prijzen voor privéles belachelijk hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pip85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:19

ik betaal €50 per uur.
ben er super blij mee, ik vind het wel veel geld want les 1 keer in de week. maar het paard is alleen maar beter gaan lopen sindsdien ik bij hem les. :D

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:49

Karin schreef:
Als je het als instructeur netjes wilt doen (lees: wit), dan gaat de helft naar de belasting. Ik vind 30 euro voor een uur les dan ook helemaal niet zo gek, een instructeur houdt daar netto de helft aan over.

Dit geldt overigens voor iedereen die als zelfstandige of freelancer werkt: de helft gaat naar de belasting. Veel mensen vergeten dat.

Men vind het gek als ik zeg dat een halfuurtje bij mij 50 euro was. En hij doet wit

jana79

Re: prijzen voor privéles belachelijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:41

ik ben heel blij met mijn instructrise drie kwartier voor 15 euro

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:42

eerst had ik les van iemand anders een half uur voor 20 euro en nu gaat het stukken beter

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:53

Van wit werk gaat toch geen 50% naar de staat.
21 %btw en een tien percent onkosten is 30%

Ik heb al vaak gezocht naar lesgevers die me een factuurtje willen geven,omdat ik het dan weer kan inbrengen.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:01

Ik geef een goede vriendin van me les. ( ben zelf Z ) en zij rijdt ook Z. Verder heb ik geen diploma's en vraag ik alleen de benzinekosten a 5euro ( scooter ). Soms geef ik 1 uur les, soms 2 en soms loopt het wel op tot 3 uur totaal. (ze heeft 2ponies) maar het blijft gewoon bij die 5euro per keer.

En daarnaast gaat ze met zeer grote sprongen vooruit dus dat is ook een beloning om te zien! *D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:15

BTW is 19% in nederland.

En over de bedragen die ik verdien betaal ik gewoon inkomstenbelasting. Dat is tot ongeveer 18.000 euro 33,5%
Daarboven is het zelfs 42%.

Stel ik vraag 25 euro per uur en nog eens gemiddeld 5 euro reiskosten. Dat is dus 30 euro per uur. Ik geef 40 weken in het jaar les (rest vervalt ivm vakantie of ziekte of wat dan ook).
Vervolgens geef ik dan 6 uurtjes las naast me gewone werk.

Dus 'verdien' ik 7.200 euro per jaar. Dan gaat daar eerst inderdaad 10% onkosten vanaf. Dan blijft er nog over 6.480 over. Daar vanaf 19%. Dan blijft er nog 5.249 euro over.
Dan de 33,5% inkomsten belasting eraf.

Opbrengst: 3.490 euro. Van het begin bedrag is dat dus ongeveer 48,5%

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:16

Veulen84 schreef:
BTW is 19% in nederland.

En over de bedragen die ik verdien betaal ik gewoon inkomstenbelasting. Dat is tot ongeveer 18.000 euro 33,5%

Stel ik vraag 25 euro per uur en nog eens gemiddeld 5 euro reiskosten. Dat is dus 30 euro per uur. Ik geef 40 weken in het jaar les (rest vervalt ivm vakantie of ziekte of wat dan ook).

Dus 'verdien' ik 7.200 euro per jaar. Dan gaat daar eerst inderdaad 10% onkosten vanaf. Dan blijft er nog over 6.480 over. Daar vanaf 19%. Dan blijft er nog 5.249 euro over.

mischien heel domme vraag maar ben absoluut niet in thuis.. Maar, waarom moet je nou eigenlijk 2x belasting betalen zodat je op dat idiote persentage van 84,5% uitkomt?!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:22

Over het bedrag dat jij aan je instructeur betaalt wordt eerst BTW afgetrokken, daarna nog een keer inkomstenbelasting.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:45

woeliej schreef:
mischien heel domme vraag maar ben absoluut niet in thuis.. Maar, waarom moet je nou eigenlijk 2x belasting betalen zodat je op dat idiote persentage van 48,5% uitkomt?!

Geen idiote vraag. Zou willen dat meer mensen die vraag stelde. Dan zouden ze begrijpen waarom ondernemen in nederland eigenlijk helemaal niet zo leuk is.

Nederland heeft in principe de regel dat je over elk product of dienst die je aanschaft btw moet betalen. In het geval van een instructeur betekend dat 19%. Dit gaat dus standaard af van je verdiensten.

Dan betaal je net als ieder ander in Nederland ook nog eens inkomstenbelasting. Dat is dat 2de deel van de belasting. En daar hou je dus uiteindelijk dan die 48,5% van over.

Het kan altijd minder zijn, maar zelden dat je meer over houd.

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 02:07

Mijn lessen koster 18,50, incl 3 euro 'huur' van de bak. Die vrouw vindt het leuk om mij les te geven en ze doet het 'erbij'. Ik leer ontzettend veel van haar, ze geeft me les alsof ze voelt wat ik voel.
Het zou fijn zijn als er meer intructeurs zijn die in hun hobby een bijverdienste zien.
Als de prijs/kwaliteit in verhouding staan, dan is het volgens mij prima!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 02:20

Ik doe het er ook bij. Maar ik geef het ook op aan de belasting. En dat betekend dat de regels gewoon tellen. Ik veroordeel iemand die het zwart doet niet. Maar, ik vind zelf dat ik wel zo eerlijk moet zijn om het te doen.

Heb iets verderop iemand wonen en die heeft een uitkering. Ze geeft wel rond de 20 uur in de week les, misschien wel meer. Zwart. Kijk en dan baal ik wel een beetje. Raar? Tja misschien wel. Ze vraag 12,50 euro voor een uur. Dat betekend dat ze op jaarbasis wel 10.000 euro verdiend. Maakt ze ook wel wat kosten, blijft er toch een net bedrag over.

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:38

20,- per half uur.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:05

Veulen84 schreef:
BTW is 19% in nederland.

Als ik jou was, zou ik even met de Belastingdienst overleggen.
Die 6 uurtjes per week kan je nl ook als extra inkomsten op je IB-aangifte neerzetten (ipv eigen onderneming, scheelt BTW, maar overleg even met de inspecteur).

Verder is het uiteraard wel zo dat iemand die full-time lesgeeft en dit in "eigen beheer" doet, eerst 19% (of 6% indien eigen accomodatie of gehuurd (door instructeur)) BTW moet afdragen en daarna inkomstenbelasting (eerst belastingvrije deel, dan 33,5% enz).

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:34

Veulen84 schreef:
woeliej schreef:
mischien heel domme vraag maar ben absoluut niet in thuis.. Maar, waarom moet je nou eigenlijk 2x belasting betalen zodat je op dat idiote persentage van 48,5% uitkomt?!

Geen idiote vraag. Zou willen dat meer mensen die vraag stelde. Dan zouden ze begrijpen waarom ondernemen in nederland eigenlijk helemaal niet zo leuk is.

Nederland heeft in principe de regel dat je over elk product of dienst die je aanschaft btw moet betalen. In het geval van een instructeur betekend dat 19%. Dit gaat dus standaard af van je verdiensten.

Dan betaal je net als ieder ander in Nederland ook nog eens inkomstenbelasting. Dat is dat 2de deel van de belasting. En daar hou je dus uiteindelijk dan die 48,5% van over.

Het kan altijd minder zijn, maar zelden dat je meer over houd.

nou.. lange leve nederland.. -O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:08

Arnyek schreef:
Als ik jou was, zou ik even met de Belastingdienst overleggen.
Die 6 uurtjes per week kan je nl ook als extra inkomsten op je IB-aangifte neerzetten (ipv eigen onderneming, scheelt BTW, maar overleg even met de inspecteur).

Verder is het uiteraard wel zo dat iemand die full-time lesgeeft en dit in "eigen beheer" doet, eerst 19% (of 6% indien eigen accomodatie of gehuurd (door instructeur)) BTW moet afdragen en daarna inkomstenbelasting (eerst belastingvrije deel, dan 33,5% enz).

De 6 uurtjes waren maar een voorbeeld. Was die methode inderdaad vergeten.

vliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:40

De prijzen zijn afhankelijk van de opleidingsgraad van de instructeur of instructrice

Ik heb les gehad volgens het systeem van Bent Branderup, deze mevrouw is Ridder in de Acemische rijkunst, tja dat kost 50 Euro per uur, 25 Euro per half uur. Helaas heeft zij alleen een buiten rijbak en dan vind ik 50 Euro weer prijzig omdat ik niet binnen kan rijden voor dat geld. Op zich waren de lessen echt uitstekend.

Daarnaast krijg ik les van een 18 jarig meisje, heeft wel orun opleiding, en ik mag gebruik maken van haar binnen rijbak en ze rijdt zelf Z dressuur en zij vraag 10 Euro per half uur.

Ook krijg ik les aan huis van een Orun instructrice (23 jaar oud), 7,50 Euro per half uur (inclusief reiskosten). Als de rijbak te slecht is en we gaan naar de manege dan geef ik haar altijd 2,50 Euro extra dat hoeft niet van haar, maar dat vind ik zelf wel zo netjes.

De lessen zijn heel verschillend van deze 3 mensen. Maar het is maar net wat je zelf nodig hebt of wat je paard prettig vindt. Mijn hengst houdt niet van academische rijkunst. Die vond het verschrikkelijk. De merrie vond het wel aardig. Ik vind 50 Euro wel een hoop geld. Dat wil niet zeggen dat dit het niet waard is, maar je moet wel uitkomen met je geld. Je kunt het tenslotte maar 1 keer uitgeven.

Wat betreft de belastingdienst, instructeurs zouden ook BTW vrijstelling aan kunnen vragen of wanneer zij een vaste baan hebben en dit als bijverdienste doen, dan zou dit bij de inkomstenbelasting als overige inkomsten (bij het freelance werk) opgegeven kunnen worden. Ik raad wel aan om hier van te voren even contact over op te nemen met de belastingdienst.

Groeten,
Mirelle

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:18

Ik betaal veel meer voor mijn instructeur, en ja, het is een rib uit mijn lijf, en ja, ik vind het goedbesteed geld.