Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:58

dit waren mijn punten toen.... duidelijk een kreupel paard niet?
Met zulke punten kun je gaan...paard was met binnen komen in de ring 3 keer vol opzij gesprongen voor de bakkabouters, zelfs net voor het binnenkomen, dus de jury heeft dat ook gezien.

Kun jij mijn felheid sindsdien dus snappen?

runningkawa schreef:
Ik heb mijn punten.
waar zijn de 2-en?
Rood is hoofdjury C (die me eruit stuurde)
Blauw jury H

En kan een kreupelpaard een middendraf tonen voor een voldoende op 60 meter?
Zelf dacht ik van niet.

------------------------------------------------

1. A-x binnenkomen in verzamelde draf
X Halthouden en groten
voorwaarts in verzamelde draf
C rechterhand 6 6
--------------------------------------------
2. R-P schouderbinnenwaarts
P-v Halve grote volte 5 5, impulsverlies
---------------------------------------------------------
3. V-I appuyeren
C linkerhand 4 6
----------------------------------------------------------
4. H-X-F van hand veanderen in middendraf
F verzamelde draf 6 6

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:59

_10_ schreef:
Daffodil, ik heb het over de laatste bijscholing waarbij er zo op gehamerd werd Knipoog

Ok we zaten tegelijk te typen dat had ik nog niet gelezen.....

Daar is bij ons bijna niets over gezegd, alleen wel over het onjuist behandelen van een paard tijdens het losrijden.....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:01

_10_ schreef:
Ik zou wel degelijk een combinatie de kans geven aan te tonen dat het dier niet écht kreupel/onzuiver is, maar dan moet dat er wel uitkomen.
Er zijn zat dieren die in oefeningen als wijken en zijgangen tactfouten maken/onzuiver lopen, maar dat is mijn ogen héél anders dan een paard wat constant niet goed loopt.

En voorheen was ik niet zo 'fel' hierop, maar juist tijdens de bijscholing van dit jaar werd er zo duidelijk gezegd wat te doen in zo'n situatie... Knipoog

Edit: even voor de duidelijkheid, het is tot nu toe nog nooit voorgekomen dat ik een combinatie niet het laten starten wegens onzuiverheid, meestal was het dusdanig op het randje (zo nu en dan een paar passen onzuiver) dat alleen een opmerking maken in mijn ogen voldoende was en zeker niet ernstig genoeg om uit te sluiten Knipoog

een paard wat constant niet goed loopt en zéér onregelmatig is, is in mijn ogen kreupel.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:02

judithh schreef:
_10_ schreef:
Ik zou wel degelijk een combinatie de kans geven aan te tonen dat het dier niet écht kreupel/onzuiver is, maar dan moet dat er wel uitkomen.
Er zijn zat dieren die in oefeningen als wijken en zijgangen tactfouten maken/onzuiver lopen, maar dat is mijn ogen héél anders dan een paard wat constant niet goed loopt.

een paard wat constant niet goed loopt en zéér onregelmatig is, is in mijn ogen kreupel.

Dat is toch wat ik zeg Knipoog

Alleen zal je mij het woord 'kreupel' niet horen zeggen, dat is aan een VA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:03

Wat zeg je dan tegen iemand die eruit moet?

Je zult toch een reden moeten opgeven? Lachen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:05

runningkawa schreef:
dit waren mijn punten toen.... duidelijk een kreupel paard niet?
Met zulke punten kun je gaan...paard was met binnen komen in de ring 3 keer vol opzij gesprongen voor de bakkabouters, zelfs net voor het binnenkomen, dus de jury heeft dat ook gezien.

Kun jij mijn felheid sindsdien dus snappen?

runningkawa schreef:
Ik heb mijn punten.
waar zijn de 2-en?
Rood is hoofdjury C (die me eruit stuurde)
Blauw jury H

En kan een kreupelpaard een middendraf tonen voor een voldoende op 60 meter?
Zelf dacht ik van niet.

------------------------------------------------

1. A-x binnenkomen in verzamelde draf
X Halthouden en groten
voorwaarts in verzamelde draf
C rechterhand 6 6
--------------------------------------------
2. R-P schouderbinnenwaarts
P-v Halve grote volte 5 5, impulsverlies
---------------------------------------------------------
3. V-I appuyeren
C linkerhand 4 6
----------------------------------------------------------
4. H-X-F van hand veanderen in middendraf
F verzamelde draf 6 6

Zeker in een midden/uitgestrekte draf zou een paard wat "niet goed" is tactfouten, onzuiverheden of kreupelheid moeten laten zien.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:07

runningkawa schreef:

Ik heb het één keer aan de hand gehad dat ik een pony in de ring kreeg die overduidelijk kreupel was...(jules de korte zou het nog zien) ik heb de desbetreffende amazone bij me geroepen en gezegt dat ik haar pony echt niet goed vond lopen en dat het onverantwoord was om door te rijden en dat niet ten goede zou komen voor het welzijn van het dier. Ze heeft geen tegengas gegeven en kon zich vinden in mijn besluit.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:08

runningkawa schreef:

Ik val in herhaling Rolleyes

_10_ schreef:
Zal de deelnemer mededelen dat dit is omdat het paard op dát moment niet zuiver loopt en adviseren er eventueel eens door een VA naar te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:10

Ik ben dan ook geen DA, maar dat leek mij toch ook dat een onzuiver paard geen middendraf kan.

En in dat appuyement had ik mezelf zelfs een 2 gegeven, echt Ja
Want dat was gewoon wringen om hem die kant op te krijgen. Laat staan met lekkere buiging en takt

Die middendraf (kawa's minst sterke punt) was idd die 6 ook gewoon waard.
Was daar ook geen pas onzuiver...

En eerlijk, als hij onzuiver was, was ik zelf gestopt.
Goed dat weet die jury niet, maar ik wel.
Zou ik getwijfeld hebben en de jury maakt een opmerking zou ik blij zijn dat mijn vermoeden is bevestigd... maar zo

Daarom ben ik voortaan echt tegenstander van mensen uit de ring zetten...
De kunde is er niet..
Jammer voor de jury's die wel de kunde hebben, nog meer jammer voor die paarden...
Maar nee, tegen... gewoon 2-en geven met als opmerking niet zuiver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:11

_10_ schreef:
runningkawa schreef:

Ik val in herhaling Rolleyes

_10_ schreef:
Zal de deelnemer mededelen dat dit is omdat het paard op dát moment niet zuiver loopt en adviseren er eventueel eens door een VA naar te laten kijken.

ja dat had ik gelezen, maar de deelnemer zegt dan, het is spanning.
Vraagt ook op welk been het dier dan niet zuiver is...en dan wil ik als deelnemer graag antwoord
want ja je zet me eruit Lachen

Wat doe jij dan?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:15

runningkawa schreef:
ja dat had ik gelezen, maar de deelnemer zegt dan, het is spanning.
Vraagt ook op welk been het dier dan niet zuiver is...en dan wil ik als deelnemer graag antwoord
want ja je zet me eruit Lachen

Wat doe jij dan?

Weer een herhaling:
_10_ schreef:

En het oordeel over welk been of wat dat ook is niet aan de orde, ik ga het dier ook niet onderzoeken om te kijken wat het kan zijn, daar is de VA voor.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:19

Maar om even terug te komen op jou prive situatie, zo te horen was hij alleen in je zijgangen onzuiver en de rechte stukken was er niets te zien en is in mijn ogen geen rede om iemand de ring uit te sturen.
Ik heb het echt over constant of om de paar passen flink onzuiver lopen!
Dus ook tijdens een ontspannen rondje aan een lange teugel. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:20

Maar jij hebt toch gezien dat hij kreupel was?
Anders leg je de proef niet stil...
dus daar ga jij al op de plaats van de DA zitten...kun je ook wel zeggen welk been...

En een paard met spanning kan best dat ook behouden met een voltetje aan de lange teugel...niet alle spanning is teugel kreupel oid.
En dan zeg jij dus..eruit...

Terwijl als je dat paard direct op de buigproef zou zetten hij er perfect door komt.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:25

runningkawa schreef:
Maar jij hebt toch gezien dat hij kreupel was?
Anders leg je de proef niet stil...
dus daar ga jij al op de plaats van de DA zitten...kun je ook wel zeggen welk been...

En een paard met spanning kan best dat ook behouden met een voltetje aan de lange teugel...niet alle spanning is teugel kreupel oid.
En dan zeg jij dus..eruit...

Terwijl als je dat paard direct op de buigproef zou zetten hij er perfect door komt.

Ik heb gezien dat hij (zeer) onregelmatig loopt.
Ga zeker geen DA spelen, dat wil jij steeds geloven Knipoog

Spanning is niet alleen te zien over de benen Knipoog

En of het paard wel of niet goed door een buigproef komt is op dat moment niet aan de orde, hij moet naar behoren een dressuur proef af kunnen leggen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:26

Maar dan de afweging als ruiter. Loop jij liever met een (evt zelfs door spanning) onregelmatig paard een proef uit waardoor je onzettend laag gepunt wordt (en wat van te voren evt zelfs aangegeven is) of stop je? Want wat heb je aan een proef met onzettend lage punten? Kun je toch net zo goed niet rijden??

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:26

RK, je weet mijn standpunt, hoe ik erover denk.
En ik weet hoe jij hierover denkt, zit gewoon verschil in, so be it! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:30

Ja djilan , die rij ik door

Paard moet niet denken door wat te zeiken over bakkaouters dat hij dan zijn zin maar krijgt en kan gaan.

Voor mij is een proef ook het verlengde van een training Lachen

10, waarom zou jij wel kunnen beoordelen of een paard spanning heeft of echt kreupel is, maar mevrouw doos die ik had niet?

Wat is naar behoren... hij ging de goede kant in...de rest is imo niet aan de jury dan te punten.
dan maar een 1 als je er niet meer van kunt maken Lachen

En of hij de buigproef door zou komen gaat het wel om Ja
eruit door kreupelheid moet een paard ook kreupel zijn Lachen
Anders ijn het toch andere dingen waarvoor je hem dan er onterecht uitzet Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:33

runningkawa schreef:
10, waarom zou jij wel kunnen beoordelen of een paard spanning heeft of echt kreupel is, maar mevrouw doos die ik had niet?

Wat is naar behoren... hij ging de goede kant in...de rest is imo niet aan de jury dan te punten.
dan maar een 1 als je er niet meer van kunt maken Lachen

Hierover verschillen we gewoon van mening.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:33

Djilan schreef:
Maar dan de afweging als ruiter. Loop jij liever met een (evt zelfs door spanning) onregelmatig paard een proef uit waardoor je onzettend laag gepunt wordt (en wat van te voren evt zelfs aangegeven is) of stop je? Want wat heb je aan een proef met onzettend lage punten? Kun je toch net zo goed niet rijden??

Ja, das een goeie vraag, ik zit dus op dit moment met zo'n afweging. Paard gaat gelukkig niet onregelmatig lopen maar loopt gewoon "niet" zeg maar, niet fijn in ieder geval. Ik stop zo'n proef dus maar....los ik het daarmee op als dit alleen wedstrijdspanning is??

Andere paard kan wat teugelkreupel lopen, heeft veel spanning maar laat dat vaak na een rondje of wat los, die rij ik dus gewoon door!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:34

runningkawa schreef:
Ja djilan , die rij ik door

Paard moet niet denken door wat te zeiken over bakkaouters dat hij dan zijn zin maar krijgt en kan gaan.

Voor mij is een proef ook het verlengde van een training Lachen

Persoonlijk zou ik dat nooit doen
Heb niet het idee dat mijn paard er beter van wordt als hij door spanning onzuiver gaat lopen en dan toch door die proef geduwd moet worden Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:36

nou ik heb andere ervaringen...een paard dat omhoog komt en omdraait laat je toch ook niet gaan?
Omdat je hem dan zijn zin geeft?

Dat was wat Kawa vroegr op bakkabouters deed..dus hij was al gevorderd Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:38

Nu wordt de nadruk alleen op de spanning gelegd terwijl ik dat dus juist tussen haakjes zette Clown
Bij een gespannen paard kàn ik me nl nog indenken dat als het zich alleen bij bepaalde onderdelen uit of alleen in het begin van de proef je dat negeert. maar een paard dat zich de hele proef vastzet zou mij geen lol geven om te rijden. En ik rij toch omdat ik het leuk vind, niet omdat ik het moet Knipoog

Een paard dat lichamelijk wat mankeert en daardoor gedurende de hele proef (en daarvoor evt op het losrijterrein) onregelmatigheid/kreupelheid laat zien zou mij als ruiter geen plezier geven te rijden. Als de jury dit dan aangeeft en de keuze uitsluiting of lage punten lijkt mij dat je niet gaat starten, wetende dat je never nooit winst gaat rijden of misschien wel een verliespunt haalt. maar goed, that's me Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:45

Djilan: mee eens.

Met als kleine toevoeging: ongeacht of dat in de praktijk wel of niet zo blijkt te zijn, lijkt het me dat in zulke gevallen de ruiter meer kijk heeft op zijn eigen paard dan de jury. Weet je dat jouw paard lichamelijk iets mankeert en kreupelt 'ie daardoor, was meneer voor vertrek niet onregelmatig maar ter plekke wel en voelt dat niet als spanning, dan zou je m.i. als ruiter zo sportief moeten zijn om niet te starten. Als jij er echter zeker van bent dat (een beetje) onregelmatigheid geen lichamelijke oorzaak heeft, is naar mijn mening de jury niet in die positie om te doen alsof je een dierenbeul bent als je er nog langer op blijft zitten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:51

Kan je toevoeging volgen Ja Alleen heb ik inmiddels wel gemerkt dat er toch ernstig veel ruiters zijn die NIET doorhebben dat hun paard niet zuiver loopt helaas. En punt 2: Wanneer een jury het idee heeft dat mijn paard gewoon niet goed is kan ik banketstaaf als brugman dat mijn paard niets mankeert, dat zal weinig invloed hebben op zijn of haar mening vermoed ik. Als dat dan betekent dat ik heel laag gepunt ga worden als ik toch besluit te starten zal ik daar toch even goed over nadenken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:56

Ik ben geen jury, maar als ruiter zou ik het prettig vinden als ze naar me toe komen en me de kans geven om een rondje lange teugel te draven.

Als het dan nog niet goed is staat mijn paard eerder op de wagen dan dat de jury in zijn auto zit Knipoog

Ik heb 1 keer bij de dressuur van een sgw wedstrijd meegemaakt dat een paard op 3 benen door de dressuur ging. TA kwam erbij, durfde ook niets te zeggen, DA was nog niet aanwezig. Persoon is wel gestart, werd niet eens laatste ( kreeg 1 punt minder dan mijn niet kreupele paard) en is later ook nog het springparcours in gegaan.
Bij de DA werd hij later uit de wedstrijd genomen. Ik vind het dan sneu dat zo'n beest nog 2 onderdelen heeft gelopen.
Was op diezelfde wedstrijd ook een meisje waartegen de DA zei, ik kan je paard nu niet afkeuren, maar ik ben bang dat hij iet goed de cross uit komt. Ik zou dan niet starten, zij is wel gestrart en paard kwam idd niet rad uit de cross. Was ze nog boos dat de DA het paard afkeurde ook Verward

Op de meeste (dressuur) wedstrijden loopt natuurlijk geen DA en dan wordt het lastig.
Toch denk ik dat paarden soms wat beter tegen hun streberige ruiters beschermd moeten worden.