Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

This_is_me

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:31

Zou houden ze het bij mij nooit echt lang vol in galop. Op de hoefslag wel maar op de volte niet. Danmmoeten ze op zo veel dingen letten.. :D
Ik heb toen een volte afgezet met balkjes. Iedere balk die ze voorbij waren was een punt.. Toen lukte het dus wel _O-

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:34

Ach ja de voltes.... met een aantal kinderen ben ik daarmee bezig om een correcte volte te gaan rijden. Ik help ze altijd dmv pionnetjes en dan steeds 1 weglaten. Maar ze hebben in het begin vaak steun nodig.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:37

ja idd, dat zag ik heel goed toen ik vorige week dus met balkjes aan de gang ging. Toen lukte het ze wel. Helaas is het kwartje nog niet helemaal gevallen bij een van de dames. Dus volgende week gaan we gewoon weer aan de gang met balkjes, pionnen en staanders :D
Ze vinden het altijd wel erg leuk als er van alles in de bak ligt en ze "opdrachten" krijgen :D

Alsof gewoon rijden niet al een hele opgave is _O-

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:21

Ik mag vanmiddag ook weer lesgeven. In mijn eerste groep (beginners tussen 7 en 9 jaar) ga ik slalommen, dus op de a-c lijn paar pionnen en dan zowel in stap als draf rijden. Galop kennen ze bij mij al wel, maar er zijn er nog 4 die nog niet zonder hulp durven te galopperen, dus waarbij we meerennen. De 2 jongens zijn al echt cowboys en rijden zelf al in volle galop rond! :D

De 2e groep vind ik altijd erg moeilijk, daar zijn we al regelmatig bezig met wijken, schouderbinnenwaarts, maar wil vandaag gebroken lijnen in galop gaan oefenen, vanuit stap weggalopperen. Ben alleen blij dat alle kinderen die in moesten halen, vandaag weer terug zijn in hun eigen groep, had er vorige keer 8, waarvan ik de helft niet kende en dat is toch best moeilijk lesgeven. Vind mijn "eigen" groepjes altijd het fijnste!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:04

haha ik ken dat, bij een andere instructrice hoeven ze niet zelf op te zadelen, dus ik loop me dan gigantisch te ergeren. maar ik heb t ook als mijn eigen kinderen in een andere les van mij inhalen. dan valt ineens de hele structuur van de les in elkaar.

heb nu zo een kinderfeestje 3x 1/2 uur met allemaal jongens :+ weet alleen nog niet wat ik ga doen om hun aandacht er bij te houden

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:27

ladypaard schreef:
haha ik ken dat, bij een andere instructrice hoeven ze niet zelf op te zadelen, dus ik loop me dan gigantisch te ergeren. maar ik heb t ook als mijn eigen kinderen in een andere les van mij inhalen. dan valt ineens de hele structuur van de les in elkaar.

heb nu zo een kinderfeestje 3x 1/2 uur met allemaal jongens :+ weet alleen nog niet wat ik ga doen om hun aandacht er bij te houden

Gelukkig doen ze bij mij allemaal zelf opzadelen, in de eerste les zijn we met z'n 2en omdat het allemaal beginners zijn, dus dan kunnen we hier en daar een handje helpen. De tweede les doet opzadelen terwijl ik nog lesgeef, en dan tijdens de wissel controleer ik snel eventjes alles.

Jongens, uhmm, ja hoe hou je die bezig, want die willen alleen maar stoere, snelle dingen doen. Dat merk ik in mijn beginnersles ook, zijn er 2 jongens die allebei echt al netjes rijden en ook in galop durven, maar het liefste galopperen ze alleen maar :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:30

Ik geef een 10-jarig meisje les met een pittige Duitse rijpony. Ik ben enorm trots op haar, omdat ze in 3/4 jaar zo veel bereikt heb. Ze doet zo enorm haar best en krijgt met die pony zaken voor elkaar waar volwassen mensen alleen van kunnen dromen.

Verder ook nog twee meisjes die ik les geef, een 17 en de ander 18. En een vriendin van me sinds kort, zij is 30 (tot nu toe eigenlijk sporadisch...).

Eerlijk, van het kind geniet ik echt het meeste!

Edit: Wat ongelooflijk leuke tips hier zeg!!!!!! :D :D :D
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-05-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:38

Adil18 schreef:
Edit: Wat ontgelooflijk leuke tips hier zeg!!!!!! :D :D :D

Dat is ook de reden dat ik hier af en toe binnen kom vallen, ik ben zelf niet zo heel erg creatief met leuke spelletjes en ideeen, en dat als ik dan verhalen van sommigen lees heb ik weer inspiratie genoeg voor de eerste maand!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:05

Voor mensen die niet heel creatief zijn, er bestaat een boek (mischien hier ook al wel genoemd) Spelletjes met pony's.
Ik heb hem besteld, en net binnen... Er staan echt ontzettend veel leuke spelletjes in..
Bovendien is er ook voor elk niveau wel wat leuks in te vinden:)..
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35396

Hebben jullie nog leuke tips voor wat je kunt doen met kinderfeestjes met kinderen die niet kunnen rijden?
Ik ben nu vooral bezig met het heeeel kleine beetje begin van sturen e.d.
4 pasjes draf.. en gymnastiek op het paard op een leuke manier (denk aan hoofd, schouders, knie en teen)..
Maar misschien zijn er nog wel hele inspiratievolle mensen :+..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:43

Kijk uit met dat boek hoor! Een van de spelletjes gaat als volgt: knip 2 gaatjes in een plastic koffiebekertje (zo'n slappe tekenen ze erbij), doe er een brandend waxinelichtje in (!!!!!!!) en hang m aan een stok en rijden maar! Nou, ik denk dat als ik dat in mijn les doe dat ik op zoek kan naar een andere baan! Hoe bedoel je onveilig! En dan met die bekertjes die van de thee al smelten!!!!

Kinderfeestjes: slalommen met pionen. Gas geven en remmen oefenen. Afsluiten als spelletje met Annemarie Koekoek. Met pionnen stoelendans. Ik laat de kinderen zelf een cd meenemen, dan hebben we er muziek bij :)

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:07

Hmm.. die ben ik nog niet tegen gekomen..
Maar als ik dat zo lees zou ik het ook echt niet uit proberen :+

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 06:56

:) ik gebruik de constructies van de spelletjes en brouw er zelf "iets veiligers" van .
gister gelachen, de meeste jongens durfden niet, dus de gewone dingen gedaan, slalom, muur waar ze goed doorheen moesten sturen, en driehoekje, stukje gedraafd en dan bos in (in de regen :+ )

bij mij moeten de kinderen ook zelf zadelen, en ik controleer dan nog even na. maar die kinderen van de andere instructrice die snappen dat ook niet als je dat tegen ze zegt, vaak komen ze bij haar als ze om 15 uur les hebben, ook om 14.59 uur aan. dus wordt er tegen ze gezegt dat ze bij mij zelf moeten opzadelen, en ja hoor 1 minuut van te voren komen ze weer aan.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 10:58

Bij ons moeten ze of een pony overnemen uit een andere les of ze moeten opzadelen. Nieuwe kinderen komen de eerste 3 keer op basis van proeflessen en daarbij zit poets en opzadel les, daarna natuurlijk ook afzadel les. ( natuurlijk blijf ik altijd controleren en helpen als het niet lukt).

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:31

bleh nu weet ik weer waarom ik nooit iemand achterop heb rijden met buitenritten :+

ging gister met 5 kids (16 jaar) die nog maar een paar lessen hadden gehad (konden stap en draf) naar buiten, nu wilde er ook graag een meisje van stal mee, nou ja ik over mijn hart, ja hoor je mag mee,
kan ze haar paard niet houden, dus vliegt er vandoor, groep mee, 1 meisje eraf gevallen. dus ik eraf gesprongen, mijn paard weet dat die moet stil staan, dus stond heel mooi, meisje er weer opgeholpen. bedenkt mijn paard ineens dat ze zelf wel naar huis kan lopen, dus ging mooi aan de wandel, toen heb ik dus nog een 100 meter achter m'n knol kunnen lopen want ze keek wel om maar wilde niet stilstaan :') (Juf, Juf uw paard loopt weg :) )

maja dit gebeurt me dus alleen als ik nog iemand mee heb,
gelukkig snappen mn bazen me nu ook als ik zeg dat ik liever de groep alleen doe, zonder achterbegeleiders :+ ik moet vaak meer op hen letten dan op de groep.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 08:16

Gelukkig dat het goed is afgelopen!

Haha dat stukje: Juf uw paard loopt weg :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:41

we hebben gelukkig allemaal brave paarden dan mee, die gelijk weer stoppen na 2 a 3 meter.

Ik was me toch boos op m'n paard :') toen we terugkwamen heb ik haar zo op stal gezet, moest eerst de anderen helpen met afzadelen. toen ik terug kwam stond ze nog steeds met de neus in het hoekje, heel schuldig te kijken. pas toen ik niet meer liet blijken dat ik niet meer boos was en ze toch een snoepje kreeg kwam ze weer normaal in stal staan (zo ontzettend lief :D "krijg hier een penny aanval")

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:48

ik geef nu een tijdje les op een manege, 2 weken geleden geslaagd voor mijn orun.( *\o/* )dus mag nu volop lesgeven, en wordt dus ook overal ingezet hihi.

Maar ik vind het súper. Op het begin dacht ik dat ik het niet leuk vond, maar het is gewoon puur wennen, om daar in het midden te staan en de instructies te geven. Op het begin dacht ik nog vaak ; ze doen het nog ook! Dus je zegt iets en ze doen het met 11 man, hihi. Vond ik in het begin wel raar, maar nu voel ik me helemaal thuis in de bak!

ik heb op donderdag 3 vaste uren, 2 groepen van een jaar of 9 tot 12 half gevorderd, en 1 pubergroep gevorderd. Zijn hele leuke lessen, vooral bij de halfgevorderde kun je zoveel sleutelen, ben ook heel veel met houding en balans bezig, zonder beugels/teugels, keer doorzitten, keer op een volte verlichte zit, gymnastiek, zonder zadel.

Ik krijg nu waarschijnlijk 3 beginnerslessen erbij, echt complete opstartcursussen, echt ge-wel-dig! Dat lijkt me echt zo gaaf. En nog andere lessen, maar dat moesten ze nog even uitzoeken, want er wordt veel opgesplitst en opnieuw ingedeeld, dus ik ben benieuwd. *D

Ook al een paar keer lesgegeven aan volwassen, is vaak ook wel makkelijk, want als ze het fout doen kun je precies zeggen hoe ze het anders moeten doen, die snappen dat ook goed. Met kinderen is het wat moeilijker, maar daar probeer ik ook wat 'kinderlijker' te praten en vooral uitleggen waarom, en heel veel voorbeelden geven.

Weet iemand toevallig nog leuke houding spelletjes/oefeningen?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:40

Ik heb sinds twee weken succes met het volgende spelletje:

- zet +/- 5 staanders in de bak op een rij (op ieder staander een lepel hangen)
- hang de lepels van de staanders op verschillende hoogtes
- leg op iedere lepel een tennisbal

1. De kinderen rijden naar staander 1 en pakken de tennisbal van de lepel
2. De kinderen slalommen door de overige staanders en nemen van iedere staander een tennisbal mee.
- Om alle tennisballen vast te kunnen houden moeten ze zelf een beetje creatief zijn. Het ene kind laat de teugels los en stuurt met de benen. Het andere kind maakt gebruik van de broek- en jaszakken.

3. Aan het einde van de slalom staat een emmer waar alle ballen ingelegd moeten worden. Best lastig, want tennisballen stuiteren er makkelijk uit.

4. Vervolgens slalommen de kinderen weer terug naar het startpunt zonder de tennisballen.

Succes gegarandeerd! :D
Laatst bijgewerkt door Tijgertje86 op 27-05-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:45

He dat is een leuke, die ga ik ook een keer doen denk ik :)

@ Ladylynn: Gefeliciteerd met je orun! leuk dat je zulke verschillende lessen krijgt. Als je dit topic doorbladert kom je heel veel houding en tips tegen die je kunt gebruiken

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:08

ik zoek nog wat meer lesuurtjes in friesland! wie weet er wat??

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:40

@ladylynn, gefeliciteerd :D leuk hoor ...Er staat hier in het topic idd heel veel genoemd. Leuk om eens door te lezen als je eens niets te doen hebt :D

Dat van die tennis ballen vind ik ook een super leuk idee.
Ik ben nl opzoek naar leuke dingetjes om een van die meiden wat meer zelf vertrouwen te geven. Ze kan het allemaal maar na het zien van een val van haar zusje durft ze niet meer en verkramt helemaal.

Toevallig nog meer tips van mensen die dat in de les tegen komen???

Ze mag van mij iig niet meer galoperen zonder de longeerlijn. Ik heb besloten om terug te gaan naar de basis. En eerst zonder teugels te rijden, veel gymoefeningetjes doen. Dat zag ze zelf ook wel zitten want het paardrijden vind ze echt heel erg leuk. Ze is alleen als de dood om er af te vallen..

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:59

Vaak helpt het bij kinderen om gewoon eerlijk te zijn en te zeggen dat elke ruiter wel een keer kan vallen en dat het het er vaak erger uitziet dan het is. ( zelf heb ik vorige week een meisje gehad die viel, na dat ik gecheckt had of ze in orde was heb ik haar gefeliciteerd met het feit dat ze nu een echte amazone was omdat ze er naast lag. De tranen maakten plaats voor een brede glimlach en ging dapper verder).

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:21

Ja dat heb ik idd al een keer tegen haar gezegd. Het feit dat ze mijn paardje pijn doet door zich in evenwicht te houden aan de teugel maakte op haar meer indruk. Ze gaf toe dat ze bang was om te vallen.
Omdat ze het echt heel graag wil gaan we daarom vd week zonder teugels rijden en aan de longeerlijn. Het lijkt haar eng omdat ze nu dus niets in handen heeft... Maar heb haar uitgelegd dat als Maris een flinke ruk aan de teugels terug zou geven ze over zijn hoofd er af zou liggen.. Daar moest ze ook wel om lachen en besefte toen ook dat die teugels idd geen houvast geven. Nu ze in gaat zien dat de teugel een stuur middel is en geen evenwichtsbalk kunnen we misschien makkelijk wat oefeningen doen omdat ze er dan wat meer open voor staat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:56

Wij zeggen altijd: je bent pas een échte ruiter als je 10 keer bent gevallen! Dus soms vallen ze en dan is het echt: oh, nog 8 kieer!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:57

Bokriempje This-is-me?