Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achilles

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:04

Waarom zou die er niet zijn? Maar ik zal het anders stellen, dat was een voorbeeld, een Z koudbloed heeft niet de soupelesse van een Z kwpn'er en dat komt zoals ik al zei, koudbloeden zijn oorspronkelijk gefokt als werk/ruw terrein/trekpaarden. De pezen zijn kort en sterk.

Ik ben zelf koudbloed gek, ik heb ook een koudbloed, maar ben ook realistisch. Het ideaalbeeld in de dressuurwereld is een soepel bewegende, dansende, warmbloed. Koudbloeden kunnen echt alle oefeningen leren.

Ik ken een meisje met een haflinger die echt Z rijdt maar het nederlandse team zal ze nooit halen.

@Cinzano. Precies! Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:02

Sorry, maar ik snap eigenlijk niet waarom er naar de mening van de juryleden wordt gevraagd, aangezien zij ieder paard onafhankelijk moeten beoordelen, of ze het nou een mooi paard vinden of niet.
Tuurlijk, iedereen heeft zijn eigen mening over een paard, maar vraag dan de mening van de mensen 'achter het jurylid' en je moet het niet aan de juryleden zelf vragen, want die horen toch onafhankelijk te zijn?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:16

Achilles schreef:
Ik ken een meisje met een haflinger die echt Z rijdt maar het nederlandse team zal ze nooit halen.

Waarom moeten koudbloeden altijd zo vergeleken worden met onze nationale top en zodra ze daar niet aan voldoen is het niet goed?

Alsof alle warmbloeden zó in het A kader opgenomen worden?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:53

Koudbloeden als ze echt goed zijn word dat ook wel hoor Knipoog geloof mij..

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:37

Citaat:
Koudbloeden als ze echt goed zijn word dat ook wel hoor geloof mij..

ik snap je zin niet helemaal Knipoog

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:38

Ik snap me eigen nu ook even niet:P dan ben ik weer te druk met ook andere dingen in me hoofd..

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:45

ghihi Knipoog heb ik ook wel es last van

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:03

Je bedoeld zeker dat als een koudbloed als een A kader paard zou lopen ze daar ook in terecht komen?

Eh ja dat snap ik, nu nog even doen he Knipoog

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 21:46

Judje schreef:
Sorry, maar ik snap eigenlijk niet waarom er naar de mening van de juryleden wordt gevraagd, aangezien zij ieder paard onafhankelijk moeten beoordelen, of ze het nou een mooi paard vinden of niet.
Tuurlijk, iedereen heeft zijn eigen mening over een paard, maar vraag dan de mening van de mensen 'achter het jurylid' en je moet het niet aan de juryleden zelf vragen, want die horen toch onafhankelijk te zijn?

Maar dat zijn ze juist vaak niet.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:16

@aranel, idd!

Koudbloeden zijn over het algemeen minder goed, deels vanwege de bouw en deels vanwege het aantal deelnemers. Het heeft naar mijn idee ook met het type eigenaar te maken! Ik bijvoorbeeld heb een koudbloed, en ik zou nooit aan de top rijden. Ik ben meer bezig met andere aspecten van het paardrijden, en zo ken ik meer voorbeelden.

En idd, een koudbloed heeft soms ook een slechtere bouw. Zo'n kort dik nekje gaat nou eemaal moeilijker in een bocht dan een lange soepele! Maar daarop worden sommige warmbloeden gefokt, en koudbloeden niet.

Dus, tja, het blijft een lastige discussie, ik denk alleen niet dat heen kwestie is van goed/fout. Meer eentje van smaak. En er zijn een aantal (steeds meer) koudbloeden die het goed doen, maar er zijn ook warmbloeden die dat hebben. Daartegen heb je ook koudbloeden en warmbloeden die er niks van kunnen! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:27

Aranel schreef:
Judje schreef:

Maar dat zijn ze juist vaak niet.

mening en geen feit Rolleyes

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:18

Het is toch echt wel een feit dat veel juryleden zich laten leiden door de persoonlijke voorkeur voor een pony of paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:31

Aranel schreef:
Het is toch echt wel een feit dat veel juryleden zich laten leiden door de persoonlijke voorkeur voor een pony of paard.

Heel het dressuur gaat ook om de voorkeur van de jury.
sommige zien liever een vlotte proef en andere zien graag een rustige proef.
De 1 rekend af als je niet goed op de letter rijdt en de ander kijkt of het paard lekker over de rug loopt.
Ookal zijn beide belangrijk.

Maar als het paard/combinatie een zeer goede proef laat zien, dan kan de jury daar echt niet omheen.
Deze geeft cijfers voor de oefeningen en niet voor "het paard".

Wanneer de jury een koudbloed leuker vind, zal hij toch ook eerlijk moeten blijven? Rolleyes
En een zwarte of een wit paard maakt toch ook verschil? Geen 1 paard en combinatie is hetzelfde!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:16

Afgod

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:24

Cinzano schreef:
Afgod

Dank je Haha!
Vind het altijd zo'n gezeur dat mensen zich benadeeld voelen.
Ga dan springen,recreatie rijden of wat dan ook Vork
Soms heb je pech, soms heb je mazzel bij dressuur, maar nogmaals,een goede proef,
daar kan de jury niet omheen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:11

mensen voelen zich idd té snel benadeeld!
gewoon lekker rijden en tevreden zijn

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:54

naar mijn ervaringen met schrijven waren jury's niet erg blij met koudbloeden in de ring. Dan zeiden ze van "ach daar heb je weer zo'n karren paard"

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:36

Klopt .. !! En dat mogen ze NIET DOEN!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:49

het grootste deel DOET DAT OOK NIET!

ik heb heel veel schrijf ervaring en ik heb er in die tijd maar EEN meegemaakt die alleen niet zo van fjorden hield!

dus ga verder met je leven en wedstrijdrijden en hou op met zielig doen,want het zal toch wel zo blijven,en dat weet je als je ervoor kiest om met een koudbloedachtig paard te gaan starten.

en hoeveel wedstrijden heb jij wel niet geschreven cassini

*edit: dit komt misschien wat rottig over,maar ik word gek van de mensen die maar blijven zeuren

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:54

Een beetje variatie kan geen kwaad, kijk Pjotr van Albertnap nog 2 puntjes en ze zijn ZZ-licht! (En Pjot is een fjord!)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:57

@ Snoevie kom dan ook niet hier in dit topic en laat iedereen in zn waarde en dat jij datr zielig vind is jou probleem!Daarbij heb ik ook een aantal wedstrijden geschreven en meegemaakt door bijv naast een open auto te gaan staan en dat daar mijn fjord liep en die even voor alles werd aangemaakt en het toch maar een boerenknol is alleen goed voor op het land ... !! Nee mij kan je dat niet wijsmaken .. iig is een knappe koudbloed veel leuker als een ''gewone'' dressuurgefokte warmbloed!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:59

dat is dan jouw mening en ik vind fjorden ook heel gaaf,maar ik vind het wel zielig dat er zo over doorgezanikt word,en ik vind het leuk te discussieren,maar niet met mensen die zo zwart-wit zien.

en jij zegt: een knappe koudbloed is veel leuker als een gewone warmbloed,jij bent geen haar beter,want dat het jouw mening is wil niet zeggen dat het dan maar ook zo is.(al vind ik fjorden ook leuker dan een warmbloed)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:01

Heb ervaring met alle soorten paarden en niet alleen koudbloeden ook met warmbloeden heb ik wedstrijden gereden dus ik zie niet zwart-wit Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:12

cassini schreef:
naar mijn ervaringen met schrijven waren jury's niet erg blij met koudbloeden in de ring. Dan zeiden ze van "ach daar heb je weer zo'n karren paard"

Maar dat mogen ze wel denken, als ze maar wel eerlijke cijfers geven!!!!
En dat kán ook gewoon.
Als ik een paard met vlekken niet mooi vind, kan ik nog wel vinden dat deze een mooie proef neerzet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:15

Paula1990 schreef:
Heb ervaring met alle soorten paarden en niet alleen koudbloeden ook met warmbloeden heb ik wedstrijden gereden dus ik zie niet zwart-wit Knipoog

Misschien rij je toch "minder" op de koudbloeden?
Een paard met meer beweging, hoef je "minder" te rijden om het er leuk uit te laten zien.
Voor de middendraf krijg je dan al vaak (redelijk) goede punten, terwijl je dat met de meeste koudbloeden er echt uit moet rijden.