Ilja000 schreef:Pffff... kreeg mijn lesje van vanmiddag niet aan de praat. Al weken niet. Ik krijg ze niet aangesloten en ze zijn te onzeker om eens flink been te geven of een tikje met de zweep. Tips zijn welkom. 10 beginnertjes die ongeveer 3 maanden tot een half jaar ervaring hebben.
Bij mij op stal rijden de kinderen eerst met een naastloper (is een ouder manegekind dat de pony vasthoudt) Dan kunnen ze rustig leren lichtrijden, doorzitten, drijven, sturen en balans houden. Op een gegeven moment mogen ze los meerijden (Van de 10 kinderen rijden er meestal 3 los) Daarna gaan ze door naar de priveles (met zijn tweeën) daar leren ze de galop erbij en komen ze er ook achter dat een pony niet altijd doet wat zij willen en hoe dit op te lossen. Daarna gaan ze pas de "echte"groepsles in zoals jij hebt. Als tussen oplossing zou je een paar naastlopers kunnen nemen die de minste ruiters of de lastigste pony's begeleiden. Een ervaren voorrijden wil ook nog wel eens helpen. Gaat de voorste in ieder geval de goede kant op.
Ik denk dat de kinderen in je les ook nog de ervaring missen om echt goed aan te drijven en een tik te geven. Dus veel aandacht voor houding, juiste beenligging en manier van drijven. Veel beginnende kinderen drijven bijvoorbeeld met hun hele been (bovenbeen ook los van het zadel). Verder heb in mijn lessen het drie-tellen diploma. Dat betekend dat iedere ruiter in drie tellen zijn pony in draf moet kunnen krijgen. Op de eerste tel moeten ze aan drijven op de tweede ook en als de pony dan nog niet draaft op de derde een tik (achter de kuit) geven. Voor je het weet ziten ze allemaal in draf.
Succes ermee!