Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

This_is_me

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:51

Bedankt voor alle handige tips. Het is idd een prive les wat ze bij mij hebben..

Wonder boven wonder heeft ze gister gegalopeerd... :D De eerste drie keer aanspringen ging wat onhandig. Inderdaad met die handrem er op. Maar na dat ik had uitgelegd dat MAris zo niet kon galoperen en uitgelegd wat bij haar kon helpen lukte het haar super. Ze zat als een huis en vond het zo leuk dat ze nog een keer wilde.... Ik probeer bij haar inderdaad meer uit te leggen waarom ze bepaalde dingen moet of juist niet moet doen. Heb gezien dat dit reuze heeft geholpen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:52

Leuk om te horen! :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:43

Kunnen kids van zeg een jaartje of 8 hun rug eigenlijk anatomisch gezien al recht houden?
Ik had een kindje van die leeftijd en ze moesten van mij in de verlichte zit. Ik was helemaal verheugd om te zien dat ze niet steunde op de hals van de pony en haar handjes keurig richting de mond van de pony deed maar een kromme rúg….sodeju…
Dus ik haal het kindje naar me toe en probeer met mijn hand uit te leggen wat ik bedoel.
Oepsie dat was dus een stapje teveel. Ze kon haar rug niet recht krijgen en deed dan haar billen juist naar achteren of iets anders maar niet wat ik bedoelde. Kind begon ook nog zowat te huilen omdat ik zei: nee, probeer eens zus of zo maar het lukte niet. Dus ik zeg: nou ja, op die andere pony zit je wel heel goed dus ik denk dat het aan deze pony ligt (moet toch wát verzinnen om kind geen minderwaardigheidscomplex aan te praten en bovendien kon ik me herinneren dat ze op een andere pony, 2 weken ervoor, wel een rechtere rug maakte)….

Hoe leg ik een kind in de leeftijd 8-11 uit wat ik bedoel met rechte rug en hoe ze dat moeten doen? (Ik doe het heel vaak voor en dan lijken ze het wel te snappen maar het lukt ze denk ik dus gewoon niet…)
En hoe gaan jullie hiermee om? Negeer je dit of ga je net zo lang door (tot tranen aan toe) tot ze het wel doen?
Ik heb vaak het gevoel dat ze het anatomisch gezien even niet trekken omdat ze volop in de groei zitten namelijk…

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:01

ligt bij mij een beetje aan het kind, vaak druk ik de kinderen in houding :+ dus eerst gewoon recht op het paard zitten en dan 10 graden naar voren leunen, dan ligt mijn arm over de rug zodat ze t voelen als ze m krom gaan maken.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:13

Ik roep wel eens: "maak eens een holle rug" Of "eet eens wat meer planken" :D

Ik herhaal meestal wel heel vaak als iets niet 1.2.3 wil lukken... En leg dan ook altijd wel uit dat het niet is omdat ik boos op ze ben maar dat herhaling de beste leermeester is. Hoe meer ze iets horen hoe sneller ze het zullen onthouden. En hoe minder ze mij straks nodig zullen hebben :D :D :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:21

Als kinderen teveel voorover zitten, laat ik ze 'naar achteren leunen' of tegen de 'rugleuning van een stoel of bank leunen'. Zitten ze spontaan rechtop :) Rechtop zitten doe je tenslotte niet alleen met je rug, maar is vaak een kwestie van bekken kantelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:49

Ik geef sinds kort weer een nieuw kindje les. Een jongen van 5 jaar oud. Ik heb al tegen de moeder gezegd dat ik hem maar een keer in de twee weken les wil geven, omdat het ander niet goed is voor zn lijf.
Hij heeft nog heel veel moeite met zijn grove motoriek waardoor lichtrijden eigenlijk nog niet mogelijk is. Hij snapt wel wat ik bedoel, maar hij krijgt het nog niet voor elkaar.
Ook kent hij nog weinig letters. Hij is ook erg eigenwijs. Wil niet goed luisteren en doet af en toe waar hij zelf zin in heeft. Toch is het wel grappig, want hij vind het wel superleuk.

Maar ja wat moet je hier verder nou mee? Ik laat hem nog niet los want dan vertrouw ik hem niet. Dus ik heb m aan de lange lijn. Maar alleen een beetje draven, sturen en gymnastieken is mogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:49

Joolien schreef:
Ik geef sinds kort weer een nieuw kindje les. Een jongen van 5 jaar oud. Ik heb al tegen de moeder gezegd dat ik hem maar een keer in de twee weken les wil geven, omdat het ander niet goed is voor zn lijf.
Hij heeft nog heel veel moeite met zijn grove motoriek waardoor lichtrijden eigenlijk nog niet mogelijk is. Hij snapt wel wat ik bedoel, maar hij krijgt het nog niet voor elkaar.
Ook kent hij nog weinig letters. Hij is ook erg eigenwijs. Wil niet goed luisteren en doet af en toe waar hij zelf zin in heeft. Toch is het wel grappig, want hij vind het wel superleuk.

Maar ja wat moet je hier verder nou mee? Ik laat hem nog niet los want dan vertrouw ik hem niet. Dus ik heb m aan de lange lijn. Maar alleen een beetje draven, sturen en gymnastieken is mogelijk...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 09:56

5 jaar cind ik ook nog wel jong hoor, idd de motoriek is natuurlijk nog niet helemaal ontwikkeld. Op onze manege komen de kinderen rijden va 7 jaar. Niet dat die nou helemaal spatzuiver zijn in hun mororiek ( wij volwassenen ook niet haha), maar toch gaat dat vaak iets beter.

Hoe lang geef je hem les? Want een uur is toch wel erg veel voor een 5 jarig guppie. Ik zou alles spelenderwijs gaan doen met hem

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:56

Ilja000 schreef:
Als kinderen teveel voorover zitten, laat ik ze 'naar achteren leunen' of tegen de 'rugleuning van een stoel of bank leunen'. Zitten ze spontaan rechtop :) Rechtop zitten doe je tenslotte niet alleen met je rug, maar is vaak een kwestie van bekken kantelen.

Ik heb ze zó gedrild dat ik alleen maar hoef te gillen: 'Anky' en dan weten ze meteen wat ik bedoel!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:59

This_is_me schreef:
Ik roep wel eens: "maak eens een holle rug" Of "eet eens wat meer planken" :D

Ik herhaal meestal wel heel vaak als iets niet 1.2.3 wil lukken... En leg dan ook altijd wel uit dat het niet is omdat ik boos op ze ben maar dat herhaling de beste leermeester is. Hoe meer ze iets horen hoe sneller ze het zullen onthouden. En hoe minder ze mij straks nodig zullen hebben :D :D :D

Ik herhaal elke les weer wat betreft het lichtrijden:

als je op het goede been moet lichtrijden....naar welke kant kijk je dan???? (antwoord in koor: buitenkant).
En de buitenkant zit aan de kant van???? (in koor: de muuuuuur)
En als het buitenbeen van je pony naar voren gaat, dan ga je????? (in koor: stáááááán)

Ik doe elke keer weer een rondje deze vraag: (naam kind)....zit je op het goede been????

In het begin zeiden ze standaard nee als ik het vroeg maar nu hebben ze in de gaten dat ik het ook vraag als ze gewoon goed zitten hahaha!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:27

_O- jullie hebben je kids wel goed gedrild

Hey ho capt. jack _O-

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:48

Ik kom even snel binnenvallen :) niet dat ik lesgeef maar ik liep altijd naast kinderen.. }>

ik heb altijd les gehad met lichtrijden, als je verkeerd zat begon instructrice opeens te hoesten en proesten :+
en iedereen wist wat ze bedoelde..

in een groepsles is een wedstrijd ook leuk. je hebt een emmer met ballen (1 te weinig) en al de kinderen de rijden gewoon in draf. als de muziek stopt moeten ze een tennisbal uit de emmer halen en weer op hun paard klimmen :) erg leuk.

ik heb ook altijd veel tikkertje gedaan te paard erg leuk *D

(ik als binnenvaller ga weer :o )

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:34

KimH schreef:
5 jaar cind ik ook nog wel jong hoor, idd de motoriek is natuurlijk nog niet helemaal ontwikkeld. Op onze manege komen de kinderen rijden va 7 jaar. Niet dat die nou helemaal spatzuiver zijn in hun mororiek ( wij volwassenen ook niet haha), maar toch gaat dat vaak iets beter.

Hoe lang geef je hem les? Want een uur is toch wel erg veel voor een 5 jarig guppie. Ik zou alles spelenderwijs gaan doen met hem

heb ook zo een gehad, meisje was ook 5, zeer eigenwijs en zei alleen maar nee!!!
heb een keer streng toegesproken (en nog een keer, en nog een keer) toen ging t iets beter, ik doe met haar kleine stukje draf en ze zit nu af en toe een heel klein stukje in galop,
maar vooral doen we sturen, pionnetjes/letters/om hindernissen/ over balkjes etc. En heeeeeeeeeel veeeeeel en laang in het bos lopen.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:37

Joolien schreef:

Is het mogelijk om bijvoorbeeld op de A een tekening van een Appel te plakken? En ze op elke letter iets?
De X is dan een kruis in het midden van de bak waar een piratenschat begraven ligt dat onthouden ze meestal wel.
Misschien kun je dan eens 'schatzoeken' teken je thuis eens een kaart uit.

Bijvoorbeeld '5 passen van de appel naar de kat (letter K) sturen' en houd hem zo eens bezig met simpele figuurtjes tot hij uiteindelijk
de schat bij de X gevonden heeft. Ik zou zeggen, laat de schat eens een lolly zijn. ;) En het kind vergeet nooit meer waar de X ligt.

Verder zou ik veel van dat soort spelletjes doen. Want 5 is natuurlijk erg jong en netjes figuren rijden is dan al snel erg saai.
Zet eens bij de A en de C een stoel neer met op elke stoel een emmer. 1 emmer leeg en de andere emmer vol met iets
(in de zomer met water in de winter met bijvoorbeeld borstels) Laat hem dan eens de spullen uit de volle emmer naar de lege
emmer brengen. (jaja, sturen met 1 hand). Onderweg van de A naar de C kun je ook een balkje neer leggen.
Dan hebben die kleintjes al snel het idee dat ze 'gesprongen' hebben.

Of doe een soort van stoelen dans. Ik begrijp dat je hem priveles geeft?
Zet eens een radio aan. Zodra de muziek aanstaat moet hij stappen, zodra je de muziek afzet moet hij stilstaan.
Kun je ook uitbreiden met tussen 2 balken stilstaan of tussen 2 emmers / pionnen.
Heel snel de muziek aan en uitzetten vinden ze vaak leuk en werk meestal wel op de lachspieren.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:06

is het bij julie ook te merken dat het seizoen weer is begonnen :+ ?
ik ben helemaal kapot, begon vrijdagaaf rustig met 1 uurtje les, zaterdag non-stop gedraaid van half 10 tot half 6 . met verschillende buitenritjes, en zondag weer van 10 tot half 6 en vandaag hebben ze een paasrit georganiseerd en ben ik van half 11 tot half 2 bezig (en dan de uurtjes dat ik er van te voren aanwezig moet zijn niet meegerekent :+ ) het is maar goed dat ik zo een weekje vakantie heb :')

groep marokaanse meiden ging goed, spraken allemaal nederlands (tot ze zo bang waren dat ze alleen maar naar marokaans luisterden) bleken toch heelveel kinderen te zijn, maar allemaal lekker gereden, (sturen, drafje en bos).
en het is overal hetzelfde :+ grote groep meiden bij elkaar, één groot kakelhok :D

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:46

Ja het seizoen is zeker weer begonnen, we merken bij ons op de manege dat de buitenritten weer behoorlijk beginnen aan te trekken. ( in de winter zijn bij ons de strandritten vrijwel altijd vol). Er is nu zelfs een dag dat ze een aantal mensen hebben gevraagd of hun (lease)paard even 'geleend' kan worden. Voor mij geen probleem, Raheem mag ook wel eens mee lopen.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:54

Ik geef ook les aan kindjes, in de leeftijdscategorie van 6 tot 11, en een ouder van 43 maar die tellen we even niet mee.
Ze hebben allemaal privéles. Wat kan ik af en toe voor leuks doen voor vooral de allerkleinsten van 6 en 7

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:25

Uhm... het topic even doorlezen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:25

Wij doen geen buitenritten :) Dagen blijven lekker hetzelfde :) Lessen zitten wel goed vol trouwens.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:05

gister was het heel goed te merken, wij doen op maandags geen lessen, maar gisteren hele dag door gedraaid, en denk je smiddags klaar te zijn, krijg je te horen dat ze nog 2 uur hebben aangenomen :+ wel allemaal gezellig.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:12

Wij doen ook niet aan buitenritten en gelukkig maar want ik probeer het altijd zo te regelen, dat zelfs op de dagen dat er meerdere lessen zijn, ieder manegepaard/-pony in totaal max 3 uur loopt. En dan nog die 3 uur in de beginnerslessen, dus wat meer stapwerk, wat draven en een enkel galopje. Het verschilt natuurlijk per manege en hoeveel manegedieren je hebt voor het werk!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:50

Door de week lopen ze bij ons 2 uur, maar op woensdag en zaterdag soms 4 uur. Dan proberen we het af te wisselen voor de paarden, van beginnend tot gevorderd. Houdt ze vrolijk :)

Imago - ik kom binnenkort weer bij jullie de FNRS doen :) Leuk! Het is een prachtig bedrijf!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:58

Hey wat leuk zeg, ben jij dan toevallig die spontane meid waarbij ik een tijdje terug zo leuk geschreven heb voor mijn ‘stage’??? Haha sorry, ben je naam even kwijt!
Als het goed is zal over niet al te lange tijd een cursus (FNRS) georganiseerd worden bij Beukers en kan ik ook ervoor gaan.

En thanx voor het compliment over de manege; ze hebben er echt hart voor de paarden en dat maakt het heel prettig om manegelessen te geven! Nadeel is soms wel dat de paarden het weleens ‘te goed’ hebben hahaha en daar erg vrolijk van kunnen worden!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:08

Even een vraagje:
Wanneer doen jullie je klantjes "los"? Dus niet meer aan de longeerlijn?

Mijn lesklantje is er een paar weken terug vrij hard afgevallen, en durft nu dus absoluut niet meer los omdat ze bang is dat Alwin er vandoor gaat. Dat is opzich niet helemaal onterecht gedacht, want hij heeft momenteel behoorlijk de lente in z'n bol.

Ze rijdt nu al sinds januari aan de longeerlijn. En ze is vrij bang. Heeft er iemand tips om haar zelfverzekerder te maken? En haar steviger te laten zitten?

Zijn er meer mensen met dit probleem? En hoe lossen jullie dat op?