maar meer omdat het redelijk kort dag is.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:49

Op naar de terugkomdag van 2010! :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:13

Hahaha, Carrylies... tja, even bijlezen en hop.. zit ik weer te typen :p

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:18

Ilja000 schreef:
[
Hoe ver gaat je sturende functie? Wat mij betreft en wat de reglementen betreft tot wat je op dat moment ziet. En je hoort te beoordelen wat je vraagt. Natuurlijk kun je er altijd een opmerking onder schrijven of met het secretariaat bespreken, maar voldoende voor dat moment is voldoende voor DIE proef en niet voor de volgende proef. Ook dat is gisteren aan bod gekomen.

Pfffff maak er niet zo'n punt van joh, poeheeejjjj.
Ik bedoel te zeggen dat als ik merk dat er veel ruiters op een bepaald niveau een proef rijden en daar duidelij nog niet klaar voor zijn (en dus hun PP niet halen) dat ik dan bij de nabespreking aangeef dat ze beter wat meer tijd tussen de proeven kunnen doen en langer door kunnen laten oefenen zodat ze wel hun PP halen.
Ik beoordeel altijd wat ik zie op dat moment, lijkt me logisch. En dat is in zo'n geval dus voldoende/onvoldoende, lijkt me ook duidelijk.

Maargoed voorlopig gaan mijn jury-activiteiten voor wat betreft de FNRS on hold tot 2010. Eerst maar weer eens aandacht aan mn eigen poownie besteden en lekker inrijden en dan zien we wel verder volgend jaar. :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:03

Da's wat anders dan je eerst schreef :) Toen ging het over iemand niet een pp geven omdat de jury hem nog niet het volgende proefje zou zien rijden.

Ik maak geen punt, maar ben wel kritisch en ga graag discussie aan. Ergens is het ook een interessant punt: tot hoe ver gaat een sturende functie? Maarja, ik ben ook weer een overenthousiast FNRS miepje dat voor het systeem werkt, met het systeem werkt, met het systeem hobbyt en ga zo nog maar even door ...