Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:14

Punten waren gewoon klote net 179 dus bij 2 meer of 1 gewoon winspunt en dan schilt het wel hoor!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:16

maar als het echt van 2 punten af moet hangen is het gewoon geen nette proef.

en ik blijf erbij dat je niet van elk paard of pony een Z proef kan verwachten.
dat is gewoon niet eerlijk en ook een domme verwachting.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:17

Ik zie het gewoon niet zo zwart wit en zeker niet als ik er niet bij geweest ben. Als dat 1 jury is, dan zijn er nog honderd jury's die wel eerlijk zijn, daarom vind ik het onzin om te zeggen dat je met een koudbloed of wat voor soort paard ook snel/vaak gediscrimineerd wordt.
Dat geloof ik gewoon niet. Vele klagers die ik heb gehoord, waren niet de perfecte ruiters en reden niet de sterren van de hemel .

Nou idd Snoevie, dan is het echt geen geweldige proef geweest.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 11-03-07 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:18

Paula1990 schreef:
Heeft een haflinger geen 4 benen dan en een hoofd dacht het wel hoor! Met de juiste trainingen enalles moet je wel een eind opweg komen hoor!! Het ligt eraan hoe graag je wil ofniet ... want aan al je problemen valt te werken niet dat het perfect word maar op 1 dingetje kan je niet blijven steken echt niet..

Kijk en daar hebben we het.
Bepaalde dingen kan je nu eenmaal niet om heen lopen of negeren en zeggen daar kan aan gewerkt worden.
Een haflinger heeft nu eenmaal niet zoveel schoudervrijheid als bv een kwpn kan hebben.
je kan proberen het er iets meer in te rijden maar dan ook maar iets meer.
Je krijgt nooit een hele ruime gang zoals ze dat graag in het m of z willen zien.
Probeer eens eerlijk te kijken naar je pony en tegenover je zelf.
Tuurlijk kan je hard werken en zolang je lol in het rijden hebt en je pony ook is er niks aan de hand.
Maar verwacht geen hoge punten bij onderdelen diehij gewoon weg niet kan.
En veroordeel dan daar een jury niet op.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:19

En wat dachten jullie van positieve discriminatie....

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:20

Ik zeg toch was 1 jury en steeds dezelfde op wedstrijd .. en ik zeg niet dat ik gediscrimineerd word nog niet meegemaakt iig ... maar bij dat meisje ik heb dat juist ontdekt ik stond naast die auto waar de jury inzat en hoorde ze het zo zeggen en nee geen crepzooi dit!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:21

Snoevie schreef:

mmm was dat niet mijn zinnetje Clown Haha! Vork

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:21

Jongens ; lees is wat ik typ... ik zeg niet als ik fout rijd de jury heeft gediscrimineerd laatste keer dat ik het zeg het gaat over iets wat ik heb meegemaakt met een ander meiske waar ik naast de auto van de jury stond!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:23

Paula1990 schreef:
Ik zeg toch was 1 jury en steeds dezelfde op wedstrijd .. en ik zeg niet dat ik gediscrimineerd word nog niet meegemaakt iig ... maar bij dat meisje ik heb dat juist ontdekt ik stond naast die auto waar de jury inzat en hoorde ze het zo zeggen en nee geen crepzooi dit!

Je heb gehoord dat ze paard niet mooi vond,maar niet of die punten eerlijk waren. Tuurlijk mag die jury dat niet zeggen, maar kom op..... dat zegt niks over haar eerlijkheid als jury. Dus ook niet over discriminatie in die wedstrijd

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:24

ja daar hebben we op gereageerd.
Dat het niet eerlijk is dat klopt.
maar ja oliebol happens als ze goed kan rijden en de combinatie is goed en de proefen doet ze en het paard dan zal ze in de toekomst nog genoeg punten halen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:25

Ik stond toch naast de auto ik heb het gehoord niet zij.... en nee hoorde die jury zeggen (was de 2e keer verdacht dus ging naast auto staan) en ja hoor ze zei tegen schrijver doe op dat ene onderdeel 1 minder en verzorging 1 minder goed verzorgd maar een boerenpaard ..! dat was het toppunt en gelijk de knhs geschreven..

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:25

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe met mijn tinkiej erg mooie punten heb gehad. Wel op B-niveau maar toch. Mijn tinker is echt een heel grof type maar heb toch mooie puntjes en vrij hoge plaatsen gehaald (3e, 4e en 5e Tong uitsteken). Zelfs hoger dan de 'dressuurpaardjes' uit mijn les, de echt sierlijke dus.
We zullen het nooit erg ver schoppen en dat is ook niet de bedoeling maar ik doe gewoon mee om te kijken wat ik kan verbeteren en voor de gezelligheid natuurlijk.

Vind het persoonlijk zelf wel leuk als er een koudbloedje loopt omdat ik van koudbloeden houd maar voor de hogere dressuur zijn de warmbloeden toch wat sierlijker en mooier om te zien!
Laatst bijgewerkt door Vales op 11-03-07 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:26

Moniek schreef:
ja daar hebben we op gereageerd.
Dat het niet eerlijk is dat klopt.
maar ja oliebol happens als ze goed kan rijden en de combinatie is goed en de proefen doet ze en het paard dan zal ze in de toekomst nog genoeg punten halen.

Ja das waar!

WOu alleen even laten weten dat het niet altijd gaat om goed gereden proeven ...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:26

Met positieve discriminatie bedoel ik dat de jury zich verbaasd over de gangen van het desbetreffende paard, koudbloed (dat die goed zijn met veel ruimte) en daardoor hoog gaat jureren!! (misschien wel te hoog.........)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:30

ACSM schreef:
Met positieve discriminatie bedoel ik dat de jury zich verbaasd over de gangen van het desbetreffende paard, koudbloed (dat die goed zijn met veel ruimte) en daardoor hoog gaat jureren!! (misschien wel te hoog.........)

ja idd dat hoor je ook maar nu even niet mmmmmmmm Clown Koe
heerlijk toch als je zo word gecomplimenteerd,daar doe je het voor!
ps veel succes hoor! acsm

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:31

ACSM schreef:

Ik krijg met de middendraf meestal wel erg hoog bij mijn tinker vergeleken met de andere onderdelen.. hij kan vrij ruim lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:32

Paula1990 schreef:
Ik stond toch naast de auto ik heb het gehoord niet zij.... en nee hoorde die jury zeggen (was de 2e keer verdacht dus ging naast auto staan) en ja hoor ze zei tegen schrijver doe op dat ene onderdeel 1 minder en verzorging 1 minder goed verzorgd maar een boerenpaard ..! dat was het toppunt en gelijk de knhs geschreven..

toenet stond het er anders, maar goed. Dit, wat jij heb gehoord, is fout.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:33

Ja heb zovaak het verhaalm oeten vertellen dat was laatste keer... dat andere was een voorbeeld Knipoog

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:33

Moniek schreef:
ACSM schreef:

ja idd dat hoor je ook maar nu even niet mmmmmmmm Clown Koe
heerlijk toch als je zo word gecomplimenteerd,daar doe je het voor!
ps veel succes hoor! acsm

Jij ook veel plezier en succes Knipoog en wie weet......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:41

Moniek schreef:
Snoevie schreef:

mmm was dat niet mijn zinnetje Clown Haha! Vork

oh haha die heb ik niet eens gelezen,maar dan zijn wij het met elkaar eens Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:25

Whoe, vandaag twee keer tweede (190 & 191) geworden met m'n Fjord tussen de grote boze paarden.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:26

Goedzo Pling

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:01

jasmijn78 schreef:
Dat is geen kolder. Een goed bewegend paard benaderd het ideaalbeeld nu eenmaal meer als een minder bewegend paard, en daarom zal een goed bewegend paard hoger scoren wanneer beide paarden even correct (en op alle onderdelen) gereden worden. En terecht.

Kijk, als je het zo stelt dan ben ik het wel met je eens. In je oorspronkelijke post kwam het over als ware het zo dat een koudbloed alleen kan winnen als de overige paarden niet goed gereden worden.

Toch wil ik wel een kritische kanttekening plaatsen bij wat jij aangeeft. Uiteraard heeft een goed bewegend paard veel meer mogelijkheden in de dressuur dan een koudbloedpaard wat van nature daar beperkter in is. Maar...... dan ga je wel uit van de ideaal situatie.... Want bij lange na niet alle warmbloedpaarden zijn goedbewegende dieren!

Het merendeel van de rijpaarden wat ik op concoursen zie lopen zou ik nog niet gratis mee naar huis willen nemen namelijk. Het gros beweegt maar matig, heeft geen optimale bouw of een matig achterbeen. Om over de karakters nog maar te zwijgen.... Eem koudbloed is niet per definitie leuk in de ring. Ik zie er genoeg lopen waarvan ik ook denk "ga alsjeblieft iets anders leuks doen met je paardje". Maar een rijpaard vind ik per definitie dus evenmin leuk in de ring. Want wat voor paard het ook is, het moet in harmonie met de ruiter op ontspannen wijze op voldoende niveau een nette proef kunnen laten zien. En dat is voor veel combinaties niet weggelegd.

Je bent benieuwd naar de voor en nadelen van een koudbloed in de ring vanaf de M2 schreef je.
Ik kan alleen voor mn eigen koudbloed spreken. Het is nooit mijn bedoeling geweest om met een fjord dressuur te gaan rijden. Maar mijn fjord liet zich fijn rijden en liep "leuk", van het een kwam het ander. En zeker niet onverdienstelijk, tot op heden is het ons goed gegaan. Met een doorsnee rijpaard had ik niet meer resultaat kunnen behalen laat ik het zo stellen.

De voordelen? Het karakter. Zal je nooit "laten zitten". Laat zich fijn bewerken en doet altijd zijn ding. Stelt je nooit voor verassingen, al staan er 100 bloembakken, fotograven of is er geluidsoverlast. Verder, hij heeft veel tact in zijn gangen, is heel constant in de proeven. Laat zich fijn sluiten en heeft geen moeite met oefeningen in de contra of voltes 8/10 meter.
De nadelen. Heb je even Knipoog ? Hij is nogal van de gemakkelijke zeg maar, je moet er flink aan rijden. Heeft weinig zweefmoment en kan niet spectaculair verruimen en vind lengtebuiging moeilijk.
Het aanleren van een correcte travers bijvoorbeeld kost gewoon meer tijd en dus geduld dan bij een paard wat de bouw meer mee heeft.

Maar ondanks dat presteert hij prima in de ring. En daarmee wil ik terugkomen op wat ik al geschreven heb, het gros van de rijpaarden zit ook niet perfect in elkaar en heeft daardoor ook beperkingen; voor- en nadelen in de sport. Ik denk als je menig ruiter van een rijpaard naar de voor- en nadelen vraagt dat ze ook wel een lijstje hebben van het dier in kwestie.

Maargoed, wellicht heb jij meer mazzel dan de meeste ruiters en heb jij het perfecte Z2 dressuurpaard onder je. Zonder beperkingen. Ik ga echter regelmatig op concours en zie er maar weinig van dat kaliber. En tot op heden heeft mijn fjord zich prima kunnen meten met en soms kunnen winnen van het gros van de rijpaarden op gewone wedstrijden in de regio. En zo lang dat zo blijft, blijven wij lekker dressuurwedstrijden rijden. Ik heb er gewoon ontzettend veel lol in en mijn fjord is voor mij gewoon een topknol Haha! .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:29

als ik op concours ga zie ik idd ook warmbloedpaarden die niet goed lopen dwz; spanning, bokken, steigeren, drammen, hangen enz enz; echter 60% van de tijd zie je er dan ook een ruiter op zitten die maar op en naar knotst in dat zadel, de sporen er elke pas in ramt, aan dat bit sleurt dat het hoofd van het paard van links naar rechts gaat alsof het zichzelf in slaap wiegt enz enz.

Dan krijg je ook niets van je zogenaamde 'koele koudbloedje' hoor.
Daarbij; ook koudbloeden kunnen heet hoofden zijn (hoe raar het klinkt) die tinker thuis moet je niet voor box zetten, om nog maar te zwijgen over bijtende witte hekjes of bloemen! Waar mijn nerveuze kwpn'er (zoals jij ze noemt) niet op kijkt van een bloemetje, een dennetje, of witte hekjes, terwijl die net zoveel wedstrijdervaring had als die ene tinker!

Heb ik dan een uitzondering op de regel? Nee hoor, integendeel zelfs. Het beeld van de nerveuze warmbloeden is gewoon fout, net als het beeld over de doodkalme koudbloeden. Elk paard verschild en dat moeten mensen eens leren, het is niet omdat het een kwpn'er is dat ie elke dressuurwedstrijd wint, net zoals het niet is dat omdat het een fjord/fries is dat ie alleen maar geschikt is om voor de kar te staan.

En dan ben ik totaal geen voorstander van koudbloeden in de rind om de simpele reden dat ik, waar ik rijd, nog nooit een goed presterende koudbloed heb gezien, de koudbloeden (friezen, fjorden, tinkers) die ik zie zijn heter, drammeriger en schrikkeriger dan de jonge kwpn'ers die voor het eerst mee op wedstrijd kwamen.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:33

daar ben ik het wel een beetje mee eens, ik denk dat het heel erg per paard en ruiter verschilt hoe schrikkerig een paard is. Maar ik moet wel zeggen, ik rijd zelf een 4 jarig trekpaard en die vind ook dingen "eng" maar reageert daar toch wel heel anders op. ze blijft wel rustig in dr kop, ondanks dat ze er met geen 10 paarden langs te krijgen is. het is toch anders als bij de meeste warmbloeden die ik ken. maar dat verschilt natuurlijk per paard en wil niet zeggen dat elke trekpaardje overal rustig op reageert.

Citaat:
als ik op concours ga zie ik idd ook warmbloedpaarden die niet goed lopen dwz; spanning, bokken, steigeren, drammen, hangen enz enz; echter 60% van de tijd zie je er dan ook een ruiter op zitten die maar op en naar knotst in dat zadel, de sporen er elke pas in ramt, aan dat bit sleurt dat het hoofd van het paard van links naar rechts gaat alsof het zichzelf in slaap wiegt enz enz.

daar ben ik het helemaal mee eens.