FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:04

Ja, en 10 en 17 mei zijn populair, voor die data ben ik al tig keer gebeld...

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:12

Nou meiden ik ga rijden
zie jullie zo

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:16

Veel plezier vanaaf!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:52

Ilja000 schreef:
Gijs, de FNRS weet toch niet met wie jij afspraken hebt? Als secretariaat heb ik in ieder geval geen brief ontvangen, maar zit ook niet bij jou in de buurt.
De 19e is trouwens een populaire datum! Door tekort moet ik zelf mee jureren op de eigen manege. Pak daar denk ik maar de F1 en F2 voor :)

Zo weer thuis....
Ilja, de 19e april kan ik evenuteel maar moet even nakijken morgen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:38

En was het spannend??

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:42

Nee, was n beetje teleurgesteld, terwijl ik er al niks van had verwacht.
Programma was leuk bedacht maar er zaten veel te veel mensen in n zaaltje, er was geen microfoon, er zaten -zoals altijd, wel amusant maar irritant!- n paar schreeuwlelijken en lolbroeken tussen. Ben benieuwd hoe anderen het ervaren hebben

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:56

Ik dacht dat ik dol werd zoveel mensen in dat kleine zaaltje. Ik kreeg het ook spaans benauwd dat ik naar voren werd geroepen voor mijn diploma.

Ik ben het er volstrekt niet eens dat we in de F2 mensen of moeten laten slagen en de wedstrijd moeten beeindigen. Lijkt mij een grotere teleurstelling voor een kind dat hij/zij er na 10 onderdelen uit moet dan dat er onder aan de streep op het protocol 205 punten staan met het commentaar goed geprobeerd maar het was nog net niet voldoende voor een PP, vraag aan de instructeur om hulp voor de volgende wedstrijd (of zo iets). Bovendien zijn die kinderen niet altijd gelijk een gevaar in de bak, soms hebben ze gewoon alleen geen idee WAT ze WAAR moeten doen maar is het tempo dankzij de brafheid van de pony verder ok. Ik zal proberen zo goed mogelijk aan deze oproep gehoor te gaan geven, punten we ze desnoods toch gewoon naar de 210.

Ik hoop overigens niet dat ik voor een schreeuwlelijk of lolbroek wordt aagezien.

Het was leuk om een keertje zo'n avond mee te maken en ik zat supergezellig.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:00

De mevrouwen die ik schreeuwlelijk en of irri noem zaten achterin de zaal. Vond het storend dat mensen niet de beleefdheid hadden stil te zijn als de 'spreker' er al niet bovenuit komt.
T was inderdaad gezelllg, dat dan weer wel... :')

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:20

Ach, ze proberen er altijd wel wat van te maken. En het is leuk om je collega juryleden te zien.
Inderdaad jammer van de herrie en ik vond ook wel dat de discussies errug snel de nek omgedraaid werden. Het is toch best interessant om eens wat dieper op een onderdeel in te gaan? Bijvoorbeeld dat aanspringen in galop van die F12 ruiter. Dat paardje was een wonder dat ie nog aan kon springen zo strak had ze hem vast. En dan een 8 geven omdat ze al zoveel vieren heeft.... zo waren er nog wel meer dingen die snel werden afgekapt.

Je merkt wel dat hoe langer je jureert, hoe eigenwijzer je word.. :D Maar gelukkig zat ik met mijn punten steeds supergoed.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:25

Zo mijn theorie examen gehad, was na 35 min. klaar, heb aan een stuk zitten schrijven en denk dat ik het wel gehaald heb :) Volgende week praktijk.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:26

Ben ik het mee eens. Ik zat over het algemeen op 1 lijn met de punten, maar over die 8 dacht ik zelfs even: 'zit deze man in de examencommissie??'. :X
Had liever minder proeven bekeken en goed doorgesproken dan hoe het nu snel snel ging.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:59

Ik vond het erg leerzaam, maar wel een beetje een kippenhok. De beleefdheid was bij een aantal juryleden ver te zoeken.

Ik zat aardig op 1 lijn met de examencommissie, dus dat was wel leuk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:13

carrylies schreef:
Ik vond het erg leerzaam, maar wel een beetje een kippenhok. De beleefdheid was bij een aantal juryleden ver te zoeken.

Ik zat aardig op 1 lijn met de examencommissie, dus dat was wel leuk.

Ik zat voor de 1e proef redelijk op 1 lijn, de 2e proef uiteindelijk op hetzelfde aantal punten en de 3e proef totaal niet.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:20

die drukke mensen heb je altijd, sommigen vinden zichzelf zo leuk of interessant dat ze altijd de boventoon willen voeren
hoe was jullie "gevreesde"quiz?

alsof alles nog niet erger kon kregen we vandaag te horen dat alle riolering onder ons huis kapot etc is dus vervangen moet worden
leuk kostenplaatje

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:32

Jeetje, wat n 'oliebol'...
Nee serieus het zit je niet mee. Is het ingrijpend wat ze gaan doen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:50

Ik was braaf gisteravond! Zat met mijn neus helemaal vooraan! Bijna bij de FNRS op schoot. Lol. Had de quiz helemaal goed en dat zonder leren :p

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:52

daniella74 schreef:
Ik ben het er volstrekt niet eens dat we in de F2 mensen of moeten laten slagen en de wedstrijd moeten beeindigen. Lijkt mij een grotere teleurstelling voor een kind dat hij/zij er na 10 onderdelen uit moet dan dat er onder aan de streep op het protocol 205 punten staan met het commentaar goed geprobeerd maar het was nog net niet voldoende voor een PP, vraag aan de instructeur om hulp voor de volgende wedstrijd (of zo iets)..

Hoe bedoel je, of laten slagen of de wedstrijd beiindigen? Een F2 ruiter mag gewoon de hele proef uitrijden zonder een pp te halen als dat niet waardig is?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:32

amanda2 schreef:
Jeetje, wat n 'oliebol'...
Nee serieus het zit je niet mee. Is het ingrijpend wat ze gaan doen?

"oliebol" leuke woordspeling

alles onder de grond moet vervangen worden
voor ligt alles open, achter ligt alles open

dag vakantie
heb de verzekering al gebeld, er kmt een expert kijken
zal mij benieuwen

alsof ik nog niet genoeg aan mijn hoofd had
alles komt in 3en zeggen ze wel eens, maar ik hoef effe niet meer!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:36

Kan ik me zo goed voorstellen! Wat een narigheid!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:38

Ilja000 schreef:
daniella74 schreef:
Ik ben het er volstrekt niet eens dat we in de F2 mensen of moeten laten slagen en de wedstrijd moeten beeindigen. Lijkt mij een grotere teleurstelling voor een kind dat hij/zij er na 10 onderdelen uit moet dan dat er onder aan de streep op het protocol 205 punten staan met het commentaar goed geprobeerd maar het was nog net niet voldoende voor een PP, vraag aan de instructeur om hulp voor de volgende wedstrijd (of zo iets)..

Hoe bedoel je, of laten slagen of de wedstrijd beiindigen? Een F2 ruiter mag gewoon de hele proef uitrijden zonder een pp te halen als dat niet waardig is?

Dat heb ik ook begrepen. Als het (vanwege veiligheid bijvoorbeeld) nog niet verantwoord is om dat kind in galop te laten gaan, omdat ze er eigenlijk niks van bakt (bijvoorbeeld omdat het kind duidelijk nog maar 3 lessen heeft gehad) hoef je niet perse een pp te geven. Maar de proef mag wel gewoon uitgereden worden.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:39

Gijs: het zit je echt niet mee...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:51

carrylies schreef:
[
Dat heb ik ook begrepen. Als het (vanwege veiligheid bijvoorbeeld) nog niet verantwoord is om dat kind in galop te laten gaan, omdat ze er eigenlijk niks van bakt (bijvoorbeeld omdat het kind duidelijk nog maar 3 lessen heeft gehad) hoef je niet perse een pp te geven. Maar de proef mag wel gewoon uitgereden worden.

Dat was toch altijd al? Een PP krijg je (ongeacht het niveau wat je rijdt) als de jury vind dat je klaar bent voor het volgende niveau. Werkt bij de KNHS net zo :D En zeker bij de F2>F3 overgang vind ik dat ze echt klaar moeten zijn, kindjes die er een week later af stuiteren in galop zitten we niet op te wachten (aangezien dooroefenen en paar weken/maanden overslaan vaak niet in het paket zit).

Eneeeeh een 8 omdat er al zovel 4en staan? Me hoela dat meen je niet???? begint steeds meer luilekkerland te worden heb ik het idee. Doe maar wat joh, als ze maar slagen en centjes binnen brengen. Zo komt het iig bij mij over, mag hopen dat het een grapje was van de FNRS.

Jemig Mar het zit je niet mee he? Kan er ook nog wel bij.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:56

Als een ruiter F2 rijdt, dan jureer je een F2 en bedenk je niet of het misschien al wel of niet een F3 kan rijden. Dat is aan het bedrijf. Als jij iemand nog liever niet ziet galoperen, kan die heel goed een punt in de F2 scoren hoor!
Uitsluiten doe je alleen als de veiligheid van de combinatie in geding komt op het moment van de proef. Dus niet in de toekomst. DAAR ging het ook over gisteravond. Zoals het voorbeeld van degene naast mij, die onlangs een F2 proef bekeek die ruim 19 minuten duurde en het kind echt niet wist wat het deed. Als het dan ook een (te) pittige pony is, dan moet jij als jury beslissen of het veilig genoeg is om door te gaan. Net als iemand 2 of 3 keer in een proef van zijn pony kan vallen zonder dat het gevaarlijk wordt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:59

Uitsluiten en geen PP geven zijn 2 heel verschillende dingen. ;)

Ps: je kunt niet aan een ouder verkopen waarvan kindlief net in galop van de pony gestuitert is en met ambu wordt afgevoerd: tsja sorry duidelijk nog niet het gewenste niveau _O- Vooruit denken werkt ook veiligheid in de hand. Zeker op dat niveau waar ze nog maar net op een pony kunnen blijven zitten en beetje kunnen sturen (mits poownie meewerkt).

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:08

Het is de taak van de instructie en de manegebedrijven om vooruit te denken. Wij moeten beoordelen wat we zien en toetsen aan de proef die op dat moment gevraagd wordt. Dus bij een F2 proef hoef je niet te bedenken of die eventueel een F3 zou kunnen rijden. Misschien rijdt dat kind nog wel 4 keer een F2 proef, of start het volgend jaar pas weer een keer.

In mijn voorbeeld bedoelde ik een stoute shet, waar het kindje vrolijk 3 keer in een proefje vanaf viel, lachend weer opstapte en weer verder reed. Geen pp, maar uitsluiten was ook niet nodig. De veiligheid kwam geen moment in het geding. Degene naast mij had het over een combinatie die echt niet wist wat er gebeurde, geen flauw benul had van sturen en de pony nam de hele controle over. Dan wordt het een heel ander verhaal en kun je (ook in de F2) aan uitsluiten denken.

De boodschap was dan ook dat je dat van moment tot moment beoordeelt.

Ik begrijp ook het punt van Daniella nog niet helemaal? Misschien wil ze dat nog wat duidelijker uitleggen?