Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:27

Weten jullie nog wat leuke dingen voor in mijn les?

Ik geef priveles aan een meisje van 10 op een brave pony.
Ze kan aardig rijden en we hebben vorige les gesprongen zonder beugels en daarna zonder teugels.
Het mag dus best gewaagd zijn.

Ik ben benieuwd of jullie wat speelse oefeningen hebben om dressuurmatig wat bij te schroeven. Zitles krijgt ze om de week dus dat hoeft niet. :)

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:18

Ik heb van de week een opdracht ingevoerd. Op elk moment kon ik roeen: 1... 2... JA! En dan moesten ze zo snel mogelijk afstappen en aan de verkeerde kant weer opstappen. Nu ben ik een 'gemene' juf, dus dat riep ik ook tijdens het draven, tijdens het wijken etcetera :) Het brak mooi en iedereen kon het! Zelfs de kleintjes op paarden!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:51

haha zie het al helemaal voor me, ik ben nog steeds bezig dat ze op de juiste manier opstappen :+ vinden ze moeilijk dus als ik maar even niet kijk klimmen ze er snel op.

moest laatst een les invallen (rij ik normaal half in mee), maar wat een verwaande kinders. vind dat zo bah, houding is daar superslecht (en ik ben daar nogal op gefixeerd) maar je kunt ze niet aan het verstand brengen dat er wat beter kan, en vooral ze voelen zich te goed voor de paarden. les is voor de rest goed gegaan, met de complimenten van de manege-eigenaar (hij geeft normaal die les). maar dan ben ik blijer met mijn eigen "enthousiaste" club :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:54

Ik meld me hier ook :D

Geef 3 kindjes les op dezelfde pony!

Een jongetje van 10/11 geloof ik, met pdd-nos en adhd, zijn zusje van 9 en een vriendinnetje van haar ook van 9 (?).

Superleuk, het zusje kan al aardig rijden, de andere 2 zijn wel echt beginners!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:29

Zijn er hier ook mensen die bij hun thuis les geven met eigen paarden/pony's en alles zowat alleen doen? Zou graag wel wat gedachten, ideeën en tips willen uitwisselen om dit zo efficiënt mogelijk te doen...

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:10

ik doe bij mij thuis alles alleen en geef zo'n 12 uur in de week met eigen paarden les en 15 uur buitenhuis .
ik heb thuis 12 paardjes om mee les te geven en doe dus ook veel kinderen .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:56

Wat een luxe positie (lichterlijk jaloers, haha ;) )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:54

Helaas moest ik stoppen met les geven... omdat het bestemmingsplan niet overeen kwam met de werkzaamheden.
Nu kan de boer zijn bestemmingsplan laten aanpassen of een soort toestemming vragen, maar dit gaat zoals gewoonlijk gepaard met een hoop geld.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:13

annebe schreef:
Helaas moest ik stoppen met les geven... omdat het bestemmingsplan niet overeen kwam met de werkzaamheden.
Nu kan de boer zijn bestemmingsplan laten aanpassen of een soort toestemming vragen, maar dit gaat zoals gewoonlijk gepaard met een hoop geld.

Dat is balen zeg, ik hoop dat die boer alsnog toestemming gaat krijgen, kun jij lekker weer je ding doen.

Ik weet niet of het gister nou aan de zon of de lente lag, maar mijn kids waren er niet bij met hun koppie, op zich begonnen ze lekker maar naar mate de les vorderde zaten ze al meer te klessebessen. Erg vaag zoiets doen ze eigenlijk nooit..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:16

haha zomer in hun kop :)
ik ben met de jongste kids maar naar buiten gegaan, waren ze met hun kop in de wolken :D door het water heen gestapt, dus toen weer gegiechel en gegil, ach is super leuk, me andere lessen lopen altijd te miepen, dus die moesten in de binnen en buitenbak blijven :+
maja toen moest ik daarna 2x2 uur buitenrit doen, dus ik heb even 5 uur op een paard gezeten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:55

Ik hoop uiteindelijk ergens mijn eigen centrum te kunnen opzetten.
Ik blijf nog wel een meisje met eigen pony 2x per week les geven, kan gelukkig daardoor wel blijven oefenen en de dingen die we leren bij Anne Muller toepassen.
(Een super opleiding voor iedereen die net wat meer wil leren dan de orun)

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:00

hallo
ik heb een A pony beleerd onder het zadel. ik ben zelf natuurlijk veel te zwaar en ik heb deze pony aan het zadel en hoofdstel laten wennen en heb haar geleerd aan de longeerlijn te lopen.
toen heb ik er een kind opgezet en heb ik de pony en het kind samen vanalles geleerd. nu ga ik er niet zovaak meer heen en doen ze het zelf. (het zijn boertjes die vroeger ook wel wat paardjes hebben gehad. ik heb er geen geld voor gevraagd maar ik heb er zelf wel veel van geleerd!
nu ga ik zo af en toe eens kijken hoe het gaat!
Lowara schreef:
ik geef voornamelijk les aan kinderen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar oud.
Op dit moment 2 dreumissen van 6 jaar, twee kinderen van 9 jaar en twee van 12.
( dit vind ik de echte kinder categorie, daarboven worden ze wat spraakzamer en serieuzer, dus die noem ik even niet)

Ik vind het heerlijk om kinderen les te geven, ze zijn voor alles in, zijn zelden bang en leren donders snel :=
Wel heb ik na een paar acties besloten om de kindertjes zoveel mogelijk prive of per 2 les te geven, anders was de les net iets te gezellig ;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:16

nog tips voor gevorderden, moeilijke uitdagende oefeningen/figuren?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:38

hoe gevorderd?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:00

Ik kom me ook even melden. Ik geef sinds afgelopen week les op een manege in Oud-Gastel. Hier geef ik vrijdagavond 2 uur les, 1 uur aan echte beginners, die nog maar net in een rijtje kunnen draven, wat figuurtjes kunnen draven en nog niet gegaloppeerd hebben. De 2e les zijn kinderen die al goed zelfstandig kunnen rijden, maar die ik tijdens figuren toch in rijtjes laat rijden, zodat het wat makkelijker te volgen is voor de kinderen die het nog moeilijk vinden.

Iemand nog goede ideen voor de beginnersles? Ik laat ze nu al stukjes met de handen los draven, of dat ze naar de ouders zwaaien, pasje vooruit, figuren, slangenvoltes etc. De meeste spelletjes worden pas echt heel leuk als ze echt wat vlotter kunnen draven, maar dat word bij deze ukkies nog iets te moeilijk, omdat ze nog net niet ver genoeg op weg zijn om overal zelf geen te sturen en dan word het chaos :D.

Bij de 2e les neem ik al wat wijken mee en achterwaarts etc. :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:10

Hoi hoi ik meld me hier ook even…

Ik geef al járen les, heb ORUNdiploma op zak. Heb een tijdje geen les gegeven maar sinds kort geef ik er weer een aantal.
Met de gevorderden gaat het altijd wel goed, dat is geen enkel probleem voor me, maar inderdaad, de wat kleinere kids (7-12 jaar) heb ik soms wat gebrek aan inspiratie.
Ik wil ze graag afwisseling bieden en ik moet tijdens de les zelf improviseren want soms zijn de pony’s in een boevenbui en werken die niet echt genoeg mee om ‘spannende’ dingen te gaan doen.

Maar wat mij dus echt opvalt is dat de meeste kleintjes echt vréselijk stijf zijn! Als ze niet met het voetje bij de beugel kunnen, dan maak ik de beugel langer en al komen ze er dan al op, kan de pony een rijlaars op de billen verwachten of een harde plof in het zadel. Ik kan hier echt niet tegen en wil ze hierop meer attent maken en ze leniger zien te krijgen.
Waar ik dus niet bij stil stond is dat een kind op een gegeven moment aangaf dat ze niet zo goed kon bewegen omdat haar bodyprotector haar tegenhield in haar bewegingen.
De kids die dus zo n protector ook aan hebben, kunnen sommige zitoefeningen niet meedoen als ik ‘kunstjes’ met ze wil doen. Dingen als tenen aanraken worden al een stuk moeilijker!

Hoe krijg ik die koters leniger, ondanks dat ze een bodyding aan hebben? Ik vroeg laatst al aan eentje of ze tegenwoordig nog wel gymlessen krijgen op school. Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger (en zelfs nu nog niet met mijn 33 jaar) zo vreselijk stijf was. Ik ben van mening dat, ook al gebruik je vanwege andere redenen, je gewoon zonder opstapje zou moeten kunnen opstijgen. Namelijk met de achterliggende gedachte dat als je ooit een buitenrit aan het maken bent, je eraf valt, dat je ter plekke weer moet kunnen opstijgen…

Maar goed, valt bovenstaande jullie ook op en zo ja…hoe gaan jullie om met die stijve kids?
Het valt me namelijk ook echt op dat de stijvere kids ook minder ‘vast’ in het zadel zitten dan de wat meer lenige kids. Overigens is het merendeel gewoon stijf en ben ik blij met die ene uitzondering die zo haar been erover kan zwiepen…

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:09

ja dat was mij ook al opgevallen, 8 jarige kids (lang voor leeftijd) die op een c-pony rijden (kleine d) echt beugels 6 gaten langer moeten maken, en dan moeten ze nog een duwtje krijgen. (en ze hebben niet eens een bodyprotector om)

laatst met aan de andere kant opsteigen waren verschillende wel een stuk leniger geworden. maar mischien moeten we gewoon voor de les op de grond spieroefeningen gaan doen :')

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:59

gevorderd. B-ruiters

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:07

Gymles op school is tegenwoordig vooral sociaal verantwoord en gericht op samenwerken. Groepsspellen dus. Leerkrachten op de basisschool mogen zonder aantekening (en dus extra opleiding) geen turntoestellen meer gebruiken. Het was de bedoeling dat scholen meer vakkrachten gingen aanstellen, maar dat plan is dus gigantisch mislukt.

Ik laat kinderen nog wel eens afstappen en aan de verkeerde kant weer opstappen. Geef elke groep minimaal 1 keer per maand zitles en dat kan op verschillende manieren. Soms gewoon drammen op houding en zit, soms gewoon dressuur rijden maar dan zonder beugels en een andere keer weer echt gymnastische toeren.

Op zich hoeven ze van mij niet zo lening te zijn, maar ik wil wel dat ze ontspannen in het zadel zitten. Dan gaan ze meer met de beweging mee en komt de soepelheid in het lijf ook een beetje vanzelf. En sommige kinderen zijn en blijven echt harken :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:08

"heyitsme , wijken vanaf de muur naar de hoefslag, zigzag wijken, schouder binnenwaarts, kleine voltes. Grote volte sluiten en weer openen. In galop kleine volte maken. In galop afwenden bij A en dan recht naar C rijden. In draf afwenden bij A en op X in de linkergalop )of rechts natuurlijk'.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:26

Ilja000, dat wist ik dus niet joh! Schandálig…
Denk dat ik de directie van onze manege maar eens om een paar turntoestellen ga vragen hahahah, nee grapje!

Ik weet het dat het ene kind meer aanleg heeft voor type hark dan het andere kind maar nu zijn het er 9 van de 10 en dat vind ik wel absurd veel bovendien vind ik het echt heel onnodig dat bijna elke pony een schop op zijn billen krijgt door dat kromme opstijgen…
Dat ze hun pootje nog niet in die beugel krijgen tot daar aan toe maar dat ze dat rechterbeen gewoon niet hoog genoeg optillen, kan ik soms echt heel irritant vinden en dan geef ik de betreffende pony maar weer een aai vol liefde…(gut dier, wat ben je toch braaf…denk ik dan)…

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:22

Klopt. Ik laat het opstijgen en afstijgen nog wel regelmatig voordoen door heel lenig kinderen. Met billen naar paardenhoofd gaan staan, voet in de beugel, knie tegen het zadel )hoeveel doen dat niet', gewicht over zadel heen werpen en dan pas de zwaai over de bil. Zachtjes gaan zitten!!!!

Afstappen laat ik ze eerst ´schommelen´ en dan met grote zwaai eraf springen. Moeten ze wel naar voren durven te leunen!

Lang leve de opstapjes! Fijner voor ruiter en paard. Ik leer trouwens iedereen ook aan het paard te belonen direct na het opstappen. Komt omdat ik zelf nogal zwaar ben en ik ben altijd weer dankbaar dat het paard mij laat klauteren en dat helemaal uit staat te staan.

Het rechterbeen kunnen ze vaak een stuk verder optillen als ze met hun buikjes meer naar voren leunen! Hoeven ze niet eens echt lening voor te zijn. )wil smilie zetten, maar mn toetsenbord is in de war'

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:41

Stijve kinderen, kunnen ook stijf zijn door dat ze gespannen zijn, of angst hebben.
Je kan heel goed oefeningen naast de pony doen en ze het thuis laten oefenen.
Rekoefeningen op de trap, klauteren op het klimrek, etcc.
Gewoon in de les voordoen, en ze de oefeningen thuis laten doen.
Een leuk spelletje zegt vaak al genoeg. Je doet muziek aan, en bij het stilvallen van de muziek , moeten ze zo snel mogelijk af en opstijgen.
9 van de 10 kids zijn ineens niet stijf meer, en zitten er binnen 5 tellen weer op.
Maar dan moet je natuurlijk niet een D of E hebben voor een 6 jarige.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:54

daar hebben die meiden bij mij ook nog wel eens last van. een hele zandveeg over tpeerd zijn achterhand :D

Ik ga vanmiddag direct eens wat leuke op en af stap oefeningen met ze proberen :D

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:38

Ik geef sinds kort privéles bij ons op de manege dus aan kinderen die nog helemaal niks kunnen.
Vond dit heel moeilijk in het begin vooral als ze wat banger zijn. Het gaat nu steeds beter en vind het ook echt heel leuk om te doen ga in sept. met orun cursus eerste fase beginnen dus hoop dat het goed gaat en meer les kan gaan geven.
Heeft er iemand trouwens nog tips voor kinderen die het lichtrijden gewoon echt niet onder knie kunnen krijgen?