Is de m2 nou gewoon zo'n rot klasse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Is de m2 nou gewoon zo'n rot klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:31

Klopt helemaal vind ik. Ik ben met mijn rijden ook vrijwel alleen maar met overgangen en het aan de hulpen zetten bezig. Moet ook wel want die van mij is niet meteen de soepelste van zichzelf, maar door dit werk wel superfijn te rijden. Ik rij vrijwel geen oefeningen (alhoewel overgangen natuurlijk ook oefeningen zijn), maar bijvoorbeeld appuyementen, travers en keertwendingen eigenlijk bijna alleen in de les. En die gaan dan ook vrijwel moeiteloos. Ik ben met de gewone training altijd zo lang bezig met fijn en losmaken dat het uur al zowat om is voor ik er aan kan denken Haha! , maar ik moet zeggen dat dat ook steeds sneller gaat.

Meestal rij ik wel winstpunten (hoewel er vaak genoeg aan te merken is) en tot nu toe zit ik er elke wedstrijd wel een keer bovenaan bij en de andere proef dan vaak net buiten de prijzen. Ik moet zeggen dat ik de nieuwe proeven veel eenvoudiger vind dan de oude! (daar was ik 1,5 jaar geleden geeindigd, ben pas weer gaan starten).

Is de overstap van het M2 naar het Z nou lastig?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:34

Nee, als je de M2 aankunt kun je Z1 ook wel meestal.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:38

Ja dat hoor ik ook meestal.. Mijn eerste proeven in de M2 waren ook geen winst, meestal rond de 178 maar vooral omdat ze niet rustig stapt op wedstrijd.. Nu is ook de lengtebuiging stukken vooruit gegaan en komen de punten wel Lachen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:03

jasmijn78 schreef:
Als je basis voor elkaar is zijn de kunstjes geen kunst.

Als ik aan het trainen ben dan neem ik alleen helemaal aan het einde de oefeningen door of soms helemaal niet aangezien ie de oefeningen al kent en reageerd op de hulpen voor de oefeningen. Ik probeer nu veel te trainen aan lossigheid, gedragenheid en zeker bij mijn paard belangrijk, geslotenheid, als dat goed is dan wordt de kwaliteit van de oefeningen ook beter.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:59

jasmijn78 schreef:
babbeloe schreef:
we zijn hard bezig met de oefeningen en ook al met de z1 dus zal me er heel goed op voor gaan bereiden ...

Maar het gaat m.i. niet om de oefeningen, de 'kunstjes'. Heb je de basis/het skala goed voor elkaar (dus takt, onstpanning, aanleuning, impuls en verzameling) dan is de Z1 niet moeilijker dan de M2. Een appuyement is niks waard als daarbij de takt, aanleuning, verzameling en impuls verloren gaan. Dan wordt het zijwaarst naar de overkant krabbelen. Dan wordt het een kunstje dus.

Wie in de M2 (en in alle overige klasses) niet meekomt kan zich beter focussen op de basisvoorwaarden dan op de 'kunstjes'. Als je basis voor elkaar is zijn de kunstjes geen kunst.

ja dat snap ik dat dat ook voorelkaar moet zijn met de ontspanning hebben we nog wel us wat last met de proeven... maar goed dat komt allemaal wel...

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:33

Heb net even het topic gelezen. Ik rij nu met mijn paardje m1 en het gaat best goed al zeg ik het zelf. Heb nu 12 winstpunten uit 14 proeven. Ben soms echt goed bezig (rond de 200) en soms ook niet Bloos . We zijn nu in de les ook bezig met travers en keertwendingen en ik moet zeggen dat hij het wel snel oppakt. Ik heb nu nog drie wedstrijden in de M1 opgegeven en wil daarna over naar de M2.

Ik heb nog nooit M2 gereden en zie er ook best wel tegenop omdat ik dus ook van iedereen heb gehoord dat het zo'n lastige klasse is. Gelukkig staat mn instructrice er ook achter dat ik over ga. Ze is ook jury dus weet wel wat mn paardje en ik moeten kunnen. We werken veel aan de overgangen (sluiten/verruimen) en aan de oprichting. Dat kan misschien nog wat beter, want krijg hem niet altijd zoals ik het graag wil, maar ga het toch proberen in de M2. Gelukkig is hij op wedstrijden vaak nog fijner dan thuis.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:47

Ik was ook overgegaan terwijl de keertwendingen en de travers nog niet helemaal bevestigd waren. De keertwendingen blijven ook gewoon ons zwakke punt aangezien mijn pony een slechte stap heeft. Vooral op wedstrijd, als ze zich druk maakt, krijg je zo'n dribbelidee en zie er dan maar eens een fatsoenlijke keertwending uit te rijden. Daarom is het wel jammer dat die nooit in het M1 gevraagd werden, nu is de overgang heel groot. Net als dat ik vind dat ze in de M1 ook wel stap-galop overgangen hadden kunnen vragen. En dan de galop-stap overgang in de M2. Maarja dat is mijn mening. De travers zijn nu een stuk meer bevestigd en dat zie je meteen aan de punten. Maar mijn proef valt en staat met de stap. Als ie goed stapt (voor haar doen) dan krijg je meteen hele goede punten. Anders krijg je voor veel onderdelen een 3/4/5. Maarja daar kan je niks aan doen, dus ik was niet van plan om in de M1 te blijven hangen omdat ze vaak op wedstrijd niet stapt...

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:06

Nou ik vind het toch wel pittig Bloos
Maar eigenlijk zijn wij ook een beetje snel gegaan Bloos
ben echt overal doorheen gevlogen binnen een half jaar M2 startgerechtig
Ben nu een paar keer M2 gestart maar geen winst nou komt dat ook omdat ze last van haar rug (had zich vast gerold met rollen hoorde ik vandaag)
Maar wat wel zo is als je paard netjes opgericht kan lopen en de oefeningen kan moet het niet moeilijk zijn alleen ze hadden beter wel de kwartkeertwendingen in de M1 moet laten zitten.
Ik ben nu even thuis om lekker te oefenen en dan kan ik over een paar weekjes weer op concour.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:22

Het is geen moeilijke klasse hoor, je paard moet gewoon de oefeningen kunnen dan is er niks aan de hand.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 06:24

liza van loon schreef:
Het is geen moeilijke klasse hoor, je paard moet gewoon de oefeningen kunnen dan is er niks aan de hand.

Ja maar als je én een paard hebt wat dit nog nooit gelopen hebt én je hebt zelf nooit M2 gereden is de overgang van M1 naar M2 behoorlijk groot en kan het dus wél een moeilijke klasse zijn. Kan me best voorstellen dat iemand die met een paard of pony rijdt die al 3 x Z geweest is, vrij makkelik de M2 doorkomt maar in de meeste gevallen die ik hier lees zijn het mensen die zelf daar niet gereden hebben en het paard ook niet en dan loop je best tegen wat dingen aan!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:41

Daffodil ik ben het met je eens. Bij mij moet niet alleen het paard de oefeningen kennen, maar ik ook Clown Ik denk ook niet dat ik de eerste wedstrijden een wp zal halen, maargoed al doende leert men. Daar houden we het maar op. Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:07

Ik heb jaaaren terug ook al eens M2 gereden. Haalde nog wp's ook, met een paard dat eigenlijk niet kon strekken en niet buigen...

Dus ik was wel M2 geklasseerd, maar ik heb pas met dit huidige paard echt M2 leren rijden. Als ik nu terugdenk aan toen, dan vraag ik me af hoe ik in godsnaam in die klasse terecht was gekomen! Ik had geen idee wat ik aan het doen was!
Nou ja, hij liep altijd heerlijk ontspannen en kon super galopperen, dat dan weer wel. Maar dat was dan ongeveer het enige Haha!

senriejetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:08

ik heb alle klasses uitgereden met mijn paard.. tot de m1 in de m1 kreeg je het stuk in draf op de linkerhand bijvoorbeeld E afwenden en dan X arbeidsgalop rechts en dan B rechterhand.
En daar knalde hij er ALTIJD tussen uit. en dan was mijn hele galop gedeelte gewoon slecht.
Verder gingen alle onderdelen gewoon goed dus ik haalde meestal wel een wp.
Maar ik merkte gewoon met trainen als ik van de stap naar de galop ging dat ie gewoon veel verzamelder bleef.
kwa oefeningen was hij opzich wel klaar voor het M2 hij maakte de keertwening iets groter maar hij bleef wel goed stappen! dus ik heb overwogen om de overgang naar het M2 te maken.
Ik merk gewoon in de M2 dat ik nu ik van de stap naar de galop moet hem gewoon alle galop onderdelen meer onder controle heb en dat ie met aanspringen meteen al meer gaat zitten.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:12

Ik moet binnenkort ook over naar de M2, ik heb de hele M1 uitgereden omdat men idd zegt dat de M2 een lastige klasse en ik en mijn pony allebei nog nooit M2 zijn geweest.
We zullen wel zien hoe het zal lopen. De keertwendingen gaan nu goed alleen mist de lengetebuiging nog wat in de travers.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:14

Weet je wat me ook moeilijk lijkt. Dat de baan maar 20 X40 is. Je moet wel goed strekken laten zien, ben je eindelijk op dreef, moet je alweer stoppen omdat je anders buiten de baan zit Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:19

Suprice schreef:
Ik was ook overgegaan terwijl de keertwendingen en de travers nog niet helemaal bevestigd waren. De keertwendingen blijven ook gewoon ons zwakke punt aangezien mijn pony een slechte stap heeft. Vooral op wedstrijd, als ze zich druk maakt, krijg je zo'n dribbelidee en zie er dan maar eens een fatsoenlijke keertwending uit te rijden.

Daarom is het wel jammer dat die nooit in het M1 gevraagd werden, nu is de overgang heel groot. Net als dat ik vind dat ze in de M1 ook wel stap-galop overgangen hadden kunnen vragen. En dan de galop-stap overgang in de M2.

Mbt tot dat 1e..heel herkenbaar..
Ik ben ook overgegaan, zonder dat de keertwendingen erin zaten Bloos
en de travers zat er toevallig destijds niet in.

Mbt dat 2e..dat is nu al zo..bij de nieuwe proeven Pling

Maar wat er gezegd wordt mbt de basis..
Zeker heel belangrijk..
Train zelf voora op gas en rem (met steeds fijnere/kleinere hulpen)..en idd ontspanning/aanspanning en oprichting..
en pak af en toe de oefeningen wat mee..

Maar ik blijf er bij..dat er veel strenger gejureerd word..een grove fout is ook direct een 4 of een 3..
terwijl ik laatst een keer met mijn L1 paard startte..krijg je op sommige foute onderdelen gewoon een 5 of zelfs 6 haha

En vind het op zich wel fijn dat de M2 "moeilijk" is, dan weet je ook of je klaar bent voor de Z..(beetje kaf van het koren-idee)

EDIT: ben overigens nog nooit (hiervoor) M2 geweest en paard ook niet..
Toch hebben we ons er goed doorheen gereden met regelmatig winst en een prijs..
Maar het vraagt gewoon strictheid.

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:23

Haha, dat hoor ik zooo vaak!!! Ik denk dat dat heel persoonlijk is Knipoog Clown Eerst had ik echt alleen maar 3/4 voor mijn keertwendingen, en opeens had ik het door, nu rij ik allemaal 7/8 Haha! Ik was er met 4 wedstrijden uit Haha! in 9 weken van de L2 naar de Z1 startgerechtigd Haha! Succes he Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:32

primagirl schreef:
Haha, dat hoor ik zooo vaak!!!

Um wat? Blond

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:59

Born2BCrazy schreef:
primagirl schreef:
Haha, dat hoor ik zooo vaak!!!

Um wat? Blond

Ik denk misschien dat ze dat heel vaak hoort dat de M2 een rotklasse is?? Vork

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:48

hihi zou zo maar eens kunnen Blond

dacht dat een reactie op mijn post was, vandaar. Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:48

Ik vond de m2 ook echt een rotklasse. Ik was de m1 doorgevlogen en strande toen volledig rond de 170-175 punten in de M2. Het grootste probleem bleek de oprichting te zijn. Ik vind de Z1 echt heel veel makkelijker. In de M2 moest het helemaal vlekkeloos zijn dan had ik net winst, rij ik een magere proef met hier en daar een foutje in de Z1, krijg ik wel winst.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:46

Ik ga binnenkort ook over, dus ben benieuwd hoe het gaat.
ben er eigenlijk ook nog niet helemaal klaar voor maar omdat ik dit paardje alleen dit jaar rijd wil ik het gewoon gaan proberen.
We hebben toch niets te verliezen en het is ook weer een uitdaging Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:50

En ik vind de huidige M2 proeven al een stuk makkelijker dan de vorige.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:36

tot de m2 is alles bij mij super makkelijk gegaan, maar had al veel 'spook' verhalen gehoord over deze klasse, dus was erg onzeker geworden.
Thuis liep ze altijd erg goed, maar keertwending en de travers rechtsom waren nog niet bevestigd, maar ben wel gewoon gestart!

1e proef 1na laatste door spanning, 2e (selectie) proef, gewonnen!! Dus weet na 1 wedstrijd nog niet echt wat ik van de klasse moet vinden, thuis ligt de lat erg hoog, waardoor ik het op concour minder kan doen en toch tevreden kan afstappen.

nu maar hopen dat mijn theorie werkt! haha Vork

vind het ook niet erg om wat langer in de M2 te blijven,ookal zal ik snel m'n puntjes bij elkaar hebben. Liever lekker wedstrijd rijden, dan lang thuis moeten blijven omdat je paardje nog helemaal niet klaar is voor de Z! Pling

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:21

help!! jullie maken me bang Clown ga binnekort ook M2 starten , dus dat wordt spannend
mijn pony en ik kunnen de oefeningen net voldoende (meestal , lukt niet altijd)
dit wordt een grote en zeer moeilijke klasse denk ik.
wanneer ik de proeven van M2 thuis oefen gaat alles goed. Maar op wedstrijd staat hij soms weer te sloom , dan weer te fel . das echt heel wisselend; Maar ik wil het graag proberen, lijkt me anders een beetje saai worden Clown . Ik heb geen schrik van jury's. Duivel
het kan zijn dat ik nu een groot diep gat val , maar misschien ook niet.