Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:28

@BCS..bijscholing hebben we ieder jaar, of die bijscholing voldoende is, dat is een andere discussie. daarvan denk ikzelf ook dat er één en ander moet veranderen.
Wel vind ik het jammer dat je alle juryleden over één kam scheert (althans zo komt het over) uiteraard heb je er altijd juryleden bij die beter niet op de jurystoel kunnen zitten, maar over het algemeen denk ik dat, dat aantal lager ligt dan de juryleden die wel kijk hebben op het geen wat ze moeten beoordelen. Dit komt niet alleen in de paardensport voor maar in alle takken van sport.

Ik ben het met je eens dat bepaalde voorwaarde om toegelaten te worden tot de cursus aangescherpt zouden moeten worden, ook ik was verbijsterd bij sommige klasseringen/ervaringen van toegelaten cursusisten tijdens mij Z opleiding, zeker daarin denk ik dat de KNHS de nodige aspecten onder de loep moet nemen. Wij waren bv. met een handjevol cursisten de enige die een instructeursopleiding hadden gevolgd. Ik ben van mening dat iedere cursist een instructeursopleiding zou moeten hebben gevolgd, omdat je tijdens die opleiding 4 á 5 jaar geschoold wordt om bepaalde oefeningen te herkennen en leert hoe ze uitgevoerd moeten worden en hierdoor een getraint oog krijg.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:29

BCS schreef:
bambi76 schreef:
Daar is toch laatst een proef mee gedaan, proeven werden gefilmt en commentaar van jury werd erbij opgenomen.

Oh, vind ik wel een goede zaak!

Is op bokt ook een topic over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:30

judithh schreef:
Ik ben het met je eens dat bepaalde voorwaarde om toegelaten te worden tot de cursus aangescherpt zouden moeten worden, ook ik was verbijsterd bij sommige klasseringen/ervaringen van toegelaten cursusisten tijdens mij Z opleiding, zeker daarin denk ik dat de KNHS de nodige aspecten onder de loep moet nemen. Wij waren bv. met een handjevol cursisten de enige die een instructeursopleiding hadden gevolgd. Ik ben van mening dat iedere cursist een instructeursopleiding zou moeten hebben gevolgd, omdat je tijdens die opleiding 4 á 5 jaar geschoold wordt om bepaalde oefeningen te herkennen en leert hoe ze uitgevoerd moeten worden en hierdoor een getraint oog krijg.

Ja Daar noem je nog eens wat....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:32

bambi76 schreef:
Heeft iemand zijn/haar collega jurylid wel eens aangesproken op zijn en/of haar "prestatie"?

Bij meerdere ringen overleg/bespreek ik wel geregeld ná het jureren de proeven.
Soms komen we erachter dat we wel grote verschillen hebben bij bepaalde ruiters, maar bij het bespreken hoe dat kan wordt meestal wel duidelijk dat bij de ene jury een hoop fout ging en bij de ander ging alles vlekkeloos Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:42

_10_ schreef:
@Lielle, eens, 20 punten is erg veel, maar als de ene ergens een 7 voor geeft waar een ander die zuinige 6 geeft kan het gebeuren.
Al blijft het verschil (te) groot Ja

en wsl ligt de waarheid dan ergens in het midden, en zou het bv 170 moeten zijn Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:43

BCS schreef:
judithh schreef:

Ja Daar noem je nog eens wat....

Zodra cursisten gaan vragen of er een bepaalde oefening besproken kan worden tijdens de cursus omdat die oefening niet in de cursus/examenproef
gereden wordt en ze niet weten hoe dat beoordeeld moet worden ga ik toch echt even achter mijn oren krabbelen... Nors opkijken En mede door dat soort dingen denk ik dat het verstandig zou zijn om bepaalde toelatingseisen aan te scherpen. Het zou toch niet zo mogen zijn dat zo'n jury mij of jou en iedereen een paar weken later moet beoordelen.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:45

_10_ schreef:
bambi76 schreef:
Heeft iemand zijn/haar collega jurylid wel eens aangesproken op zijn en/of haar "prestatie"?

Bij meerdere ringen overleg/bespreek ik wel geregeld ná het jureren de proeven.
Soms komen we erachter dat we wel grote verschillen hebben bij bepaalde ruiters, maar bij het bespreken hoe dat kan wordt meestal wel duidelijk dat bij de ene jury een hoop fout ging en bij de ander ging alles vlekkeloos Clown

En als je met 2 jury's zit en je hebt een groot verschil?

En als je ziet dat collega jurylid iets doet tegen de regelementen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:48

judithh schreef:
Zodra cursisten gaan vragen of er een bepaalde oefening besproken kan worden tijdens de cursus omdat die oefening niet in de cursus/examenproef
gereden wordt en ze niet weten hoe dat beoordeeld moet worden ga ik toch echt even achter mijn oren krabbelen... Nors opkijken En mede door dat soort dingen denk ik dat het verstandig zou zijn om bepaalde toelatingseisen aan te scherpen. Het zou toch niet zo mogen zijn dat zo'n jury mij of jou en iedereen een paar weken later moet beoordelen.

Bloos!
en dat gebeurt dus wel, en daar zit volgens mij echt een enorme zwakke plek in het systeem. Als jurylid (of wedstrijdruiter!) zou je toch iig zo de belangrijkste criteria van een oefening moeten kunnen aangeven Verward Dat hoor je al in de les te leren, anders kun je ook zelf niet beoordelen of je goed bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:49

Lielle schreef:
_10_ schreef:
@Lielle, eens, 20 punten is erg veel, maar als de ene ergens een 7 voor geeft waar een ander die zuinige 6 geeft kan het gebeuren.

en wsl ligt de waarheid dan ergens in het midden, en zou het bv 170 moeten zijn Knipoog

Ik was vooral verbaas om het feit dat ik die dag al 3 keer gereden had, en mijn punten elke keer maar 2 of 3 scheelden...

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:50

judithh schreef:

Rolleyes Nors opkijken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:51

zo ben ik ooit bij 2 proeven op dezelfde dag (die behoorlijk vergelijkbaar gingen) 2e en laatste geworden, in dus dezelfde groep combinaties. Dat mag echt niet kunnen, en ik beweer niet dat de 2e plek terecht was en de andere niet Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:52

bambi76 schreef:
En als je met 2 jury's zit en je hebt een groot verschil?

En als je ziet dat collega jurylid iets doet tegen de regelementen?

Ik heb nog nooit een proef gejureerd die beoordeeld werd door meerdere juryleden, behalve tijdens het jury examen dan, maar ook daar wordt rekening gehouden met afwijkende punten op bepaalde onderdelen als de jury in een bepaalde hoek zit.

Ook het niet naleven van de reglementen door collega juryleden ben ik nog niet tegen gekomen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:53

met 2 jury's 1 proef beoordelen en een hoop verschil hebben....bespreekbaar maken en jou visie en die van de andere jury vergelijken. meer kun je niet doen. ruiter over laten rijden kan niet, punten veranderen ook niet.

een jury die tegen de reglementen in gaat aanspreken op zijn gedrag, lapt hij of zij het aan zijn laars dan naar de federatievertegenwoordiger stappen en hier melding van maken, ben je dit zelf dan een aantekening maken op het rapportageformulier.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:56

Ik heb dus dat laatste wel meegemaakt en als "groentje" binnen het jurycorps zat ik toch wel even te krabbelen achter mn oren..wat moet ik doen...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:57

Lielle schreef:
_10_ schreef:

Dit blijf je toch houden. Ik had zaterdag met een paard in het Z1 192 punten van de H jury (hiermee stond ik halverwege, 8e ofzo) en bij de andere jury 227 en hiermee 15 punten los van nummer 2. Het is en blijft een verhaal apart, dat gehele jury gebeuren. Verder kan ik mij helemaal vinden in de posts van _10_ en Anoeska!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:59

Lielle schreef:
judithh schreef:

Bloos!
en dat gebeurt dus wel, en daar zit volgens mij echt een enorme zwakke plek in het systeem. Als jurylid (of wedstrijdruiter!) zou je toch iig zo de belangrijkste criteria van een oefening moeten kunnen aangeven Verward Dat hoor je al in de les te leren, anders kun je ook zelf niet beoordelen of je goed bezig bent.

Absoluut, helemaal mee eens. En om die reden zou mijn inziens iedere cursist een instructeursopleiding gevolgd moeten hebben om uberhaubt toegelaten te worden tot de juryopleiding. Geeft toch meer inzicht en het kijk op zaken hebben, dit tesamen met een juryopleiding en zelf op niveau rijden of gereden hebben zou je meer ervaren mensen op de stoel hebben zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:58

Marije_jiplover schreef:
Wat Bambi zegt, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Ik vind overigens ook een puntenverschil van 20 punten niet eens zo heel veel, dat is op 20 van de dertig onderdelen een 6 ipv een 5 bijvoorbeeld (of een 7 ipv een 6).

Het wordt mijns inziens een ander verhaal, als je op het gros van de onderdelen gelijk scoort, maar op enkele onderdelen van de ene jury een 8 krijgt en van de andere een 4. Maar iemand een 6 geven waar een ander een 7 voor geeft, tja, dat kan voorkomen. Die discussies voeren we uitgebreid tijdens de cursus, en als je uit kon leggen waarom, was 1 punt afwijken van wat de cursusleider gaf geen probleem.
Ook op je examen is 1 punt afwijken amper een probleem. Mensen blijven mensen, en geen machines. Mensen zullen altijd hun eigen mening blijven ventileren.

En als ruiter eens schrijven bij een jurylid kan zéker verhelderend werken, is mijn ervaring.

En zolang de plaatsingsvolgorde maar niet teveel afwijkt.. Zo heb ik een keer in 1 proef op de kampioenschappen bij 1 jury op de 1e plek gestaan en bij de andere stond ik onderin de middenmoot. Dat vind ik niet kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:01

judithh schreef:

Maar je kan toch moeilijk iemand verplichten om ook nog eens een instructeurscursus te volgen als diegene alleen maar wil jureren? Ik snap je insteek hoor, maar dat zou dan bij de jurycursus in moeten komen. Imo staat de instructeurscursus los van de jurycursus aangezien het toch iets anders is..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:02

Tja, ik had ooit in het M1 164 (4e en in de prijzen) en bij de andere 146 en 20e (laatste). Op de kampioenschappen dus.
Moet niet kunnen maar ik zie zoiets nooit opgelost worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:04

Idd Scum, het blijft mensenwerk en het blijft subjectief, het is nou eenmaal niet zwart-wit.. Jammer, maar dat weet je als je dressuurrijdt.. Lachen

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:33

Ik denk dat je dat met elke jurysport hebt en niet alleen in de paarden. Er is ook kwaliteitsverschil tussen juryleden maar ook de combinaties die je in de ring krijgt.

Ik denk ook dat ze de grens wat je qua "strafpunten" mag hebben op je examen ook wel aangescherpt mag worden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:38

Relaxed schreef:
judithh schreef:

Maar je kan toch moeilijk iemand verplichten om ook nog eens een instructeurscursus te volgen als diegene alleen maar wil jureren? Ik snap je insteek hoor, maar dat zou dan bij de jurycursus in moeten komen. Imo staat de instructeurscursus los van de jurycursus aangezien het toch iets anders is..

tuurlijk is het iets heel anders, maar met een gedegen instructeursopleiding heb je toch meer "oog" voor bepaalde dingen...uitzonderingen daargelaten...je hebt ook mensen zonder opleiding die beter les kunnen geven dan de gediplomeerde mensen..maar zo heb je wel een vooropleiding. Als jij dierenarts wilt worden moet je ook een goede vooropleiding hebben bv.

mijn mening is dat het voor een goed jurykorps je mensen moet hebben die de nodige opleidingen/ervaringen en zelf ook op niveau moeten hebben gereden om goed een proef te kunnen beoordelen. nu is het zo dat als je M rijd je al jury kunt worden en je hoeft er verder helemaal niets voor te doen of te kunnen....en als ik zo op de wedstrijden rond kijk is juist die klasse M waar de meeste fouten worden gemaakt en het scala v africhting ver te zoeken is. En dan vraag ik me toch héééél erg af hoe die combinaties de M in zijn gekomen. Dit zijn dan ook geen combinaties die een keer een dipje hebben maar structueel slecht rijden. Die worden dan doorgestuurd naar het M...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:55

bambi76 schreef:
Ik denk dat je dat met elke jurysport hebt en niet alleen in de paarden. Er is ook kwaliteitsverschil tussen juryleden maar ook de combinaties die je in de ring krijgt.

Ik denk ook dat ze de grens wat je qua "strafpunten" mag hebben op je examen ook wel aangescherpt mag worden.

Ik weet niet hoe het examen gaat bij de KNHS maar wellicht is het eens interessant om te kijken hoe e.e.a. verloopt bij de FNRS. Vorige week op het examen van de FNRS werd aangehouden dat je 5 punten boven of onder het aantal punten van de examencommissie mag zitten, de punten per onderdeel niet teveel mogen afwijken van de punten van de EC (dus 4 of 8 voor een onderdeel) en het commentaar wordt beoordeeld. Wij hebben voor de F-proeven bepaalde vaste commentaren voor zowel kinderen als volwassenen die wij zoveel mogelijk moeten aanhouden. De manegeeigenaar waar iemand rijdt moet schriftelijk toestemming verlenen dat iemand de cursus mag volgen en er voor borg staan dat de deelnemer van zijn bedrijf ook dat vereiste niveau heeft of er moet een bepaald wedstrijdniveau via de KNHS zijn behaald. Ook moeten wij voor het examen verplicht minimaal 2 maal een schrijf-stage doen bij een gediplomeerd jurylid op verschillende locaties en verschillende juryleden om bekend te raken met de gang van zaken op een FNRS-wedstrijd.

Ik besef dat de doelstellingen van beide organisaties nogal verschillend zijn maar op zich vind ik dat de eisen vrij hoog liggen bij de FNRS. Het zorgt wel voor wat langere wachtijden op de uitslag en legt een grote druk op de EC om 13 keer 6 proeven punt voor punt na te kijken maar de FNRS heeft bewust voor deze manier van nakijken gekozen om controle te houden op de kwaliteit van de aspirant juryleden. Ook de jureerprestaties tijdens de cursus zijn wekelijks vastgelegd en tellen min of meer mee voor het examen.

Gek genoeg zijn veel gediplomeerde instructeurs gezakt voor het examen tot F20 (M1 niveau) enige tijd geleden, dus ik weet niet of dat een goede norm is voor goede juryleden om een instructeursopleiding verplicht te stellen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:28

Dat ik niet meer mag schrijven bij de B/L/M vind ik heel normaal. Ik schrijf graag een keer bij het Z en hoger, maar helaas komt dat maar zelden voor.

BCS schreef:
Ik doelde meer op het feit dat er twee jury's 1 proef beoordelen (maar volgens mij legde ik dit ook al uit in mijn eerder post) en dat daar dan 19 punten verschil tussen zit. Dat is natuurlijk gekkenwerk, zeker als je beseft dat ze dezelfde curcus gevolgd hebben.

Tja, als je als jury twijfelt tussen een 6 en een 7 kan het verschil erg snel oplopen als de ene jury naar de 6 gaat en de ander voor de 7 kiest.
Jureren is mensenwerk en deze verschillen zal je altijd blijven houden.

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:47

judithh schreef:

ik vind ook dat ieder aankomend jurylid minimaal z met 1 winstpunt moet hebben gereden en een basis instructeurs opleiding moet hebben afgerond. ik heb dit jaar een keer voorgereden in een jurygroep in zuid holland. daar zaten gewoon mensen die 15 jaar terug een keer z1 bij de ponies waren geweest Clown . nu reden ze l1 bij de paarden zonder winst. en dat soort mensen moet mij dan gaan vertellen wat er aan schortte in mijn proef Haha! Sigaar .
of mensen die al jaren m2 starten zonder ook maar 1x de z klasse hebben bereikt. belachelijk. de leeftijdgrens mag van mij ook wel naar 25 jaar.