Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

beb

Re: Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:52

Nee maar het komt wel heel kleinerend over, naar de mensen die niet hoger als m hebben gereden.misschien hebben die mensen wel nooit de mogelijkheid gehad, om over een goed paard te beschikken om in het z of hoger te komen, maar wel het inzicht hebben over een goed gaand paard omdat ze al jaren langs de bakrand mee zitten te kijken als er gereden wordt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:57

Nou ik voel me niet gekleineerd ofzo hoor, ik vermaak me prima op het niveau waar ik me op bevind en wordt dat ooit hoger, ook best maar als je net als ik op latere leeftijd bent gaan rijden, haal je die 21-jarigen met drie paarden op Z niveau toch nooit meer in, dus waarom zou ik dat proberen? Ik heb lol in de sport en vind het leuk om van alles een stukje mee te pakken dus rijd ik zelf, geef ik les en ga ik als het meezit dus straks ook jureren!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:56

Suzanne F. schreef:
Wie bedoel je Judith? Snap het niet helemaal.

Ik ben trouwens afgewezen op zwangerschap, ze verwachtten dat ik aankomend jaar weinig tijd zou hebben om ervaring op te gaan doen bij de Z ring, om dus te jureren.

Wat zei ik??????
Haha! Haha! Haha!

Soms heb ik toch zó'n vooruitziende blik!
Ik blijf mezelf verbazen.......

Haha! Haha! Haha!
Je bent toch ook wel oerstom als je dat echt vermeld hebt....... Nagelbijten / Gniffelen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:00

Fitzroy schreef:
Ik kan me bv. ook goed voorstellen dat ze kijken naar het aantal keren dat je beschikbaar bent.
Iemand die aangeeft maar 10 x per jaar beschikbaar te zijn is voor de Regio niet echt een aanwinst.
Dat zou dus best een selectiecriterium geweest kunnen zijn.

Zolang je moet aangeven hoe vaak je DENKT te kunnen jureren kun je natuurlijk van alles verzinnen.
Ik heb een vage kennis geadviseerd om op te schrijven dat hij 50 keer per jaar beschikbaar was. Prompt aangewezen voor de cursus. Dat ie uiteindelijk maar 5 keer per jaar daadwerkelijk gaat is een heel andere zaak.
Sommige mensen/organisaties vrágen er gewoon om, om opgelicht te worden.......

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:48

Beetje vaag 50x dat is ongeveer 4x perweek.dat nemen ze toch niet erg serieus hoop ik Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:59

beb schreef:
Beetje vaag 50x dat is ongeveer 4x perweek.dat nemen ze toch niet erg serieus hoop ik Haha!

Rekenen was ook al niet je beste vak merk ik..........
Bij mij gaan er nog steed 52 weken in een jaar....... Haha!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:59

beb schreef:

Jij kunt aardig rekenen @beb.
Hoeveel weken zitten er in een jaar? Verward

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:04

Gisteravond is het bestuur bij elkaar geweest. Ik hoopte vandaag te horen waarom ik niet naar de IM cursus mag.
Maar helaas heb ik nog geen bericht ontvangen.
Ik denk dat ze speciaal voor mij toch een extra plaatsje aan het opzoeken zijn.
Het zal me benieuwen.
Jullie horen meer zodra ik meer weet.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:19

ooowwwwwwwww haha sorry ik bedoel per maand!!!!!! Blond

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 06:10

CGJ12 schreef:

Zolang je moet aangeven hoe vaak je DENKT te kunnen jureren kun je natuurlijk van alles verzinnen.
Ik heb een vage kennis geadviseerd om op te schrijven dat hij 50 keer per jaar beschikbaar was. Prompt aangewezen voor de cursus. Dat ie uiteindelijk maar 5 keer per jaar daadwerkelijk gaat is een heel andere zaak.
Sommige mensen/organisaties vrágen er gewoon om, om opgelicht te worden.......

Ik vind dat persoonlijk dus echt niet kunnen. Je vult dat formulier naar waarheid in en daar teken je ook voor.
Dat je dan vervolgens maar 5 x kunt, vind ik echt beneden alle peil, sorry. Je neemt daar mee wel een plaats in van iemand die waarschijnlijk wel 20 x of vaker in de jurywagen zou kunnen plaatsnemen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 06:25

Ik vind toch dat een aantal mensen hier zich nogal denigrerend uitlaten over de mensen die B en L mogen jureren, de z.g.n. "M1 + 1'ers". Deze mensen hebben hun best gedaan, hebben misschien ook niet altijd de beste paarden gehad, maar beginnen wel ergens. En hoe denken jullie idd dat al die grote mensen zijn begonnen?! Laat iedereen a.u.b. ff in zijn of haar waarde!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:48

beb schreef:
ooowwwwwwwww haha sorry ik bedoel per maand!!!!!! Blond

dan klopt ie nog niet Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 07:57

Ik blijf nog steeds van mening dat de mensen met de meeste paardenervaring er nog het meeste verstand van hebben. Dat heeft niks te maken met iemand in zn waarde laten. Dat is mijn mening, en die mag ik hier geven toch. Dat sommige van jullie je daar persoonlijk over aangevallen voelen.. daar kan ik verder niks aan doen.
De meeste mensen die ooit maar 1 paard hebben gehad in de Z, en aan het begin begonnen zijn met jureren, netjes zoveel keer per jaar hebben gejureerd, en netjes alle curussen hebben gevolgd totdat ze IZ jury zijn geworden ziet vaak het verschil niet van een wel of niet correcte wissel, en wel of niet correcte keertwending. Ik persoonlijk erger me mateloos aan dat soort jury's.
En dat sommige hier denken dat ze het wel weten of kunnen zien, misschien is dat wel zo.

Maar je ziet toch dat bijv hier op bokt Thyrza of bijv Suzanne best logische antwoorden kunnen geven op iets rijtechnisch, vele malen beter dan iemand dan iemand die niet die ervaring heeft.

beb schreef:
Nee maar het komt wel heel kleinerend over, naar de mensen die niet hoger als m hebben gereden.misschien hebben die mensen wel nooit de mogelijkheid gehad, om over een goed paard te beschikken om in het z of hoger te komen, maar wel het inzicht hebben over een goed gaand paard omdat ze al jaren langs de bakrand mee zitten te kijken als er gereden wordt.

En kijk dat zijn nu uitzonderingen....

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:05

Alanta schreef:
Ik vind toch dat een aantal mensen hier zich nogal denigrerend uitlaten over de mensen die B en L mogen jureren, de z.g.n. "M1 + 1'ers". Deze mensen hebben hun best gedaan, hebben misschien ook niet altijd de beste paarden gehad, maar beginnen wel ergens. En hoe denken jullie idd dat al die grote mensen zijn begonnen?! Laat iedereen a.u.b. ff in zijn of haar waarde!

Iedereen wordt hier gewoon in zijn/haar waarde gelaten hoor,

maar dan krijgen straks die ''M1+1'ers''(en nu dus de juryleden Haha!), ruiters in de ring die professioneel rijden(eigen stal, rijden gemiddeld elk paard Z en verkopen ze daarna), omdat ze een keer een jong paard mee willen nemen in de L2 bijvoorbeeld. Dan moet een ''net aan M ruiter/amazone''(en nu dus het jurylid Knipoog ) ,aan een professioneel rijdende ruiter/amazone gaan vertellen wat er bij hem/haar fout gaat. Dat vind ik (en dat is heel persoonlijk!!) een beetje merkwaardig*laat ik het maar zo omschrijven*
En die toelatingseisen mogen van mij ook wel omhoog, tegenwoordig is het blijkbaar mogelijk dat als je op goed geluk een punt haalt in het M1, dat je dan meteen de cursus mag doen, terwijl er meerdere mensen zijn die zich inschrijven als zijnde Z en hoger, die niet mee mogen doen. Dan gaat er toch iets fout in mijn ogen...
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 13-10-06 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 08:06

CGJ12 schreef:
Suzanne F. schreef:
Wie bedoel je Judith? Snap het niet helemaal.

Ik ben trouwens afgewezen op zwangerschap, ze verwachtten dat ik aankomend jaar weinig tijd zou hebben om ervaring op te gaan doen bij de Z ring, om dus te jureren.

Wat zei ik??????
Haha! Haha! Haha!

Soms heb ik toch zó'n vooruitziende blik!
Ik blijf mezelf verbazen.......

Haha! Haha! Haha!
Je bent toch ook wel oerstom als je dat echt vermeld hebt....... Nagelbijten / Gniffelen

Jajajajajajajaa nou weet ik het wel...
Volgend jaar wordt dat formulier ook anders ingevuld. Knipoog

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:09

Best moeilijk, je kunt met de meest beroerde M-proef nog een winstpunt halen maar ik ken ook mensen die hoogtens een B-proef hebben gereden maar die wel precies weten hoe het in elkaar steekt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 08:10

Nistria schreef:
Best moeilijk, je kunt met de meest beroerde M-proef nog een winstpunt halen maar ik ken ook mensen die hoogtens een B-proef hebben gereden maar die wel precies weten hoe het in elkaar steekt.

Klopt! Ja

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:12

Suzanne F. schreef:
Nistria schreef:

Klopt! Ja

Daar heb je wel een punt, maar ik denk dat als je toch op de manier van de KNHS blijft selecteren, dat je dan meer ''kwaliteit-juryleden'' binnenhaalt, als je de hoogst rijdenden selecteert..

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:15

klopt maar die groep mag je (zeker op B en L niveau) niet voor de kop stoten!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:17

Nistria schreef:

Uitleg?! *Ben ziek thuis, dus m'n hersenen zijn niet zo wakker Haha! *

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:21

missmiekie schreef:
Nistria schreef:

haha goede morgen!
ik bedoel mensen die zelf niet fanatiek wedstrijd hebben gereden, maar wel weten hoe de vork aan de steel zit.
Die mensen moeten ook wel een kans krijgen om zich te bewijzen als jurilid. en dus al helemaal op B en L niveau.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:23

Nistria schreef:
missmiekie schreef:

haha goede morgen!
ik bedoel mensen die zelf niet fanatiek wedstrijd hebben gereden, maar wel weten hoe de vork aan de steel zit.
Die mensen moeten ook wel een kans krijgen om zich te bewijzen als jurilid. en dus al helemaal op B en L niveau.

Hoe ga je die groep dan toetsen?? Met een beetje geluk(en gewoon netjes op 5,6,7 zitten Haha! ) slaag je wel voor de cursus, dus die toets is dan (in mijn ogen) voor die groep niet goed genoeg om te toetsen*weet even niet hoe ik het anders kan uitdrukken*

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:27

Ik ken ook iemand die nog nooit heeft gereden, wel kinderen die veel wedstrijd hebben gereden. Die man heeft echter wel heel veel kijk op het rijden van dressuurproeven. Dat heeft hij ontwikkeld door jarenlang mee te gaan op wedstrijd en goed om zich heen te kijken en door er ook veel over te discussieren. Die man zou een uitstekend jurylid kunnen zijn. Ik vind dat de lat voor de Il cursus misschien wel iets hoger mag liggen dan M1+1, maar dat hoeft echt geen Z te zijn.
Ik denk dat het probleem meer is dat er in een later traject te weinig aan (bij)scholing en selectie gedaan wordt. Laat juryleden maar eens opnieuw examen doen na een paar jaar en herhaal dat om bv de 5 jaar en besteedt ook eens wat meer aandacht aan de bijscholing van juryleden.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:29

Wat je ook soms(ik zal het even aanpassen) krijgt, zijn die gefrustreerde ''net aan M1+1 amazones/ruiters'' die dan even iedereen in zijn/haar ring gaan terugpakken, omdat ze zelf niet gemakkelijk winst reden. Heb je die ook wel eens gehad? Best leuk hoor om eens mee te maken, voorbeeld:
Ben je met een kennis mee naar wedstrijd*we waren daar op vakantie en meisje in kwestie moest toevallig starten, dus wij daar even kijken*, laat een vrij nette proef zien(niet geweldig, maar ach, het is L1 Haha! ), gaat naar de jury-auto en krijgt het volgende te horen: '' Je hebt in elk geval geen winst'' Dus meisje in kwestie zegt: '' Ohw?'' Zegt jurylid in kwestie: '' Ja, als ik zo'n proef reed, kreeg ik ook nooit winst''
Haha! Haha! Eerst moet je heel hard lachen, maar eigenlijk is het zo krom als het maar zijn kan Haha!
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 13-10-06 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:33

Maar ja jij scheert iedereen over één kam MissM en das ook niet helemaal eerlijk....en ik ga echt niet zitten beweren dat ik nou het meest wereldse inzicht heb in paarden maar goed je oordeelt nu toch ook over mij dus ik vind dat ik er wel wat van mag zeggen....

Toen vriendin 1 begon had ze inderdaad slechts één paard in het M lopen, inmiddels 1 Z2 en 1 M2, zij jureert nog steeds B/L. Zij mag pas volgend jaar in aanmerking komen om de volgende cursus te doen, met een beetje rekenen heeft ze dus allebei de paarden in het Z lopen en misschien die ene inmiddels wel ZZlicht. Nou zijn het alletwee ook nog paarden die de gemiddelde PROF gewoon weg zou doen (en dus ook gedaan heeft!) omdat ze niet snel genoeg op niveau kwamen, maar zij geeft ze ruimschoots de tijd. Moet je dan zo iemand afrekenen op haar "mindere" ervaring?? Denk t niet hoor, zij is prima in staat om iemand die in de ring komt in het L2 met een superpaard goed te beoordelen, ze staat inmiddels ook best bekend als fijne jury!

Ik vind het wel jammer, dat er zo geoordeeld wordt door een paar mensen, dat wel maar goed voor mezelf zit ik daar niet mee. Kan het namelijk ook omdraaien, een kind van amper 22 wat vanaf jongs af aan de beste pony's en paarden onder haar kont gehad heeft en nooit ergens iets echt voor heeft hoeven doen, is dat dan een super aangewezen jury? Omdat ze er vier in het Z heeft (overigens fictief hoor, verzin het ter plekke...)?? Ze heeft waarschijnlijk nog nooit iets echt op hoeven lossen, want daar heb je mensen voor, nog nooit les gegeven want dat is misschien wel te min, paarden worden door een prof ingereden want nee je gaat geen risico lopen etc.

Ik denk niet dat zo iemand in staat is een normaal basispaard in de B en L te jureren, die worden namelijk afgemaakt want die lopen niet zoals "haar" paarden. Zulke jury's wil ik dus al helemaal niet!!!!