Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:18

Heej Frappa, wil je de groeten doen aan Antoinette? Ik heb bij haar (en Elbert) vorig jaar de cursus Manege Instructie gedaan. Was erg leuk!

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:21

haha wat leuk !!!! Zal ik doen maar wil dan wel graag je echt naam weten is wat makkelijker om haar de groeten te doen.

Antoinette is echt heel fijn om achter je te hebben, kan zo ontzettend veel van haar leren. Heb geluk dat ik bij der werk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:27

Ja, heb heel veel van haar geleerd. Geef maar door dat ik het prima naar mijn zin heb en uitkijk naar het vervolg op de cursus. Mijn naam is trouwens Ilja Lachen

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:30

Zal ik doen.

Haha!

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:35

Ik ben nu 15 maar later wil ik ook heel graag lesgeven aan kleine kinderen tot 12 jaar ofzo.
Lijkt me echt leuk Ja
Ik wilde altijd al iets met kinderen doen, maar eigenlijk ook met paarden.
Dus lesgeven aan kinderen lijkt me dan heel leuk Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:41

Ik kom me hier ook maar melden, tips en ervaringen uitwisselen is erg leerzaam en interessant, maar natuurlijk ook erg leuk Knipoog vooral als je anderen ermee kan helpen (wat we allemaal proberen, door mensen te helpen leren omgaan en rijden met paarden)

Ik geef beginners lessen bij particulieren en springlessen geef ik ook wel, maar minder, ik vind dressuur belangrijker, daarna wil ik ze wel leren springen, leeftijd maakt niet erg uit, maar het is wel de basis. Verder rij ik paarden in en help mensen met moeilijkere paarden met problemen waar ze zelf niet uit komen.

Ik probeer veel te kijken naar de omgang met het paard, vraag je iets of dwing je iets. Ben ook erg tegen hulpmiddelen als martingalen, sporen, etc. (tenzij het écht niet anders kan heb ik liever dat ze zonder rijden)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:44

Ik meld me hier ook Haha!
Ik geef in de vakantie tijd les aan kinderen die hier op vakantie zijn. Echt een volle bak moet ik zeggen, en ook zeer gevarieerd. De volwassenen ga ik vaak mee buitenrijden als die al kunnen rijden, en dan zelf mee en ook nog eens betaald worden, dat is pas leuk Haha!.
Maar die kleine ukkies zijn ook altijd wel heel leuk. De jongste bij mij was 5 en die had een verhalen. Er staan leuke tips hier in, ga ik zeker onthouden voor het volgende vakantieseizoen Haha!

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:44

Maar welke opleiding moet je dan doen en op welke school?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:59

Hey ! hebben jullie nog tips om prive lessen aan twee meisjes van net 7 en 6 leuk en toch leerzaam te houden? Ze gaan om de beurt een half uurtje op hun pony.Pony is nog niet super braaf, dus snel opstappen en afstappen e.d. is niet zo geschikt.Daardoor is het moeilijk om het spelendewijs te doen vind ik. Wie heeft er TIPS?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:22

je kan ze om pionnetjes heen laten lopen, of over balkjes heen, zonder beugeltjes (al weet ik niet of dat kan op dat ponytje)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:28

oefeningen om de pony te laten gehoorzamen, dus veel overgangen en dan proberen om steeds sneller en betere reacties van de pony te krijgen..
verder idd met pionen en balkjes kun je ook heel creatief zijn.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:22

Inderdaad met veel pionnen en balkjes helpt wel, de overgangen van stap naar draf en andersom, van stap naar halthouden en weer weg. Veel vragen stellen, ook zoals: wat moet je doen om je pony in draf te krijgen etc. Ik weet niet hoe 'braaf' de pony is dus het is best lastig om daar echt een heel duidelijke tip te geven. Hoe zijn de meisjes die je lesgeeft? Vol vertrouwen of iets angstig?

Ik zag op de vorige pagina de uitleg staan dat gas geven en remmen tegelijk niet gaat, gaat ook niet op je fiets. Dat is precies wat ik afgelopen zaterdag ook in mijn lesje uitgelegd heb haha.

o0michelle0o : bedoel je om les te gaan gegeven? Dan kun je bv de Orun basiscursus gaan volgen, maar dat is wel geloof ik vanaf 18 jaar

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:51

De meisjes zijn soms minder stoer dan ze zich voordoen Haha! Dus enige voorzichtigheid is wel op z'n plaats. Maar ze zijn ook heel erg ambitieus en als ze even zijn geschrokken van een plotselinge versnelde draf zijn ze het ook zo weer vergeten. Ik werk nu wel wat met pionnen en balkjes,maar ik mis wat creativiteit Nagelbijten / Gniffelen ........

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:55

Ik ben met kleine kinderen vooral heel erg met de houding en zit bezig.. gymnastieken en zonder beugels rijden. En ook belangrijk; directe correcte hulpen aan leren en zorgen dat de pony ook direct reageert (anders kun je de hulp net zo goed achterwege laten).

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:49

Pffff... kreeg mijn lesje van vanmiddag niet aan de praat. Al weken niet. Ik krijg ze niet aangesloten en ze zijn te onzeker om eens flink been te geven of een tikje met de zweep. Tips zijn welkom. 10 beginnertjes die ongeveer 3 maanden tot een half jaar ervaring hebben.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:09

leuk topic, waar wel leuke dingen in naar voren komen.
Zelf geef ik 1 x per week les aan 2 meiden van 11 jaar, beide op een D-pony. Ze hebben niet zoveel ervaring, de ene leert wel redelijk snel, maar heeft een jonge pony, de andere heeft een iets meer ervaren pony, maar is a. licht autistisch en vrij angstig, ze leert ook nog eens heel moeilijk, waardoor ik dingen heel vaak moet herhalen en uit moet leggen, opzich geen probleem maar afentoe best moeilijk. Zo wisselt ze ook enorm snel van emoties, dan is ze het kletsen en totaal niet bij de les en dan komt ze sorry zeggen, of iets lukt niet en ineens begint ze te huilen omdat het niet lukt en nog geen 2 minuten later kan ze er alweer om lachen. Ben vooral met de basis bezig, overgangen rijden en met hun houding, haal ook dingen uit de proeven naar voren en let op netjes rijden. Daarnaast laat ik ze zelf figuren verzinnen, balkjes lopen (staleigenaar doet wel met ze springen Knipoog), en probeer ik zelf ook steeds 'nieuwe' oefeningen te verzinnen.

Ik probeer wel een beetje streng te zijn (anders wordt het een kletsles), goed uitleg te geven en vragen stellen mag altijd natuurlijk en vooral ook te motiveren voor de sport en ze vrij laten zijn in de omgang met hun pony;s.

@Ilja000, misschien kun je er eens een speelles van maken, zodat ze meer vrijheid krijgen met hun pony's, balkjes lopen, slalommen en spelletjes die hierboven ook genoemd worden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:21

Ilja, kunnen ze al zonder beugels draven? op de manege waar ik les geef doen ze met zulke groepjes heel vaak stoelendans, neem 1 pion/ton minder dan kinderen, zonder beugels ronddraven (wel 1 kant op en achter alkaar aan) en dan als je Ja of Stop roept moeten ze snel van de pony afspringen en naar een ton/pion toe lopen met pony in de hand... worden ze wel wat vrijer van... de gene die geen ton/pion bereikt is af (wel mee draven maar hoeft niet meer van de pony af te springen)
of andere spelletjes doen, schipper mag ik overvaren zou mss ook kunnen (afhankelijk van hun rijden) of zoals eerder genoemt t allemaal tegelijk in draf (wedden dat ze snel draven)

Als ik les geef wil ik niet te streng zijn, maar ben ook zeker niet te mild, kinderen moeten luisteren en ik verwacht zeker van de wat meer gevorderde groepjes dat er netjes gereden wordt.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:33

Ilja000 schreef:
Pffff... kreeg mijn lesje van vanmiddag niet aan de praat. Al weken niet. Ik krijg ze niet aangesloten en ze zijn te onzeker om eens flink been te geven of een tikje met de zweep. Tips zijn welkom. 10 beginnertjes die ongeveer 3 maanden tot een half jaar ervaring hebben.

Bij mij op stal rijden de kinderen eerst met een naastloper (is een ouder manegekind dat de pony vasthoudt) Dan kunnen ze rustig leren lichtrijden, doorzitten, drijven, sturen en balans houden. Op een gegeven moment mogen ze los meerijden (Van de 10 kinderen rijden er meestal 3 los) Daarna gaan ze door naar de priveles (met zijn tweeën) daar leren ze de galop erbij en komen ze er ook achter dat een pony niet altijd doet wat zij willen en hoe dit op te lossen. Daarna gaan ze pas de "echte"groepsles in zoals jij hebt. Als tussen oplossing zou je een paar naastlopers kunnen nemen die de minste ruiters of de lastigste pony's begeleiden. Een ervaren voorrijden wil ook nog wel eens helpen. Gaat de voorste in ieder geval de goede kant op.
Ik denk dat de kinderen in je les ook nog de ervaring missen om echt goed aan te drijven en een tik te geven. Dus veel aandacht voor houding, juiste beenligging en manier van drijven. Veel beginnende kinderen drijven bijvoorbeeld met hun hele been (bovenbeen ook los van het zadel). Verder heb in mijn lessen het drie-tellen diploma. Dat betekend dat iedere ruiter in drie tellen zijn pony in draf moet kunnen krijgen. Op de eerste tel moeten ze aan drijven op de tweede ook en als de pony dan nog niet draaft op de derde een tik (achter de kuit) geven. Voor je het weet ziten ze allemaal in draf.
Succes ermee!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:35

zo weer ff het topic bijgelezen
staan weer leuke tips in!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:43

Geef les aan 3 tot 7 kinderen bij onze club. Leeftijd 8 tot 14.
Kennen jullie het balkenspel? Je legt 2 balken op 15 tot 25 meter van elkaar. Je laat ze in normale stap, draf en galop eroverheen gaat en telt het aantal passen ertussen (= aantal keer dat het voorbeen tussen de balken de grond raakt) dan laat je ze proberen om meer passen te maken tussen die balken, en daarna natuurlijk minder. Zo leren ze spelenderwijs "verzamelen" en middengangen. Ze hebben de neiging om langzamer resp. harder te gaan, maar dit helpt dus niet bij het verkorten resp. verlengen van de passen, dat blijkt al gauw.

Dit doe je dus in elke gang en je laat de kinderen zelf het aantal passen onthouden. Na deze oefening konden ze bij mij op een gewone dubbel-sprong varieren tussen 2 of 3 galopsprongen tussen de hindernissen.
Dus deze oefening heeft zowel voor dressuur als springen nut.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 16:02

Ilja000 schreef:

Het kan ook aan het weer liggen Haha! , mijn kindertjes krijg ik de laatste weken ook erg moeilijk aan de gang, ik blijf natuurlijk ook even meelezen voor nog meer tips

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:31

Jongens, er komt een megadruk weekeinde aan (FNRS wedstrijd met za. avond 33 starts en zondag 75) dus ik reageer weer als ik weer ben bijgekomen!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:44

mijn lessen gister waren vreselijk iedereen reed alsof ze het weken niet gedaan hadden echt erg!
Ik vind houding echt 1 van de aller belangrijkste bassis dingen als ze dat verkeerd leren krijg je dat er echt heel slecht uit!
Op maandag ochtend heb ik altijd 2 dames die echt voor hun lol rijden mooi beetje stappen en af en toe klijn drafje vermoeiend maar wel makkelijk voor mij.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:03

Ilja000 schreef:
Jongens, er komt een megadruk weekeinde aan (FNRS wedstrijd met za. avond 33 starts en zondag 75) dus ik reageer weer als ik weer ben bijgekomen!

haha succes!

k zit me alvast voor te bereiden op 1 dec. Ja je raad het al Sinterklaasfeest. waarschijnlijk mag ik dan eerst de hele zaterdag gaan lesgeven, (degene die 'smorgens lesgeeft is dan jarig, dus weg en mijn lesjes worden naar de ochtend verzet) en dan vanaf 2 uur nog meer kinders en dan gaan we allerlei spelletjes doen Vork en jaja om half 6 komt sinterklaas en ben om ong.8 uur dan klaar. k vind zo'n speciale dag veel intensiever dan gewoon lesgeven, dus ben nu aan het aftellen Bloos
(vind trouwens wel veel starters bij jullie wedstrijd Sigaar poeh)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:49

Wat ook belangrijk is (vind ik) is direct aanleren van juiste begrippen, zowel rijtechnisch als wat figuren betreft. En ik probeer ze zelf na te laten denken. Als bv een overgang niet goed ging, eerst vragen of het goed ging en zo nee, waarom niet. Daar leren ze het meest van. Kinderen moeten niet bang zijn om hun problemen te verwoorden. Want juist daarom staan wij in de bak.