Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:28

Heyitsme; jezus zeg..

Zou wat zijn als je iedereen altijd op zijn of haar lievelings moest rijden. Snapt die moeder dan niet dat als jij haar dochter altijd op haar lieveling indeelt dat andere meisjes met dezelfde lieveling dan hetzelfde probleem hebben?

Hetzelfde als moeders die beweren dat hun dochter niet op verschillende ponies hoeft want ze kan nu al zoooo goed rijden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:05

nou er komt dus even een heel ander verhaal achter weg... meisje heeft pdd nos en heeft band met dit paard en heeft dus ook behoefte aan regelmaat enzo... en ja, misschien zal ik de ene week wel iets beloofd hebben en later weer vergeten. Schoot moeder even in het verkeerde keelsgat toen ze binnenkwam en haar meisje in tranen zag zonder verhaal...

Maar goed, ik ben er nog steeds van ondersteboven... bleeeh

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:14

Ik probeer altijd problemen te voorkomen door bij verzoekjes te zeggen: 'ik beloof niets, maar ik probeer het te onthouden'. Nu sta ik ook wel bekend met een hoofd als een zeef, dus als ik het inderdaad vergeet dan is het'juf, je was in de war, ik wilde graag op die en die'. Maar ook moeten ze weten dat je niet iedere week op je lieveling kunt. Tenzij daar weer afspraken over gemaakt zijn :)
We maken ook altijd memo's in de computer, zodat je dat soort dingen niet kunt vergeten.

Blijft altijd lastig, zo'n moment...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:22

daarom denk ik dat ik nu ook even een schriftje ga maken, waarin ze verzoekjes kunnen zetten enzo, het zgn lesboek, wat op vorige pagina's werd verteld

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:27

Ilja000 schreef:
Ik probeer altijd problemen te voorkomen door bij verzoekjes te zeggen: 'ik beloof niets, maar ik probeer het te onthouden'. Nu sta ik ook wel bekend met een hoofd als een zeef, dus als ik het inderdaad vergeet dan is het'juf, je was in de war, ik wilde graag op die en die'. Maar ook moeten ze weten dat je niet iedere week op je lieveling kunt. Tenzij daar weer afspraken over gemaakt zijn :)
We maken ook altijd memo's in de computer, zodat je dat soort dingen niet kunt vergeten.

Geweldig dat is precies ook mijn tekst! daar hebben ze meestal wel begrip voor.
altijd gezodemieter met op wie ze willen rijden, ik had vorige week ook gedoe!!
(ik lees al een tijdje mee)
maar sinds een paard maanden geef ik nu ook vol op manege lessen (toen ik eerder in dit topic zat alleen op pony kamp of prive lesjes)

oefenen jullie vaak een proefje met de hele groep??
en hoe groot zijn jullie groepen meestal?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:32

Groepen tussen de 10 en 14 ruiters in een 20x60 baan.
Proefjes oefen ik in de week voor de wedstrijd, maar neem wel vaak onderdelen uit proeven om te oefenen. Tenslotte zijn die oefeningen er niet alleen om netjes op de letter te rijden, maar ook gymnastiek voor het paard :)

Alleen zo jammer dat ze in de les prachtige voltes rijden en in de proef dat zooooo vergeten zijn :(

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:23

haha, ja dat heb je he met zenuwen, dat zijn lastige dingen, vooral voor kinderen ;) Moet je zo'n proefje rijden, helemaal alleen, papa en mama + de instructrice staan te kijken, wil je het helemaal goed doen, maar dan lukt het niet! Althans, dat ik had ik vroeger altijd ;)

just_be_it

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:26

Ik geef les aan een meisje van 13 met haar pony,, gaat heel erg goed en waarschijnlijk ga ik haar zusje ook lesgeven..
zo kan ik thuis ook oefenen voor de orun ;)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:28

Vroeger regelmatig! Aan kindjes van 7 t/m 12 jaar toen ik nog 2 pony's had. Blijft leuk! *D

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:29

Ilja000 schreef:

Ik heb een ander systeem. Bij mij mogen elke week 3 kinderen kiezen dus dat houdt in 1x in de maand zowieso op een pony naar keuze met de afspraak erbij dat ze niet meer moeten zeuren :D . Voor mensen bij ons op het bedrijf die echt 10x op dezelfde willen hebben we een favorietkaart, voor een x bedrag meer mogen ze 10 lessen op hun favoriete pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:33

frappa schreef:
Ilja000 schreef:

Ik heb een ander systeem. Bij mij mogen elke week 3 kinderen kiezen dus dat houdt in 1x in de maand zowieso op een pony naar keuze met de afspraak erbij dat ze niet meer moeten zeuren :D . Voor mensen bij ons op het bedrijf die echt 10x op dezelfde willen hebben we een favorietkaart, voor een x bedrag meer mogen ze 10 lessen op hun favoriete pony.

Wow dat is slim! Dat ga ik ook doen :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:38

Een soort van leasen maar dan anders, slim bedacht!

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:43

Ilja000 schreef:
Alleen zo jammer dat ze in de les prachtige voltes rijden en in de proef dat zooooo vergeten zijn :(

Haha Ilja dat is niet waar weet je nog dat Pauline heeft op haar 1e pony Banjer van jou de volte geleerd en die is nog steeds rond dat is intussen 5 jaar geleden

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:52

Pauline is de uitzondering die de regel bevestigd!
Okee, zonder op te scheppen, ik moet wel toegeven dat mijn leerlingen het helemaal niet slecht doen op de FNRS wedstrijden. Maar mijn weddenschap heb ik nog nooit gewonnen! Als nl. iedereen die bij mij in de les rijdt en meedoet aan de wedstrijd zijn promotiepunt haalt, dan deel ik in alle lessen uit :) De uitdaging is dus dat ik zo'n 10 groepslessen geef - lol. Heb er wel een 2 ruiters naast gezeten. Moet zeggen: zou met alle liefde uitdelen hoor!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:22

Ik laat de kids altijd weten dat ik niet aan verzoekjes doe, inderdaad ook omdat ik zoiets vergeet. En als ze een keer op een minder makkelijke pony zitten weten ze nu ook dat de volgende keer alleen maar mee kan vallen :).

Ach ja en de voltes... Ik begin altijd dat ze een hele mooie pannekoek of pizza ( Wat ze het lekkerst vinden) moeten gaan tekenen met hun pony. En dat gaat supergoed in de les.
Maar afgelopen zondag was er ook een wedstrijd op de manege en zag een meisje die als eerst moest starten en wist niet meer hoe ze een halve grote volte moest rijden(zenuwen). Gelukkig kwam ik even aan met mijn pannekoek/pizza verhaal en nu moest ze een halve tekenen met haar pony. Gelukkig hielp het erg goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:41

Gelukkig geef ik alleen meiden les met een eigen pony :P

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:00

Waarom gelukkig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:01

Dan heb je dat 'gezeur' over lievelingsponies niet :P Maar ik bedoel het niet serieus hoor, want groepslessen op de manege lijkt me ook heel leuk.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:07

Ladylynn
Hoe zou het volgens jou moeten dan?

nou meteen beginnen met goed aanleren. Zat laatst bij een groep te kijken waarbij iemand inviel die reden allemaal meer als een half jaar paard en die wisten in eerste instantie niet echt uit te leggen wat de binnen- en buitenteugel waren en daarna waar ze voor zijn..

Aan de andere kant.. manegelessen zijn voor wat ze zijn.. je leert er 'hobbelen' en nou moet ik zeggen dat 70% super tevreden is dat ze hun paard gewoon kunnen sturen, licht kunnen rijden en kunnen blijven zitten in galop. Omdat ze het gewoon ontspanning vinden en ze lekker buiten kunnen rijden.

Maar zoals ik eerder al heb gezegd, koopt iemand uit de manegeles een eigen paard. Dan weten ze begod niet waar ze aan zijn begonnen..

longeren??? wat is dat? peesbeschermers? waar moeten die en waar is dat voor? die denken ook maar dat élk zadel op élk paard moet passen.. van die dingen. Paardrijden maar vooral met paarden omgaan is zeker van belang, en dat vergeten de maneges nog al is. En dat vind ik gewoon jammer!

Hoi Ladylynn,
Ik wil je graag uitnodigen om op mijn bedrijf een paar dagen mee te draaien.
Zodat je misschien de andere kant kan bekijken.
Ik kan je wel alvast vertellen, dat het echt aardig moeilijk is om een wat voor groep dan ook vooruit te krijgen.
Ik kan een boek schrijven over alles wat ik meemaak.
En alle leuke en minder leuke dingen benoemen die je meemaakt tijdens manege lessen.
Je moet om dit werk te kunnen doen, super all round zijn.
Verstand hebben van kids, ouders, pony's, paarden, ziektes, technieken, entertainen, organisereren, etc.
Je moet super creatief zijn, en onwijs veel geduld hebben.
Kortom het is een vak, je moet dus een echte vakman/vrouw zijn.
Wat gebeurt er helaas op vele manege's?
Je krijgt 15 lessen en mag lesgeven. Gelukkig zijn er ook natuurtalenten, maar heel veel ook niet.
Je moet het vak dus nog leren. Daarnaast staan er te vaak pony's de hele dag op stal en zijn, door elke keer andere kinderen best wel soms gefrustreerd.
Ze worden ondeugend, en krijgen vaak lichamelijke gebreken.
Want paardrijden mag geen 25 euro per les kosten, dus er moet op de paarden bezuinigd worden.
Een treintje rijden is veilig en heel goed om de kleintjes vertrouwd en angstvrij op de pony te houden.
De kids zijn best snel bang vind ik de laatste tijd, en de ouders doen er vaak een schepje bij boven op.
Maar toch, kan ik er enorm van genieten, en heel gelukkig worden als ik na een les kleine kids en kleine pony's ze allemaal weer veilig en blij op stal kan zetten en uit kan zwaaien. En oh ja, longeren, peesbeschermers, etc, dat leren we ze wel, maar eigenijk willen ze gewoon alleen maar spelen en vriendjes zijn met de pony.
Trouwens , ik kom net van concours af, daar zie je nog steeds, dat de meeste pubers, nog steeds de pony door pappie of mammie laten opzadelen.
Ik krijg jaarlijks veel meiden op kamp, met eigen pony's.
Ze weten exact wat een Anky dekje kost, maar als je vraagt, waar een pony gelukkig van kan worden, dan kijken ze je aan alsof je gek bent.
Als je grondwerk of massages leert, of freestyle werk met ze doet, denken ze dat je van Mars komt.
Als je ze vraagt wat te doen als je pony buikpijn heeft, kunnen ze alleen maar roepen, de dierenarts bellen.
Onze leskindjes weten dit allemaal al.
Dus roep niet; alle manege's leren alleen maar hobbelen.
Ik schrik vaak enorm als ik op concoursen kom en de kinderen zie rondcrossen op hun pony.
Dan ben ik ape trots op onze leskinderen en alle instructie die we geven om ze fatsoenlijk en eerlijk te leren rijden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:17

Gerner, wat ben ik blij met jouw reactie. Je weet op een veel rustiger en duidelijker manier te verwoorden hoe het zit.
Ik acht mijzelf zo'n vakmens en weet hoeveel moeite en inzet het kost en met welke factoren je te maken hebt. Ik voelde me daarom vreselijk in mijn vak en eer aangetast door de geplaatste opmerkingen. Ik hoop van ganser harte dat Ladylynn van je aanbod gebruik maakt en bij je komt kijken.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:43

Ik snap je stuk, ik voel het ook altijd zo.
Maar aan de andere kant weet ik ook dat het op heel veel manege's wel anders gaat. Dat doet me pijn.
Het kan zo veel anders en ik vind beter. Maar ja, de zaken goed doen, is best heel lastig , als je het niet over de rug van de paarden wil doen.

Daarom vind ik het ook zo belangrijk om ons werk te blijven promoten en je best te doen, er meer uit te halen dan dat er meestal gebeurt.
Ik lees te vaak dat het slecht gaat op manege bedrijven, ik vind het heel erg jammer.
Voor mij en voor jou en voor vele anderen een uitdaging om de manege's beter op de kaart te krijgen.

En ik weet dat er steeds meer zijn die dit ook willen.

En ja, ik hoop ook dat ze mijn uitnodiging aan neemt.
Wie dan ook, ik vind het altijd leuk om te bomen over hoe het anders kan...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:16

Nou, als jullie een keer een FNRS wedstrijd hebben, bel me dan maar hoor :) (ik woon waarschijnlijk wel een eindje uit de weg, dat wel).

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:17

ik wil best een keer komen kijken! zeker! maar ik woon denk ik ook redelijk ver weg!.. dalfsen?.. geen idee waar dat ligt!..

welke dagen en uren geef je les, mocht ik een keer vrij zijn dan ga ik misschien wel kijken..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:27

Dalfsen ligt bij Zwolle. Voor mij bijna 2 uur rijden. Da's denk ik niet interessant voor het bedrijf om mij als jury uit te nodigen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:56

poeh!.. nee ik woon in het zuiden.. daar zou ik echt een hele ochtend en middag aan kwijt zijn..! Miss ooit.. maar ik spreek niks af..