Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:02

praat je met ze mee? sta-zit-sta-zit op het ritme, de meesten bij mij snappen dan ieder geval dat er ritme in de beweging zit. verder als ze het dan nog heel moeilijk vinden om te gaan staan, ligt het vaak aan de beenligging. Dan doe ik voor (houd het been in die positie en laat ze dan staan) wat er gebeurd als been te ver naar voren ligt (kom je niet omhoog), en dan op de goeie plek en dan weer proberen te staan, wat dan makkelijker gaat. dan hebben ze het bij mij vaak wel door, moet wel zeggen dat ik gebruik maak van een touw om de nek waar ze eerst nog aan kunnen trekken.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:12

Ik leer de kinderen juist niet in het begin te lichtrijden.
Eerst gewoon lekker leren zitten, ze het balans laten krijgen en de beweging laten voelen.
Veel ontspanning en letten op de beenligging. Vooral laten denken dat ze de hakken in het zand moeten zetten.
Als ze rechtop kunnen zitten, ontspannen, met een lichte spierspanning, dan voelen ze vanzelf dat de pony ze omhoog wil gooien. Spierspanning krijgen, doe je door te vertellen dat ze ietsje hun buikspieren moeten aanspannen en een klein beetje holle rug.
Alleen maar om een sterk power house ( pilates oefeningen) te krijgen.
Zo gauw ze de pony gaan volgen, en gaan voelen dat de pony ze opgooit, kunnen ze gelijk lichtrijden.
Hoe meer ze hun best gaan doen om te leren lichtrijden, hoe meer spanning in het lijf komt.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 08:40

Door de grote drukt gister op de manege had ik geen gebruikelijke ponys in mijn les maar een paar kleine paardjes. De kids vonden het reuze spannend en ondanks de grotere bewegingen van het paard pakten ze het verassend goed op. Leuk gezicht hoor dat kleine grut op die oh zo lieve paardjes hahahaha

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:21

Wat voor dingen laten jullie gevorderden kinderen doen?

Het meisje dat ik nu iets meer dan een jaar priveles geef rijd op 1 van mijn c ponies en rijd nu een prachtig B proefje en springt al 4 hindernissen achter elkaar op 70cm hoogte.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:22

@KimH: Leuk is dat he? En die paarden zijn dan zo ontzettend braaf! En ze voelen zich dan zoooo stoer :)

@Chocotof: Dan ga je toch richting de oefeningen van een L of M proef?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:52

Ja Ilja, maar ik wil ook eens weer eens een lesje 'lekker gek doen'. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:59

Afstappen, aan verkeerde kant weer opstappen, binnen zoveel seconden van pony wisselen, schipper mag ik overvaren (vinden ze erg lollig en ze maken het elkaar erg moeilijk), balken neerleggen en steeds verder uit elkaar, zodat de drafpassen steeds groter worden. Of 4 balken op een volte neerleggen en dan zelf afstand en tempo laten schatten.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:19

Dat van die balken is wel leuk.

De rest gaat niet lukken aangezien ze priveles krijgt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:54

Verkeerde kant opstappen lukt ook wel :)

Of met balken een parcours uitzetten, kun je meteen via een poortje tegen een 'muur' aan laten lopen en een keertwending inzetten... Nou ja, de mogelijkheden zijn oneindig!

Afwenden bij A en met ogen dicht naar C rijden (echt wel dat ze scheef gaan).

Zonder teugels slalommen.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:07

Oh dat is wel een leuk idee, met balken een parcours uit zetten.
Vind jullie wel crea bea hoor. Ik zit mij iedere keer weer suf te verzinnen maar alle leuke dingen komen uit dit topic... :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:35

wilde zaterdag de hele dag buitenritjes draaien, bleef t de hele tijd mistig :(

en dan had ik 1 buitenritje met een vakantiegangertje en een leskindje, donder ik voor hun ogen van m'n paard af middenin de prikkelbosjes :') en ik nog zo tegen hun zeggen: stevig in het zadel zitten, hakken goed naar beneden (we gingen galoperen)
dus mijn valpartij ging daarna rond op de manege :( (heb tijdens t rijden de hele tijd prikkels uit m'n broek kunnen halen :+ )

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:32

Heerlijk dat soort blunders :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:00

moest daarna nog een springlesje geven aan een 14 jarige meisje, dus zei: ga jij maar alvast losrijden, dan ga ik even proberen wat stekels uit m'n broek te halen. nou ja begonnen ze allemaal weer te lachen :+
(had dag ervoor al op een steigerend manegepaard gezeten, dus heb t nu wel gehad :+ )

heb trouwens 1e paasdag zoiets leuks :) we hebben zo'n huis van licht in de buurt van de manege zitten (zo'n geloofsgebouw voor marokanen ofzo komen ze van binnen en buitenland)
nu mogen +/- 15 van die MEISJES paardrijden, (natuurlijk wel van een vrouwelijke lesgever!!!)
vind dat zo leuk voor ze, zijn meiden van ong 17-20 jaar.
maar ben benieuwd, sommigen spreken dus geen nederlands, Engels weet ik niet, ach en anders spreek ik nog duits :+
(ps we zullen maar niet zeggen dat de paarden grotendeels van het mannelijke geslacht zijn := )

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 06:17

Wel leuk dat ze komen paardrijden, het wordt waarschijnlijk handen en voetenwerk. Of je laat een van de meiden die wel nederlands spreekt vertalen haha

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:56

Hebben jullie ook het idee dat heel kleine kinderen (5 jaar) met een bodyprotector juist veel stijver zitten en als ze even hun evenwicht verliezen, dat ze dan zich als een blok laten vallen i.p.v. zich wat voorover te buigen of zo en hun evenwicht terug te zoeken? Ik heb het gevoel dat als zo een kind geen bodyprotector aan had, dat het dan veiliger zou verlopen zijn... Ze kunnen de beweging van het paard natuurlijker volgen zonder zo'n veiligheidvest denk ik... Voor beginners ben ik er eigenlijk geen voorstander van, maar... wat denken jullie?
Om te leren springen is zo'n vest natuurlijk wel verplicht! :-)

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:58

Raken ze het paard aan bij het opstappen... dan stappen ze weer af en doen ze het opnieuw. Zo zullen ze wel leren om hun benen op te heffen en vlotter te zwaaien! :-)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:07

@ Marijke... heb zelf nog nooit met BP gereden, maar heb met mijn vorige werk wel iedere dag een veiligheidsvest aan gehad. Die zijn nog wat steviger en groter dan de BP voor het paardrijden. Ik voelde mij daar zeker een houten klaas in.. Kan mij dan ook voorstellen dat jonge kinderen met niet zo'n groot bovenlijf daar dan ook last van hebben... De wat grotere kinderen die zich zelf beter in balans hebben (wat toch ook wel nodig is met springen) zullen er imo niet zo veel last van hebben... maar de aller kleinste denk ik wel...

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:15

Ik loop al met het idee om aan de ouders voor te stellen dat ik dat ding uit doe... ik weet dat ik de situatie zelf nogal veilig kan houden, maar zie je ze al kijken als ik hen dat ga vragen? :-))

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:40

Wij verhuren van die Air Bag vesten. Die zijn ideaal!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:04

Ik heb ze nog nooit in het echt gezien... Ze zijn vrij plat en soepel en als je valt blazen ze op?
Is er een bepaald merk waar je voorkeur naar uit gaat?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:30

http://www.hit-air.info/
Deze gebruiken wij. Ze werken erg goed. Het vest zit aan het zadel geklikt en zodra dat contact verbroken wordt, blaast het vest zich in een halve seconde op. Er komt o.a. een rol in je nek.
Wij verkopen en verhuren ze. Meerdere manegeklanten maken er graag gebruik van!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:51

Zo kijk dat is handig.. Ik heb daar nog nooit van gehoord!

heeft een van jullie misschien een leuke of handige tip voor een dame van 12 die ietsjes bang is in de galop??

Ze wil heel graag paardrijden, maar heeft gezien dat het paard ook een eigen wil heeft, :D hierdoor verstijft ze nogal eens, en galoperen (zoiezo met andere paarden in de bak) durft ze niet echt.. We doen nu veel gymnastiek oefeningen. Handen zwaaien benen over het zadel ed. Dat gaat goed. Maar zodra we het over galoperen hebben vergaat de zin haar. Verder heb ik haar aan de longeerlijn, ook in galop. Dat doet ze dan wel, maar alleen omdat ik het graag wil. Tenminste die indruk heb ik...

Iemand tips hoe ze haar angst kan overwinnen? Ze kan het overigens wel hoor... Ze is alleen bang om te vallen als hij er vandoor gaat.. (wat een keer is gebeurd met haar zus)
Zelf ben ik vreselijk positief en erg uitbundig, zeker als het goed gaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:52

Moeilijk inschatten op afstand. Ik zou het in eerste instantie nog even laten voor wat het is, totdat ze helemaal ontspannen is in stap en draf.
Misschien een keer op een onbewaakt ogenblik in draf het buitenbeen naar achteren laten leggne om aan te springen, maar dan moet je wel zeker weten dat het goed gaat! Ik heb op die manier wel mensen aan het galoperen gekregen.
Verder helpt het bij angstige mensen heel goed (hoewel je het bij alles en iedereen zou moeten doen) om heel goed het hoe en waarom uit te leggen. Wanneer gebeurt er dit, hoe reageert een paard in zo'n situatie, wat kun jij doen. Ontspanning van de ruiter als voorbeeld geven. Als ruiter spant, kan die nooit meebewegen als het paard schrikt. Dan is het nog makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is een begin :)
PS Angstige ruiters rijden vaak met de 'handrem erop'. Daardoor doet het paard ook vaak niet wat de ruiter wil, of wordt het paard narrig.
Weet niet of je haar priveles geeft? Anders een keer een priveles aanraden.
Ik ben overigens niet alleen positief als ik les geef, zeker niet bij angstige ruiters. Ik geef precies aan wanneer ze handelen waardoor het paard anders kan reageren dan ze denken. Dan komt het compliment ook beter over.

Tja, je ziet, veel verschillende situaties en oplossingen. Geen idee wat bij jouw situatie het beste past. Wie weet heb je er wat aan.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:38

Ilja000 schreef:
Moeilijk inschatten op afstand. Ik zou het in eerste instantie nog even laten voor wat het is, totdat ze helemaal ontspannen is in stap en draf.
Misschien een keer op een onbewaakt ogenblik in draf het buitenbeen naar achteren laten leggne om aan te springen, maar dan moet je wel zeker weten dat het goed gaat! Ik heb op die manier wel mensen aan het galoperen gekregen.
Verder helpt het bij angstige mensen heel goed (hoewel je het bij alles en iedereen zou moeten doen) om heel goed het hoe en waarom uit te leggen. Wanneer gebeurt er dit, hoe reageert een paard in zo'n situatie, wat kun jij doen. Ontspanning van de ruiter als voorbeeld geven. Als ruiter spant, kan die nooit meebewegen als het paard schrikt. Dan is het nog makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is een begin :)
PS Angstige ruiters rijden vaak met de 'handrem erop'. Daardoor doet het paard ook vaak niet wat de ruiter wil, of wordt het paard narrig.
Weet niet of je haar priveles geeft? Anders een keer een priveles aanraden.
Ik ben overigens niet alleen positief als ik les geef, zeker niet bij angstige ruiters. Ik geef precies aan wanneer ze handelen waardoor het paard anders kan reageren dan ze denken. Dan komt het compliment ook beter over.

Tja, je ziet, veel verschillende situaties en oplossingen. Geen idee wat bij jouw situatie het beste past. Wie weet heb je er wat aan.

:j + ik heb een ponytje waar ik makkelijker kan mee rennen, zodat als er iets zou gebeuren ik in de buurt ben, maar ze toch los hebben gegalopeert.
helpt t niet om tijdens het galoperen de gedachten ergens anders naar toe te laten schuiven? zodat ze spieren wat los laten? want dan kun je verschil laten voelen waardoor ze minder angstig worden

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:20

En leren galopperen aan de longeerlijn met een voltigesingel... ?Voor de eerste bewegingen in galop te voelen? dan voelen ze zich meer op hun gemak om zich aan de beweging over te geven, omdat ze het gevoel hebben dat ze zich heel goed kunnen vast houden moest het nodig zijn....
Maar inderdaad, eerst stap en draf volledig ontspannen en dan mogen ze bij mij echt pas galop leren..
Het laten voelen van galop met een voltigesingel motiveert hen wel vaak voor wat er later gaat komen.