FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:50

Ik praat nu alleen voor mijzelf.
Ik vraag altijd of er paarden met een speciale optoming zijn en wat daar eventueel de reden van is. Ik ga er dan vanuit dat een manege eerlijk tegen mij is en dat paard idd altijd op dat bitje loopt. Vaak krijg je toch al bij binnenkomst een gevoel bij een bedrijf en als dat gevoel goed is en de reden aannemelijk klinkt ben ik de laatste die er wat van zegt. Net als niet officiele hulpmiddelen, een pony die onder een proefje met een klein kindje heel hufterig bokt en bijgezet wordt met een strotouwtje voor dat moment heb ik ook geen bezwaar tegen. Misschien moeten we ook in sommige dingen vertrouwen op het gezonde verstand en de eerlijkheid van een bedrijf, het zingt toch al heel snel in de rondte als een bedrijf dubieus is. Een lijdraad zou handig zijn maar ik denk dat een hoop zichzelf ook wel oplost onderling.

liberty

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:53

mijn voorkeur gaat voor een pessoabit, want ik zie liever geen 2 metalen. Kijk snap best dat sommige pony's dat moeten omdat ze anders misschien te sterk zijn. Maar vind dan bv. een stangbit met strakke kinketting weer te...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:56

Ben ik met je eens. Trouwens, als secretariaat vergeet ik 9 van de 10 keer door te geven van het pessoabitje. Zoooooo gewoon voor ons. Aan de andere kant: als jury ga ik er ook van uit dat een paard niet voor niets er op een bepaalde manier bij loopt. Ik vraag wel altijd naar bijzonderheden, maar ach, soms is het ook makkelijk om gezond verstand te gebruiken :)

Kan me nog een keer herinneren dat iemand voor het eerst kwam jureren en bij een superonrustig paard er op stond dat de martingaal er af gehaald werd, omdat het secretariaat (lees: ik dus) dat niet doorgegeven had. Dat het paard vervolgens bijna met zijn hoofd tegen de cap van de ruiter klapte was ondergeschikt aan mijn niet gedane mededeling :-s Het zal jullie niet verwonderen dat de ontmoeting met die jury eenmalig is gebleken.
Zo lang een leidraad maar een richtlijn blijft vind ik alles prima. Ik vind trouwens zowiezo heel veel prima :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:58

liberty schreef:
mijn voorkeur gaat voor een pessoabit, want ik zie liever geen 2 metalen. Kijk snap best dat sommige pony's dat moeten omdat ze anders misschien te sterk zijn. Maar vind dan bv. een stangbit met strakke kinketting weer te...

Ik heb gelukkig nog weinig malle dingen meegemaakt. Iemand die niet met neusriem wilde starten 'omdat ze het leuk vond om zonder te rijden' vond ik dan net weer niet genoeg excuus om dat goed te vinden. En soms zie ik ruiters met sporen waarvan ik denk: oei, had ik niet gedaan. Maar over het algemeen weten manegehouders heel goed waar ze mee bezig zijn en hebben ze vaak een fijn team van enthousiaste vrijwilligers die alles draaien. En dat maakt zo'n zondag dan weer een uitje! :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:02

Denk dat pelham etc misschien gewoon op de lijst van niet te gebruiken bitten moeten komen, probleem is dat er zoveel bitten zijn en je moet maar in 1 oogopslag in het rondje voor de proef zien wat er in hangt. Bitten kunnen ook aan de buitenkant een gewoon trensje lijken en allerlei dingen in de mond heben hangen als rollertjes en lepeltjes etc.

Gelukkig heb ik ook weinig gekke dingen meegemaakt in mijn korte carriere, meestal heb ik een wat oudere schrijfster van het bedrijf zelf die nog wat extra info kan geven en ik heb zelf ook nog een stukkie gezond verstand en inlevingsvermogen.

Wat een problemen om een martingaal :+....... Waar ben je dan mee bezig als jury.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:18

ik rij op het moment ook met een rolletjesbit
die van mij is niet te stuiten
maar erg veel indruk maakt dat bit nu ook weer niet
heeft een week stilgestaan (gestapt) nadat hij is gekraakt

straks probeer ik het weer op mijn dubbel gebroken bitje

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:20

Het blijft gewoon een hele moeilijke discussie en het hangt ook af van de ruiter.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:38

Jury (knhs) moet bij mijn pleegfries denk ik ook niet naar het bit kijken. Rijd op een onderlegtrensje, ik denk dat ie net aan aan de minimale dikte voldoet. Alleen... het dier loopt er al vanaf zijn vierde jaar op en hij was 18 dat de huidige eigenaren hem kochten (is vanaf fokker naar 1e eigenaar gegaan en toen naar huidige eigenaren) en is dus niet anders gewend. Heb er ooit eens een gewone trens in gehangen en het meest brave paard van stal liet mij dus de hele bak zien :) Heb wel grote lol gehad, want ik kon geen kant meer op sturen! Moet je zo'n ouwetje die laatste jaren nog een ander bit in hangen? Dan stop ik net zo makkelijk met starten. Het moet voor ons beiden leuk blijven.

Zie zo'n kindje al stressen omdat er op die ouwe trouwe pony ineens een ander bit moet, of de hulpteugel eraf. Vanaf de F12 prima :) Maar inderdaad verder lekker in overleg.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:53

Over de bittendiscussie: het is altijd moeilijk om te zien wat er in hangt. Ik ga er eigenlijk altijd van uit dat de paarden in dezelfde optoming lopen als in de lessen. Dat is voor de kids inderdaad ook wel zo vertrouwd. Laatst was ik ergens waar een haflinger was met een pessoabit, ik zeg: prima, het was een goede reden.

Martignaal is bij fnrs altijd toegestaan, dus ik zie het nut niet om dit vooraf te moeten melden. Andere hulpteugels hoor ik wel graag van te voren. En vanaf de F13 zijn ze niet meer toegestaan (martignaal overigens wel natuurlijk).

En over mezelf:
Ik heb geen eigen paard, rijd mn hele leven al op een manege. FNRS tot F13 gekomen. Dressuur is de basis voor alles, daar zweer ik bij, maar voor een springles voor een lekkere strandrit mag je me wakker maken! Misschien dat ik in de toekomst nog eens een paard koop, maar daar heb ik op het moment geen tijd, geld en ruimte voor, dat is vrij simpel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:43

Flurk schreef:
gijs schreef:
zo ik ben ook weer net terug
wie is er vandag nog meer weggeweest?

Ikke en heb Vippy afgelost in Zoetermeer en er een leuke schrijfster aan over gehouden ze gaat volgend weekend weer mee.

jatmoos :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:49

gijs schreef:
zeg maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben:

wie heeft er een eigen paard en wat voor
wat doe je voor discipline
rijd je wedstrijden en zo ja welke klasse

Meld zich met fjordenpoownie van ong 1,50 hoog en breed, leeftijd 2,10 dus gaan we bijna inrijden.
Doe nu nog ff niks maar voorheen Dressuur t/m Z2 (met engelse volbloed en met Tjootje L2+), Endurance Klasse 2 startgerechtigd, mendurance klasse 2 startgerechtigd, western pleasure, horsemanship, trail, reining (beginners allround champion geweest) en barrelrace (voor de leuk). Alles wedstrijdniveau.

Verder jureer ik ook nog endurance en mendurance.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:56

Zo jullie gaan hard hier zeg.
Zal het kort houden.
Heb meerdere fjorden gehad en Jens daar ben ik M2 dressuur bijn de paarden geweest met 3 winstpunten, B springen (0 punten) veel oefensamengesteld gereden en aangespannen Z dressur en Z vaardigheid en klasse 2 samengesteld. En toen ging de pony stuk en kreeg pension en loopt nu al; 5 jaar vrij rond in de duinen waar hij binnenkort weg moet.
Ondertussen aan een nieuwe fjord begonnen (Flurk)wordt in juni 5 jaar en ben ik 2x een dressuurwedstrijdje in de B mee gestart en dat was zielig voor de jury (haha) de bedoeling is dat we ongeveer hetzelfde met Flurk gaan doen als met Jens maar dat hij dan langer dan 15 jaar mee gaat. Echter Flurk laat zich niet makkelijk temmen.
Dus ik jureer en hobby en om het kompleet te maken bouw ik af en toe een vaardigheidsparcours voor het mennen (officieel PAV bij KNHS) en sta in samengestelde hindernissen een paar keer per jaar op menwedstrijden

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:40

zo jullie doen veel :oo

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:17

ik doe ook trouwens nog menwedstrijden. Rij met een pony dressuur/vaardigheid in de Z, en SGWM in de klasse 3. Met een andere B dressuur en M vaardigheid en ga ook nog een 2span shetten starten :D

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:07

2span shetten
heerlijk die cavia's voor de wagen

vind het er altijd al enig uitzien die kleine dingen voor de wagen
zijn meestal super fanatiek

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:19

Hooi,
Haha Vippie haar boodschap is verhoord.
Kreeg vandaag een envelop van de FNRS met daarin uitgeprint een nieuwe F2 A proef op A4 formaat en eentje van slechte kwaliteit op A5 formaat.
Jullie ook?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:20

gijs schreef:
2span shetten
heerlijk die cavia's voor de wagen

vind het er altijd al enig uitzien die kleine dingen voor de wagen
zijn meestal super fanatiek

oja dat vergat ik te melden ik GROOM 1 of 2x per jaar bij mijn vriendin die 2 span shet rijdt klasse 3 samengesteld

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:36

Ja, ik had de enveloppe ook in de post.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:04

ja
prachtige uitvoering van de proef voor in je boekje
en zo duidelijk ;(

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:05

gijs schreef:
ja
prachtige uitvoering van de proef voor in je boekje
en zo duidelijk ;(

wie weet krijgen we op de terugkomdag een mooiere versie

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:20

Jongens, niet zo klagen! We hebben de mededeling ruim op tijd inclusief uitleg gekregen, we hebben 2 uitvoeringen ontvangen, en dat allemaal nog voordat de nieuwe regeling in gaat. Willen we er anders misschien nog een gouden randje omheen? :-p

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:22

Communiceren ze op tijd en duidelijk, is het nog niet goed :D.

Wat een wijs onderschrift trouwens.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:55

Thanks...
Die eerste komt uit een songtekst van een voor mij heel bijzondere band. Die tweede is van een hulpverleenster. Las ik in een intervieuw.

Overigens is jouw onderschrift ook zo waar als een koe ;)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:02

daniella74 schreef:
Communiceren ze op tijd en duidelijk, is het nog niet goed :D.

Wat een wijs onderschrift trouwens.

je moet altijd wat te zeuren blijven hebben
anders ben je zo'n tevreden mens en dat kan niet hihi

had hem overigens zelf al uitgeprint van de site en in mijn map gedaan

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:50

Even een hele andere vraag:

Hoe gaan jullie om met dieronvriendelijke proeven?

Ik zal een voorbeeld geven: meisje rijdt op een erg onrustige pony een F6 proefje. De teugels gaan steeds korter en korter. En de handen gaan steeds meer omhoog en omhoog. Op een gegeven moment zijn de teugels zo kort en gaan de handen zover omhoog dat het hoofd van de pony zowat naar achteren wordt getrokken.
Het is echter wel duidelijk dat het meisje verschrikkelijk gespannen is en alleen maar wil dat de pony in een normaal tempo loopt. Van zweep en sporen is geen sprake en de pony is echt lastig.

Hoe ga je dit beoordelen en maak je nog een opmerking in het algemeen?

Zoiets heb ik een paar weken geleden voor mn neus gehad en vond het verschrikkelijk moeilijk om dit te beoordelen.

Hebben jullie wijze raad? Tips? Hoe gaan jullie ermee om als zoiets gebeurd?