Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Urielle schreef:Laura24 schreef:Bij ons mogen in de F proeven de paarden die normaal gesproken met martingaal lopen, dat ook op wedstrijd. Wel fijn ook voor de ruiters, een paard kan opeens heel anders aanvoelen zonder, al hoeft t voor mij niet zo nodig. Paarden die tijdens de lessen peesbeschermers of strijklappen omhebben, hebben dat ook met wedstrijd, vanuit het oogpunt dat ze die dingen in de les ook niet voor niets omhebbenDat zijn dus echt de paarden die zichzelf stuklopen, zeker als ze extra opgewonden zijn met wedstrijd.
Lielle schreef:klopt, en mijn geval (even daarop terugkomend dan) zette de ruiter de sb te scherp in, maar het scala is wel goed bevestigd. En daarom blijf ik erbij dat een 5 te streng gepunt is.
NiNa_14 schreef:Laura24 schreef:Bij ons mogen in de F proeven de paarden die normaal gesproken met martingaal lopen, dat ook op wedstrijd. Wel fijn ook voor de ruiters, een paard kan opeens heel anders aanvoelen zonder, al hoeft t voor mij niet zo nodig. Paarden die tijdens de lessen peesbeschermers of strijklappen omhebben, hebben dat ook met wedstrijd, vanuit het oogpunt dat ze die dingen in de les ook niet voor niets omhebbenDat zijn dus echt de paarden die zichzelf stuklopen, zeker als ze extra opgewonden zijn met wedstrijd.
Peesjes enzo daar kan ik inkomen. Een manegeruiter gaat daar echt niet mee rotzooien dus dat bezwaar valt weg.
Maar eerlijk gezegd vind ik dat als je er hulpmiddelen aanhangt het niks meer met dressuur te maken heeft. Martingaal is nog iets discutabels omdat het in feite geen inwerking heeft als het paard het hoofd niet extreem hoog doet maar een Thiedeman oid zet je paard al voor je in de krul. Dat is dus
als je je paard in de krul zet dan betekend dat nog niet gelijk dat je paard dan ook lekker zit
dat heeft te maken met achterhand gebruik en het bol of hol maken van de rug
Lielle schreef:Ho maar, zo erg is het niet. Ik lig echt niet wakker van die 4, maar ik vind het wel raar. Ik ben zelf NKB jurylid geweest (inmiddels al lang geen tijd meer) en heb toen geleerd dat je van de 10 uitgaat. En dan vind ik het raar dat je voor verder een echt goede sb zonder tact- en impulsverlies en met voldoende LB (en daar heb je alleen mijn woord voor, maar daar kan ik nu even niets aan doen) maar liefst 5 punten aftrekt. En het gaat me er nu niet om dat ik van jullie wil horen dat ik wel een 6 had verdiend, maar wel om het principe van de discussie.
Het mag wat mij betreft ook over een te scherp gereden appuyement gaan, dan is het helemaal duidelijk dat het niet om mijn eigen beoordeling gaat. Wat doe je met een goed gereden appuyement (dus weer met tact, impuls, gedragenheid, lengtebuiging, aanleuning, bladiebla) dat van D tot K gereden moet worden maar al bij S op de hoefslag komt?
Wb mijn aanbod om het een keer te filmen, dat is niet omdat ik mijn gelijk wil halen maar omdat het me aardig lijkt eens met een aantal mensen hetzelfde onderdeel te punten en naderhand te bespreken. We hebben dat vorig jaar ook met de DVD proeven gedaan, was erg leuk. Ik vind alleen niet dat ik daarvoor andermans filmpjes kan gebruiken, dus ik kan alleen aanbieden zelf voor materiaal te zorgen.
En voor alle duidelijkheid, alleen als ik een 10 had gehaald voor die sb had het uitgemaakt voor een wp. Dus daar gaat het echt niet om.
NiNa_14 schreef:als je je paard in de krul zet dan betekend dat nog niet gelijk dat je paard dan ook lekker zit
dat heeft te maken met achterhand gebruik en het bol of hol maken van de rug
WickedSanty schreef:ik heb mijn paard een half jaar als een giraf laten lopen.
alleen maar gewerkt aan "voorkant los, achterhand erbij"
tussendoor wel bijgezet gelongeerd. zodat hij wel wist wat ik van hem zou verlangen.
die giraf houding, omdat hij absoluut geen druk in zijn mond duldde. hij liet zich die "krul" niet afdwingen, en groot gelijk heeft hij eigenlijk ook.
maar als ik hem dat half jaar in de krul had getrokken, waren we nu nog bij het begin geweest.
en nu kun je toch echt wel van flinke springen vooruitgang spreken.
Lielle schreef:Het mag wat mij betreft ook over een te scherp gereden appuyement gaan, dan is het helemaal duidelijk dat het niet om mijn eigen beoordeling gaat. Wat doe je met een goed gereden appuyement (dus weer met tact, impuls, gedragenheid, lengtebuiging, aanleuning, bladiebla) dat van D tot K gereden moet worden maar al bij S op de hoefslag komt?
oosterhoff schreef:Dan wil ik mijn waardeloze proeven op video ook wel ter beschikking stellen.
MyWishMax schreef:Stond er op mijn protocol: Keurige galopwissel! Maar wacht daar nog maar even mee