Jurycursus 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:34

AmonRe schreef:
Ik denk dat de volgorde in elk geval het belangrijkst is en dat winst of geen winst klopt en je kloppend commentaar hebt gegeven.

ondanks dat ik voor de L-cursus ben geweest, werd mij tijdens het gesprek wel gezegd dat de plaatsing het belangrijkste was van de test, niet het commentaar.

AmonRe

Re: Jurycursus 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:55

Ik was wel blij dat ze in elk geval 1 hele goede proef en 1 slechte erbij hadden zitten!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:24

Ik ben zaterdag ook in Deurne geweest, had een leuk en goed gesprek aan tafel 4.
Er werden goede (en slimme) vragen gesteld.
Ik vind het goed dat de KNHS er zo serieus mee bezig is.
Zijn er mensen die ook om 10u combinaties moest beoordelen?

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:23

Gister voor het eerst iets minder leuks meegemaakt. Ik schreef voor een jury op een wedstrijd en zij was van mening dat de combinatie het eigenlijk heel goed deed, maar dat de zweep overmatig en onjuist gebruikt werd. Dat had ik al een aantal keer moeten noteren. Op een gegeven moment was het de oefening X halt, wegdraven en bij E linkerhand. Paard hield halt en draafde weg op de beenhulp en kreeg daarna een tik. De jury vroeg toen ''Snap jij waarom hij nadat hij deed wat hij moest doen nog een tik kreeg?'' Ik was aan het schrijven en zei eigenlijk automatisch ''Nee'', omdat ik kon begrijpen wat ze bedoelde. Echter had de jury zich zo aan het zweepgebruik geirriteerd, dat ze er iets van wilde zeggen direct na het afgroeten, waarin ze ook meenam: ''Zelfs de schrijfster ziet het!''. Dit vond ik absoluut niet kunnen, buiten het feit dat ik vind dat je als jury er nooit iemand bij moet betrekken (hoewel ze dat niet deed) maar in ieder geval ook niet de schijn moet wekken, ken ik de combinatie ook. Nou zou ik het ook vervelend hebben gevonden als ik de combinatie niet kende, maar dit is extra nadelig voor mij!
Opzich wel -that's life- en als ik straks jury mag worden zal ik ook het één en ander meemaken, maar dan ben IK ook daadwerkelijk jury en kun je het MIJ ook daadwerkelijk kwalijk nemen. Ik zou dit als jury-zijnde niet hebben gedaan.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:36

correct dat de jury er wat van zegt maar inderdaad de schrijfster er bij betrekken vind ik een beetje raar... je jureert vanuit de ik-persoon en wat de rest van de wereld er van vind moet op dat moment niet uitmaken. Heb je het er naar tijd met de ruiter nog over gehad?

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:46

Ik moest toen nog even doorschrijven en naderhand kwamen er mensen naar mij toe om te vragen wat dat nou precies was met die combinatie. Dat zei mij eigenlijk al genoeg. Vond het jammer dat niemand de jury heeft aangesproken of iets heeft gevraagd. Voor mijn gevoel vond ik het ook een beetje een raar idee dat ik als vrijwillige schrijfster er dan achteraan moet.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:53

Het lijkt een beetje op excuses of bevestiging zoeken van de jury; in mijn ogen onzekerheid.
Had je zelf niet kunnen/durven zeggen dat je dat niet op wilde schrijven?

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:00

Tuurlijk moet je alles opschrijven of je wilt of niet en dat heb ik ook gedaan. Alleen die schijn van betrekking vond ik niet gepast. Hoewel ze misschien hard leek, wilde ze het inderdaad misschien lief brengen, maar ik voelde me er de dupe van. Had er misschien iets van kunnen zeggen, maar dan kom ik toch weer terug op de laatste zin van mijn vorige bericht.

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:45

Nou Nistria ik kan me helemaal voorstellen dat Elegant zich voor het blok gezet voeldde. Op zo'n moment sta je met een mond vol tanden en dan ga je er zeker niet tegenin naderhand denk je van hé waarom zei ik dat nu niet maar dat is altijd te laat.
Gewoon heel onzeker en dom van de jury.
Meis, vervelend voor je maar tis nie anders ook hier leer je weer van.
Amen hahahahhaa

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:34

Je mag nooit je schrijfster betrekken bij jouw oordeel. Ze is alleen schrijfster meer niet. Ze mag geen oordeel geven over de proef, de combinatie en/of de punten maar ook mag jij als jury dit ook nooit verwachten of aannemen.
Heel slecht van die jury.

equis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:59

Jammer dat een collega zo gereageerd heeft. Het zegt meer iets over haar dan jouw als schrijfster. Tuurlijk heb je het er met je schrijfster wel eens over, je hebt nl. ook schrijfsters die heel veel dingen ook zien. Maar nooit mag je haar erbij betrekken, of het moet zeer ernstig zijn, dan is zij oa je getuige! ( ingeval van wreedheid en de daaropvolgende diskwalificatie en als je dit gaat rapporteren heb je getuiges nodig en dan is je schrijfster daar zeker 1 van).

En Judith: volgens mij had ook ik daar een 4, ik heb nog getwijfeld of er niet -2 bij moest omdat het zelfs achterwaarts ging=verzet..... Ook ik was erg gecharmeerd van het feit dat we proeven te zien kregen die we in de ring ook tegenkomen! Ook al zijn ze vrij zeldzaam zoals nr. 1, toch kom ik ze echt wel tegen!

Gisteren heb ik er een de ring uit moeten sturen vanwege ernstige kreueplheid. Jeetje dat was echt erg en toen ik de amazone erop wees vertelde ze doodleuk dat ze wel "iets" gevoeld had! Beestje was op beide handen kreupel en verandere met losse teugel totaal niet. pffff.....daar kan ik soms best moe van worden. Op het voorterrein was ze er nl. al op gewezen en dan toch door sturen! Waarom op indoor geen groundjury op het voorterrein? Is voor meerdere belangen goed.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:55

Nistria schreef:
Ik ben zaterdag ook in Deurne geweest, had een leuk en goed gesprek aan tafel 4.
Er werden goede (en slimme) vragen gesteld.
Ik vind het goed dat de KNHS er zo serieus mee bezig is.
Zijn er mensen die ook om 10u combinaties moest beoordelen?

Ik moest ook om 10 uur!

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:12

Ik ook om 10.00 uur.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:00

Hadden jullie ook 1, 3, 2 bij de combinaties?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:02

Nistria schreef:
Hadden jullie ook 1, 3, 2 bij de combinaties?

Bij de B-L? Ik had idd ze precies hetzelfde gezet.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:43

Ja er was alleen b-l in de ochtend.
Mijn beide buurvrouwen hadden dat ook.

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:19

Ik had de toets om 9.00 maar had ook 1,3,2. Zag verschillende mensen hele verhalen erbij schrijven maar ik had niet zoveel op- en aanmerkingen eigenlijk:s

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:22

Marielle86 schreef:
Ik had de toets om 9.00 maar had ook 1,3,2. Zag verschillende mensen hele verhalen erbij schrijven maar ik had niet zoveel op- en aanmerkingen eigenlijk:s

Dan kun je de ruimte toch mooi benutten met wat er goed aan was.. Dat heb ik gedaan, pluspunten opgeschreven.. Of neergezet wat er nog mooier had gekund voor een nog hoger cijfer..

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:55

Ik had ook 1,3,2. Idd ook de goede dingen benoemd!

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:59

Ik begreep van de personen waar ik het gesprek mee had dat er commentaar gewenst was zoals je het op een protocol zet. Ik heb zelf nog nooit een heel verhaal erop gehad, laat staan tips om de volgende keer een 9 te halen ipv een 7...
Maar goed, het blijft gewoon vrij onduidelijk wat ze nu eigenlijk verwachtte, zowel met de toets als met de MPA. In november zullen we het wel zien! :o
Laatst bijgewerkt door Marielle_k op 19-10-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:03

Marielle86 schreef:
Irma77 schreef:
Ik ook om 10.00 uur.

2 keer geweest? :+

??? Had ik wat anders opgeschreven? Moest om negen uur gesprek en tien uur beoordelen, die tien uur was de reactie...

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:11

??? Had ik wat anders opgeschreven? Moest om negen uur gesprek en tien uur beoordelen, die tien uur was de reactie...[/quote]

Er liepen 2 reacties door elkaar heen, vandaar. Ik had het bericht ook al verwijderd in de tussentijd :)

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:34

Marielle86 schreef:
Ik begreep van de personen waar ik het gesprek mee had dat er commentaar gewenst was zoals je het op een protocol zet. Ik heb zelf nog nooit een heel verhaal erop gehad, laat staan tips om de volgende keer een 9 te halen ipv een 7...
Maar goed, het blijft gewoon vrij onduidelijk wat ze nu eigenlijk verwachtte, zowel met de toets als met de MPA. In november zullen we het wel zien! :o

Misschien is het anders omdat een deel van ons sl jureert. Ik was er voor de M cursus..

Overigens is positief commentaar wel gewenst op een protocol hoor. Je ziet het niet vaak, maar zeker wel de bedoeling. En het zijn niet echt tips voor een hoger cijfer wat ik bedoel. Meer dat je beargumenteerd waarom het een zeven is en geen acht.. Bijvoorbeeld dan nog iets vloeiender omstellen of ik noem maar een zijstraat ;)

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:04

Het is inderdaad zo dat er nog steeds (jammer genoeg) weinig positiefs op protocollen verschijnt, wat niet echt motiverend werkt. Ik heb bij de toets dan ook opgeschreven dat ik het bijvoorbeeld een mooi opwaarts gesprongen galop vond etc. Dus met die positieve punten bent ik het wel eens, alleen snap ik die lange verhalen dus niet :+ Op een protocol heb je ook geen 10 regels toch? Heb er ook bijgezet dat ik de verstoring in de (bij ons getoonde 2e) proef 'erg jammer' vond van de proef, iets wat je wel vaker tegenkomt in de praktijk.
Ach ja, het blijft speculeren! Ik hoop dan ook dat de KNHS ons snel uit ons 'lijden' zal verlossen :D

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:45

En wat ze (knhs) ook graag willen lezen op een startcoupon bij een goede combinatie zijn de woorden zoals: Happy Athlete, veel souplesse, correcte impuls bla bla bla dus die had ik ook gebruikt.