Nullen geven in de B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nullen geven in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:03

Ik weet natuurlijk zo niet waar jij woont, maar op veel maneges hebben ze toch wel wedstrijdjes?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:06

daniella74 schreef:
Eens zal je toch moeten kijken hoe je paard een wedstrijd oppakt anders blijf je eeuwig thuis oefenen.

Ik heb voordat ik mijn huidige paard meenam op concours hem meegenomen naar 2 verschillende vreemde lokaties.
Daar was hij braaf en prima te hanteren en te controleren. Ik ben dus met een gerust hart met hem op concours gegaan.

Ik verbaas mezelf juist vaak over de te hoge cijfers die ik soms op verprutste onderdelen krijg. Iets wat echt nergens op lijkt mag van mij een laag cijfer opleveren, geen enkel probleem.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:09

runningkawa schreef:
Ik weet natuurlijk zo niet waar jij woont, maar op veel maneges hebben ze toch wel wedstrijdjes?

Regio Randstad valt niet te vergelijken met Limburg.
Valt tegen met wedstrijdjes en vaak zijn prive paarden dan alleen welkom in de hogere proeven als ze al mee mogen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:10

Dat heb ik dus ook Karin
Soms zijn er echt dingen verprutst waar ik mezelf veel lager zou punten.
Van mij mag dat ook gerust als er gewoon dingen echt de mist in gaan en totaal niet lijken op het gevraagde.
Het kan dan wel B zijn, maar dat wil niet zeggen dat je bijna bij het inleveren van de coupon al een wp krijgt.
En ook al maak je pas kennis met de wedstrijd sport? Nou en?
Denk dat je met alle sporten af word gerekend als je het nivo nog niet haalt Lachen
Het is een wedstrijd, dat is anders dan zomaar rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:11

In de randstad staan toch ook veel paarden?
Ik wet dat er hier veel is en je bijna wekelijks weg kunt, zeker als je wilt springen (dressuur minder)
Maar bij jullie is ook niet maandelijks wat?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:18

Oké ik vind een 0 ook ontzettend laag, maar dat vind iedereen wel.
Maar je zou maar moeten schrijven zijn en de jury zegt; een 0!.. Nagelbijten / Gniffelen Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt gewoon! Dan zal je toch ook wel even raar kijken?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:23

Hier is veelal een hele andere mentaliteit dan bij jullie. Paarden in overvloed dat wel, ook heel veel "mensen met paarden" met alle verschijnselen die daar bij horen.

Springen wordt hier nauwelijks gedaan, Ik zat destijds bij een rijverenging met kleine 100 ruiters, allemaal dressuur dressuur dressuur. Geen spele-springen, geen buitenritjes op een losse idioot na. Als er al eens gesprongen wordt in een manegeles dan is de helft op zijn zachtst gezegd niet blij.

Paardrijden is hier voor veel mensen bezigheidstherapie, je een uurtje laten vervoeren in een bak met een meneer/mevrouw in het midden van de bak die af en toe meer staat te entertainen dan les te geven en verder meestal weinig interesse om iets verder te komen of wat meer kennis te vergaren. Bij ons zijn de onderlinge manegewedstrijden zo goed als dood.

Verenigingslessen kennen wij hiet niet zoals jullie dat hebben en oefenparcoursen ook heel weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:24

Echt waar, zo erg?
Jee...ja dan heb ik niks gezegt over dan ga je maar naar een oefen wedstrijd Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 19:38

@daniella74 : dat met die manegelessen herken ik wel van hier uit de buurt, die mensen hobbelen gewoon een uurtje rond achter elkaar aan, maar wij hebben hier in de buurt wel verenigingslessen en een aantal verenigingen doen aan maandelijkse avondjes oefenspringen, mijn eigen vereniging zit bij mij op stal (dressuurstal) maar we gaan wel eens met een groep naar oefenspringen voor de afwisseling. Ik woon midden in de Randstad tegen Amsterdam aan dus dat gaat niet voor heel de Randstad op.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:43

Waar sta jij dan? Richting Wijdewormer enzo is het idd wat beter.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 19:47

Ik sta op http://www.taamshorses.com in Oostzaan. De Zaanse Ruiters, Amethist, ManegedeDelft en de Beyeart doen allemaal aan oefenspringen. Waar sta jij dan?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:50

Ik sta nergens, ben min of meer paardloos. Taams ken ik wel maar is hier tikje uit de buurt en ik ken wat mensen die daar staan en waar ik absoluut niet mee op stal wil staan.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 19:52

Tsja, dat houd je altijd, overal heb je wel mensen die het anders doen dan jij het zelf zou doen, het gaat mij om het rijden en heb hier alle faciliteiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:02

Om terug te komen op het onderwerp, want jullie dwalen wat af: een nul is gewoon voor niet getoond het enige juiste cijfer, dus waarom zouden ze die niet uit mogen delen? Als je paard bij B bv een overgang moet maken naar de draf, en in plaats daarvan gaat hij omhoog, of stuiteren, dan heeft hij geen overgang gemaakt naar de draf naar de regels, dus een nul. Heeft niets met het verzet op zich te maken. Was hij nl buiten de overgang in verzet gekomen, zeg tijdens een grote volte gaan stilstaan, dan zie je dat terug lagere punten in dat onderdeel, maar het onderdeel is dan wel deels uitgevoerd, dus dan krijg je geen nul, ondanks het verzet. Ik hoop dat je het verschil snapt.
Het zit 'm dus heel erg in waar het is gebeurd.

Stalgenootje ken ik persoonlijk en ik heb haar ook verteld dat ik het terecht vind. Als haar paard op het gevraagde punt al in draf IS, maakt ze daar dus geen overgang= niet uitgevoerd=0
Persoonlijk zie ik liever een jury die laag en hoog durft te geven, dan een die om de 6 blijft draaien. En zo worden ze hopelijk ook opgeleid.

Verder is de B wel het eerste niveau, maar wel meteen wedstrijd, onder de reglementen, dus dan kunenn ze niet maar schappelijk doen, anders krijg je onverdiend je winstpunten en ga je onterecht naar de L, waar je dan wel gewoon gejureerd zou worden.
Als je gaat hoogspringen en je haalt de balk niet gaat men ook niet zeggen dat je hem wel gehaald hebt, omdat je pas begonnen bent in de sport...

Natuurlijk is het heel zuur, maar wedstrijden zijn een afspiegeling van je africhtingsniveau. Als een paard zo in verzet komt, heb je blijkbaar nog niet alles echt voor elkaar en kun je je afvragen of het wel tijd is om wedstrijden te gaan rijden. Een paard wat werkelijk in de hand staat, staat het ook onder de meest bizarre omstandigheden.
Overigens heeft een paard vaak meer last van de zenuwen van de ruiter dan het werkelijke wedstrijdterrein enzo.
Het kan soms enorm helpen om een trainer of instructeur bij je te hebben op het voorterrein, die je even door wat dingen heen helpt (moeilijke punten van de proef) en vertrouwen geeft voordat je de ring in gaat.

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:31

Ja, ik vind het belagelijk. Ik kreeg eens een -4 (in de B) omdat ik een andere voorlezer hoorde en toen reed ik verkeerd. Maar ik vind dat er in de B véél te streng gerekend wordt hoor! Als je geen middendraf hebt, hup: 3/4.. Niet normaal. Ik vind dat ze dat nog niet echt moeten verwachten van een B ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:45

Niet normaal?
Heel normaal Ja

Je hoort zelf je eigen proef te kennen Ja

En natuurlijk krijg je een 4 als je paard naar de overkant snelt ipv verruimt.
Je doet gewoon het gevraagde niet, zo simpel is het.

Hier sluit ik me dan ook helemaal bij aan:
Citaat:
Verder is de B wel het eerste niveau, maar wel meteen wedstrijd, onder de reglementen, dus dan kunenn ze niet maar schappelijk doen, anders krijg je onverdiend je winstpunten en ga je onterecht naar de L, waar je dan wel gewoon gejureerd zou worden.
Als je gaat hoogspringen en je haalt de balk niet gaat men ook niet zeggen dat je hem wel gehaald hebt, omdat je pas begonnen bent in de sport...

En ben je nog niet zover om dat eerste nivo goed te rijden, dan of niet starten en thuis in de bak verder oefenen. Of niet mauwen over de punten en het als ervaring zien.

bea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:40

Mijn dochter kreeg ook een keer 3 nullen.
Ik vind het eigenlijk niet terecht.

Bij de eerste 0, sprong de pony net te laat aan in de galop. Ze heeft dus wel degelijk geprobeerd tussen de letter, om de pony in de galop aan te laten springen.

De tweede 0, was de pony in de verkeerde galop aan gespongen, dus ze nam de pony terug en sprong toen wel goed aan. Maar door dit alles raakte ze een beetje gestrest en kom de pony niet echt goed over de volte rijden, en kwam buiten de ring. Gevolg een 0 en -2.

De derde 0, de pony viel vlak voor de leter waar ze de overgang naar draf moest rijden uit de galop. Moet ze de pony dan tussen de B en M in de galop 'drukken' om tussen M-C-H als nog een overgang te kunnen rijden. Door dat te doen krijg je dan ook alleen maar een slordig beeld van het geheel.

Zeker bij de eerst 2 nullen heeft ze wel degelijk wel wat getoont. Dus klop het niet die nul, die staat voor 'NIET GETOONT'.

En tot overmaat van ramp kreeg ze haar protocol terug en hadden ze de punten verkeerd op geteld.
Het verschil was maar liefs 14 punten in ons nadeel.
Dit vind ik toch nogal een grote fout, de jury telt de punten en de rekenkamer telt de punten na. Dus twee maal de dezelfde fout gemaakt!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 20:46

punten van de overgangen vind ik ook wel redelijk streng, maar buiten de ring is normaal zelfs diskwalificatie dus dan is een NUL nog schappelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:47

Dat ligt aan het soort ring Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:11

Citaat:
De derde 0, de pony viel vlak voor de leter waar ze de overgang naar draf moest rijden uit de galop. Moet ze de pony dan tussen de B en M in de galop 'drukken' om tussen M-C-H als nog een overgang te kunnen rijden. Door dat te doen krijg je dan ook alleen maar een slordig beeld van het geheel.
Dit is wat mij dus de vorige keer gebeurde. Vandaag had ik weer wedstrijd, en precies het zelfde gebeurde WEER! OHOH dacht ik, weer een 0!, en ik zetten paardje voor die paar meter toch maar even heel snel weer in de rechtergalop!! Zodat ik toch een overgang kon rijden tussen M-C-H. Kreeg er dit keer toch een 5 voor Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:20

Dabo schreef:
Dit is wat mij dus de vorige keer gebeurde. Vandaag had ik weer wedstrijd, en precies het zelfde gebeurde WEER! OHOH dacht ik, weer een 0!, en ik zetten paardje voor die paar meter toch maar even heel snel weer in de rechtergalop!! Zodat ik toch een overgang kon rijden tussen M-C-H. Kreeg er dit keer toch een 5 voor Haha!

scheelt weer 5 punten haha Cool

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:49

Het gaat niet om IETS tonen, maar om HET GEVRAAGDE te tonen. Het gevraagde is dus in alle gevallen die u noemt, bea_, niet getoond.

Punten voor de moeite of voor het proberen, bestaat in wedstrijdsport niet. Dat doen ze wel op onderlinge, oefen, of manegewedstrijden soms, vandaar dat sommige beginners daardoor een beetje een scheef beeld krijgen van de jurering van de sport.

En ja, ze moet dan de pony in galop drukken om de overgang te rijden. Zie post van Dabo, dan heb je in elk geval geen nul.

Wedstrijdrijden is niet opgezet voor mensen die meedoen voor de lol. Dat kún je doen, maar dan krijg je dat dus ook gewoon terug te zien op je puntenlijstje, dat je eigenlijk niet goed genoeg bent.
Wedstrijdrijden gaat om een serieuze beoordeling van je (africhtings)werk. Het gaat bij dressuur om gehooraamheid en harmonie en dat toont zich door een aan de hulpen staand paard dat dus zonder enig verzet doet wat jij wilt op de plek die jij wilt. Dát wil men zien.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:16

Een jury mag van mij nullen geven, als deze ook bereid is negens en tienen te geven...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:47

Kyralovertje schreef:
Een jury mag van mij nullen geven, als deze ook bereid is negens en tienen te geven...

De meeste juryleden willen dat ook wel, maar ze kunnen ze bijna nooit kwijt...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:49

hoeveel oefeningen zie jij die daadwerkelijk (bijna) perfect worden uitgevoerd? De paar keren dat ik zelf ook dat gevoel had in de ring, had ik ook prompt een 9 te pakken.