Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:58

Prima toch. Ik vraag me alleen af hoeveel mensen er over blijven.
De mensen die fanatiek starten hebben nl. ook niet nog eens tijd om uitgebreid in het juryhok te gaan zitten.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:59

Fitzroy schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, Judith.
Op het moment dat iemand aan de door de KNHS eisen voldoet, moet die persoon net zoveel kans krijgen om de cursus te doen als ieder ander. Of je nou 15 paarden in het Z gehad hebt of maar 1, of je nu 20 jaar jureert of 2. Doet allemaal niet terzake. Je voldoet aan de eisen. Dan moeten ze bij de KNHS de eisen omhoog schroeven.
Ik snap ook niet waarom bepaalde mensen hier in dit topic menen meer recht te hebben op een cursusplek dan anderen.

Maar wat dan als je meer aanmeldingen hebt dan plaatsen? Loten? Dobbelsteengooien? Een spelletje ""Mens Erger Je Niet" misschien?

Maakt mij ook niet uit als het maar vooraf duidelijk is hoe de keuze tot stand komt. Dan kan je achteraf niet zeuren. Maar tot op heden wordt er door de diverse Regio's (en eventueel Kringen) een hele leuke goocheltruc bedacht met het tot stand komen van de selectie voor de diverse jurycursussen.

Overigens blijf ik van mening dat je op het moment van keuze altijd de meest geschikte dient te nemen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:03

Probleem is dat je niet weet wie de meeste geschikte is.
Zelf een paard leuk rond kunnen sturen is nog geen garantie voor goed kunnen beoordelen en andersom ook: iemand met minder niveau kan prima beoordelen hoe het goed gaande paard eruit hoort te zien.

Dan zou je al met proefbeoordelingen moeten gaan werken.

edit: misschien zouden ze intake-avonden moeten organiseren, waar mensen een paar paarden moeten beoordelen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:07

meer aanmeldingen als cursusplaatsen zul je denk altijd wel hebben en dan moet er inderdaad gekeken worden naar "de meest geschikte" maar hoe pik je die er tussen uit? zoals ik al eerder in dit topic zei..iemand die B rijd kan het veel beter zien en is misschien een vele male betere jury als iemand die 5x Z2 of LT heeft gereden. Denk dat je dan inderdaad een soort van stageperiode moet gaan inlassen, maar ook dat is geen halbare kaart.
Het blijft denk ik voor zowel de KNHS als de regio's gokken wie er het meest capabel zijn, zeker voor de B/L cursus. Bij de jruy's die door willen stromen vanuit het M naar de Z, kun je misschien nog enigzins nagaan hoe ze punten....denk dat het altijd een moeilijk punt blijft en je kan het onmogelijk iedereen naar zijn zin maken..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:14

judithh schreef:
Suzanne F. schreef:
Wie bedoel je Judith? Snap het niet helemaal.

Ik ga geen namen noemen....

Oh nou als je mij maar niet bedoelt... Haha!
Want zo ben ik niet, vind alleen dat de eisen omhoog moeten zoals Fitzroy schreef.
Dat hoger geklasseerden meer kansen moeten krijgen boven de bijv. M1 +1 mensen. Die grens is echt te laag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:15

Ik kan me bv. ook goed voorstellen dat ze kijken naar het aantal keren dat je beschikbaar bent.
Iemand die aangeeft maar 10 x per jaar beschikbaar te zijn is voor de Regio niet echt een aanwinst.
Dat zou dus best een selectiecriterium geweest kunnen zijn.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:16

ik bedoel jou ook niet.... Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:17

Fitzroy schreef:
Ik kan me bv. ook goed voorstellen dat ze kijken naar het aantal keren dat je beschikbaar bent.
Iemand die aangeeft maar 10 x per jaar beschikbaar te zijn is voor de Regio niet echt een aanwinst.
Dat zou dus best een selectiecriterium geweest kunnen zijn.

Ja dat blijkt, in hun ogen zou ik weinig beschikbaar zijn aankomend jaar. Dus...
Volgend jaar vul ik mn formulier ietsje anders in.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:18

over het opschroeven van de toelatings eisen kan ik niets anders zeggen dan...volledig mee eens...
Laatst bijgewerkt door judithh op 12-10-06 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:19

Als Z-jurylid moet je toch minstens ieder weekend wel 1 dag beschikbaar zijn, Suzanne Knipoog Tong uitsteken

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:21

Fitzroy schreef:
Als Z-jurylid moet je toch minstens ieder weekend wel 1 dag beschikbaar zijn, Suzanne Knipoog Tong uitsteken

en als het even kan...liever 2x per weekend Hyper!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:21

Fitzroy schreef:
Probleem is dat je niet weet wie de meeste geschikte is.
Zelf een paard leuk rond kunnen sturen is nog geen garantie voor goed kunnen beoordelen en andersom ook: iemand met minder niveau kan prima beoordelen hoe het goed gaande paard eruit hoort te zien.

Dan zou je al met proefbeoordelingen moeten gaan werken.

edit: misschien zouden ze intake-avonden moeten organiseren, waar mensen een paar paarden moeten beoordelen.

Bravo! Dat van die intake-gesprekken is al jaren geleden voorgesteld. Vooral voor je eerste lichting ( lees de B/L juryleden) is dat van belang. Daar weet je in principe dus niets van, alleen dat ze aan de eisen voldoen van wedstrijd niveau. Alle andere aspecten zijn de grote onbekende factor die zich tijdens de cursus vaak openbaren maar waar een cursusleider vaak niets meer mee kan. Je doet een theoretisch - en een praktijkexamen, en als je daar voor slaagt ben je jury.

Voor de vervolg cursussen zou je dan kunnen putten uit de gegevens uit "het veld". Daarvoor zou dan bijvoorbeeld per regio een coordinator/scout of hoe je hem/haar ook wil noemen aangesteld dienen te worden. Als je dan vast gaat leggen hoe vaak iemand jureert, op welke plaatsen, percentages, aantal gegeven winstpunten, aantal binnen gekomen klachten, etc. etc., Dan moet het toch mogelijk zijn om een goede selectie te maken op basis van meetbare punten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:30

Fitzroy schreef:

Rolleyes Nors opkijken Doei, doei

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:49

Ik ben ook voorstander voor eens in de zoveel jaar opnieuw examen doen.
Of ieder jaar met de bijscholing combinaties echt punten, en als mensen heel afwijkend jureren eens even ter verantwoording roepen en bv. een stageplek instellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:53

Fitzroy schreef:
Ik ben ook voorstander voor eens in de zoveel jaar opnieuw examen doen.
Of ieder jaar met de bijscholing combinaties echt punten, en als mensen heel afwijkend jureren eens even ter verantwoording roepen en bv. een stageplek instellen.

Ja mee eens. Ja

Zoveel ideeen en er wordt niks meegedaan bij de KNHS.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:18

judithh schreef:
Als ik zo dit en ook andere topics lees...is er eigenlijk maar 1 jury in ons kikkerlandje die weet wat jureren inhoud, deze jury kan geweldig goed punten, goed beoordelen, is volledig op de hoogte van alle ins en outs, regelementen, kan goed ieder punt beargumenteren..enz..enz..en eigenlijk zijn alle andere jury's alleen maar kneuzen die eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn, vriendjes bij de KNHS en/of regio hebben en daardoor alle regeltjes omzeilen, en hun jurypapiertje cadeau hebben gekregen bij een pakje boter, zelf niet of nauwelijks een paard goed rijtechnisch de baan door krijgen..enz..enz
wordt een beetje moe van het feit dat, dit soort mensen denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en zichzelf helemaal geweldig vinden en vinden dat verder iedereen maar een beetje loopt te freeweelen.......triest....

Een beetje flauw Judith.
ik weet niet of je mij soms hier mee bedoel maar in sommige kringen gaat het wel goed en in sommige kringen kom je alleen maar aan bod als je een goede bekende bent van een bestuurslid.
Er moet gewoon een duidelijke regel komen. En als er geloot wordt heb ik daar vrede mee.
Maar het kan niet zo zijn dat mensen die niet aan de voorwaarden voldoen wel uitgenodigd worden om te gaan jureren. En dat gebeurd wel.
Bij ons in de kring is er 1 persoon die bepaald of je de cursus mag doen of niet. Niet erg democratisch dus.
En ik voel me zeker niet beter dan een ander. Waarom zou ik. Ik vind alleen dat de regels nageleefd moeten worden en niet zoals nu dat je afhankelijk bent of je wel aardig gevonden wordt door het bestuurslid of niet.
Dat wil ik ermee zeggen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:48

dollemina schreef:
judithh schreef:
Als ik zo dit en ook andere topics lees...is er eigenlijk maar 1 jury in ons kikkerlandje die weet wat jureren inhoud, deze jury kan geweldig goed punten, goed beoordelen, is volledig op de hoogte van alle ins en outs, regelementen, kan goed ieder punt beargumenteren..enz..enz..en eigenlijk zijn alle andere jury's alleen maar kneuzen die eigenlijk niet weten waar ze mee bezig zijn, vriendjes bij de KNHS en/of regio hebben en daardoor alle regeltjes omzeilen, en hun jurypapiertje cadeau hebben gekregen bij een pakje boter, zelf niet of nauwelijks een paard goed rijtechnisch de baan door krijgen..enz..enz
wordt een beetje moe van het feit dat, dit soort mensen denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en zichzelf helemaal geweldig vinden en vinden dat verder iedereen maar een beetje loopt te freeweelen.......triest....

Een beetje flauw Judith.
ik weet niet of je mij soms hier mee bedoel maar in sommige kringen gaat het wel goed en in sommige kringen kom je alleen maar aan bod als je een goede bekende bent van een bestuurslid.
Er moet gewoon een duidelijke regel komen. En als er geloot wordt heb ik daar vrede mee.
Maar het kan niet zo zijn dat mensen die niet aan de voorwaarden voldoen wel uitgenodigd worden om te gaan jureren. En dat gebeurd wel.
Bij ons in de kring is er 1 persoon die bepaald of je de cursus mag doen of niet. Niet erg democratisch dus.
En ik voel me zeker niet beter dan een ander. Waarom zou ik. Ik vind alleen dat de regels nageleefd moeten worden en niet zoals nu dat je afhankelijk bent of je wel aardig gevonden wordt door het bestuurslid of niet.
Dat wil ik ermee zeggen.

niets flauw...ik mag mijn mening geven, is iedereen vrij in, toch??

en jij voelt je aangesproken terwijl je niet weet over wie ik het heb....

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:52

Ik ga mee met Dollemina.

Persoonlijk wordt ik graag gejureerd door mensen met een beetje meer verstand van paarden. Zoals dhr M Boomaars, J. Hamminga ( ik noem er maar een paar). Dat zijn 'in mijn ogen ' de mensen die weten hoe een paard correct hoort te lopen, en zeker als je wilt doorstromen naar het 'ZZGP' heb ik deze mensen vele malen liever achter een jurytafel dan iemand die ooit in een grijs verleden Z heeft gereden.
Van deze mensen krijg je ook nog vaak tips, en wordt je niet direct afgebrand.

En je gaat mij niet wijs maken dat iemand die ooit 1x 1 winstpunt heeft gereden in de M1 zonder verdere 'hippische achtergrond' mij precies het eea kan vertellen. Sorry, daar geloof ik gewoon niet in.'

En daarbij vindt ik het ook nog eens vreemd dat het knhs geen duidelijke criteria stelt aan de eisen. Ik vind persoonlijk wel dat iemand met meerdere paarden in de sport op een hoger nivo, en die een hippische opleiding heeft genoten voorrang moet krijgen op iemand die 1 keer M1 dressuur heeft gereden.

Verder Judith, denk ik dat je sommige uitspraken niet al te serieus en persoonlijk moet opvatten, er wordt ook weleens gedold!

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:26

@ liesje23 Maar waarom schrijf JIJ je dan in als je het niet met al deze eisen van het KNHS eens bent.EN ja hallo zo ken ik er ook nog wel een paar die ik in het hokje zou willen hebben als ik een proef rij!Je noemt ook niet de eerste de beste.En dan die zijn ook ooit onderaan begonnen,daar zitten heel wat jaartjes ervaring in ,in deze heren!!!!!!!!! Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:33

beb schreef:
@ liesje23 Maar waarom schrijf JIJ je dan in als je het niet met al deze eisen van het KNHS eens bent.EN ja hallo zo ken ik er ook nog wel een paar die ik in het hokje zou willen hebben als ik een proef rij!Je noemt ook niet de eerste de beste.En dan die zijn ook ooit onderaan begonnen,daar zitten heel wat jaartjes ervaring in ,in deze heren!!!!!!!!! Haha!

Hallo Beb, omdat IK wel graag de juryopleiding zou willen doen ook al ben IK het niet eens met hun beleid. Omdat IK het niet eens ben met de regering houdt dat in dat IK dan ook niet hoef te gaan stemmen?

Daarom, hun hebben de ervaring, laat mensen die op een hoog nivo actief zijn of waren de jurycursus volgen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:37

Denk dat ik wel zo'n persoon ben die dus nu de jurycursus mag gaan doen terwijl jullie eigenlijk vinden dat ik (nog) niet aan hogere eisen voldoe en er zullen best mensen zijn met een hogere klassering die nu dus niet mogen. Ik durf ook echt niet te zeggen waarom ik wel en zij niet....

Ik ben namelijk "maar" M1 geklasseerd, wel M2 startgerechtigd maar daar nog niets mee gedaan! Eerdere paarden zijn gestagneerd in het L1 en M1 (zonder winst), ik heb wel Orun gedaan maar basis en eerste fase, dus ook weinig wereldschokkends. Vond wel dat ik een goeie motivatie had maar ja of er nou echt zo kritisch naar die drie regels gekeken is??

Dacht eigenlijk dat ik niet zou mogen, ook omdat afgelopen twee jaar twee van mijn vriendinnen (van dezelfde vereniging) wel mochten maar gelukkig wordt hier dus niet naar gekeken.

Ik ben van mening dat mijn eigen rijvaardigheid en niveau niet zozeer van belang is bij het jureren, net zo goed als bij het lesgeven. Toegegeven; je zult wel bij een bepaald niveau blijven hangen, maar goed dat houdt dus ook in dat je niet verder mag met jurycursus dus dan hoef ik die hogere ook niet te jureren, toch?

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:42

@ liesje23 ja maar de mensen die jij opnoemt op dat niveau schrijven zich niet in voor de B/L cursus hoor dat hebben ze al heeeeeeel lang geleden gedaan toen ze ook wat minder ervaring hadden. @daffodil leuk dat je erbij zit gefeliciteerd! Gewoon goed je ogen trainen met jureren en bij het rijden daar leer je het meeste van.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:44

Ghehehe, ik denk niet dat Mathie lager dan Z gaat jureren Haha!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:47

Tyrza schreef:
Ghehehe, ik denk niet dat Mathie lager dan Z gaat jureren Haha!

Daar ging het toch ook niet om Rolleyes

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:49

Oh neem me niet kwalijk Lips are sealed