Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superwoman schreef:Paula1990 schreef:Heb ervaring met alle soorten paarden en niet alleen koudbloeden ook met warmbloeden heb ik wedstrijden gereden dus ik zie niet zwart-wit
Misschien rij je toch "minder" op de koudbloeden?
Een paard met meer beweging, hoef je "minder" te rijden om het er leuk uit te laten zien.
Voor de middendraf krijg je dan al vaak (redelijk) goede punten, terwijl je dat met de meeste koudbloeden er echt uit moet rijden.
Paula1990 schreef:En daarom is het met een koudbloed ook knapper om de Z te bereiken
Paula1990 schreef:En daarom is het met een koudbloed ook knapper om de Z te bereiken
naresha schreef:Hier zijn vast veel meningen over verdeeld, ik denk dat het heel leuk is voor B/L misschien M maar daarna zou je toch meer aan sportpaarden gaan denken, tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..
jasmijn78 schreef:Of een koudbloed in de ring leuk is of niet hangt er vanaf hoe de koudbloed loopt. Als de koudbloed loopt als een dressuurpaard en het gevraagde correct kan laten zien, dan kan het leuk zijn.
Maar vele koudbloeden kunnen nu eenmaal niet als een dressuurpaard lopen. Zwaargebouwde koudbloeden hebben nu eenmaal meer moeite met bijvoorbeeld middengangen en een goede lengtebuiging. En als ze er moeite mee hebben ziet het er lomp uit en is het dus niet prettig om naar te kijken. Hoe zwaarde gebouwd, hoe minder prettig om naar te kijken in de dressuur.
Meestal beschikken de koudbloeden die wel prettig zijn om naar te kijken in de dressuur over extra eigenschappen of juist geen eigenschappen die specifiek zijn voor hun ras. Bijvoorbeeld fjorden die het goed doen in de dressuur zijn vaak luxer en hoogbeniger gebouwd dan de doorsnee fjord.Lizzle schreef:Ik ga het gewoon proberen met een fjord tussen de paarden, wat heb ik te verliezen? Zolang ik er maar plezier in heb en wordt beoordeeld op de dingen die ik laat zien.
.
Als jij dat leuk vindt moet je dat lekker doen, zolang je maar niet klaagt dat je wordt benadeeld omdat je op een fjord rijdt. En verwacht niet dat bepaalde minder goed uitgevoerde onderdelen door de vingers worden gezien omdat je paard daar niet zo goed in is.jiehaaa schreef:Ik ben niet voor een mildere beoordeling. Een goed gereden uitgestrekte draf hoeft er niet hetzelfde uit te zien bij een KWPN-er en een koudbloed, maar moet wel voldoen aan de criteria. De oefening moet juist uitgevoerd worden.
Precies. Maar op het moment dat je start met een koudbloed moet je je wel realiseren dat je het uiteindelijk af zult leggen tegen goed bewegende warmbloeden. (overigens net zoals minder bewegende warmbloeden het af zullen leggen tegen goed bewegende warmbloeden). Uiteindelijk zal bij twee even correct rijdende ruiters de kwaliteit van het paard de doorslag geven. Een paard wat bijvoorbeeld van nature heel goed kan uitstrekken zal hogere punten scoren voor dat onderdeel dat een paard wat het van nature (door zijn bouw) minder goed kan.
elsie1 schreef:ik denk niet dat koudbloeden tekort schieten in de verruiming verre van. Vb.
1.Mijn Irish cob krijgt op keuringen 10 voor draf, ruim, krachtig en dragend. Dressuurwedstrijden doen we niet.
2.Wel is het zo denk ik dat koudbloeden tekort komen in de hogere dressuur eerder door het karakter en werkwilligheid. Een koudbloed die deze eigenschappen mee heeft die zal hoge dressuur aankunnen net zoals een warmbloed en gemiddeld zelfs beter gaan scooren maar tot op een zeker niveau(Z2). Prix sint george kan je niet starten dacht ik met een fjord of haflinger. We hebben dan natuurlijk enkelingen van de koudbloeden die spectaculair hoog scooren en de warmbloeden naar huis rijden maar zullen nooit naar wereldtop gereden kunnen worden mede doordat het gewoon niet staat in de wereldtop. Heb nog nooit een koudbloed gezien op de wereldbeker of belangrijke topdressuur wedstrijden.
3.Een fries loopt prix st george maar hij is dan ook de enige gewoon omdat hij groter is en paard is en geen ponny. Fries is eingelijk geen koudbloed, maar de koudste warmbloeden, zo is mij verteld geweest door Dirk Huys die friezen fokt.
Duhelo schreef:elsie1 schreef:ik denk niet dat koudbloeden tekort schieten in de verruiming verre van. Vb.
1.Mijn Irish cob krijgt op keuringen 10 voor draf, ruim, krachtig en dragend. Dressuurwedstrijden doen we niet.
2.Wel is het zo denk ik dat koudbloeden tekort komen in de hogere dressuur eerder door het karakter en werkwilligheid. Een koudbloed die deze eigenschappen mee heeft die zal hoge dressuur aankunnen net zoals een warmbloed en gemiddeld zelfs beter gaan scooren maar tot op een zeker niveau(Z2). Prix sint george kan je niet starten dacht ik met een fjord of haflinger. We hebben dan natuurlijk enkelingen van de koudbloeden die spectaculair hoog scooren en de warmbloeden naar huis rijden maar zullen nooit naar wereldtop gereden kunnen worden mede doordat het gewoon niet staat in de wereldtop. Heb nog nooit een koudbloed gezien op de wereldbeker of belangrijke topdressuur wedstrijden.
3.Een fries loopt prix st george maar hij is dan ook de enige gewoon omdat hij groter is en paard is en geen ponny. Fries is eingelijk geen koudbloed, maar de koudste warmbloeden, zo is mij verteld geweest door Dirk Huys die friezen fokt.
1. keuringen zijn rasgebonden, vergelijk een keuring van friezen met een van tinkers en een van kwpn'ers en daar zal overal anders over beoordeelt worden.
rij eens een dressuurwedstrijd en kijk daar eens naar je punten voor de gangen.
2. een koudbloed is niet werkwillig? welke kwpn laat zich op het gemakje inspannen engaat een hele dag de ploeg trekken zonder averechts te doen zoals een koudbloed?
3. Ik rij een belgisch trekpaard van ruim 1m65 (groter dan een pony en veel friezen dus), wil dat automatisch zeggen dat mijn paard meer of minder kans heeft dan een normaal paard?
ikzelf vind een koudbloed in de ring leuk, Op voorwaarde dat hij rijtechnisch wel goed zit.
ikzelf rij een belgisch trekpaard, alle basis knopjes zitten erop, paardlief loopt netjes nageeflijk (Iets te diep maar daar werken we aan) is enorm goed aan het been, zit een goed stuur en goede rem op.
paardlief zou zo de B inkunnen.
Maar het is natuurlijk helemaal anders dan een rijpaard, een rijpaard danst als een ballerina, mijn koudbloed danst als een body builder.
de oefeningen zullen technisch hetzelfde uitgevoerd worden, maar een rijpaard is simpelweg iets sierlijker dan een gemiddeld boerepaard (ik praat nu echt over de trekpaarden, en niet over bv sporthaflingers)
Als een jury echt eerlijk is zal hij voor de oefeningen geen lage punten geven (mits goed uitgevoerd) maar zal hij wss wel moeten snoeien in het kopje "gangen", wat ik logisch vind.
Duhelo schreef:je zegt dat een fries hoger zal komen in de sport omdat die een paard is en geen pony, zal mijn belgisch trekpaard dan hoger komen in de sport dan bv een (luxe) haflinger?
want mijn paard is groter dan die haf...
ja, de paarden worden bekeken op de gangen enzo, maar dat is rasgebonden.
een tinker loopt anders dan een kwpn, een tinker zal laag schoren op een keuring voor kwpners (kwa gangwerk) en omgekeerd ook.
in de dressuursport wordt het gangwerk gevraagd dat kwpn'ers bezitten, en niet het gangwerk dat tinkers bezitten, snap je?
superwoman schreef:Paula1990 schreef:En daarom is het met een koudbloed ook knapper om de Z te bereiken
elsie1 schreef:Duhelo schreef:je zegt dat een fries hoger zal komen in de sport omdat die een paard is en geen pony, zal mijn belgisch trekpaard dan hoger komen in de sport dan bv een (luxe) haflinger?
want mijn paard is groter dan die haf...
ja, de paarden worden bekeken op de gangen enzo, maar dat is rasgebonden.
een tinker loopt anders dan een kwpn, een tinker zal laag schoren op een keuring voor kwpners (kwa gangwerk) en omgekeerd ook.
in de dressuursport wordt het gangwerk gevraagd dat kwpn'ers bezitten, en niet het gangwerk dat tinkers bezitten, snap je?
ok nu snap ik waar het misverstand zit.
In mijn zin bedoel ik met "Een fries" dit moet zijn Eén fries" . Ik wil daarbij zeggen dat er maar 1 fries is die in die prix sint george loopt.sorry.
Kzal beter in het detail gaan schrijven. Komt idd anders wat raar over.
superlise schreef:Paula1990 schreef:En daarom is het met een koudbloed ook knapper om de Z te bereiken
Dat vind ik dus echt nérgens op slaan.
Hoezo zou dat knapper zijn dan iemand die een warmbloed naar het Z rijdt?
Ik vind een koudbloed in de dressuur ring wel leuk, net zo leuk als een warmbloed maar met springen gaat mijn voorkeur toch meer naar een warmbloed.
Wel de B en het L maar daarboven weet ik niet, vind het gewoon niet zo passen.
Komt denk ik ook omdat je bijna geen koudbloeden in de M, Z en ZZ springen ziet.
dit is mijn Mening