een 6 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Re: een 6 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:23

Het gaat hier wel allemaal om uitersten zeg.. Er is een verschil tussen paarden die wat dikker in de vacht zitten en paarden die een pak van 2cm haar hebben. Voor mij is het niet meer dan logisch dat je een lager cijfer krijgt wanneer je paard echt een dik pak haar heeft.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:33

Ik vind de 6 van de TS erg laag.

Ik was ooit eens met een jurylid(tevens mijn instructeur) in discussie en heb hem heel eerlijk gezegd dat ik als ik mijn coupons terug krijg eerst naar het laatste cijfer kijk.
Is dit geen 9 of een 10, is in mijn ogen niet goed gejureerd.
Misschien heel stom, maar wij zien er altijd perfect uit en steken er veel werk in om alles spic en span te krijgen. Vork
De keer daarop dat ik hem als jury had, stond er als laatste cijfer een 8, deze was doorgekruisd en er stond een 9 achter.
Ik moest wel even lachen en heb hem er ook op aangesproken.
Hij gaf normaal gesproken altijd een 7 of 8, maar ik had hem wel de ogen geopend.
Hij had sinds mijn discussie ook wel eens een 5 toegerekend en zelfs een 10!

Of paarden een dikke vacht hebben of niet vind ik persoonlijk niet storend.
Het gaat toch hoe er wordt gereden en hoe de combinatie eruit ziet?
Als het paard er verder netjes uitziet, ook al heeft het een dikke vacht van 10 cm, zou ik zo'n combinatie, mits netjes gepoetst en verzorgd gerust een 9 toe kunnen bedelen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:25

tja hier weet ik weinig op te zeggen.
wat jij netjes vind kunne hun een fout in zien.
ik zie er op wedstrijden altijd zelfde uit omdat het onderling is heb ik meestal zelfde jury.
de ene keer heb ik een 9 de andere keer een 8

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:07

Verzorging hangt niet alleen van de knotjes en kleding af Knipoog

't gaat ook om de conditie van het paard, de combinatie, de vacht etc.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:14

Ik hoop niet dat je winstpunt van je verzorgingscijfer af hangt. Die zes moet niks meer uitmaken, RIJDEN, daar gaat het om. Het is een dressuurproef, geen modeshow.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:30

kaatje77 schreef:
Misschien heel stom, maar wij zien er altijd perfect uit en steken er veel werk in om alles spic en span te krijgen. Vork

Gosh, dan zitten er weinig goede juryleden Clown
Die 7 of 8 zijn toch wel standaardcijfers, zelden zie je een negen voorbij komen en ik heb nog nooit geweten dat iemand een tien kreeg Haha!

Nee, ik ben het met CharleyT eens, het gaat om het rijden. Ik zou echt niet willen dat ik een winstpunt reed omdat ik mooie vlechtjes kan maken Nagelbijten / Gniffelen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:57

Ik heb met een schimmeltje die 24/7 buiten stond in de winter ook gewoon regelmatig een 7 gekregen. Terwijl een witje dan toch echt niet op z'n mooist is. Voetjes waren wel uitgespoelt, staartje gewassen, tuig netjes. Maar geen oogverblindend witte pony omdat ik niet ga wassen omdat ze weer naar buiten moest. Maar je kon wel zien dat er aandacht aan besteed was.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:59

@kaatje 77:
als je met die 9 of 10(die JIJ vind dat je moet krijgen) 4 of 5 onvoldoendes moet rechttrekken, en daardoor op winst zou uit komen, heb je aan mij helaas een verkeerde.
Nogmaals, ik heb waardering voor goede verzorging, maar het is echt het minst belangrijke puntvan de cijferlijst.
Focus je op keurig en fijn rijden!!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:08

Kit_for_ever schreef:
Als je in het L2 verschijnt met je pony, mag je verwachten (vind ik) dat de ruiter serieus met de wedstrijden bezig is, en dus ook met haar training daarvoor. Als je dan een pony hebt die idd verkeerd in weide-conditie en niet in wedstrijd-conditie vind ik best dat je daar op afgerekend mag worden.

Nou hier ben ik het niet mee eens. Moet je dan je paard de hele dag op stal laten staan omdat hij er mooi uit moet zien? Een paard hoort lekker paard te zijn en ik vind niet dat hij er onder mag lijden dat zijn baasje wedstrijden wil rijden.

Verzorg een haflinger waar ik wedstrijden mee rijd en hij is nu ook dik, te dik. Maar wat moet ik dan? Hem in zijn eentje op stal laten staan terwijl de rest lekker in de wei staat te grazen? Hij heeft er gewoon aanleg voor om dik te worden. Hij krijgt niks bijgevoerd. Na het rijden krijgt hij een wortel en/of een appeltje, meer niet. Verder krijgt hij elke dag beweging en loopt hij op het land.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:07

CharleyT schreef:
@kaatje 77:
als je met die 9 of 10(die JIJ vind dat je moet krijgen) 4 of 5 onvoldoendes moet rechttrekken, en daardoor op winst zou uit komen, heb je aan mij helaas een verkeerde.
Nogmaals, ik heb waardering voor goede verzorging, maar het is echt het minst belangrijke puntvan de cijferlijst.
Focus je op keurig en fijn rijden!!

Daar gaat het mij niet om.
En al helemaal niet voor de winst.
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die voor de LOL rijd. Vork
Ik zie ook veel liever een 0 of 1 als ik een onderdeel niet heb uitgevoerd, maar daar is dit topic niet voor bedoeld.
Het gaat hier puur om het laatste cijfer en merk wel dat de laatste tijd dat van een 7 of 8 is, daar ga ik mijn paard zijn benen niet meer voor wassen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:53

Wanted2003 schreef:
Het gaat hier wel allemaal om uitersten zeg.. Er is een verschil tussen paarden die wat dikker in de vacht zitten en paarden die een pak van 2cm haar hebben. Voor mij is het niet meer dan logisch dat je een lager cijfer krijgt wanneer je paard echt een dik pak haar heeft.

Want?
Jij kunt er immers niets aan doen dat jou paard zoveel haar onwikkelt?
Tuurlijk is het mooier om een strak geschoren pony te zien, maar dat vind ik niet veel met verzorging te maken hebben.

Voor mij is verzorging gewoon dat je kunt zien dat mensen er aandacht aan besteed hebben,je paard kan nog zo dik in het haar zitten, je kunt wel zorgen dat het er allemaal een beetje knap uitziet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:45

Sassieja schreef:
Want?
Tuurlijk is het mooier om een strak geschoren pony te zien, maar dat vind ik niet veel met verzorging te maken hebben..

Tuurlijk kun je er wel wat aan doen, de vraag is of je dat wilt. Als je dat niet wilt, moet je ook niet raar opkijken dat je een punt lager hebt Knipoog

Ach vanaf de M is het er toch uit? Clown

Ik kreeg eens een 5, tijdens mn proef was mn rits van mn chap open gegaan Haha! sjit happens hoor

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:49

Waar ik ook laast van ''baalde''
Ik had mijn paard netjes gewassen, knotjes gemaakt, alles gepoets ect. had een 8

Er was een andere meid+paard, die had geen knotjes gemaakt, paard had nog plekken op zich zitten, was wel geborsteld maar je zag het toch en kreeg ook een 8

Ja waar doe je het dan voor vroeg ik me af..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:21

ja idd, hetzelfde vind ik voor mensen met spierwitte schimmels, die zijn veeeeel langer bezig
Ik heb een bruine, ik was de staart, poets en maak knotjes en ben met een half uur klaar,
toch hetzelfde cijfer....

Doe je niets aan Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:42

Ik vind het altijd weer leuk om te zien en lezen hoeveel blz. er gevuld kunnen worden met 1 punt op het protocol Haha!
Het grappige is dat ik dit soort topics nu nooit zie verschijnen over impuls, rijvaardigheid, houding en zit e.d.
Waar maakt iedereen zich toch zo druk om *LOL*

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:41

Urielle schreef:
kaatje77 schreef:

Gosh, dan zitten er weinig goede juryleden Clown
Die 7 of 8 zijn toch wel standaardcijfers, zelden zie je een negen voorbij komen en ik heb nog nooit geweten dat iemand een tien kreeg Haha!

Nee, ik ben het met CharleyT eens, het gaat om het rijden. Ik zou echt niet willen dat ik een winstpunt reed omdat ik mooie vlechtjes kan maken Nagelbijten / Gniffelen

Dan ben ik dus geen goede jury. Maar dat ben ik ook niet als ik mensen aan winstpunten laat komen door een 10 voor de verzorging te geven terwijl ze qua rijden niet aan een hogere klasse toe zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:51

Splinter schreef:
ja idd, hetzelfde vind ik voor mensen met spierwitte schimmels, die zijn veeeeel langer bezig
Ik heb een bruine, ik was de staart, poets en maak knotjes en ben met een half uur klaar,
toch hetzelfde cijfer....

Doe je niets aan Haha!

Ik voel me anders harder genaaid bij jury's die die spierwitte schimmels een 9 geven.
Ik heb een zwarte en verzorg hem als een schimmel nl. maar da's ook gewoon een 7 of een 8.

Nee geintje, het cijfer voor verzorging kan me niet zo boeien.
Ik ben wel trots dat ik voor houding en zit van een 4 a 5 naar een 7 ben gegaan afgelopen jaar en dat het ontspannen, rechtgerichte en in aanleuning gaande paard een 7 scoort, ondanks dat mijn paard zo scheef is als een banaan. Weet ik dat toch knap te camoufleren blijkbaar! Vork

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 15:56

Fitzroy schreef:
Ik vind het altijd weer leuk om te zien en lezen hoeveel blz. er gevuld kunnen worden met 1 punt op het protocol Haha!
Het grappige is dat ik dit soort topics nu nooit zie verschijnen over impuls, rijvaardigheid, houding en zit e.d.
Waar maakt iedereen zich toch zo druk om *LOL*

Je kunt mijn gedachten lezen:-) Helemaal niets meer aan toe te voegen!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:04

Ach zolang het maar niet lager dan een 6 is, maakt het me helemaal niets uit.
(Helemaal niet meer nu ik M dressuur rijd Tong uitsteken )

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:02

haha dit moet me gelijk laten denken aan mijn allereerste wedstrijd met mijn shetlander!
Ooh we hebben hem wel een paar keer in de sop gezet, manen hadden we een matje in gemaakt(ze had dikke lange manen) waren we 2/3uur mee bezig geweest, staart uur uitgepluist en dan de rest nog...
nou jongens wat was ik teleurgesteld toen ik maar een 6'je kreeg voor de verzorging Ach gut

Toen de 1e wedstrijd met emiel... hij heeft behoorlijk wat wit dus ook alles op en top wassen... maar helaas niet hoger dan een 6
we hebben wel eens 7'ens en 8'en gehaald.
maar ook een keer een 5, met als commentaar dat hij geschoren moest worden... nouja hij kon toen niet op stal(we hadden toen geen vaste stal) dus hebben we niet gedaan. maar vond het wel banketstaaf om op de wintervacht afgerekend te worden. hij was helemaal schoon alleen de wintervacht wouden ze dus niet zien. Ben wel even naar de jury gegaan, en het ging dus echt alleen puur om de wintervacht...

Gelukkig nu geen last meer van verzorgingspunten! Lachen

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:13

Er wordt hier een mank gaande discussie gevoerd. Het ging volgens mij in dit topic om het feit of de presentatie/verzorging van het geheel wel de waardering krijgt die het zou moeten hebben in een individueel geval. Niet of dit al dan niet leidt tot een winstpunt. De jury moet ieder onderdeel punten voor wat het waard is, als de verzorging dan leidt tot een winstpunt dan is dat maar zo, daar mag niet op worden beknibbeld. Dit punt telt even zwaar als de andere 29 en is dus in dat opzicht even belangrijk. Dat het eigenlijk om het rijden gaat is natuurlijk waar, maar dan zou het punt van de verzorging eruit moeten en zou je bv. voor een onvoldoende verzorgd geheel iets in de sfeer van de strafpuntenregeling kunnen doen. Zolang dat niet zo is zul je op ieder onderdeel moeten krijgen wat het waard is en kan eigenlijk pas aan het eind bij het optellen duidelijk worden of er al dan geen winstpunt is gescoord. Opmerkingen als "dan ben je bij mij aan het verkeerde adres" kan ik dan ook niet plaatsen want dan moet je als jury eerst 1-29 optellen en dan kijken of er al dan geen winst wordt gereden en of je dat het waard vindt en dan onderdeel 30 daarop aanpassen dan wel alles optellen en vervolgens punten gaan aanpassen, ik vind beide uit den boze!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:03

@Carmad, dank je.
Dit bedoel ik inderdaad, alleen jij omschrijft het goed. Vork

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:46

gister had ik een 7 en een 8 voor verzorging, terwijl het jurylid bij de 8 zelfs nog uit de auto stapte om te vragen of mijn paard drachtig was, hij vond haar dus duidelijk te dik (paard is niet drachtig).
maar met die 8 had ik toch net 180 punten, dus ik ben blij dat hij me daar toch niet voor afstrafte.

zowiezo wel jammer dat je bij erg lage punten niet even iets op de coupon er bij geschreven krijgt waarom, of een tip om het anders/beter te doen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:07

Splinter schreef:
Sassieja schreef:
Want?
Tuurlijk is het mooier om een strak geschoren pony te zien, maar dat vind ik niet veel met verzorging te maken hebben..

Tuurlijk kun je er wel wat aan doen, de vraag is of je dat wilt. Als je dat niet wilt, moet je ook niet raar opkijken dat je een punt lager hebt Knipoog

Ach vanaf de M is het er toch uit? Clown

Ik kreeg eens een 5, tijdens mn proef was mn rits van mn chap open gegaan Haha! sjit happens hoor

Daar heb je gelijk in. Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:46

Een paard wat te dik is kan daar wat mij betreft een punt aftrek voor krijgen. Dan heb ik het over écht dik. Niet omdat ik het lelijk vind, maar omdat het de gezondheid in gevaar brengt van het dier. Je kunt ook een stuk afzetten zodat ze minder eten. Sporten met een dier met ernstig overgewicht is gewoon niet wenselijk. Dan heb ik liever dat je lelijke knotten maakt, daar kijk ik niet precies naar. Vacht die er gezond uitzien (ook al is het dikke vacht) daar zou ik nooit moeilijk over doen.