Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:55

Oefening baart kunst. Als klantje bang is en aangeeft liever aan de lijn te willen, gewoon nog een tijdje doen. Dat zelfvertrouwen komt vanzelf wel en die stevig zit….tja…ik ben ervan overtuigd dat sommigen het nooit echt zullen leren maar als ze er lol in hebben…wie ben ik om er dan wat van te zeggen?
Wat betreft de stevige zit: dat komt vanzelf wel, zorg eerst maar voor het vertrouwen en weer een beetje moed in de klant en gewoon inderdaad dat stapje terug doen.

En de lente in de bol….bekend ‘probleem’…maar ik leg dan wel altijd uit dat het nog steeds geen robotten zijn en dat een paard van nature een vluchtdier is etc. Het hele verhaal erachter dus! Bij kinderen zeg ik dan altijd: jeetje joh, hij wordt echt helemaal blij van je dat jij op zijn rug zit vandaag! Dat tovert direct een brede glimlach van oor tot oor op die kinderkopjes! Ik probeer wel altijd te stimuleren en zeg altijd dat ze niet meteen nee moeten zeggen maar bepaalde dingen wel moeten probéren, ook al lukt het niet direct, dan hebben ze het toch geprobeerd.
Dus ik zou zeggen: stapje terug na de val, lekker nog aan die longeerlijn laten en af en toe een klein grensje verleggen. Met jouw klantje gaat het begin gewoon wat minder snel dan bij anderen en dat hoeft natuurlijk geen ramp te zijn…

Ik geef zelf geen ‘opstaplesjes’ omdat ik daar echt het geduld niet voor heb (m.a.w.: ik vind er ook geen moer aan om een half uur lang: stáán-zit te moeten zeggen) maar zodra ze zelf normaal erop zitten, normaal de teugels vasthouden en op maat kunnen maken, kunnen sturen en behoorlijk kunnen lichtrijden, gaan ze naar de groepslesjes. Tijdens het opstaplesje gaan ze in het begin aan de longeerlijn en naarmate ze wat vorderen, ook los (bak wordt dan afgezet) en moeten ze echt leren sturen. Als dat goed gaat, gaan ze de groepsles dus in!
Maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik geen erg angstig iemand een groepsles in doen…

En als het over een tijdje nog niet gelukt is of verbeterd, zou ik ze persoonlijk adviseren om een andere hobby te gaan zoeken….
:+

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:06

Haha bedankt voor je tips!
De bak afzetten: hoe bedoel je dat? Van de B naar de E? Of hebben jullie gewoon een grote bak? :+

Imago01

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:11

Ja we hebben een 20x60 m binnenbak en dan wordt het op de B-E lijn inderdaad afgezet met (schrik)lint zodat je als instructeur niet die hele bak achter zo n kind aan hoeft te lopen en de boel meer onder controle hebt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:17

Goed idee! Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:51

ik heb ook probleempje.

heb een 4 jarig meisje met een spierziekte.
waarom op 4 jarige leeftijd nu al paardrijden? omdat als ze 6 of 7 is ze waarschijnlijk niet eens meer kan lopen.
alleen paarden zijn te sterk voor haar. en lichtrijden gaat ook niet helemaal goed. ze rijden met 4 beginners en longeerlijn is dus niet mogelijk. ook worden er liever geen prive lessen aan beginners gegeven.

vorige keerz at ze op lief paard maar die deed wel eens krabben aan zijn been. (dus zat ze er huilend op want dat was eng...)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:11

ik snap wel dat ze liever geen privélessen willen geven, maar 4 jaar + spierziekte is wel even wat anders. kind zal nooit snel begrijpen wat jij bedoelt als je wat aan het uitleggen bent, dit is nog een fase waar ze alleen op een paardje aan het hobbelen zijn, en alles wat er gebeurd kunnen ze niet over nadenken, en is dus eng.
ik weet niet hoe je t in een groepslesje zou moeten oplossen. ik snap dat t duur is om privelessen te geven, maar je wilt toch ook klanten houden? heb je er al over gepraat met de manegeeigenaar?

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:43

ik help mijn nicht altijd met les geven dat is ontzetten leuk we geven les aan beginners !

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:45

Jaa, ik geef ook les aan kindjes.
Kvind het soms wel lastig, maar uiteindelijk als ze iets bereiken is het echt wel leuk!
Ik verschiet er soms van hoe rap ze iets begrijpen en bijleren !
Kprobeer veel afwisseling in de lessen te steken & ik geef de kindjes veel bevestiging als ze iets goed doen, zodat ze zelfvertrouwen krijgen xD!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:34

Imago01 schreef:
Hey wat leuk zeg, ben jij dan toevallig die spontane meid waarbij ik een tijdje terug zo leuk geschreven heb voor mijn ‘stage’??? Haha sorry, ben je naam even kwijt!
Als het goed is zal over niet al te lange tijd een cursus (FNRS) georganiseerd worden bij Beukers en kan ik ook ervoor gaan.

En thanx voor het compliment over de manege; ze hebben er echt hart voor de paarden en dat maakt het heel prettig om manegelessen te geven! Nadeel is soms wel dat de paarden het weleens ‘te goed’ hebben hahaha en daar erg vrolijk van kunnen worden!

Nee, ik had mijn moeder mee om te schrijven :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:37

engelina schreef:
ik heb ook probleempje.

heb een 4 jarig meisje met een spierziekte.
waarom op 4 jarige leeftijd nu al paardrijden? omdat als ze 6 of 7 is ze waarschijnlijk niet eens meer kan lopen.
alleen paarden zijn te sterk voor haar. en lichtrijden gaat ook niet helemaal goed. ze rijden met 4 beginners en longeerlijn is dus niet mogelijk. ook worden er liever geen prive lessen aan beginners gegeven.

vorige keerz at ze op lief paard maar die deed wel eens krabben aan zijn been. (dus zat ze er huilend op want dat was eng...)

Lekker veel plezier laten hebben dat kind! Appeltjes laten plukken (armpjes in de lucht), veel stappen, de makkelijkste pony's geven. Niet teveel letten op wat niet goed gaat, maar juist wel op wat redelijk gaat. Evt. hulpteugel gebruiken. Desnoods iemand naast d epony laten lopen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:41

Hallo,

Ik meld mij ook even hier :D

Ik geef les aan 3 kindjes een tweeling van 7 en een van 5 (hun komen elke zondag) doordeweeks geef ik af en toe wel wat lesjes aan de meisjes op stal ;)

Ik doe vooral met de 3 meiden een half uur samen poetsen en hoefjes uitkrabben (wat ze al binnen 1 keer door hadden :D) en haracement leren, daarna ieder een half uurtje op rivaldo :)
In het begin vooral bezig geweest hoe moet je sturen en hoe moet je de teugels vast houden.
Vooral eerst het paard leren vertrouwen, daarna veel oefeningen gedaan en ook zitlessen met longeersingel en longeerlijn gedaan. Al snel kwam de draf (wat ik met longeersingel in het begin doe voor een betere zit) daarna met zadel, daarna lichtrijden leren.

Erg leuk om te doen .. ze staan elke zondagochtend met hun cappie klaar :D

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:54

Ik geef nu 5 jaar les aan kinderen. Gemiddeld 8 uur in de week. De leeftijden liggen tussen de 6 en 13. Soms geef ik ook volwassenen les wat ik ook heel leuk vind.

Het leukste vind ik het als de kinderen vertrouwd raken met hun pony en zodra ze "echt" gaan snappen wat de bedoeling is. Tja, lesgeven is echt mijn hobby! Zou niet zonder kunnen..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:56

Kreeg vanmiddag een hele stapel complimenten van ouders! Ging er helemaal van blozen.

Overigens geen slechte baan hoor, lesgeven in de buitenbak met brave pony's en lieve kinderen ;)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:11

haha kijk dat is altijd leuk Ilja000...

Vandaag stonden die twee meiden ook weer klaar om mee te gaan. Gelukkig is het droog gebleven. We hebben dit keer de volte oefenen geleerd.. Heb een volte afgezet met balken bij iedere letter. Toen ze door hadden wat grote volte betekend door naar achteren gestuurd om daar een volte zonder balkjes te rijden. En goed dat het ging.. :D
Helemaal trots stapten ze van Maris af...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:15

Vandaag voor het eerst mijn nieuwste 'leskindje' les gegeven.

Het 10 jarig meisje dat bij mij lest had vandaag haar zusje mee genomen die gisteren 6 jaar was geworden.

Dus die komt vanaf nu 1 keer per week 30 minuutjes rond stappen op de pony. Een beetje 'hoofd schouder knie en tenen'
en slalommen totdat ze wat ouder is.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:14

Wat doen jullie als jullie met een groot niveauverschil zitten in de les :o ?

Ik heb namelijk een meisje die pas kan draven & een meisje die al redelijk galoppeert (in één les!!).
Ik heb al 10x gezegd aan de ouders (en aan het meisje zelf) dat ze een les hoger moet nemen, maar ze doen het echt niet.
(Omdat het beste vriendinnetjes zijn)

Momenteel laat ik het 'goede' meisje vooraan rijden & probeer alles heel duidelijk uit te leggen voor het beginnende ruitertje.
Zo leert zij haar houding een beetje te corrigeren, maar de figuren & het sturen rustig opbouwen zit er natuurlijk niet in..
Maar constant moet ik vragen aan het 'goede' meisje om te vertragen & aan het beginnertje om haar bocht af te snijden, om benen te geven,...

Ik weet echt niet hoe ik de lessen goed moet aanpassen aan beide meisjes. Iemand ideeën :o ?
(ik geef nog niet zo lang les (3maand ofzo)... maar al doende leer ik het wel *D)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:23

Foulplay_ schreef:
Wat doen jullie als jullie met een groot niveauverschil zitten in de les :o ?

Ik heb namelijk een meisje die pas kan draven & een meisje die al redelijk galoppeert (in één les!!).
Ik heb al 10x gezegd aan de ouders (en aan het meisje zelf) dat ze een les hoger moet nemen, maar ze doen het echt niet.
(Omdat het beste vriendinnetjes zijn)

Momenteel laat ik het 'goede' meisje vooraan rijden & probeer alles heel duidelijk uit te leggen voor het beginnende ruitertje.
Zo leert zij haar houding een beetje te corrigeren, maar de figuren & het sturen rustig opbouwen zit er natuurlijk niet in..
Maar constant moet ik vragen aan het 'goede' meisje om te vertragen & aan het beginnertje om haar bocht af te snijden, om benen te geven,...

Ik weet echt niet hoe ik de lessen goed moet aanpassen aan beide meisjes. Iemand ideeën :o ?
(ik geef nog niet zo lang les (3maand ofzo)... maar al doende leer ik het wel *D)

Moeten ze perse achter elkaar aan hobbelen? Ik zou er namelijk wat afstand tussen laten zodat het meisje dat wat minder rijd toch haar eigen figuren kan blijven sturen.

Misschien is het leuk om in stap en als het lukt misschien ook in draf 'pas de deux' te rijden.
Dus tegelijk stilstaan, aanstappen, afwenden kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil.
Snelle pony aan de buitenkant, langzamere pony aan de binnenkant.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:28

Citaat:
Moeten ze perse achter elkaar aan hobbelen? Ik zou er namelijk wat afstand tussen laten zodat het meisje dat wat minder rijd toch haar eigen figuren kan blijven sturen.

Misschien is het leuk om in stap en als het lukt misschien ook in draf 'pas de deux' te rijden.
Dus tegelijk stilstaan, aanstappen, afwenden kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil.
Snelle pony aan de buitenkant, langzamere pony aan de binnenkant.

Pas de deux; schitterend idee :D, Dankje !

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:58

Ik zou ze ook proberen zoveel mogelijk voor zichzelf te laten rijden. Degene die achter rijdt heeft het namelijk meestal een stuk makkelijker en leert (meestal) de figuren zo minder snel als dat die ze zelf moet rijden.
Je kan natuurlijk wel ze goed naar elkaar laten kijken , dat werkt vaak ook. Tja, het is en blijft lastig niveauverschil in de les maar als ze apart rijden heb je daar al een stuk minder last van. Dan kan je ze ook deels individueel helpen op het juiste niveau.

Succes!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:59

Ja idd dat lijkt mij ook wel erg leuk.. Of laat ze samen rijden maar dan ieder aan de andere kant van de bak? Volte bij A en een volte bij C?

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:04

Het probleem van niveau-verschil ken ik. Kinderen willen toch graag met vriendjes of broertjes/zusjes rijden. En voor de ouders vaak ook makkelijk met carpoolen ;)
Ik probeer wel de aanwijzingen zo individueel mogelijk te houden. Natuurlijk heb je een algemeen verhaal in je lessen, maar óf het is te makkelijk voor de betere ruiter, óf te moeilijk voor de mindere ruiter.
Bij kinderen is het vaak zo dat ze graag uitgedaagd worden middels spelletjes. Voor een klein bedrag kun je een stel pionnen kopen en een voetbal bijvoorbeeld. Ik doe regelmatig estafette, slalommen, pony-voetbal. Dit soort dingen zijn goed voor sturen, evenwicht, vertrouwen: heerlijk! +:)+
Ennn...ouders vinden het ook super leuk om te zien, want van slalom of voetbal snapt elke ouder wat de bedoeling is. Hou je die ook nog betrokken :D

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:09

Inderdaad, het niveau verschil is soms echt niet handig!
Dankje voor de tips allemaal :D
Ik ga er zeker wat mee doen 8-) !

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:26

Ik geef beginnertjes les. Kinderen die echt nog nooit op een pony hebben gezeten. Heb nu 4 kinderen van 6-8 jaar die allemaal weten wat een pony is. Ze kunnen sturen, aandraven, stilstaan, stappen, noem het maar op. Alleen, lichtrijden lukt nog niet echt. Het is meestal 3 passen zitten, 1 pas staan. Om de hele tijd staan zit te gaan zeggen lijkt me ook zo vermoeiend :P. Wat is het makkelijkst om ze te leren lichtrijden? Ze krijgen trouwens alle 4 privéles :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:29

en hebben jullie leuke ideeen voor op ongeveer L1 niveau. maakt niet uit wat, als er maar uitdaging in zit

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:33

Stap-galop-stap. Voorste aan galoperen, achteraan aansluiten. Afstappen, verkeerde kant opstappen. Slangevolte met eenvoudige wissel op ac lijn galoperen :) Best leuk om eens te doen met zo'n groep :)
Contragalop.