Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:04

grand prix getraind zijn er veel maar officieel fei wedstrijden zie je ze zelden. Zo is ook weer gebleken op Jumping Mechelen waar enkel de top gereden wordt zie je geen friezen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:25

Elsie, er is maar een handje vol friezen actief in de dressuursport. Het lijkt me logisch dat je er dan niet direct 100 op fei wedstrijden ziet wel? En ze zijn niet GP getraind, maar STARTEN daadwerkelijk GP.

Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen dat een fries niet geschikt is voor de breedtesport ofzo? Want dat is waar het merendeel van de ruiters actief is? of zit jij ook in het A kader?

Ik rij zelf Z1 met mn fries en die is nog niet uitgepiest hoor, niet dat we ooit GP worden (die ambitie heb ik niet eens...), maar er zit nog wel wat muziek in.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:42

neen helemaal niet. Ik kan het niet beter verwoorden dat wat ik geschreven had. Sorry Bloos .

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:45

Ja ik begrijp dat je een fries niet het meest geschikte paard vind om de GP mee te halen?

Maar daar gaat het toch helemaal niet om in dit topic Verward
De vraag is wat de jury vind van een koudbloed in de ring, daarnaast is een fries een warmbloed... maargoed Knipoog

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:45

Starbreeze schreef:
Ja ik begrijp dat je een fries niet het meest geschikte paard vind om de GP mee te halen?

Maar daar gaat het toch helemaal niet om in dit topic Verward
De vraag is wat de jury vind van een koudbloed in de ring, daarnaast is een fries een warmbloed... maargoed Knipoog

Eens.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:53

ik had in mijn vorige schrijven al vermeld dat een fries de koudste warmbloed is, zo is mij verteld van een belgische friesfokker. Die trouwens ook in de mensport zit en op lrv niveau altijd bij de eerste is maar op CAI, CAN en FEI er niet komt met de friesen. Maar toch alles netjes en soepel laat verlopen.

Verder heb ik niets tegen de friezen. En vind het prachtig als je een fries of een haflinger, fjord enzovoort op een Z niveua kunt gaan rijden.

Wat ik voordien ook geschreven heb heeft mss niet direkt met de vraag van de TS te maken maar het is soms een aanvulling op een ander antwoordt.

Verder zullen we het maar met "koudbloed in de ring: leuk of niet?" gaan hebben. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 06:59

ik vind het wel leuk,om de originele vraag eens te beantwoorden Haha!

kusfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:34

ik vin het persoonlijk wel leuk ik bedoel het zijn ook paarden dus alles is gelijk !!!!! Haha!

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:39

ben naar avond van friese forum geweest en vond het bijzonder te zien hoe daar op frieze hengsten werd gereden

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:54

ATE schreef:
ben naar avond van friese forum geweest en vond het bijzonder te zien hoe daar op frieze hengsten werd gereden

lijkt mij ook heel mooi! Haha! maar bedoel je daarmee dat je het leuk vind dat er koudbloeden in de ring lopen?

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:45

ja ik heb ook een koudbloed een schatje maar die zal nooit zo lopen zoals ik daar heb gezien maar ik denk dat een koudbloed er niet voor onder doet dan een warmbloed

Dolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:30

Fanatieke discussie zeg!

Ik vind het persoonlijk leuk om dieren van allerlei pluimage te zien, maar dat is mijn mening! Zorgt voor leuke afwisseling!
Zelf heb ik een kruising Belg van 1.80 en een kleine 1000 kg.

Wij rijden academische dressuur. Het is inderdaad moeilijk om zón zwaar paard netjes te rijden. Kost regelmatig bloed, zweet en tranen, maar het is het allemaal waard als je de resultaten ziet. Mijn paard heeft door het dressuurmatige trainen een bespiering om trots op te wezen, zijn balans is enorm verbetert, zijn uithoudingsvermogen, kortom het komt zijn gezondheid tengoede! nee ik rij hem niet kapot, ik vraag rustig en laat hem zelf reageren!! Reageert hij niet dan proberen we het rustig nog een keer! Zie het als een uitdaging! Komen we ver dan is het meegenomen, ga ik merken dat het ons te veel moeite gaat kosten, dan houdt het op!

Ter info: Mijn kruising Belg heeft Hackney bloed wat zijn gangwerk lichter en makkelijker maakt, dan een volbloed Belg.

Iedereen moet mekaar in de waarde laten!

Ieder moet vind ik ook vrij kunnen zijn om zijn prestaties te kunnen meten met andere en niet bang moeten zijn om de mening van anderen!!!!!!

Het paard is er niet voor de dressuur, de dressuur is er voor het paard!!

Diep respect voor degene die een koudbloed op wedstrijdniveau goed kunnen laten starten!!

Jasmijn,
wanneer is jouw volgende wedstrijd en waar. Ik zou je graag eens zien rijden!!!!

Groetjes,
een fanatieke dressuurliefhebster EN koudbloedliefhebster

ps wanneer je inderdaad echte serieuze grote aspiraties hebt in de dressuursport, tja, dan kies je naar mijn mening voor een sportpaard, maar laat mensen met een koudbloed die het gewoon leuk vinden om ook hun prestaties eens te vergelijken met anderen eerlijk een kans krijgen en wanneer ze hier ver mee komen....GEWELDIG!!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:35

Dolfje: Helemaal mee eens Knipoog Schijnheilig OK dan!
Dolfje schreef:
een fanatieke dressuurliefhebster EN koudbloedliefhebster

Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:06

Of er nou een koud, warm of volbloed in de ring loopt zal mij een zorg zijn. Haha! Het zijn allemaal paarden, en als je er op kunt rijden en de oefeningen corect kunt uitvoeren, hoort er geen onderschied gemaakt te worden. Ik wordt echt ziek van al die mensen die lopen te miepen dat een jury een koudbloedenhater is. Er zijn er een boel bij die dan ook nog durven te beweren dat de jury er rekening mee moet houden dat bijv. een haf of een fjord niet zo kan strekken als een kwpner. Als je weet dat je paard mindere gangen heeft als nodig is, blijf dan buiten de ring en ga aan de slag tot het wel voldoende is, of accepteer het en blijf lekker meedoen zonder te miepen dat je het zo zwaar hebt. Dat weet je van te voren. Tenminsten, ik neem aan dat je weet hoe je paard loopt. Verward

Volgens mij is dit een erg wazig stukje. Haha!

Het komt er in elk geval op neer dat er regels zijn voor hoe een oefening gereden moet worden, en als je dat corect kunt doen, zul je ook geen probleem hebben. Bij corect is er geen tussenweg, corect is corect, en corect voor een haf, belg of tinker bestaat niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:17

ik denk dat ze eerder bedoelen dat ook als een belg mooi strekt, zal het vergeleken met een kwpn'er meestal minder uitzien, minder ruim, minder lichtvoetig, en veel jury's zullen vergelijken met een gemiddelde kwpn'er, en niet met een gemiddelde koudbloed.
ook een erg wazig stukje weer Haha!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:19

ik zelf vind het wel mooi, maar ik denk de jury niet

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:09

Duhelo schreef:
ik denk dat ze eerder bedoelen dat ook als een belg mooi strekt, zal het vergeleken met een kwpn'er meestal minder uitzien, minder ruim, minder lichtvoetig, en veel jury's zullen vergelijken met een gemiddelde kwpn'er, en niet met een gemiddelde koudbloed.
ook een erg wazig stukje weer Haha!

Ik denk ook niet dat er een gemiddelde belg is om mee te vergelijken. Haha! Knipoog
Het zal er misschien minder elegant uitzien als een belg strekt, maar als het strekken technisch goed gedaan wordt en er duidelijk genoeg verruimd wordt, kunnen ze daar toch moeilijk minder punten voor geven alleen om de reden dat het er niet sierlijk uitziet? Ik kwam op wedstrijd ook wel eens drachtige merries tegen die tegen het einde liepen. Dat ziet er ook minder elegant uit, maar daarom krijgen ze toch geen punten aftrek?

Ik weet niet, ik vind het hele kijk en vergelijk systeem een beetje krom. Ik ben zelf geen jurylid, wel schrijver, en de jury heeft me vaak gevraagd tijdens een proef wat ik ergens van vond of wat voor cijfer ik zou geven. Ik heb nog nooit gekeken naar zoiets. Voor mij is het heel simpel, een volte is rond of hij is het niet. En dan de waarde van afwijking bepalen om tot een cijfer te komen. Zelfde bij verruimen, je ziet verruiming of je ziet het niet en bepaald of je het voldoende vind of niet. Hoe degenen ervoor of erna rijd kijk ik dan niet naar.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:46

Mystica schreef:
Ik wordt echt ziek van al die mensen die lopen te miepen dat een jury een koudbloedenhater is. Er zijn er een boel bij die dan ook nog durven te beweren dat de jury er rekening mee moet houden dat bijv. een haf of een fjord niet zo kan strekken als een kwpner. Als je weet dat je paard mindere gangen heeft als nodig is, blijf dan buiten de ring en ga aan de slag tot het wel voldoende is, of accepteer het en blijf lekker meedoen zonder te miepen dat je het zo zwaar hebt. Dat weet je van te voren. Tenminsten, ik neem aan dat je weet hoe je paard loopt. Verward
.
Er zijn ook heel veel koudbloedrijders die er niet over zeuren en er zijn ook ruiters die zeggen dat de jury hun schimmel niet mooi vond b.v.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:39

Heb ik ergens gezegd dat ze dat allemaal doen dan? Knipoog Ik heb zelf een haf waar ik L2 mee reed en ik miep ook niet. Tong uitsteken

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:10

Mystica schreef:
Ik wordt echt ziek van al die mensen

Aan dat zinnetje, dacht ik dat je (bijna) elke koudbloedruiter bedoelde Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:06

Miscommunicatie dan. Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:17

Van het weekend een geweldig bewegende tinker gezien! Ja Hij liep in het M1 en had 2 x gewonnen. Beest had enorm veel schouder vrijheid en het was een super constante proef! Het is dan ook vanzelfsprekend dat hij door mocht voor de Zuid Holland Cup Ja

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:25

wat ik meestal vind alls ik wetstrijd aan het rijden ben dat
jury kijken of het paard wel of niet mooi vind vinden ze je paard mooi
heb je gelijk winst vinden ze hem lelijk nouw rij je nopes !
een dan zetten ze er ok nog onder of het paard te dik of te dun is ja hallo het gaat tog om een proef ?!oke het mmoet er wel gewoon normaal uit zien maar alls je paard breed ge bouwt is kan je er van uit gaan dat het paard ook wat zwarder is !
daar erig ik me altijd aan Tong uitsteken

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:00

Daar erger ik me ook altijd aan als ze een paard op mooi of lelijk beoordelen!
Maar ja, je moet maar denken, het is niet wat de jury er van vind maar wat jij er van vind, toch..?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:07

@Rijan_: het is fijn als je wat beter nederlands zou typen,en wat je zegt vind ik echt een beetje onzin,ze zijn er vast wel die dat zo beoordelen,maar het merendeel beoordeeld gewoon je proef