Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimH

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:01

Leuke ideen van Ilja hierboven, of laat ze eens carroussel rijden ( en dan even wat gekke figuren laten maken)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:07

Zelf figuren laten verzinnen.

Of Pas de deux laten rijden. Is leuk als je een grote groep hebt. Moeten ze met zijn tweetjes naast elkaar figuren rijden en dus EN op elkaar letten EN om zich heen kijken. Geeft altijd een gezellige les :) Ieder tweetal mag dus zelf weten wat voor figuren ze rijden :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:57

en als je nou echt meer op de dressuur in wil gaan?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:41

Je kunt bv met veel tempo wisselingen ( in stap, draf & galop)gaan werken of de figuren laten rijden die over het algemeen niet zo mega vaak gereden worden zoals een dubbele gebroken lijn. Voltes coorect laten sluiten en weer openen ( lachen is dat als je ze dat met 4 of 5 tegelijk wil laten doen).

Ik weet natuurlijk niet wat ze normaal rijden, maar het is ook wel eens goed om ze een tijdje zonder beugels te laten rijden, zeer goed voor de zit..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:41

Stoplicht spel. Rood - halt, oranje - stap, groen - draf. Sirene nadoen - galop.
Volte sluiten en weer openen. Daarna volte wijkend sluiten en openen. (lol, zie nu pas dat Kim dat ook al schreef!). Twee keer middendraf op 1 lange zijde. Keertwendingen...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:53

KimH schreef:
Je kunt bv met veel tempo wisselingen ( in stap, draf & galop)gaan werken of de figuren laten rijden die over het algemeen niet zo mega vaak gereden worden zoals een dubbele gebroken lijn. Voltes coorect laten sluiten en weer openen ( lachen is dat als je ze dat met 4 of 5 tegelijk wil laten doen).

Ik weet natuurlijk niet wat ze normaal rijden, maar het is ook wel eens goed om ze een tijdje zonder beugels te laten rijden, zeer goed voor de zit..

die zit er bij mij eigenlijk bijna elke les in :+ ga blijkbaar niet zo goed met de tijd mee, vind t dan makkelijk om te zien of ze goed sturen (en benen goed gebruiken)

slangenvoltes ben ik ook helemaal gek op, gewone recht naar de overkant slangenvolte, maar nu we steeds met stelling bezig zijn ook de franse slangenvolte.
als ik weer eens fantasieloos ben pak ik het 101 dresuuroefeningen boek erbij, of het grote dressuur handboek, daar haal ik dan wel eens leuke ideetjes uit.

we zijn nu bezig met het plannen van t kamp, "zucht" wat een gedoe, weer nieuwe spelletjes bedenken wat niet te veel lijkt op vorige jaren. :+ en we gaan dit jaar voor het eerst met 2 programma's werken, 12- en 12+ rooster. dus echt een heel gedoe. en natuurlijk alles gekoppeld aan een thema (kan t nu niet hardop zeggen ivm. lezen van berichten :+ en het geheim moet blijven :D )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:19

Oh ja, de ponykampen komen er hier ook al weer aan!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:54

De Franse slange volte??? hihi
Ja de kampen idd. Dat lijkt mij ook een heel geregel maar wel erg leuk :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:02

Op dinsdag heb ik een groepje van zes kinderen, en gisteren heb ik ze figuurtjes laten rijden en dan gaf ik ze daar een cijfer op! Geweldig, ze wilden allemaal de beste cijfers halen en deden super hun best! Steeds gaf ik ze dan weer een herkansing om een nog beter cijfer te halen, haha! Zo leuk dat fanatieke wat ik zo in de kindjes terugzie, wat ik heeeel vroeger haha op die leeftijd ook had! :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:11

This_is_me schreef:
De Franse slange volte??? hihi
Ja de kampen idd. Dat lijkt mij ook een heel geregel maar wel erg leuk :D

kzie zo even geen plaatje, maar je maakt je bochten met stelling en dan rij je in de lijn naar de overkant weer iets terug naar de vorige bocht. vanaf halverwege kun je dan goed stelling links maken de bocht in en dan weer terug, halverwege stelling rechts op de schuine lijn (rechterbeen aanduwen). nou ja snap je t ?? :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:21

Peervormig noemden wij dat vroeger :) Zo heb ik ze geleerd en na een aantal jaar moesten we ineens 'recht' oversteken.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:25

Zijn jullie ook allemaal ORUN gecertificeert?
Zo niet, hoe doen de stallen het verzekeringstechnisch dan?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:27

Ik heb het MMI diploma.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:34

Ik heb de Orun Basis gedaan, ik zou graag verder willen maar helaas moet je dan een paard van over de 1.60 hebben. Jammer want mijn arab is +/- 1.55 en net ingereden. Daarnaast zou ik ook over een trailer moeten beschikken en die heb ik ook niet hahaha. Dus erg jammer maar goed ik geniet al van de ervaring die je van het lesgeven opdoet. Je leert zelf ook altijd bij. Ook probeer ik elke cursus mee te pakken die ik kan doen, zoals vorige week was Emiel Voest 2 dagen bij ons op de manege daar heb ik ook weer een hoop van opgestoken :)

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:32

Ik heb geen opleiding gedaan, maar het meisje (10 jaar) wat op mijn 2 Shetten rijdt help ik bijna altijd als ze komt rijden. Ze rijdt sindskort wedstrijden, dus zijn we vaak ook wedstrijdgericht bezig. Maar daarnaast is er ook altijd ruimte om lekker te spele-rijden, dat vind ik heel belangrijk voor een kind, het moet niet altijd maar hartstikke serieus zijn. Vandaag heeft ze na het 'serieuze' stukje nog heerlijk zonder zadel en hoofdstel gereden. Deze pony is dan ook echt superbraaf en bomproof.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:55

En toen schrok er een paard en stond Ilja in het midden van de rijbaan te kijken hoe alles en iedereen keihard aan het rennen was en toen het weer rustig was kon ik er 3 tegelijk van de grond oprapen :-s
ARGHHHHHH. Balen man. Gelukkig alleen blauwe billen en gekwetste ego's. Dat hulpeloze gevoel als je ze ziet gaan, je weet dat er minstens 1 gaat vallen en je kunt niets doen, alleen maar afwachten...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:00

Ik ken het, laatst kreeg een pony het ook in zijn bol en ja hoor bijna de hele les aan de kletter en je ziet gewoon dat ze gaan vallen....

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:17

heb t zelf nog niet meegemaakt dat er meerderen op de grond lagen (wel 2 op hol, en maar 1 eraf),
maar laatst gaf de andere instructrise les in de buitenbak, en zo'n man die helpt op stal wil de sproeiers van de binnenbak aanzetten, (ik stond er bij) hoor ik ineens oeps, dus ik kijk hem aan zegt hij, t was t verkeerde knopje dus hij t goeie knopje.
nou ja had hij dus de sproeiers in de buitenbak aangedaan waar die kinderen aan het lessen waren, en omdat onze paarden dat niet gewent waren was alles gaan rennen en lagen ze er alle 4 naast :+ oehh wat was de instructrice boos (ik moest eigenlijk toch wel ergens lachen }> )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:34

Lol, heb ik wel eens meegemaakt toen ik op ponykamp was. Andere kinderen in de groep waren de manegehouder aan het pesten, die liep weg met 'wacht maar af'... Denk er nog vrolijk aan terug, hoewel ik dat 22 jaar geleden niet was :p

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:13

Mijn leskindje heeft gisteren een onderlinge wedstrijd bij ons op stal gereden.

Ze was behoorlijk zenuwachtig maar heeft toch 191 punten gehad en voor haar houding en zit een dikke 8 met 'ruiter zit erg mooi recht' als extra commentaar erbij.

Ik was wel erg trots hoor. :D

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:37

Ilja000 schreef:
Peervormig noemden wij dat vroeger :) Zo heb ik ze geleerd en na een aantal jaar moesten we ineens 'recht' oversteken.

Ja nu snap ik het :D
Dank voor de uitleg ...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:16

Zo heb ik 'vroeger' inderdaad ook de slangenvolte geleerd.

Ik wil a.s. zaterdag wat grappige stuur oefeningen gaan doen met niet teveel atributen ( pionnen heb ik). Weet iemand nog grappige figuren die niet bestaan????

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:42

rijden van een 1,2,3,4,5,6,7,8,9, :D weet neit of je balkjes hebt, ik maak vaak zo'n driehoekje met 4 balkjes en het pad ertussen wordt dan steeds smaller. of met hindernispalen een muur maken aan 2 zijden, dan moeten ze er ook goed doorheen sturen. rondje om de paal/ pion draaien

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:52

Ja dat rondje om de paal rijden is altijd goed. Volte "afzetten" en dan binnen en buiten om sturen. Of om en om :D

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:27

Dank julllie!!! Ik heb weer wat om mee bezig te zijn zaterdag!!