Sythaa schreef:.... Uiteraard heeft een goed bewegend paard veel meer mogelijkheden in de dressuur dan een koudbloedpaard wat van nature daar beperkter in is. Maar...... dan ga je wel uit van de ideaal situatie.... Want bij lange na niet alle warmbloedpaarden zijn goedbewegende dieren!
Het merendeel van de rijpaarden wat ik op concoursen zie lopen zou ik nog niet gratis mee naar huis willen nemen namelijk. Het gros beweegt maar matig, heeft geen optimale bouw of een matig achterbeen. Om over de karakters nog maar te zwijgen.... Eem koudbloed is niet per definitie leuk in de ring. Ik zie er genoeg lopen waarvan ik ook denk "ga alsjeblieft iets anders leuks doen met je paardje". Maar een rijpaard vind ik per definitie dus evenmin leuk in de ring. Want wat voor paard het ook is, het moet in harmonie met de ruiter op ontspannen wijze op voldoende niveau een nette proef kunnen laten zien. En dat is voor veel combinaties niet weggelegd.
Je bent benieuwd naar de voor en nadelen van een koudbloed in de ring vanaf de M2 schreef je.
Ik kan alleen voor mn eigen koudbloed spreken. Het is nooit mijn bedoeling geweest om met een fjord dressuur te gaan rijden. Maar mijn fjord liet zich fijn rijden en liep "leuk", van het een kwam het ander. En zeker niet onverdienstelijk, tot op heden is het ons goed gegaan. Met een doorsnee rijpaard had ik niet meer resultaat kunnen behalen laat ik het zo stellen.
De voordelen? Het karakter. Zal je nooit "laten zitten". Laat zich fijn bewerken en doet altijd zijn ding. Stelt je nooit voor verassingen, al staan er 100 bloembakken, fotograven of is er geluidsoverlast. Verder, hij heeft veel tact in zijn gangen, is heel constant in de proeven. Laat zich fijn sluiten en heeft geen moeite met oefeningen in de contra of voltes 8/10 meter.
De nadelen. Heb je even? Hij is nogal van de gemakkelijke zeg maar, je moet er flink aan rijden. Heeft weinig zweefmoment en kan niet spectaculair verruimen en vind lengtebuiging moeilijk.
Het aanleren van een correcte travers bijvoorbeeld kost gewoon meer tijd en dus geduld dan bij een paard wat de bouw meer mee heeft.
Maar ondanks dat presteert hij prima in de ring. En daarmee wil ik terugkomen op wat ik al geschreven heb, het gros van de rijpaarden zit ook niet perfect in elkaar en heeft daardoor ook beperkingen; voor- en nadelen in de sport. Ik denk als je menig ruiter van een rijpaard naar de voor- en nadelen vraagt dat ze ook wel een lijstje hebben van het dier in kwestie.
Maargoed, wellicht heb jij meer mazzel dan de meeste ruiters en heb jij het perfecte Z2 dressuurpaard onder je. Zonder beperkingen. Ik ga echter regelmatig op concours en zie er maar weinig van dat kaliber. En tot op heden heeft mijn fjord zich prima kunnen meten met en soms kunnen winnen van het gros van de rijpaarden op gewone wedstrijden in de regio. En zo lang dat zo blijft, blijven wij lekker dressuurwedstrijden rijden. Ik heb er gewoon ontzettend veel lol in en mijn fjord is voor mij gewoon een topknol.
Mooi omschreven