Jury: Na startsein de A passeren, toegestaan of strafpunt??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Jury: Na startsein de A passeren, toegestaan of strafpunt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:12

Nou ja tien of je moet hardnekkige starters hebben die ondanks dat jij het signaal aan de andere kant van de bak geeft, toch nog langs A rijden en daar een volte rijden. Die had ik dus pas.....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:34

Ohja, die heb je ook nog Rolleyes Clown

ROFL

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 07:09

Of van die hardnekkige voorlezers die stug de andere kant op blijven kijken zodat ruiterlief nog even 26 rondjes extra door de bak kan rijden (en tuurlijk heb je op zo'n moment geen bel in je hok of raam wat open kan of heeft op de ruit tikken geen zin omdat je te ver weg zit).

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 08:57

Ken het Vippie Rolleyes
Eigenlijk kunnen we een topic maken van ergernissen ván juryleden óver sommige ruiters ROFL

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 06:46

Volgens mij was dat er al maar is dat ernstig weggezakt, ik ga ff zoeken ROFL

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:53

TWee weken terug zat ik te jureren en ik zag gewoon bij drie combinaties helemaal geen voorlezer.....waren te beroerd om even in t zicht te komen staan zodat ik een seintje kon geven!

Heb zo een forse tik op het raam gegeven zodat ruiter verschrikt opkeek en tegen de lezer zei we mogen beginnen.....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:15

daffodil schreef:
TWee weken terug zat ik te jureren en ik zag gewoon bij drie combinaties helemaal geen voorlezer.....waren te beroerd om even in t zicht te komen staan zodat ik een seintje kon geven!

Heb zo een forse tik op het raam gegeven zodat ruiter verschrikt opkeek en tegen de lezer zei we mogen beginnen.....

Tja, je moet toch wat Knipoog Ik herken het wel. Of dat je het startsein geeft en dat de ruiter glashard een opmerking terugmaakt: duh, ik start nu niet, want mijn paard is nog niet klaar. Ik laat hem eerst aan de bak wennen!

Dat doen er dan meerdere. En na een poosje komt de organisatie klagen dat het wel erg uitloopt en dat de volgende rubriek niet meer op tijd kan starten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:03

Op diezelfde wedstrijd dacht de eerste combi dat ook denk ik, want ik zit nog boven bij het secretariaat thee te drinken en zie een combi alvast lekker in de ring rondrijden....Naar beneden gegaan en gemeld dat dit absoluut niet toegestaan was, die deed nog een soort beledigd waar ik me mee bemoeide???? Ik heb haar uitgelegd dat ze mazzel met mij heeft, maar een andere jury haar zo uitsluit om te starten, het is gewoon niet toegestaan.

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:45

Ik heb in de L1 twee weken geleden min 2 gekregen met de opmerking direct na het bel signaaal begint de proef bij A!!!
Ik nog later naar secretariaat maar jury was al pleite ( helaas... ) ik was ook op de rechter hand en moest linksom binnen komen kreeg de bel van hand veranderen en starten maar mooi min 2!

daffodill als je de eerste bent van een nieuwe rubriek dan mag je toch twee minuten voor aanvang van je proef de bak betreden??

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:47

mylo schreef:
daffodill als je de eerste bent van een nieuwe rubriek dan mag je toch twee minuten voor aanvang van je proef de bak betreden??

Dat vind ik pas oneerlijk, de anderen mogen dat toch ook niet? Ik snap nooit zo goed wat er veranderd is in de bak na de 1e combinatie Vork

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:49

ja ik snap het ook niet maar dacht dat het zo in de regelementen stond....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:52

Dat klopt. De eerste combi mag de ring verkennen totdat de jury zich geinstalleerd heeft en het startsein geeft (t/m de klasse L2 natuurlijk).

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:57

Artikel 130 - Verkennen van de rijbaan
1. In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
2. Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden
in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden
langs de buitenzijde van de ring.
3. Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden,
dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor
zowel indoor- als outdoorwedstrijden. In dit laatste geval hoeft de ruiter na het
signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
4. Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan
in stap, draf of galop.
5. Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer
van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma
opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de
betreffende rubriek. De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen
in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft
afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury
wordt afgesloten en deze het startteken geeft. Nadat het (bel)signaal tot starten
door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden
bij A de proef te beginnen.
6. Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen
of slechts beperkt gebruik maakt, dient deze binnen 45 seconden met de proef te
beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de) jury is gegeven.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:29

Ja ik weet wel dat het zo is maar vind het gewoon raar Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 09:31

Ach iedereen loopt altijd te roepen dat het een nadeel is om als 1e te moeten starten, nu blijkt het toch een voordeel te zijn Pling
ROFL

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:20

ach weet je het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit om als eerste of laatste te starten!
een ander voorbeeld wat ik ook heeeeel oneerlijk vond.
Afgelopen zaterdag wedstrijd gehad. Keurig op tijd op het terrein. Ingeschreven en gemeld bij secretariaat. Vraag of het op tijd loopt. Ze kijkt op de lijst en zegt het loopt vijf minuten in. Prima geen probleem was er ruim een uur van te voren. Dus wij naar de auto ff rustig aan doen en ik zat er op zodat ik dus 20 minuten kon inrijden. Kom ik bij de baan moet ik meteen starten want het was ondertussen zo veel meer ingelopen!!
Oke dat kan wel wat gemopperd en gezegd wil op mijn eigen tijd min die vijf minuten starten maar ik MOEST van de ringmeester rijden.
Gelukkig was dit nadeel voor iedereen. Totdat de jury ineens vier combinaties voor het einde besloot om een kwartier pauze te houden omdat ze 20 minuten in liep!!! Die laatste vier ruiters waren dus de eerste proef dik in het voordeel want die konden wel lekker los rijden!! dat vindt ik dan niet eerlijk! doe dan die laatste vier van deze rubriek ook en ga dan pauze houden!!
sorry ff off topic!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:52

Daar kan ik me idd ook aan ergeren!
Of als het heel erg inloopt, je daar rekening mee houdt, dus er veel eerder op gaat zitten zodat je op tijd losgereden hebt, en dan net voor je de ring in mag te horen krijgen dat er een pauze wordt ingelast!!
Kun je weer een half uur gaan stappen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 07:28

Twee minuten wel ja maar niet een kwartier!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:00

Ik heb een keer gehad dat ik nét het signaal kreeg vóor de A, heel gemeen vond ik dat.
Ben gewoon doorgereden en begonnen toen ik me rondje had afgemaakt, geen commentaar hier op gehad..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:29

panache schreef:
Ik heb een keer gehad dat ik nét het signaal kreeg vóor de A, heel gemeen vond ik dat.
Ben gewoon doorgereden en begonnen toen ik me rondje had afgemaakt, geen commentaar hier op gehad..

Ik had dat afgelopen weekend, toen maakte ik maar een mini- volte tussen de K en de A in (daar reed ik op dat moment) en toen ben ik begonnen.
Ik wist toen eigenlijk ook niet wat ik moest doen. Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

edit; dat was in het L2, dus bij A moest ik afwenden.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:29

Ik heb vrijdag Z1 gereden, ik mocht beginnen en reed op de rechterhand. Bij F ging die van mij volledig in staking omdat ze "iets" engs had gezien bij A, ze kwam een aantal malen omhoog en ik ben twee voltes rond A gereden en toen ze iets ontspande weer richting A af gaan wenden en de proef begon voor mij, geen minpunten voor het feit dat ik die volte nog twee maal reed ( van ongeveer 8 meter ). Ik had begrepen dat wij een jurylid hadden voor intermediar ?? al weet ik dus niet wat dat betekent, maar klinkt interressant. Haha! Overigens kreeg ik ook een 1 in die proef toen ik op de linkerhand richting A kwam in contragalop en die van mij weer om hoog in verzet schoot, wat dus absoluut niet leek op een galopwissel die ik daar had moeten doen Bloos Ik heb geen minpunten gekregen vor het rijden van die voltes bij A voordat ik begon.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:53

Is het probleem niet gewoon dat jury's in de breedste zin van het woord niet allemaal de zelfde set regels er op na houden. Sommige zien dingen door de vingers en anderen straffen het af. Zou toch graag zien dat jury's in het algemeen gewoon de regelementen hanteren zoals ze er zijn. Dan is er ook geen ruimte voor discussie.

Ik laat mijn vriendin overigs ook tegen de hand in rijden en bij seintje jury van hand veranderen. Is het voor de jury ook duidelijk dat je begint. Voor de rest als je de A passeerd en een volte gaat rijden terwijl de voorlezer al is begonnen dat kan ik me die -2 overigens nog wel voorstellen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:46

Heb het ook eens gehad in de M dat ik had gevraagd of het op tijd liep, op ging zadelen, keurig op tijd terug kwam en vervolgens bleek iemand voor mij uitstel van starten gekregen te hebben omdat haar paard te fris was waardoor ons groepje van 3 ineens een groepje van 2 werd en de tweede proef dus ook eerder kwam, zij mocht helemaal daarna 2 x achter elkaar. Dan benadeel je mij wel ten gunste van haar.

Wat ik vaag vind van de L1 is dat je lichtrijdend aan moet springen in de galop?? Mag je dan ook een paar passen doorzitten van te voren? Of wordt dat ook afgestrafd?

Wat betreft de vraagstelling van dit topic: ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar sommigen vinden de regel wellicht duidelijk: de meerderheid niet, dús is hij op meerdere wijzen te interpreteren dús niet duidelijk dús moeten ze hier inderdaad eens iets mee doen bij de KNHS.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:51

Je mag gewoon gaan doorzitten voor de galop.
Dit zijn nog de kleine foutjes die in de proeven geslopen zijn, in de L1 zou nl eerst ook "doorzitten tenzij lichtrijden gevraagd wordt"
Maar dat is toch aangepast naar andersom, volg je t nog?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:21

Karnat schreef:
Ik laat mijn vriendin overigs ook tegen de hand in rijden en bij seintje jury van hand veranderen. Is het voor de jury ook duidelijk dat je begint.

Ik doe normaal eerst een rondje op de 'goede' hand en dan ga ik over naar de 'verkeerde' omdat mijn paard rechtsom nog wel eens andere dingen ziet dan linksom. Maar het is me nu al een paar keer gebeurd dat ik nog voor ik dat eerste rondje afhad een paar passen voor A het startsignaal krijg.
Zo vreselijk irritant is dat! Ik ga altijd doorzitten bij het ring verkennen omdat ik dan beter eventueel wegspringen aanvoel en kan corrigeren, dus ik sleur dan maar ineens mijn paard om dat ik niet bij die A kom Clown zodat ik de tijd heb om te gaan lichtrijden en tempo, aanleuning etc. evt. nog te verbeteren.
Ik blijf het heel irritant vinden, ofwel we hebben storing omdat hij ineens nog de andere kant op gestuurd moet worden, ofwel het begin van mijn eerste onderdeel is rommelig. Bijna lood om oud ijzer.