Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:29

Sythaa schreef:
.... Uiteraard heeft een goed bewegend paard veel meer mogelijkheden in de dressuur dan een koudbloedpaard wat van nature daar beperkter in is. Maar...... dan ga je wel uit van de ideaal situatie.... Want bij lange na niet alle warmbloedpaarden zijn goedbewegende dieren!

Het merendeel van de rijpaarden wat ik op concoursen zie lopen zou ik nog niet gratis mee naar huis willen nemen namelijk. Het gros beweegt maar matig, heeft geen optimale bouw of een matig achterbeen. Om over de karakters nog maar te zwijgen.... Eem koudbloed is niet per definitie leuk in de ring. Ik zie er genoeg lopen waarvan ik ook denk "ga alsjeblieft iets anders leuks doen met je paardje". Maar een rijpaard vind ik per definitie dus evenmin leuk in de ring. Want wat voor paard het ook is, het moet in harmonie met de ruiter op ontspannen wijze op voldoende niveau een nette proef kunnen laten zien. En dat is voor veel combinaties niet weggelegd.

Je bent benieuwd naar de voor en nadelen van een koudbloed in de ring vanaf de M2 schreef je.
Ik kan alleen voor mn eigen koudbloed spreken. Het is nooit mijn bedoeling geweest om met een fjord dressuur te gaan rijden. Maar mijn fjord liet zich fijn rijden en liep "leuk", van het een kwam het ander. En zeker niet onverdienstelijk, tot op heden is het ons goed gegaan. Met een doorsnee rijpaard had ik niet meer resultaat kunnen behalen laat ik het zo stellen.

De voordelen? Het karakter. Zal je nooit "laten zitten". Laat zich fijn bewerken en doet altijd zijn ding. Stelt je nooit voor verassingen, al staan er 100 bloembakken, fotograven of is er geluidsoverlast. Verder, hij heeft veel tact in zijn gangen, is heel constant in de proeven. Laat zich fijn sluiten en heeft geen moeite met oefeningen in de contra of voltes 8/10 meter.
De nadelen. Heb je even Knipoog ? Hij is nogal van de gemakkelijke zeg maar, je moet er flink aan rijden. Heeft weinig zweefmoment en kan niet spectaculair verruimen en vind lengtebuiging moeilijk.
Het aanleren van een correcte travers bijvoorbeeld kost gewoon meer tijd en dus geduld dan bij een paard wat de bouw meer mee heeft.

Maar ondanks dat presteert hij prima in de ring. En daarmee wil ik terugkomen op wat ik al geschreven heb, het gros van de rijpaarden zit ook niet perfect in elkaar en heeft daardoor ook beperkingen; voor- en nadelen in de sport. Ik denk als je menig ruiter van een rijpaard naar de voor- en nadelen vraagt dat ze ook wel een lijstje hebben van het dier in kwestie.

Maargoed, wellicht heb jij meer mazzel dan de meeste ruiters en heb jij het perfecte Z2 dressuurpaard onder je. Zonder beperkingen. Ik ga echter regelmatig op concours en zie er maar weinig van dat kaliber. En tot op heden heeft mijn fjord zich prima kunnen meten met en soms kunnen winnen van het gros van de rijpaarden op gewone wedstrijden in de regio. En zo lang dat zo blijft, blijven wij lekker dressuurwedstrijden rijden. Ik heb er gewoon ontzettend veel lol in en mijn fjord is voor mij gewoon een topknol Haha! .

Mooi omschreven Ja

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:54

Pletje123 schreef:
Als dat echt zo is Paula, dan zou zo'n jurylid idd een schop onder zijn/haar kont moeten hebben.

Inderdaad

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:56

KsVrPy schreef:
Jasmijn78... Ik word toch wel zo dol van jou wijze opmerkingen... Alsjeblieft zeg. Rolleyes Als of hier ''Anky de 2e'' spreekt... Dromen

Ik denk niet dat Anky zo over koudbloeden zal spreken Knipoog
superwoman schreef:
Degene die geen zwaar paard hebben, maar en draver of een kwpn-er die overbouwd is en/of weinig tot geen beweging heeft, heeft ook meer moeite om alles goed/perfect uit te voeren.

Daar heb je gelijk in
Snoevie schreef:
ik geloof dat echt niet ieder paard de capaciteiten heeft om tot het Z2 of whatever te komen.
maar wie zegt ook dat dat hoeft?
en ook niet iedere ruiter kan het.

Dat van ruiter is waar, al denk ik dat elk gezond paard die goed gereden wordt het wel kan, al duurt het soms langer.
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 12-03-07 13:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:59

Jullie zien het steeds als een aanval op koudbloeden, terwijl er IMO gewoon nuchter gekeken wordt naar de goede en slechte kanten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:00

Paula1990 schreef:
Er zelf in blijven geloven en geduld hebben ookal duurt het 10 jaar Knipoog!

10 jaar?

Als het zoveel moeite kost, dan gaat het dus niet vanzelf.
Dan zou ik me maar eens afvragen of je je paard niet onnodig aan het overvragen bent.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:02

ACSM schreef:
Met positieve discriminatie bedoel ik dat de jury zich verbaasd over de gangen van het desbetreffende paard, koudbloed (dat die goed zijn met veel ruimte) en daardoor hoog gaat jureren!! (misschien wel te hoog.........)

Dat gevoel heb ik met mn fries eerder dan andersom idd, maar misschien ben ik zelf wel veel te kritisch en te perfectionistisch. Op wedstrijd is voor mij pas iets goed als het net zo goed of beter dan thuis gaat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:05

moniquelucky schreef:

Geloof me.. Anky vind koudbloeden echt helemaal NIKS!!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:12

Lielle schreef:
Jullie zien het steeds als een aanval op koudbloeden, terwijl er IMO gewoon nuchter gekeken wordt naar de goede en slechte kanten.

dat denk ik ook wel.
het is geen aanval,slecht een eerlijke kijk op de kwliteiten op het ras.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:13

Sythaa schreef:
jasmijn78 schreef:
Dat is geen kolder. Een goed bewegend paard benaderd het ideaalbeeld nu eenmaal meer als een minder bewegend paard, en daarom zal een goed bewegend paard hoger scoren wanneer beide paarden even correct (en op alle onderdelen) gereden worden. En terecht.

Kijk, als je het zo stelt dan ben ik het wel met je eens. In je oorspronkelijke post kwam het over als ware het zo dat een koudbloed alleen kan winnen als de overige paarden niet goed gereden worden.

Toch wil ik wel een kritische kanttekening plaatsen bij wat jij aangeeft. Uiteraard heeft een goed bewegend paard veel meer mogelijkheden in de dressuur dan een koudbloedpaard wat van nature daar beperkter in is. Maar...... dan ga je wel uit van de ideaal situatie.... Want bij lange na niet alle warmbloedpaarden zijn goedbewegende dieren!

Het merendeel van de rijpaarden wat ik op concoursen zie lopen zou ik nog niet gratis mee naar huis willen nemen namelijk. Het gros beweegt maar matig, heeft geen optimale bouw of een matig achterbeen. Om over de karakters nog maar te zwijgen.... Eem koudbloed is niet per definitie leuk in de ring. Ik zie er genoeg lopen waarvan ik ook denk "ga alsjeblieft iets anders leuks doen met je paardje". Maar een rijpaard vind ik per definitie dus evenmin leuk in de ring. Want wat voor paard het ook is, het moet in harmonie met de ruiter op ontspannen wijze op voldoende niveau een nette proef kunnen laten zien. En dat is voor veel combinaties niet weggelegd.

Je bent benieuwd naar de voor en nadelen van een koudbloed in de ring vanaf de M2 schreef je.
Ik kan alleen voor mn eigen koudbloed spreken. Het is nooit mijn bedoeling geweest om met een fjord dressuur te gaan rijden. Maar mijn fjord liet zich fijn rijden en liep "leuk", van het een kwam het ander. En zeker niet onverdienstelijk, tot op heden is het ons goed gegaan. Met een doorsnee rijpaard had ik niet meer resultaat kunnen behalen laat ik het zo stellen.

De voordelen? Het karakter. Zal je nooit "laten zitten". Laat zich fijn bewerken en doet altijd zijn ding. Stelt je nooit voor verassingen, al staan er 100 bloembakken, fotograven of is er geluidsoverlast. Verder, hij heeft veel tact in zijn gangen, is heel constant in de proeven. Laat zich fijn sluiten en heeft geen moeite met oefeningen in de contra of voltes 8/10 meter.
De nadelen. Heb je even Knipoog ? Hij is nogal van de gemakkelijke zeg maar, je moet er flink aan rijden. Heeft weinig zweefmoment en kan niet spectaculair verruimen en vind lengtebuiging moeilijk.
Het aanleren van een correcte travers bijvoorbeeld kost gewoon meer tijd en dus geduld dan bij een paard wat de bouw meer mee heeft.

Maar ondanks dat presteert hij prima in de ring. En daarmee wil ik terugkomen op wat ik al geschreven heb, het gros van de rijpaarden zit ook niet perfect in elkaar en heeft daardoor ook beperkingen; voor- en nadelen in de sport. Ik denk als je menig ruiter van een rijpaard naar de voor- en nadelen vraagt dat ze ook wel een lijstje hebben van het dier in kwestie.

Maargoed, wellicht heb jij meer mazzel dan de meeste ruiters en heb jij het perfecte Z2 dressuurpaard onder je. Zonder beperkingen. Ik ga echter regelmatig op concours en zie er maar weinig van dat kaliber. En tot op heden heeft mijn fjord zich prima kunnen meten met en soms kunnen winnen van het gros van de rijpaarden op gewone wedstrijden in de regio. En zo lang dat zo blijft, blijven wij lekker dressuurwedstrijden rijden. Ik heb er gewoon ontzettend veel lol in en mijn fjord is voor mij gewoon een topknol Haha! .

Helamaal mee eens Knipoog
Maar niet alle koudbloeden zijn zo braaf Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:14

Starbreeze schreef:
moniquelucky schreef:

Geloof me.. Anky vind koudbloeden echt helemaal NIKS!!

Dat had ik niet verwacht.
Als ruiter, vind ik, hoor je elk paard te respecteren Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:17

strarbreeze en jij weet dat waarom?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:17

Je kunt een paard toch nog wel respecteren, terwijl je er zelf totaal niet om geeft? Ik geef ook helemaal niets om een paard dat niet kan springen, maar dat betekent niet dat ik niet kan waarderen als iemand anders er lol mee heeft.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:18

pharagirlke schreef:
als ik op concours ga zie ik idd ook warmbloedpaarden die niet goed lopen dwz; spanning, bokken, steigeren, drammen, hangen enz enz; echter 60% van de tijd zie je er dan ook een ruiter op zitten die maar op en naar knotst in dat zadel, de sporen er elke pas in ramt, aan dat bit sleurt dat het hoofd van het paard van links naar rechts gaat alsof het zichzelf in slaap wiegt enz enz.

Dan krijg je ook niets van je zogenaamde 'koele koudbloedje' hoor.
Daarbij; ook koudbloeden kunnen heet hoofden zijn (hoe raar het klinkt) die tinker thuis moet je niet voor box zetten, om nog maar te zwijgen over bijtende witte hekjes of bloemen! Waar mijn nerveuze kwpn'er (zoals jij ze noemt) niet op kijkt van een bloemetje, een dennetje, of witte hekjes, terwijl die net zoveel wedstrijdervaring had als die ene tinker!

Heb ik dan een uitzondering op de regel? Nee hoor, integendeel zelfs. Het beeld van de nerveuze warmbloeden is gewoon fout, net als het beeld over de doodkalme koudbloeden. Elk paard verschild en dat moeten mensen eens leren, het is niet omdat het een kwpn'er is dat ie elke dressuurwedstrijd wint, net zoals het niet is dat omdat het een fjord/fries is dat ie alleen maar geschikt is om voor de kar te staan.

En dan ben ik totaal geen voorstander van koudbloeden in de rind om de simpele reden dat ik, waar ik rijd, nog nooit een goed presterende koudbloed heb gezien, de koudbloeden (friezen, fjorden, tinkers) die ik zie zijn heter, drammeriger en schrikkeriger dan de jonge kwpn'ers die voor het eerst mee op wedstrijd kwamen.

Eens, genoeg hete koudbloeden, alleen ben ik er wel voorstander van, ik heb nml. wel goed presterende koudbloeden gezien Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:18

Lielle schreef:
Je kunt een paard toch nog wel respecteren, terwijl je er zelf totaal niet om geeft? Ik geef ook helemaal niets om een paard dat niet kan springen, maar dat betekent niet dat ik niet kan waarderen als iemand anders er lol mee heeft.

Je hoeft er niet van te houden, maar om te zeggen...dat is helemaal niks Boos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:19

ik vind een paard dat niet kan springen, ook helemaal niets. En springen begint voor mij pas bij een goed B parcour. En ik zal dus ook niet mijn tijd 'verspillen' aan een paard dat de capaciteiten niet heeft om op dat niveau (en meer, toch minstens M/Z potentie) mee te komen; niet eerlijk tegenover het paard en niet leuk voor mezelf.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:50

dobbel schreef:
strarbreeze en jij weet dat waarom?

Nou ze vind friezen al helemaal niks, kun je nagaan wat ze van een echte koudbloed vind.
Als je dat commentaar op een friezenclinic van haar gehoord hebt, weet je al genoeg, uitspraken zoals "best goed... voor een fries...). Ik ben weg gelopen, zo'n aanfluiting vond ik het!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:20

Er zijn er zoveel die dat zeggen, en jij voelde je op dat moment dus duidelijk aangesproken,
En jij wil hier mee dus zeggen dat je een fries beter vind als een Koudbloed,
tenminste dat maak ik uit op je opmerking, beetje jammer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:27

dobbel schreef:
Er zijn er zoveel die dat zeggen, en jij voelde je op dat moment dus duidelijk aangesproken,
En jij wil hier mee dus zeggen dat je een fries beter vind als een Koudbloed,
tenminste dat maak ik uit op je opmerking, beetje jammer.

Een fries is een warmbloed en dat vond ze ook al niks... dus laat staan wat ZIJ van een koudbloed vind als ze ook al zo over friezen denkt, dan weet je toch genoeg?? Zo bedoelde ik het. En er zijn er idd genoeg die dat zeggen, maar we hadden het over wat Anky daarvan vond.

Beetje jammer dat je denkt dat ik koudbloeden veroordeel!
Want ik vind namelijk alle paarden leuk.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:38

Ik vind het gewoon knap dat je voor iemand denkt, dat moet je niet doen,

ik ben geen anky fan hoor, helemaal niet, maar vind het toch altijd weer knap dat anderen voor haar kunnen denken,
Dus iedereen die zegt knap voor een fries heeft een hekel aan koudbloeden,
nee hoor dat geloof ik niet, vind het erg korzichtig dat mensen zo denken,

maar laten we het bij de discussie houden, en niet steeds van onderwerp veranderen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:42

dobbel schreef:
Ik vind het gewoon knap dat je voor iemand denkt, dat moet je niet doen,

ik ben geen anky fan hoor, helemaal niet, maar vind het toch altijd weer knap dat anderen voor haar kunnen denken,
Dus iedereen die zegt knap voor een fries heeft een hekel aan koudbloeden,
nee hoor dat geloof ik niet, vind het erg korzichtig dat mensen zo denken,

maar laten we het bij de discussie houden, en niet steeds van onderwerp veranderen.

Eerst vond je nog dat ik koudbloeden minder vond dan friezen en als ik zeg dat dat niet zo is begin je zo? Had dat dan meteen gezegd ipv mij eerst aan te vallen op iets wat totaal niet zo is en waar je achter had kunnen komen als je een aantal posts had gelezen.
Dus prima dat jij dat denkt, ik heb meer gehoord uit betrouwbare bron... en dit is wat ik zelf meegemaakt heb.
Dus ik denk helemaal niet voor een ander.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:32

Nou Anky vind het zelf niks om te rijden hoorde ik der keer zeggen over dat Z2 Guusje en ze zei dat het gewoon leuk moet zijn voor die ruiter en dat ze Z2 echt wel moeten kunnen halen maar dan niet verder .. en das te begrijpen.. het is niet dat Anky koudbloeden haat absoluut niet..!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:34

Nee maar ze vind het niks om ermee te dressuren!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:38

Nee ze vind het niets om zelf mee te rijden nee, en vind je het gek, ik niet hoor.
Daarom heeft ze geen hekel aan koudbloeden.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:42

Ze heeft er echt geen hekel aan geloof me ze zou er niet mee dressuuren maar ze heeft er GEEN hekel aan pas was Jolanda met haar Guusje nog en ze was harstikke enthousiast ..en kijk Tineke Bartels die komt steeds hoger met der fries!
Laatst bijgewerkt door Plaatje1990 op 12-03-07 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:44

Tineke staat daar idd heel wat anders in ja (ik ben op haar barokke paardendag geweest met mn fries), maar Anky niet.