Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:39

Nog een ander voorbeeld. Je laat werkelijk de perfecte draf-galop overgang zien maar die is 3 meter te laat. Geef je dan ook een 4?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:05

Lielle ik had vorige keer een jury die dat dus wel netjes deed. Lachen Ik reed een keurige schouderbnnenwaarts maar hij was echt te schuin. Toch kreeg ik een 6. Ja

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:37

Lielle schreef:
Met nog een toevoeging, wat geef jullie anders iemand die tegen de hand en zonder de lengtebuiging een sb op 3 sporen laat zien?

een 2

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:41

oke, dan kan ik me wat meer in jou verplaatsen. Helaas zie ik maar weinig juryleden die dat doen, want die geven daar dus ook een 4 voor en dat vind ik dus echt niet in verhouding.

Maar dan ben ik toch benieuwd hoe je dat relateert aan de beschrijving van de cijfers zoals ik die hierboven heb aangehaald. Nogmaals, neem dan even aan dat de basisvoorwaarden netjes voor elkaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-02-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:44

Lielle schreef:
Nog een ander voorbeeld. Je laat werkelijk de perfecte draf-galop overgang zien maar die is 3 meter te laat. Geef je dan ook een 4?

nee dan geen 4, aangezien de overgang perfect is en de scala van africhting en de basis goed is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:45

heb er net nog iets aan toegevoegd. Wat geef je dan trouwens wel voor die overgang?

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:47

wat ik nou een fijne jury vindt is dat ze best een 8 mogen geven op de dingen die je ook echt goed doet en daar in tegen mogen ze ook best een 4 geven....maar je hebt ook heel vaak als je bevoorbeeld een 4 hebt dat er dan geen commentaar bij staat van waarom een 4

Lielle schreef:
oke, dan kan ik me wat meer in jou verplaatsen. Helaas zie ik maar weinig juryleden die dat doen, want die geven daar dus ook een 4 voor en dat vind ik dus echt niet in verhouding.

hier ben ik het zeker met je eens Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:52

als jij de schouderbinnenwaarts rijd zoals je omschrijft en de LB, impuls e.d zijn goed zou je van mij misschien een 6 of een 5 krijgen aangezien de Sb toch te schuin is ingezet, maar ik zou dan echt deze Sb "live" moeten zien om daar goed over te kunnen oordelen.

Voor de perfect gereden overgang maar een paar meter te laat zou ik op een 7 of een 8 gaan zitten, ik neig meer naar een 8 op het moment, ik zie namelijk liever een rijtechnischeproef dan een proeftechnische proef.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:53

Dat snap ik, en het gaat me er ook niet om of ik toch een 6 had moeten krijgen, maar wel om het uitgangspunt. Maar trek jij 2 punten af voor de perfecte overgang die 3 meter te laat is?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:54

en waarom dan toch een 5 voor die SB..omdat hij niet "goed" wordt uitgevoerd, dit is een oefening op 3 sporen en niet op 4, dus eigenlijk laat je het gevraagde niet zien, maar omdat de LB e.d dan wel voor elkaar zijn zou ik naar de 5 neigen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:56

Lielle schreef:
Dat snap ik, en het gaat me er ook niet om of ik toch een 6 had moeten krijgen, maar wel om het uitgangspunt. Maar trek jij 2 punten af voor de perfecte overgang die 3 meter te laat is?

ja daar trek ik 2 punten voor af...ok de overgang is perfect maar toch te laat en de oefening wordt niet op de gevraagde plaats uitgevoerd vandaar een 8, vind dat zelf een prima cijfer voor een te laat goed uitgevoerde oefening.
Maak je die overgang ook nog eens op de juiste plaats dan krijg je die 9 of 10!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:53

judithh schreef:
en waarom dan toch een 5 voor die SB..omdat hij niet "goed" wordt uitgevoerd, dit is een oefening op 3 sporen en niet op 4, dus eigenlijk laat je het gevraagde niet zien, maar omdat de LB e.d dan wel voor elkaar zijn zou ik naar de 5 neigen.

kun je dat voor mij koppelen aan die cijferbeschrijvingen? Niet als aanval, maar ik probeer de redenering te volgen. Ik ben nl nog steeds niet erg overtuigd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:54

Citaat:
10 uitmuntend – Absolute perfectie. De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de juiste lijn van punt tot punt uitgevoerd. Aan alle voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’ is tot in de uiterste perfectie voldaan.
9 zeer goed - De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de juiste lijn van punt tot punt uitgevoerd. Aan alle voorwaarden beschreven in het ‘scala van de africhting’ is tot bijna in de perfectie voldaan.
8 goed – Precies en op de juiste lijn uitgevoerde oefening. Aan de voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’ wordt ‘goed’ voldaan.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:54

ik heb een keer gehad met mijn pony die nog weleens het bit vast pakte en dan er vandoor ging. ik reed een proef in een rechter ring en aan de linkerkant lag er een ring naast. in galop moest ik een volte beb rijden. ik ging bij b eraf bij de e in de ring links van mij op de hoefslag en toen weer verder naar de b in mijn eigen ring. er stond toen op mijn protocol: volte erg ruim Hyper!:)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:28

Lielle schreef:
judithh schreef:

kun je dat voor mij koppelen aan die cijferbeschrijvingen? Niet als aanval, maar ik probeer de redenering te volgen. Ik ben nl nog steeds niet erg overtuigd.

5 voldoende - Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen.

het staat hier denk ik al vrij duidelijk....je moet een SB op 3 sporen rijden met de daarbij behoorende tackt, impuls, LB..enz...rijd je hem op 4 sporen, maar de impuls e.d is correct dan wordt de oefening tamelijk exact en precies uitgevoerd maar er is een zwakheid wat betrefd het op 4 en niet op 3 sporen rijden.

ik zie het ook niet als aanval hoor... Knipoog
Laatst bijgewerkt door judithh op 20-02-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:30

Citaat:
6 bevredigend – Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’, of de gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen.

jij ziet de 4 sporen dus als een tamelijk ernstige fout, en dat deel ik niet. Verschil van mening is iig helder nu.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:32

nee ik zie het niet als een ernstige fout, ik ga nu uit van het eerste deel van de cijferomschrijving het is een of, of...ofschrijving, ik doel op de eerste omschrijving.
Ik heb het gedeelte wat ik bedoel even vetgedrukt..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:36

heeft een paard daarbij bv geen lengtebuiging en maakt 1 tactfout ga ik naar een 4...heeft hij hierbij ook nog eens impulsverlies ga ik naar een 3....komt een paard ook nog eens tegen de hand ga ik naar een 2...komt er verzet bij een 1...en een 0 lijkt me duidelijk Knipoog
Laatst bijgewerkt door judithh op 20-02-07 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:36

dan snap ik het niet. Ik zou zelf zeggen dat juist het tweede deel van toepassing is, want de voorwaarden van het skala zijn juist wel goed (lb, impuls, aanleuning etc) alleen de uitvoering is niet helemaal correct.

Citaat:
5 voldoende - Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’
Of
er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen.

en daarom vind ik de 6 beter passen

Citaat:
6 bevredigend – Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’,
of

de gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:39

Lielle schreef:
dan snap ik het niet. Ik zou zelf zeggen dat juist het tweede deel van toepassing is, want de voorwaarden van het skala zijn juist wel goed (lb, impuls, aanleuning etc) alleen de uitvoering is niet helemaal correct.

Citaat:
5 voldoende - Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’
Of
er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen.

en daarom vind ik de 6 beter passen

Citaat:
6 bevredigend – Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’,
of

de gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen.

je moet het zien als een combinatie van...de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:40

daarbij ligt een 5 en een 6 qua cijferomschrijving vrij dicht bij elkaar...zo vind ik het nog steeds raar dat een 5 als een voldoende gezien wordt....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:41

he? Het is toch:

je krijgt een zes omdat de oefening exaxt nen precies wordt uitgevoerd met wat zwakheden in het skala.

OF je kijgt een zes omdat de oefening niet precies exact wordt uitgevoerd maar wel aan het skala voldoet.

ZO lees ik die zinnen iig. Anders staat de OF wel op een heel rare plaats. Jij combineert nu twee delen uit verschillende opties.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:42

Ik reed ooit eens een B proef tijdens een clubkampioenschap. Aangezien mijn eigen paard hoogdrachtig was, reed ik met een ander paard. Het ging allemaal nogal slingerend, maar verder best aardig. Dat vond de jury ook, want "dat was helemaal niet erg voor zo'n jonge hengst"... Toen heb ik maar even verteld dat dit geen jonge hengst was, maar een oude fokmerrie van 17 (die er voor haar leeftijd goed uitzag)!!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:51

Lielle schreef:
he? Het is toch:

je krijgt een zes omdat de oefening exaxt nen precies wordt uitgevoerd met wat zwakheden in het skala.

OF je kijgt een zes omdat de oefening niet precies exact wordt uitgevoerd maar wel aan het skala voldoet.

ZO lees ik die zinnen iig. Anders staat de OF wel op een heel rare plaats. Jij combineert nu twee delen uit verschillende opties.

5 voldoende - Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’Of

dat doe ik omdat ik de beschrijving van de 5 erg dubbel is, bij het vetgedrukte gedeelte wordt de oefening tamelijk precies uitgevoerd...in dit geval op 4 ipv op 3 sporen maar het paard heeft wel lb, impuls..e.d...
en het onderstreeptegedeelte omschrijft tamelijk ernstige fouten en ik persoonlijk vind een SB op 4 sporen niet een ernstige fout..maar....er blijken dan wel zoals omschreven in dit gedeelte dat het paard tamelijk bevredigende basisvoorwaarde heeft. het is namelijk niet bevredigend als een paard de oefening niet correct of goed uitvoerd, en op 4 sporen is niet hetgeen wat er gevraagd wordt.
Vandaar mijn redenering dat de oefening niet correct wordt uitgevoerd.

hoop dat het een beetje duidelijk is...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:52

maar volgens mij gaat het om de basisvoorwaarden uit het skala en niet om de oefening in dat stukje. Ik snap wel wat je zegt maar volgens mij is het zo niet bedoeld.