Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilja000 schreef:Moeilijk inschatten op afstand. Ik zou het in eerste instantie nog even laten voor wat het is, totdat ze helemaal ontspannen is in stap en draf.
Misschien een keer op een onbewaakt ogenblik in draf het buitenbeen naar achteren laten leggne om aan te springen, maar dan moet je wel zeker weten dat het goed gaat! Ik heb op die manier wel mensen aan het galoperen gekregen.
Verder helpt het bij angstige mensen heel goed (hoewel je het bij alles en iedereen zou moeten doen) om heel goed het hoe en waarom uit te leggen. Wanneer gebeurt er dit, hoe reageert een paard in zo'n situatie, wat kun jij doen. Ontspanning van de ruiter als voorbeeld geven. Als ruiter spant, kan die nooit meebewegen als het paard schrikt. Dan is het nog makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is een begin
PS Angstige ruiters rijden vaak met de 'handrem erop'. Daardoor doet het paard ook vaak niet wat de ruiter wil, of wordt het paard narrig.
Weet niet of je haar priveles geeft? Anders een keer een priveles aanraden.
Ik ben overigens niet alleen positief als ik les geef, zeker niet bij angstige ruiters. Ik geef precies aan wanneer ze handelen waardoor het paard anders kan reageren dan ze denken. Dan komt het compliment ook beter over.
Tja, je ziet, veel verschillende situaties en oplossingen. Geen idee wat bij jouw situatie het beste past. Wie weet heb je er wat aan.