Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:16

Ik heb ook een keer een héél bang meisje op les gehad.. (meisje van net 8jaar)
Die ook echt bang was om te vallen.
Ze heeft wel een maand lang de helft van de les naast haar pony gelopen omdat ze er niet op durde...

Elke keer weer ging ik met haar babbelen wáárom ze nou zo bang was. Elke keer om te vallen.
En dan vragen wat is daar nou het aller-ergste aan?
Dat wist ze nooit zo goed.. Dus ik een beetje als grapje brengen dat je hooguit zere billen kon krijgen en dat je daardoor misschien wel niet meer zo lekker kon zitten op je paard...
(ook we dat als je echt heeeel erg naar valt, maar wat maar heel weinig gebeurt misschien wel iets kan breken, maar dat duurt ook maar 6 weekjes en dan mag je ook weer heel veel)
En vertellen aan haar dat we extra zacht val-zand hadden in de bak }>
En haar ook hardop laten zeggen dat ze echt niet bang was, en dat 20x in 1 les :P

Er heeft wat werk in gezeten maar het heeft allemaal geholpen :)).

En uiteraard haar niets laten doen wat ze ábsoluut niet wil..
En op de allerbraafste pony mee laten rijden :))

Nu een half jaar later gallopeerd me ze met de grootste grijns op haar gezicht in het rond.. erg leuk om te zien :))!

KimH

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:19

Met wat geduld en een grapje tussendoor kom je inderdaad een heel eind. Leuk om te lezen dat het meisje nu met een lach op haar gezicht rond galopeerd!

Gister moesten we in de binnenbak en het was erggggg warm. Ik heb lekker gymnastiek oefeningen laten doen en wat stuurgrapjes. De kinderen vonden het niet eens erg dat er weinig actie in zat ( lees: veel draven en galoperen).

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:18

Ja ik laat haar ook niets doen wat ze niet wil. Het probleem is dat haar zus wel alles durft en ik met haar graag een sprongetje wil maken (lees een klein kruisje en balkjes lopen) Dat wil die andere dus ook super graag, maar dat mag van mij echt pas als ze zonder moeite kan galoperen EN kan sturen...

We gaan het wel mee maken, ik hoop voor haar dat ze zich er over heen kan zetten. Niets is leuker om onbezorgd te rijden ipv zo angstig op het paard te zitten.

Kan mij goed voorstellen dat het warm was in de binnenbak Kim :D
Hier was het buiten al erg wam.... Ach zo'n lesje tussen door vind niemand erg toch :)

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:32

Ik ben ook met kinderen en pony's bezig.
Ik vertel ook altijd waarom en de reden wat ze doen met de dieren.
Er is ook een meisje bij die last heeft van een spierziekte. De pony waarmee zij rijdt voelt dat haarfijn aan. Is veel rustiger dan bij de anderen.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:26

zo hebben wij er ook daar een paar van rondlopen. Bij kinderen die 'iets' hebben o.i.d. lijkt het alsof ze dat begrijpen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:42

Ik viel vorige week voor 1 keer in bij de vereniging voor gehandicapten. Die maken gebruik van onze manegepaarden. Diezelfde paarden die diezelfde middag nog lekker boevig waren, waren nu zo mak als een lammetje!
Heb een autistische vriendin met meer beperkingen en die krijgt elk paard rustig. Gewoon door er naast te staan en ze aan te kijken. Zo wonderlijk, maar zo mooi.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:40

Maar ik laat de kinderen nooit alleen bij de pony's. Ze mogen er alles mee doen, borstelen, staart wassen , wandelen, rijden soms ook los. Maar ik ben er altijd bij wat ze ook doen.

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 00:16

Leuk onderwerp! :D
Ik geef ook les aan kids maar ook volwassenen
vanaf 6 jaar tot en met 45 ;)
Het bevalt mij heel goed!!

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:47

Had zaterdag bij mijn ukjes maar een klein groepje, dus gingen we een stukje zonder beugels doen. Ook in een sukkeldrafje. Binnen no time hadden de dametjes allemaal de slappe lach omdat ze zo geshaked werden ;)

Wij hebben ook één autistisch jongetje en ik zweer het je, die paarden hebben het snoeihard door en zijn kuikenmak zodra hij in de buurt komt. Briljant!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:33

boehoe, we hebben hier ziekenboeg, t begon 2 maanden terug toen we alle paarden snotverkouden hadden, en hoesten, je werd er echt gek van. nou ja dat eindelijk een beetje onder controle, is er een handelspaard onwel geworden, wilde niet meer eten etc. naar kliniek moest ie naar utrecht want ze wisten niet wat er was, bleek ie een zeer grote tumor in zijn buik te hebben, zijn dikke en dunne darm waren helemaal met elkaar verweven (dierenarts zei al, dit maak je maar één keer in je leven mee). we hebben één paardje wat maar niet wil aankomen, en voor het drukke zomerseizoen moet hij toch wat op krachten komen, dus mocht hij de wei op, de dag dat hij de wei op mocht, krijgt dat ding koliek (twee weken terug). nou ja dat ding nu eindelijk daar. dit weekend had het beste paard van stal (beginnerspaard) ineens naar binnen geslagen mok, ala bloedvergiftiging, dus die heeft spuiten gehad en staat nu ook op de wei. en als dat nog niet alles was, staat mijn paard als een wrattenzwijn op stal. heeft ze een allergische reactie op steekvliegen. (we weten dat ze overgevoelig is en staat dus al met een exceemdeken op, maja toch nog overal geprikt waar deken niet zat, en daarna waar de deken wel zat). dus DA weer langs geweest.
ik heb de zaterdag en zondag gedraaid maar je wil niet weten hoe..
gelukkig hebben we net vanaf april een andere manege erbij (op een camping) dus zaterdag is daar met spoed een paard weggehaalt :D (mooi verhaal, de man die daar de boel runt was daar natuurlijk niet heel blij mee, omdat we ook al eerder een paard daar vandaan hadden gehaalt om ons tekort op te vullen. dit is echt zo'n joekel van een paard 1.80 ofzo, had ie op de romp geschreven te huur, manege samoza 06... etc. nou ja kinders lagen helemaal in een deuk toen dat paard de trailer af kwam.

verder: hoe komt het dat als je al een klote dag hebt, en je licht sjaggie bent, dan de hele les aan het zeuren is, en net doen of ze nog maar echte beginnertjes zijn????

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:38

Dat komt omdat jij over dingen praat en niet over dieren. En (kleine) kinderen zeuren niet, ze kunnen constateren.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:01

agneta1 schreef:
Dat komt omdat jij over dingen praat en niet over dieren. En (kleine) kinderen zeuren niet, ze kunnen constateren.

ik heb t niet over kleine kinderen maar, kids van een jaar of 14, die zeuren over de pony's :) (hij doet t niet, ik wil op een andere pony, etc) had me aardig over m'n dag heen gezet, was net weer vrolijk, en dan gaan ze zeuren. pfff.
maar t kwam denk ik vooral omdat de groepsstructuur was aangetast. had ineens een gehandicapte in de les meerijden, (die vraagt dus redelijk veel aandacht), meisje wat in de beginnersles mocht rijdt ineens steeds bij mij mee (stond ook niet op het lijstje) etc. dus de vaste lessers waren ook een beetje van slag.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:41

Ja, dat snap ik, die kinderen kunnen soms vervelend zijn. Vaak ook omdat ze (vaak) alles mogen van hun ouders. De ouders durven soms niet meer echte ouders te zijn. Ze willen op gelijke voet met hun kinderen en alles maar geven en toegeven.
Kinderen die hun ouders en andere volwassenen een grote mond geven.
Maar ik las dat je over dingen sprak en dan de dieren bedoelde.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:08

Als jij als instructeur niet lekker in je vel zit, nemen die kinderen dat meteen over. Zeker pubers. Ik probeer me zo'n les dan helemaal niet druk te maken, houd de oefeningen redelijk eenvoudig en zit het uit :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:02

wat ik zo leuk vind aan dit topic is dat het op andere maneges het er precies hetzelfde aan toe gaat :P

"mogen wij ruileeeeennnnn??"... "ik vind die pony niet leuk"..blablabla..

ik was er vorige week zo boos op geworden (wel een beetje mijn schuld miss, teveel vrijheid van meningsuiting gegeven :P ) Maar echt om de vijf minuten is er wel iets!.. en dan ook nog zo lekker achter elkaar aanhobbelen bij een figuur, niet zelf sturen, neeeee.. hoek lekker afsnijden 4m van de letter af.. Aarggh! Dan komt iedere ruiter (stuk of 10) wel een keer naar t midden, de een moet plassen, de ander vindt dat haar beugels ongelijk zitten, de een vind dat de pony 'raar' doet en komt even vermelden dat ze daar dus niet meer op wil en de ander komt na 15 minuten al vragen of haar broertje de pony uit mag stappen aan het eind van de les...

Het is echt een mutsenclub, jaar of 11/12 (sommige nog 9) en beginnen al een beetje te denken dat ze het zelf prima kunnen. Terwijl ik ze allemaal stuk voor stuk erop mag zetten.

Dus strafkamp deze week ; 4 x opstappen op de goede manier en allemaal stappen en 1 voor 1 netjes een gebroken lijn rijden. En allemaal de kleppen dicht.. en als ze geluk hebben en braaf zijn mogen ze galopperen, want dat is ook nog zo iets, allebei de kanten goed en wel gegaloppeerd komen ze doodleuk aan, alsof ze er net op zitten ; "Gaan we nog galopperen *D ??"

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:39

Ruilen mag bij mij bijna nooit :) Geeft ook geen gezeur dus. Plassen moet voor de les en die ene die echt moet, ach... dat komt zelden voor.

Ladylynn, klinkt alsof de lat wat laag ligt voor je groepje. Maak het ze wat moeilijker en ze hebben geen tijd meer om te piepen! Flink tempo doordraven, alle puntjes op de I. Niet met minder tevreden zijn. Roep maar een cijfer voor een gebroken lijn (als je dit in je F proef doet krijg je een 4 hoor!). Naar het midden komen mag alleen als het echt dringend is. Zweepje laten vallen? Pak hem zelf maar weer!
Geeft heerlijke duidelijkheid bij de kids. Ik hou van zwart en wit. Het mag, of het mag niet. En als iets mag, mag het altijd. Mag iets niet, dan eigenlijk nooit. Eigenlijk zijn kinderen net paarden :p

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:18

Ilja000 schreef:
Ruilen mag bij mij bijna nooit :) Geeft ook geen gezeur dus. Plassen moet voor de les en die ene die echt moet, ach... dat komt zelden voor.

Ladylynn, klinkt alsof de lat wat laag ligt voor je groepje. Maak het ze wat moeilijker en ze hebben geen tijd meer om te piepen! Flink tempo doordraven, alle puntjes op de I. Niet met minder tevreden zijn. Roep maar een cijfer voor een gebroken lijn (als je dit in je F proef doet krijg je een 4 hoor!). Naar het midden komen mag alleen als het echt dringend is. Zweepje laten vallen? Pak hem zelf maar weer!
Geeft heerlijke duidelijkheid bij de kids. Ik hou van zwart en wit. Het mag, of het mag niet. En als iets mag, mag het altijd. Mag iets niet, dan eigenlijk nooit. Eigenlijk zijn kinderen net paarden :p

maar zo doe ik het ook ;) .. ik weet 100% dat het komt door de vorige instructrice.. die was lang leve de lol, en alle kinderen(én ouders) moesten haar helemaal geweldig vinden.. en dat deden ze dus ook. Toen kwam ik binnen. Zal niet zeggen dat ik héél streng ben, maar ik sta daar dus wél om ze iets te leren. Ben redelijk gedreven.

Maar de dingen die jij zegt doe ik ook, zo heb ik ze een keer wel 15 keer achter elkaar van hand laten veranderen in middendraf. En ik probeer vaak iets nieuws aan te leren. En een keer zonder zadel, wil het ook wel leuk voor ze houden, ze komen er om iets te leren maar tenslotte ook voor der plezier.

Alleen, geef ik toe, was ik in het begin heel soepel. Maarja wat moet je, nog nooit lesgegeven en je krijgt ineens 3 uur voor je neus ; 2 -'gevorderde beginners' groepen en 1 gevorderde. Tjah, wat goed was en niet dat heb ik maar in de praktijk achter moeten komen en veel meegekeken bij andere hoe die het aanpakten.

Maar nu weet ik hoe ik t wil hebben.. en ik ben nog wel iemand als iemand staat je huilen omdat die niet op die ene durft, ja dan zet ik haar wel op een andere, het is geen strafkamp. Maar dan laat ik de pony wel meelopen zodat ze kan zien dat hij heel lief is, en dan wil ze er wel op. Maar als iemand de pony gewoon niet leuk vind, dan wordt er absoluut niet gerolen.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:53

In de praktijk kom je er pas achter hoe je het beste een les kan aanpakken. Ik moet bekennen dat ik in het begin te soepel was met mijn beginnertjes maar al doende leert men. Een pony wissel doe ik af en toe in de les. Sommige combinaties klikken echt niet terwijl een ander er met plezier op rijdt.

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:49

Even een vraagje, hebben jullie misschien ideeën voor een leuk spelletje met één of twee lage hindernisjes? In de les die ik geef zijn ze een beetje bang geworden met springen doordat ze er een aantal keer afgevallen zijn, met een spelletje gaan ze het springen hopelijk weer leuk vinden.

Ik had zelf al iets bedacht van een estafette-achtig iets met een slalom en een hindernisje, maar misschien hebben jullie nog verdere ideeën? Het moet niet echt een springspelletje zijn, meer iets waar een hindernisje in verwerkt is, zodat ze eigenlijk aan te springen zijn zonder dat ze het echt doorhebben..

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:50

Zet bij de A en C een stoel / kruk of iets dergelijk neer met een emmer met borstels.

Laat ze de borstels overbrengen van de A naar de C terwijl ze over de hindernis gaan.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:23

Wij hebben ooit eens de tip die door iemand van hier is neer gezet gebruikt: We rijden in het bos, en moeten onder laaghangende takken door of over boomstammen die midden op het pad liggen. Die meiden vonden het geweldig. Een paar lessen daarna was de jongste van Maris af gestuiterd en de oudste durfde daarna niets meer.

We zijn trouwens vd week even helemaal terug naar af gegaan. Ik had Maris een longeersingel omgedaan, en die meiden zijn gaan rijden terwijl ik Maris aan het longeren was. Ondertussen hebben we gymoefeningen gedaan. Draven en galoperen zonder vast te houden, handjes in de lucht. HElemaal geweldig vonden ze dit. Zelfs de oudste vond het erg leuk om te doen. ze heeft zelfs dr eigen angst overwonnen. ze hoefde van mij nl niets maar wilde zelf heel graag.
Aan het einde van de les had ze met twee handen in de lucht Maris in galop gekregen EN gehouden :D

Volgende week gaan we weer zo'n lesje doen. Net zo lang tot het vertrouwen weer wat is gegroeid en ze door hebben dat hangen aan de teugels niet werkt. (daar kwamen ze trouwens vd week zelf al mee :D )

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:12

Hallo!

Ik meld me ook. Ik geef les op een manege hier in Italie. Aan kinderen tot een jaar of 14. De manege hoort bij een vakantieresort, dus de kinderen komen meestal 1 of 2 keer rijden in de tijd dat ze hier zijn. Zijn eigenlijk altijd kids die nog nooit hebben gereden, een enkele keer een wat gevorderde. Nou vraag ik jullie: Wat is leuk om te doen, als je een eenmalig lesje geeft?

Ik doe nu de basisdingen, houding, sturen en basishulpen, en aan het eind wat gymnastieken en hoofd-schouders-knie-en-teen.
Ook quizvragen en slalommen om pionnen.
Ik zou graag wat andere spelletjes willen doen, maar ik kan weinig bedenken.

De kinderen krijgen priveles, dus groepsspelletjes kunnen niet. Wie o wie heeft er ideeen?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:39

Ik heb tot een jaar of 7 geleden verschillende lessen gegeven aan kinderen tot een jaar of 16 (ook wel eens ingevallen bij volwassenen). Ik had altijd wel iets van een spel element in mijn lessen. Ook voor de gevorderden, maar dan wat moeilijker.
Wat betreft angsthazen met springen: zet een parcourtje uit met allerlei oefeningen: slalommen, tussen balkjes door, eroverheen, een klein huppeltje, wat tonnetjes of staander met iets erop en laat ze dat parcourtje maar eens afleggen (met of zonder hulp).
Verder tikkertje (en dan zonder zweepje oid), gymnastieken, koppeltje duikelen achterover vanaf je pony ( zowel pony als kind wel even vasthouden), colone rijden, schipper mag ik over varen, stoelendans (alleen dan met balken, naast de balk staan), zonder zadel rijden etc.
Ik begon altijd wel mijn lessen serieus hoor, maar spelletjes zijn vaak een leuke afsluiter.

en mocht je een keer een heel klein lesje hebben is het leuk om 2 of 4 ruiters bij a/c en evt e/b te laten beginnen. In de hoeken wel pionnen. en dan zo snel mogelijk 1 rondje stap, 1 rondje draf en 1 rondje galop. Maar dus wel achter de pionne langs, die natuurlijk goed in de hoek staan. Rijden ze niet om de pion of gaan ze een gang te hard, volte draaien. Wie het snelst is wint. Valt tegen hoor!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:08

Simpele variant op stoelendans: met pionnen ipv balken.

Heb 'gesprongen' met de 6-jarigen zaterdag. Alle kontjes in de lucht en in stap over een balk op de grond. En spannend vinden! Een enkeling durfde ook in draf (allemaal met iemand ernaast hoor!). Later met cavalettiblokken een gang gemaakt waar ze doorheen moesten.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:27

ik heb afgelopen zondag zelf in de les een hilarisch spelletje gehad:p
de insructeur stond aan de korte zijde van de c met de paarden vast (wel rustige paarden allemaal hoor)
wij (3meiden tussen de 15 en de 19) stonden aan de korte zijde a en aan de korte zijde a stond ook een kegel met een zweep er in.

wij moesten op het startsignaal naar de andere kant van de piste lopen op het paard stappen en dan op de een of de andere manier om ter eerste de zweep te pakken zien krijgen:p

hilarisch gewoon