Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:31

Ilja000 schreef:
Dalfsen ligt bij Zwolle. Voor mij bijna 2 uur rijden. Da's denk ik niet interessant voor het bedrijf om mij als jury uit te nodigen.

Hmm, nee wordt wel erg duur dan.....
Maar wie weet kom je nog eens in het prettige oosten.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:15

Ilja000 schreef:
Nou, als jullie een keer een FNRS wedstrijd hebben, bel me dan maar hoor :) (ik woon waarschijnlijk wel een eindje uit de weg, dat wel).

Volgens mij heb jij bij ons wel gejureerd (manege de Hoef in Egmond) en als ik me niet vergis heb jij me geleerd dat ik pas na de eerste letter van de lange zijde moet belonen haha ( ik weer in mijn enthousiasme... braaaaaaaafffff paard hahaha)

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:34

Klopt Kim! Beetje vaag onderdeel, want wat is er nu mooier dan je paard belonen. Alleen... is de vrije stap ook weer een onderdeel dat als zodanig beoordeelt dient te worden (ieeeeee, dat klikt sjiek). Ik kom trouwens in september weer bij jullie!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:39

Sinds kort geef ik les op een manege hier in de buurt, alleen aan kinderen. Ik vind het hartstikke leuk om te doen, ik probeer zoveel mogelijk afwisseling er in te krijgen. Zal het topic nog eens goed doorspitten! Iemand nog tips voor zitles? :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:29

Om even terug te komen op de discussie dat manegeruiters minder zouden leren en dat manegepaarden van mindere kwaliteit zijn:
onze manegepony Kupido is dit weekeinde regiokampioen springen B geworden in Noordholland. Dezelfde amazone werd ook reservekampioen met een andere pony, die ook in de lessen loopt, hoewel minder dan Kupido.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:02

Gefeliciteerd! :D

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:17

Ilja000 schreef:
Om even terug te komen op de discussie dat manegeruiters minder zouden leren en dat manegepaarden van mindere kwaliteit zijn:
onze manegepony Kupido is dit weekeinde regiokampioen springen B geworden in Noordholland. Dezelfde amazone werd ook reservekampioen met een andere pony, die ook in de lessen loopt, hoewel minder dan Kupido.

Ja leuk he, iedereen staat altijd verbaasd, als een lespony gewoon op een concours erg goed presteert.
Wij hebben een pony, die 3 keer ZZ springen is geweest, nu bijna elke dag kleine kindjes braaf leert rijden, en ook nog regelmatig braaf een M parcours springt.
En een lol dat hij heeft!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:55

Ja, zulke pony's zijn hun gewicht in goud waard :)

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:44

Natuurlijk zijn de Salinero's etc. prachtig, maar wij hebben bijvoorbeeld Murillo en Siegel op de manege staan. Deze pony's zijn nu 24 en 25 jaar oud. En hebben honderden kinderen met veel geduld ( oke af en toe niet hihi) leren paardrijden. Pony's zoals hun zijn in mijn ogen veel meer waard dan de dure wedstrijd paarden ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:35

Onze Kupido is de meest gevraagde pony bij de FNRS wedstrijden, omdat hij super braaf is, lekker zit en eigenlijk nooit ergens van schrikt. Loopt longelessen, beginnerslessen. De dag na zijn kampioenschap liep hij diverse F1 proefjes met kindjes die met hun beentjes nog niet eens onder het zadel vandaan kwamen! En tijdens de open dag sprong hij 1.40. m. met een manegeruiter. Onze Salinero is Murillo en Siegel tegelijk!
Dat is ook wat Gerner en ik bedoelen. Sorry dat ik voor je spreek Gerner!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:37

Even een vraagje.. Ik heb een groepje zes-jarigen waarbij iemand naast de pony meeloopt. Normaal gesproken waren het er een stuk of 10, waarmee je leuke tikspelletjes en schipper mag ik overvaren kan doen. Nu zijn er heel wat 7 geworden en naar de longeles gegaan en heb ik een groepje van gemiddeld 4. Wie weet er nog leuke spelletjes en liedjes (hoofd schouder knie en teen doen we al regelmatig, ook bij het paard) om met een kleiner groepje te doen?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:45

Ilja000 schreef:
Even een vraagje.. Ik heb een groepje zes-jarigen waarbij iemand naast de pony meeloopt. Normaal gesproken waren het er een stuk of 10, waarmee je leuke tikspelletjes en schipper mag ik overvaren kan doen. Nu zijn er heel wat 7 geworden en naar de longeles gegaan en heb ik een groepje van gemiddeld 4. Wie weet er nog leuke spelletjes en liedjes (hoofd schouder knie en teen doen we al regelmatig, ook bij het paard) om met een kleiner groepje te doen?

Ik breek even in het topic :+ Maarja ik weet niet of die kids al zelfstandig kunnen galopperen?? Anders zou je net als wij wel eens doen, de kids een voor een een rondje om de groep laten galopperen (rest staat in midden stil) en dan mogen de ruiters zelf en jij opbouwende kritiek geven over de houding etc. Maar als ze dat nog niet kunnen is horseball misschien wel iets? Gewoon een fijne zachte bal kopen, en bv. wie met de bal van je eigen team naar de overkant komt. ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:50

Nee, ze zijn zes en worden vastgehouden. We stappen vooral en draven een paar rondjes. De meeloper moet tenslotte meerennen!

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:49

Misschien kun je vies en lekkerland doen?

Bij de A is lekker en bij de C is vies.
De 'tikker' staat in het midden. Stel de andere kids staan bij C-vies en de tikker roept FRIETJES. Dan moet iedereen naar de A-lekker zonder getikt te worden.

Of doe eens estafette 2 tegen 2 in jou geval.
Bij de A en de C een stoel of iets dergelijks met een emmer erop
Bij de A is de emmer leeg bij de C staat een emmer met bijv borstels erin.
Ze moeten de borstels van de C naar de A overplaatsen naar de lege emmer.

Onderweg komen ze misschien balkje tegen om over heen te stappen of ee pion om te slalommen. Misschien wel een gekke hoed om over de cap op te zetten?

In de zomer is dit spelletje ook leuk om met water te doen. Dus 1 emmer met water, andere leeg en elk kind een plastic bekertje.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:55

Misschien kun je eens Pony(??) zegt doen?

Dus; PONY ZEGT... Halthouden!
wanneer je alleen een commando geeft zonder 'pony zegt' is het kindje af.

Misschien kun je een heel simpel 4tal doen een keertje?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:56

Je kunt ze ook beter leren doorzitten door een keer zonder zadel te gaan, als ze daar nog niet gevorderd genoeg voor zijn dan zonder beugels. Leren ze héél goed door zitten ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:30

Deze kinderen zijn te klein om fatsoenlijk door te zitten. Het merendeel komt nog niet met de voetjes onder het zadel en je moet rekening houden met de ontwikkeling van pezen en spieren :-s Op die leeftijd gaan ze vooral heel erg klemmen en daar worden zowel paard als ruiter niet knapper van.

Estafette klinkt erg leuk!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:38

Dat vies en lekker spelletje ga ik onthouden, dat is leuk zeg! Niet dat ik het op dit moment toe kan passen, maar wie weet in de toekomst. Estafette heb ik altijd goede ervaringen mee gehad! Toen wij op school het vak recreatie kregen, moesten we ook spelletjes bedenken. Zelf moesten we deze spelletjes ook rijden, van beginnend tot gevorderd, om te kijken of het voor alle categorieen uit te voeren was. Nou, wat een lol hebben we gehad met die estafette, geweldig!! (dus zelfs voor de meer ervaren ruiters is het volop lol!)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:44

Estafette is leuk ja.

Mijn leskindje krijgt priveles en kan dus niet echt 'tegen' iemand anders estafette rijden.
Ik doe dan meestal een wedden-dat met haar. Dus zij wed dat ze het in een bepaalde tijd
3 rondjes kan maken in het afgezette parcour.

Kunt zoveel leuke estafette dingen maken.

Ik had in de zomer een paar cavaletti's gestapelt en ze moest dus met 1 hand sturen,
de andere hand had ze een plastic bekertje met water. De andere kant moest ze balkjes draven
met dat bekertje. En wat slalommen, pion omgooien = zelf rechtzetten. Etc.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:13

Ilja000 schreef:
Ja, zulke pony's zijn hun gewicht in goud waard :)

Grappig, deze heeft zelfrs echt goud in zijn lijf.
Door het vele zware werk voorheen, kreeg hij uiteindeijk arthrose, Hij kreeg dus ook pijn.
We hebben hiervoor goudkorrels laten plaatsen , en je kent hem niet terug. Hij is nu 19 maar kan nog jaren genieten. En wij van hem uiteraard.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:34

Met een klein groepje is het leuk om pionnen in de bak te zetten, met daarop een letter of cijfer of voorwerp.
Je kan dan de kinderen zelf een woord laten rijden of een optelsommetje of mutsen dassen etc laten verzamelen.
Tussendoor is op en afstappen erg goed.
Een stoelendans met muziek vinden ze ook prachtig.
Wat ook altijd erg in de smaak valt is dansen op de pony.
Ik zet gewoon kidsmuziek op en laat ze lekker swingen. Of een orkestje maken.
De een speelt fluit de ander de trommel, de volgende dwarsfluit etc.
Ze leven zich enorm uit, en je smelt zelf helemaal.

Er is een fantastisch boekje met allerlei spelletjes te pony. Media bookservice heeft het.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:22

Ja, volgens mij heb ik dat boekje. Vooral de estafette race waarbij je gaatjes moet prikken in de standaard witte koffiebekertjes en er dan een stokje doorheen moet prikken met een brandend waxinelichtje op de bodem :p Denk niet dat de baas daar blij van wordt :p Maar verder staan er heel leuke dingen in.

Dat orkest klinkt erg gezellig!

Ben ook al eens op avontuur met ze geweest. Paar balken neergelegd, waren de parkeervakken. Moesten ze eerst in de auto stappen (op pony klimmen), naar de winkel rijden, borstels etc. kopen, naar de manege rijden (over de snelweg = in draf), poetsen, opzadelen, rijden, op stal zetten, dan met de auto naar oma voor een kopje thee etcetera :)

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:15

Ik heb afgelopen zaterdag het spelletje ' lekker en vies' uitgebrobeert, het was niet zo'n succes want alle pony's gingen gezellig in een hoek staan en waren er vooral niet van plan om er uit te komen op een enkele na hahaha.

Misschien ( ligt er aan welke pony;s ik zaterdag krijg) ga ik wel voetballen met ze :D

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:21

KimH schreef:
Ik heb afgelopen zaterdag het spelletje ' lekker en vies' uitgebrobeert, het was niet zo'n succes want alle pony's gingen gezellig in een hoek staan en waren er vooral niet van plan om er uit te komen op een enkele na hahaha.

Misschien ( ligt er aan welke pony;s ik zaterdag krijg) ga ik wel voetballen met ze :D

Hahaha, Oh ja schattig zijn ze soms. Dan kan ik ze wel af en toe, een draai om de oren geven.
Soms werken ze echt niet mee.
Maar ja, je kan dan altijd nog
Annemaria Koekoek doen, gezellig tegelijkertijd naar voren.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:39

Ik kom ook even meelezen in het topic :))..
Ik geef sinds december ook een groep van ongeveer 8 a 9 meiden die allemaal rond de 8 jaar oud zijn en net zijn begonnen met rijden (ze kunnen allemaal net een rondje galloperen of nog net niet).. Ik heb 2 meiden in de les die erg bang zijn.. Hoe gaan jullie hier mee om?

Bij ons valt letterrace en tikkertje altijd erg in de smaak ;)...
Bij letterrace gaat iedereen bij een letter staan en zeg je bijvoorbeeld 5 letters linksom in draf..
En wie dan het laatste bij de letter is valt dan af.

Laatst ging ik lesgeven aan een groepje meiden die allemaal al goed kunnen sturen en galloperen.
Daar ging ik van pionnen een parcoursje uitzetten, dat ze tussen de pionnen door moesten ipv over hindernissen.
Dit viel ook érg in de smaak. (omdat ik inviel mag ik niet met ze springen, maar dit was een erg leuk alternatief)