ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:23

@Bettine: wow een ZZ licht paard mee! Dat is ook wel heel spannend voor de andere deelnemers denk ik..

@ Mootje; ok, misschien gaat het hier dan ook wel zo. ben benieuwd!

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:29

LiVetime schreef:
ikkuh_ schreef:
ik ga de ORUN cursus in zwolle via school doen
maar dan moet ik nog lid worden van de KNHS waar moet ik dan lid worden, ik zie er 2 staan namelijk: KNHS Rijverenigingen
en KNHS Individueel lidmaatschap weten jullie welke ik moet hebben?

Ik ben lid geworden van de Recreatieruiters. T goedkoopst voor mij :)
Maar in Zwolle? Das veel dichterbij voor mij. Volg je dat alleen met mensen uit je klas, of ook met mensen daarbuiten??

oke dank je dan doe i dat ook :) maar dit is via school maar ik weet niet of er ook nog andere mensen meedoen ik kan dat morgen wel even op school vragen :)

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:40

femskie schreef:
@Bettine: wow een ZZ licht paard mee! Dat is ook wel heel spannend voor de andere deelnemers denk ik..

Op het moment wordt hij amper getraind hoor, hij is al lang niet meer op wedstrijdniveau :+
Maargoed, de knoppen zitten erop, ja ;)

En als Blacky iets te pittig is, mag mijn oude Joop mee.
Ook ZZL paard, maar ook al jaren niet meer op niveau.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:44

@Bettine: oh maar toch! Wel ontzettend gaaf.. Ik heb een tijdje een paard gereden wat tot en met de Z1 uitgebracht was en ik vond het heel bijzonder om te merken dat we niet altijd goed communiceerden. Dat was nog best lastig! Wel veel van geleerd overigens.

Zag in je profiel allemaal supermooie paarden staan trouwens!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:14

Mootje schreef:
Nu moeten we weer wachten tot eind volgende week :+
Moet iedereen de eerste les zijn paard meenemen, aangezien de geschiktheid van het paard beoordeeld wordt door de cursusleider?

Nee, de eerste les is alleen maar theorie. Vertelden ze mij gisteren toen ik belde. :)
Heb ook die mail gehad, maar niet of ik nou in Bunschoten of Ede zit. Ben wel benieuwd naar de deelnemerslijst...

Heb jij Blacky toen in Ede gestart Bettine? Machtig mooi paard is dat. Maar ik heb ook wat met zwarte paarden, dus wat dat betreft. :D
Kan jou namelijk nog vaag herinneren van Ede Heideconcours topic.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 20-10-10 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:17

Ow, ok! Ik heb trouwens springoefeningen van iemand van de ORUN van vorig jaar via het 2009 topic opgeslagen die zij van de cursusinstructeur heeft gehad.

Ik zal hem wel even een photobucket zetten!

Edit: http://s1013.photobucket.com/albums/af2 ... jntjes.jpg
Ik heb hem helaas niet in een groter formaat!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:23

Das handig Mootje die oefeningen! :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:26

ik heb ergens een boek met 100 springoefeningen, die zijn ook leuk. En Lucinda Fredericks (daar les ik af en toe) heeft er ook een heleboel, maar die zijn wel erg heftig. Veel controle en echt extreem korte afstanden, dat zal in de ORUN minder gewaardeerd worden.

zien er bekend uit Mootje, dat soort dingen gebruikt Rob ook regelmatig. Erg leuk zijn ook hindernissen op de volte, maar ook dat is wsl al te moeilijk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:26

Ja, vorig jaar las ik het topic een beetje door en kwam deze oefeningen tegen!
Lielle, Ik ga even googlen :D

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:27

Haha, dat denk ik idd ook Lielle. Dat is wel handig zo'n boek, vooral voor thuis.
Vriendin van mij heeft hem 2 jaar geleden gedaan en die zei dat vooral de opbouw belangrijk is. Dat je niet gelijk begint met lijntje, steil 4 galopsprongen oxer. Maar eerst balkjes, dan kruisje en dan zo uitbouwen.
Vind springen ook het leukste onderdeel van de cursus. :)
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 20-10-10 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:28

maar ik moet ook zeggen dat als je zelf al lang springles hebt, dit soort oefeningen ook zo te bedenken zijn.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:29

Dat is inderdaad zo. Ik bedenk thuis ook regelmatig zulke dingen.. Of ik pik dingen mee die nog niet goed gingen in de springles zelf en oefen die thuis dan nogmaals.
Zoals bv. die volte. Of lijntje met inuitjes, steil en oxer. Zulk soort dingen neem je vaak ook over als je het een keer gezien hebt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:31

Lielle, Mijn instructeur vind op een volte balken galopperen helemaal goed, maar inderdaad erg moeilijk, alhoewel je het natuurlijk kan uitbouwen. Niels nanning doet dit trouwens ook veel!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:34

Ik ken het vooral met vier balken op de volte, en dan open of sluiten van je volte, en je ritme houden. Bij Lucinda was het nog een stuk lastiger, in een grote bak (ik schat 30-60) op de ene korte zijde (incl de twee hoeken) zes balken op korte afstanden, en op de andere korte zijde juist heel ruim, en dan op de kwartlijn (halverwege hoefslag en AC) nog een rijtje dat daarna gevolgd werd door een dubbel. Dan leer je wel schakelen.

Ook erg leuk was het rijtje galopbalken op 2,5 m (oid) dan drie in/uitjes op vergelijkbare afstand (en wel hoog!) en dan nog steil op oxer op 6 en 9 meter (1 en 2 galopsprongen) maar ook op iets van 1.20. Ze gaan wel terugspringen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:38

Lielle, Die oefening van Lucinda is denk ik een beetje té voor de ORUN :D
Op de volte kan je beginnen met 2, dan 3 en uiteindelijk 4. Alhoewel sommigen 1 balk al moeilijk vinden!
Die terugspringoefening klinkt ook goed, alleen dan moet je wel een lange bak hebben (en niet met al terugspringend paard rijden)!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:40

die zijn alletwee echt veel te gek voor de ORUN, daar is een gewoon lijntje in een kwartier al heel mooi. Maar springoefeningen bedenken vind ik niet moelijk, dat is echt leuk om mee te spelen.
Je krijgt ze van die tweede ook mooi op het achterbeen trouwens, en goed gesloten :j Maar je hebt idd wel veel ruimte nodig.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:41

Het zijn inderdaad hele fijne oefeningen, met mijn oude pony heb ik heel veel van dat soort oefeningen gedaan die jij op het einde omschrijft Lielle. Echt ideaal was dat voor ons. Met mijn paard heb ik vooral veel oefeningen gedaan tot nu toe met balken/ caveltti's op de volte etc. en dan ritme houden.
Springoefeningen bedenken wordt denk ik niet mijn struikelblok, ben denk ik beter met springen dan met de dressuur.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 20-10-10 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:42

Ik merk dat sinds ik tegen mijn instructeur heb verteld van mijn ORUN ambities mijn lessen ook zijn veranderd, veel meer zelfreflectie en initiatief.
Lijntje verzin ik ook altijd zelf, vind ik leuk om te doen! Alhoewel sommige lijntjes die ik bedenk nog te hoog gegrepen zijn voor dit moment :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:51

Het verbaast mij trouwens op wedstrijden, lessen en clinics hoe weinig mensen afstanden begrijpen.. Sommige instructeurs doen hier i.m.o. echt te weinig mee.
Je hebt er toch niets aan als je instructeur je altijd voorkauwt hoeveel galopsprongen je moet springen?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:52

Sannnn schreef:
Heb jij Blacky toen in Ede gestart Bettine? Machtig mooi paard is dat. Maar ik heb ook wat met zwarte paarden, dus wat dat betreft. :D

Wanneer in Ede? :D
Dit jaar heideconcours had ik Ray (= ook groot & zwart) mee, vorig jaar en het jaar daarvoor Blacky ;)

Maar ze zijn allebei knap hoor :D

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:00

Lielle schreef:
ik heb ergens een boek met 100 springoefeningen, die zijn ook leuk. En Lucinda Fredericks (daar les ik af en toe) heeft er ook een heleboel, maar die zijn wel erg heftig. Veel controle en echt extreem korte afstanden, dat zal in de ORUN minder gewaardeerd worden.

zien er bekend uit Mootje, dat soort dingen gebruikt Rob ook regelmatig. Erg leuk zijn ook hindernissen op de volte, maar ook dat is wsl al te moeilijk.

Dikke kans dat we hindernissen en 4 balken op de volte krijgen in oud-gastel :Y)
Les zelf sinds een tijdje bij Jan om mijn springvaardigheden wat bij te timmeren en dit komt regelmatig voorbij...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:08

Bettine schreef:
Sannnn schreef:

Wanneer in Ede? :D
Dit jaar heideconcours had ik Ray (= ook groot & zwart) mee, vorig jaar en het jaar daarvoor Blacky ;)

Maar ze zijn allebei knap hoor :D

Vorig jaar. :j
Afgelopen jaar was het zulk rotweer dat ik gelijk zodra ik kon naar huis ben gegaan. Niet echt het weer om dan gezellig te kijken. :P
Knap was ie zeker. :D

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:49

Ik heb net een mailtje gekregen dat de cursus in Nootdorp in week 47 begint :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:50

Leuk Tarn, Ik heb twee weken geleden gestart op de ORUN locatie, mooie accommodatie :j Bij een les van Ton ben ik nog niet wezen kijken, maar het leek mij een zeer sympathieke man!

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:53

Okee ben blij dat te horen! Ben er zelf nog niet geweest en ken Ton verder niet. Mijn instructrice is ook over hem te spreken dus denk dat t wel goed zit :)