ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odin

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:41

Elisa2 schreef:
Ja ik vind dat ook nogal apart,maar bedankt.Ik moet niveau 2 doen,rijd zelf hoog genoeg,maar vind maar eens een combi die M is en ook wil springen met een paard. Clown

Degene die je meeneemt op het examen moet B/L niveau zijn heb ik van onze instructeur begrepen. Het lesgeven wordt op B/L niveau beoordeeld en bij niveau 2 moet je op dit niveau kunnen lesgeven. Iemand met een hoger niveau meenemen mag natuurlijk altijd, maar is niet verplicht. Tenminste, dit is hoe het bij ons verteld is.

Wat betreft het zelf rijden op een paard wat kleiner is dan 1.60 of een pony, kan ik me best voorstellen dat dat niet kan. Op het examen moet je natuulijk ook wisselen van paard en dan is een pony van pak 'em beet 1.47 niet echt geschikt voor de doorsnee-ruiter die examen doet. Ik merk dat al met mijn paard van 1.64 (rank type). Er zitten een paar lange mensen in onze groep en ik hoop dat die mijn paard niet loten, die hebben dan het gevoel om op een pony te zitten denk ik. Knipoog

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:19

hoe ver van te voren krijgen jullie je examen opdracht voor het lesgeven?

Ik ben zelf ruiter geweest voor iemand die basis heeft gedaan en die wist ver van te voren aan welke 2 combinaties ze les moest geven en had ook al op de cursus besproken welke lijntje ze ging gebruiken voor het examen lesgeven springen.Dit was natuurlijk makkelijk want we hebben dit geoefent ze wist dus van te voren al waar de fouten van de combinaties zaten en hoe ze die op moest lossen. De opdracht voor het lesgeven dressuur kreeg ze ongeveer een half uur van te voren. Maar ook daar had ze voordeel van het oefenen omdat ze de combinaties al een paar keer had gezien.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:17

Bij ons waren er 3 opdrachten voor dressuur die je al ver vantevoren kon weten. Op het examen zelf kreeg je er 1 van. Maar het is niet verplicht om je eraan te houden. Bij ons werd gezegt dat dit was voor als je niet meer wist wat je moest doen. Voor het springen was er maar 1 opdracht die je ook lang vantevoren wist. Dus dat kun je thuis vast voorbereiden.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:27

in westervoort gaan we misschien ook weer instructiecursus organiseren dan doe ik daar mee, hoop alleen dat bepaalde figuren niet meedoen, dat vind ik beetje sneu voor paard wat ik dan gebruik( wrs gelders paard van 18 jaar dat M loopt)

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:11

Tarron schreef:
hoe ver van te voren krijgen jullie je examen opdracht voor het lesgeven?

Ik ben zelf ruiter geweest voor iemand die basis heeft gedaan en die wist ver van te voren aan welke 2 combinaties ze les moest geven en had ook al op de cursus besproken welke lijntje ze ging gebruiken voor het examen lesgeven springen.Dit was natuurlijk makkelijk want we hebben dit geoefent ze wist dus van te voren al waar de fouten van de combinaties zaten en hoe ze die op moest lossen. De opdracht voor het lesgeven dressuur kreeg ze ongeveer een half uur van te voren. Maar ook daar had ze voordeel van het oefenen omdat ze de combinaties al een paar keer had gezien.

bij ons worden de combinaties op de dag zelf gelood ;)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:26

Jublover schreef:
in westervoort gaan we misschien ook weer instructiecursus organiseren dan doe ik daar mee, hoop alleen dat bepaalde figuren niet meedoen, dat vind ik beetje sneu voor paard wat ik dan gebruik( wrs gelders paard van 18 jaar dat M loopt)

Op de Nijgraaf? Leuk!
Maar even in de gaten houden :) Hoewel ik tegen die tijd al verhuist ben waarschijnlijk :(

Ik zou dit jaar beginnen met basisintructeur, maar op het laatste moment afgezegd, ging het echt niet halen met school erbij. Achteraf blij dat ik het neit heb gedaan, had er echt geen tijd voor gehad :o

Misschien aankomend jaar over de orun gaan nadenken, lijkt me erg leuk en leerzaam. Ookal zou ik er niets mee doen.

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:08

Ik doe de Basis en wij krijgen idd al ruim van te voren te horen welke combinaties je moet lesgeven. We hebben t nu nog niet gehoord hoor, maar we gaan op het eind alleen maar oefenen met je 'examencombinaties'. Ook weten we nu al dat je 1 van de 3 dressuur-examen-opdrachten krijgt. En voor het springen moeten we zelf een lesplan inleveren en dat gaan oefenen voor het examen. Kortom, het examen wordt (te?) goed voorbereid :D Kan bijna niet misgaan toch?! ;)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 23:52

Hebben jullie je cijfers voor het rijden en lesgeven al gezien, die jullie instructeur elke keer geeft??

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:58

Krijgen we die dan?

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:11

wij krijgen geen cijfers. wel moeten we allemaal opschrijven wat de plus en de minpunten van de medecursisten zijn als ze een les geven en deze na de les geven. de instructeur doet dit ook en na elke les bespreken we de les met elkaar. ik vind dit prettig hier heb je echt iets aan.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:24

Tarron schreef:
wij krijgen geen cijfers. wel moeten we allemaal opschrijven wat de plus en de minpunten van de medecursisten zijn als ze een les geven en deze na de les geven. de instructeur doet dit ook en na elke les bespreken we de les met elkaar. ik vind dit prettig hier heb je echt iets aan.

ja dat is een leerzame manier !!
Onze instructeur schrijft wel vanalles op en naderhand vraagt ie aan degeen die rijdt hoe die de les ervaarde en gaat in op dingen die hij zag of juist niet zag gebeuren.
Wel kijken we van te voren met zn allen naar de gangen en naar eventuele verbeterpunten, waar dan degeen die les gaat geven, mee aan de slag kan gaan.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:36

Tarron schreef:

je hebt vast les van Bram van Jaarsveld?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:02

Ook bij ons wordt alles naderhand besproken. :))
Zo leer je op de juiste manier.
Wordt er tijdens de les een grove fout gemaakt, dan word dat ter plekke verbeterd. :Y)

Tarron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:58

[/quote]je hebt vast les van Bram van Jaarsveld?[/quote]

klopt en van Peter Strijbosch ze geven om en om de cursus.
is soms lastig maar heeft ook weer het voordeel dat ze elkaar aanvullen

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:08

Tarron schreef:

Zo dan wij het ook.

Bram van jaarsveld idd :j

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:59

Bij ons schrijft de cursusleider een aantal punten op en bespreekt ze daarna even. Ik heb ook nog niets gehoord over cijfers?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:50

De instructeur moet wel degelijk cijfers geven. Of hij/zij die met de cursisten echt bespreekt is aan ieder. De beoordelingen van de instructeur gaan naar de KNHS en worden ook meegenomen in de eindbeoordeling. Wij bespreken inderdaad ook de punten naderhand, werkt erg fijn. Alleen wat minder als je faalangst hebt, en dichtslaat voor een groep "strenge" toeschouwers.. ^)

Als je niks hoort over de cijfers lijkt mij dat je je er niet druk om moet maken. Denk dat mocht je onvoldoende les kunnen geven cq rijden dat echt wel met je besproken wordt.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:33

Bij ons heeft de instructrice wel duidelijk gemaakt dat ze een beoordeling moet doorgeven, maar cijfers bespreken doet ze niet. Ze laat het wel weten als je 'een streepje hebt staan' door bijv. niet voorbereid te zijn of niet afbellen als je niet op komt dagen etc...

Overigens met lesgeven bespreken/beoordelen de medecursisten de gangen, houding, aanleuning, impuls van de combinatie. Diegene die lesgeeft krijgt direct na het lesgeven opbouwende kritiek. Als het echt de mist in gaat neemt de instructrice het over.. Vooral met wat lastige paarden is dat nu al eens gebeurd!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:09

De cijfers waar jullie t over hebben.. Cursusleider geeft door cijfer door/ schrijft cijfer op. Mocht er meer dan 2 punten verschil verschil zitten tussen beoordeling examen en cursusleider gaan ze overleggen..

Dus stel je hebt faalangst en geeft tijdens de cursus super les en zou op t examen dichtklappen en een 5 halen kan je daarmee je cijfer ophalen naar een 6...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:29

Van wat ik heb begrepen over die cijfers, geeft de instructeur voor elke keer dat je les geeft én elke keer dat je rijdt een apart cijfer. Deze cijfers zijn voor eigen administratie, en bij ons op de cursus krijgen we ook inzage in deze cijfers. Verder is het zoals Nimmy zegt, wanneer de examinatoren tijdens het examen twijfelen tussen twee cijfers (5 of 6 bijvoorbeeld), en van je instructeur heb je over de gehele cursus gemiddeld een 7 gereden, dan geven die cijfers uiteindelijk de doorslag naar een 6.
Andersom geldt dit natuurlijk ook. Wanneer de examinatoren bijvoorbeeld twijfelen tussen een 5 of 6, en je hebt van je instructeur gemiddeld een 6 of 5 gekregen tijdens de cursus, dan haal je de cursus niet.

Bij ons werd uitgelegd dat deze cijfers in de cursus gebasseerd zijn (het rijden dan) op een aantal dingen. Zowel de balans van het paard als ruiter tellen mee, maar ook de houding van de ruiter (en balans) om de oefeningen goed te kunnen uitvoeren en de hulpen onafhankelijk van elkaar goed door te geven. Belangrijkste is volgens mij nog dat ze zien dat je bezig bent om je paard te verbeteren, dus niet doelloos door de baan heen tuft, en dat je daarbij ook daadwerkelijk je paard kan verbeteren.

Maar van wat ik van jullie begrijp, hebben jullie deze cijfers nog niet gezien? Moet je eens vragen anders, dat is heel interessant en leerzaam voor je. En dan kun je misschien gelijk vragen waarom je dat cijfer hebt gekregen.

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:33

Dit is voor het eerst dat ik da hoor!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:01

Wij hebben die cijfers ook nooit gehoord...
wat beoordeling betreft, zal eens kijken waar mijn lijsten liggen, zijn een aantal punten waar je op beoordeeld wordt... zowel voor t rijden als t lesgeven

Rijden is trouwens belangrijk dat je bezig bent met het paard, maar ga niet alleen oefeningen rijden, maar juist oefeningen die een doel hebben, met veel draaien, schakelen en overgangen kom je verder dan met alleen maar in piaffe door de bak gaan (om t maar even extreem te zeggen)...

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:35

dan moet mijn les geefster wel een foto grafisch geheugen hebben want bij ons word er ook niks op geschreven en wij doen toch mee met 14 vrouw :D
we hebben na het rije wel een gesprek hoe alles verliep

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:59

Hallo! :wave: Ik volg de cursus kandidaat 2 in Horst ad Maas in Limburg van Trudi Houwen. Heb ook nog niks gehoord van cijfers? :? En we hebben ook nog geen proefexamen gehad, we zijn volgens schema wel na de volgende les al door de theorie stof heen. Wij hebben tot nu toe iedere keer eerst 2 lessen en dan 1 uur theorie, heb eigenlijk t idee dat theori er wat bij inschiet...

Ben nu bezig met de PVB's uit te werken ;) Wat hebben jullie eigenlijk als evenement georganiseerd? Ik ben een drs clinic (onder begeleiding losrijden & proef rijden met daarna korte bespreking met de jury met eventueel wat tips) aan het organiseren.

Geven jullie eigenlijk allemaal al echt veel les? Ik geef sinds afgelopen zomer crosstrainingen (daar ben ik voor gevraagd en ik heb geen tijd en zin om drs of springlessen te geven :o ) en dat doe ik tot nu toe eigenlijk maar ong. 1 dag per maand omdat ik verzekeringstechnisch eigenlijk toch echt m'n papiertje moet hebben. Vind t eigenlijk wel n beetje spannend of ik wel goed genoeg drles geef.... alhoewel ik daar bij het losrijden in mijn trainingen natuurlijk ook altijd even mee bezig ben. En zelf rijd ik natuurlijk ook M2 dus t zit er toch wel in.

De theorie vind ik trouwens wel echt reuze interessant :j Ben wel niet helemaal bij, ga denk ik toch nog maar een paar middagjes extra verlof opnemen anders kom ik er gewoon niet aan toe :n

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:20

We moeten tijdens het lesgeven (basis) elke keer een rijtje opdreunen als we bijvoorbeeld een overgang maken. In het boek staan deze niet zo uitgebreid als er verteld word tijdens de cursus. Bijvoorbeeld een lagere gang moeten we bijvoorbeeld zeggen; jezelf oprichten, kruisaantrekken, benen aanzuigen etc. Maar ik weet deze rijtjes niet goed... (Ik rij zelf normaal western, dus ken de dressuurhulpen niet goed..) Is er iemand die de rijtjes weet (zoals het op de cursus geleerd word), ook voor wending, aanspingen in galop etc? (Dan kan ik die gaan stampen..)