Kan deze commentaar op protocol??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirK

Re: Kan deze commentaar op protocol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:11

Ik merk sowieso wel eens bij jury's dat ze commentaar hebben op een rijstijl (als ik schrijf bij zo'n jury) en dan vraag ik waarom ze dat er niet bij zetten (dit gaat dus niet over het wel/niet correct uitvoeren van een oefening, maar door de hele proef een paard teveel in de mond zitten, echt storend scheef zitten, overdadig prikken met de spoortjes oid) en dan krijg ik als antwoord: dat is een taak van de instructie. Heb daar wel eens een discussie over gehad, en die man heeft uiteindelijk wel kritiek op laten schrijven. Of het helpt weet ik niet, dat zal van de ruiter zelf afhangen, maar ik vind het persoonlijk wel fijn als een jury kritiek op mijn manier van rijden heeft (oke de manier waarop is belangrijk) omdat ik er dan wat aan kan doen ipv naar vijfjes en zesjes kijken. Maar ik merk dus ook wel eens terughoudendheid hierin bij jury's.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:44

BitchyWitchy schreef:
Daar kan ik me dus helemaal in vinden!!

En om dan te oordelen over het kind waar TS het over heeft, en het commentaar op haar protocol, is gewoon onmogelijk als je er zelf niet bij ben geweest..........

Laten we dan direct maar even uit de wereld helpen dat dit kind GEEN NAAR KIND IS!!!! dat is duidelijk!!!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:46

MirK schreef:
Ik merk sowieso wel eens bij jury's dat ze commentaar hebben op een rijstijl (als ik schrijf bij zo'n jury) en dan vraag ik waarom ze dat er niet bij zetten (dit gaat dus niet over het wel/niet correct uitvoeren van een oefening, maar door de hele proef een paard teveel in de mond zitten, echt storend scheef zitten, overdadig prikken met de spoortjes oid) en dan krijg ik als antwoord: dat is een taak van de instructie. Heb daar wel eens een discussie over gehad, en die man heeft uiteindelijk wel kritiek op laten schrijven. Of het helpt weet ik niet, dat zal van de ruiter zelf afhangen, maar ik vind het persoonlijk wel fijn als een jury kritiek op mijn manier van rijden heeft (oke de manier waarop is belangrijk) omdat ik er dan wat aan kan doen ipv naar vijfjes en zesjes kijken. Maar ik merk dus ook wel eens terughoudendheid hierin bij jury's.

Dat is waar, maar je kunt het opbouwend op de coupon zetten of de amazone/ruiter direct met de grond gelijk maken en dat vind ik persoonlijk niet nodig. We rijden toch voor ons plezier? en ja als jury kijken we ook voor ons plezier maar laten we het dan vooral plezierig houden! (wat een geplezier allemaal zeg.... Tong uitsteken )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:41

oversized schreef:
BitchyWitchy schreef:

En om dan te oordelen over het kind waar TS het over heeft, en het commentaar op haar protocol, is gewoon onmogelijk als je er zelf niet bij ben geweest..........

Laten we dan direct maar even uit de wereld helpen dat dit kind GEEN NAAR KIND IS!!!! dat is duidelijk!!!

Oke, oke, sorry hoor...................... Bloos

Weet je wat, laat maar.......

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:27

lees cynisch: Ik ben blij dat er mensen zijn die denken nare kinderen te kunnen helpen door ze ongezouten de waarheid op een protocol te vermelden. Ja... zo komen we er wel in de wereld.. Ik denk dat deze nare kinderen accuut denken dat ze geen naar kind meer willen/mogen zijn.. Heel goed!!!
Laatst bijgewerkt door creool op 07-05-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:31

Ik waak ervoor iets op de coupon te laten zetten wat ook maar in de buurt van kwetsend komt.....dat kan namelijk nooit de bedoeling zijn. Die instructies krijg je ook echt niet op jurycursus hoor, er zijn genoeg dingen te verzinnen om iets duidelijk te maken zonder dat iemand in tranen hoeft uit te barsten.

Alhoewel ik dus gister wel iemand in tranen had omdat ik aan haar vroeg wat haar beweegredenen waren om géén sporen om te doen....maar goed ik heb haar uitgelegd waarom ik dat vroeg en uiteindelijk kom je er wel uit maar ik wil iemand toch laten weten waarom zij of hij lagere punten krijgt als dat met houding en zit te maken heeft. Maar opzettelijk iemand kwetsen nee dat is nooit de bedoeling!

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:01

oversized schreef:
deze proef had ze 139. De tweede proef had ze 171 en vandaag haalde ze twee keer 177 punten....

Nou dan gaat het al een stuk beter Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:05

oversized schreef:
BitchyWitchy schreef:

Heb ik ook nooit beweerd hoor. En misschien moet ik mijn standpunt nog iets nuanceren. Bij de 'nare'kinderen ben ik wel wat harder dan bij 'lieve' kinderen. Maar ik wil natuurlijk nooit kwetsend zijn of kinderen tot huilen brengen of wat dan ook. Maar het commentaar is gewoon wel wat steviger als kinderen echt onrechtvaardig met hun pony omgaan.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:42

Lon_ivo schreef:
Nou dan gaat het al een stuk beter Haha!

Haha! Haha! Haha!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:24

creool schreef:
Anoeska: A. het zijn KINDEREN.

Kinderen moeten leren en projecten het gedrag van anderen op zichzelf. Zo leren kinderen.

Wat denk jij wat een kind ervan leert dat jij ongezouten je mening op een protocol schrijft?

klopt maar een kind dat commentaar krijgt als "handen stiller" of "benen stiller" is net zo min geholpen.

Als een kind zaagt, denk ik dat je dat best mag vermelden, een jong kind kan niets met de opmerking "Handen stiller"

dat is ook zo bij schoppen, als een kind schopt en je wil het haar laten inzien dat het niet op deze wijze wordt geaccepteerd, heeft het kind echt niets aan "benen stiller" kinderen zijn niet dom maar nog wel heel letterlijk ingesteld, benen zijn tenslotte geen voeten!!!!

Maar goed je kan ook andere opmerkingen maken:

"wel vriendelijk voor je pony blijven!!!" komt ook meestal wel aan en klinkt idd wat vriendelijker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:25

Otje_Elliot schreef:
creool schreef:
Anoeska: A. het zijn KINDEREN.

Kinderen moeten leren en projecten het gedrag van anderen op zichzelf. Zo leren kinderen.

Wat denk jij wat een kind ervan leert dat jij ongezouten je mening op een protocol schrijft?

klopt maar een kind dat commentaar krijgt als "handen stiller" of "benen stiller" is net zo min geholpen.

Als een kind zaagt, denk ik dat je dat best mag vermelden, een jong kind kan niets met de opmerking "Handen stiller"

dat is ook zo bij schoppen, als een kind schopt en je wil het haar laten inzien dat het niet op deze wijze wordt geaccepteerd, heeft het kind echt niets aan "benen stiller" kinderen zijn niet dom maar nog wel heel letterlijk ingesteld, benen zijn tenslotte geen voeten!!!!

Maar goed je kan ook andere opmerkingen maken:

"wel vriendelijk voor je pony blijven!!!" komt ook meestal wel aan en klinkt idd wat vriendelijker Knipoog

Mmmm maar dan moeten ze wel weten wat dat vriendelijker inhoudt. Sommigen zagen omdat ze niet beter weten en als het dan niet zo wordt vermeld dan snappen ze het niet.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:28

russel schreef:
Mmmm maar dan moeten ze wel weten wat dat vriendelijker inhoudt. Sommigen zagen omdat ze niet beter weten en als het dan niet zo wordt vermeld dan snappen ze het niet.

klopt en er zijn er zelfs die nog zo pril rijden dat het zagen met het complete bovenlijf gebeurd ... ik denk dan ook niet dat je het kind bereikt met de opmerking 'handen stiller' ... daar zal je toch even moeten uitleggen dat het kind zaagt, dat dit zagen heet en dat we dat niet toestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:30

Anya schreef:
Ja dat kan.. als het echt zo beroerd is als daar staat dan had haar omgeving, ouders, instructie etcetera haar tegen zichzelf moeten beschermen.

Je hoort geen wedstrijd te rijden als je er nog niet aan toe bent.
B-niveau is al een behoorlijk niveau van rijden. Als betrokkene nog niet zo lang rijdt, op een 'moeilijke' pony, dan krijg je gezaag en getrek...

En dan mag een jury daar wat van zeggen. Want ik lees hier vooral.. arm kind...ik denk dan arme pony. Gewoon les nemen, kilometers maken. Net als wij allemaal hebben moeten doen hier.

precies

het was misschien niet netjes van de jury
Maar zo te horen wel bar slecht
En andere, zoals instucteur en ouders hebben haar gewoon al zagend de proef in gegooid
Om ook die mensen wakker te schudden is zoiets misschien wel eens nodig

Want ik denk ook arme pony...

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:35

ja dat denk ik ook runningkawa ... dat sommige ouders ook wel eens hun ogen mogen openen Ja

Alleen het kind rijdt een proef, je raadt al onder welke condities en om de ouders te bereiken zou je het kind minder 'vriendelijk' moeten benaderen via het protocol ... de vraag is of je dat het kind kan aandoen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:02

Fijn is het zeker niet voor het kind, ben ik met je eens
Maar ik vind daar niet de jury de schuldige om aan te wijzen, wat nu wel gedaan wordt

Als hij er niet bij zou zetten waarom hij een 3 geeft is het ook niets, krijg je ook commentaar
Want zelf zouden ze nooit bedacht hebben waarom, want dan hadden ze dit meisje niet eens laten starten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:16

runningkawa schreef:
Anya schreef:
Ja dat kan.. als het echt zo beroerd is als daar staat dan had haar omgeving, ouders, instructie etcetera haar tegen zichzelf moeten beschermen.

Je hoort geen wedstrijd te rijden als je er nog niet aan toe bent.
B-niveau is al een behoorlijk niveau van rijden. Als betrokkene nog niet zo lang rijdt, op een 'moeilijke' pony, dan krijg je gezaag en getrek...

En dan mag een jury daar wat van zeggen. Want ik lees hier vooral.. arm kind...ik denk dan arme pony. Gewoon les nemen, kilometers maken. Net als wij allemaal hebben moeten doen hier.

precies

het was misschien niet netjes van de jury
Maar zo te horen wel bar slecht
En andere, zoals instucteur en ouders hebben haar gewoon al zagend de proef in gegooid
Om ook die mensen wakker te schudden is zoiets misschien wel eens nodig

Want ik denk ook arme pony...

Hier ga ik ook in mee. Als het echt te gek is voor woorden, dan moet je de ruiter erop wijzen. Ook als dingen niet zo lekker gaan, kun je je paard nog wel vriendelijk rijden.

Mijn B proeven gaan ook niet lekker (meestal ergens rond de 165-175 punten), maar ik heb al meer dan eens gehoord dat we een prettige combinatie zijn, ondanks alle fouten die in het rijden we maken!! Als een ruiter zit te trekken en te schoppen, dan moet je daar als jury zeker iets van zeggen, ook als het om een jonge ruiter gaat.

Wel zou het netjes geweest zijn als het commentaar mondeling was toegelicht, en aangegeven was dat er een goede instructie gezocht moet gaan worden, en ze maar beter nog even kan wachten met het rijden van de wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:24

Met de kans dat het grote bekvecht wedstrijd word omdat zulke ouders dat meestal niet willen horen...
Geloof meteen dat de jury daar voor past.

En net wat je zegt
lekker voor de lol meedoen en kijken of je vorderingen maakt, prima Ja
Maar dat getrek omdat hij in de ring wel in de krul moet oid...nee dat hoort hard afgestraft te worden.
Imo word dat al veel te weinig gedaan, op alle wedstrijden

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:28

Zoals ik afgelopen zondag als jury zijnde ook zei tegen een deelnemer, die tijdens haar proef volledig uit haar stekker ging tegen een paar spelende kinderen: dressuur is een nette sport, laten we het dan ook netjes houden! Jureren moet altijd in het voordeel van de combinatie worden gedaan en dus vind ik het vanzelfsprekend dat het commentaar op een protocol duidelijk, maar op een nette manier gebracht moet worden.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:31

het had best genuanceerder ophet protocol kunnen staan, maar aan de andere kant.. 12 jaar is niet zo jong meee? als ik eens zie wat al die meiden bij mij op stal al zijn met hun 12 a 13 jaar Haha!
rijden stuk voor stuk knhs met hun ponies en paarden en die kunnen echt wel tegen een stootje.

mijn L1 debuut heeft de jury ook afgemaaktmet de opmerking ik zou maar nietmeer starten als ik jou was, recht in mijn gezicht toen ze het hokkie uit kwam.
bennog nooit zo over mijn toeren geweest(ik was 23) ben stug door blijven rijden en het is weer allemaal goed gekomen Haha!
nu hoopik dat ik haar nog eens krijg als jury.. laten zien dat we het wel kunnen..

maargoed.. die heeft er voor gezorgd dat ik hard ben gaan trainen.. als ik allemaal 5en e.d hadgehad.. (ikhad 133 oude stijl) had ik ws gedacht... nou best redelijk voor 1e keer en had ik erniet zo hard aan getraint om beter te worden.

maar goed, het ene kind is het ander niet. je moet het wel netjes brengen. je hoeft een kind niet naar beneden te halen omdat de proef niet is bevallen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:09

Bij het mondeling toelichten heb je idd kans op een bekvecht wedstrijd. Maar ik vind ook dat je als jury in principe moet staan voor wat je zegt op het protocol, en dat ook mondeling moet kunnen toelichten. Je weet dat je gelijk hebt, en moet ook zo stevig in je schoenen staan om tegen het eventueel commentaar op je aanmerkingen te kunnen. Al kunnen ouders hier wel heel erg in doordraven... ik kan me voorstellen dat je daar als jury niet op zit te wachten, je doet het toch voor je lol...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:12

Als de ouders zelf op heldering komen vragen moet je het imo toe kunnen lichten.
Maar niets op het protocol schrijven en als jury naar de ouders stappen lijkt me niet verstandig.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:18

Boos! de jury heeft een nare manier van commentaar geven maar ook een nare manier van jureren!
een meisje zonder ervaring hadden ze meteen moeten vragen om haar sporen uit te doen en niet laten doorrommelen!
Het meisje is hiermee niks opgeschoten en heeft alleen maar een negatief effect op haar en haar pony
Ik hoop dat het kind goede begeiding krigt anders is ze zo klaar met paardrijden ,denk ik
Dus Nee zo mag een jury niet omgaan met ruiters en amazone's Stoom uit je oren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:22

?
Als dat meisje goed begeleid was, was ze nooit in de ring gekomen
Had ze geen sporen gehad en had ze ook niet gezaagd...

Misschien dat door deze goede jury eindelijk de ogen eens geopend worden van die begeleiding...maar dat zal helaas wel niet
Jury is uiteraard de boosdoener Verdrietig
Maar dat er eindelijk eens iemand opkomt voor de pony...dat mag weer niet...

Waren er maar meer jury's als deze Ja

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:26

paintedblack schreef:
Boos! de jury heeft een nare manier van commentaar geven maar ook een nare manier van jureren!
een meisje zonder ervaring hadden ze meteen moeten vragen om haar sporen uit te doen en niet laten doorrommelen!
Het meisje is hiermee niks opgeschoten en heeft alleen maar een negatief effect op haar en haar pony
Ik hoop dat het kind goede begeiding krigt anders is ze zo klaar met paardrijden ,denk ik
Dus Nee zo mag een jury niet omgaan met ruiters en amazone's Stoom uit je oren

Dat vind ik niet de taak van de jury maar van de begeleiding / ouders / instructeur. Ik zit te jureren op wat ik zie, en ben daar niet om les te geven. Als het kind (+ de mensen om haar heen) ervoor kiest om de ring in te gaan met sporen, en dat werkt niet.. tja, dan zullen de punten daar ook naar zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:36

Misschien een stomme vraag, maar we hebben het hier toch over een sport. En meer specifiek: een sport met dieren. En over sporters waarvan ik soms denk dat ze zichzelf en hun dier een groot plezier zouden doen om hun paard te verruilen voor een fiets of een aerobicspakje.

Een jury moet natuurlijk in de eerste plaats beoordelen of een proef goed wordt uitgevoerd. Maar als er nu inderdaad een zagende, trekkende, prikkende, schoppende ruiter de ring in komt..... Wat is dan het protocol voor juryleden??? Wanneer wordt iets dierenmishandeling???

Geef je minpunten voor opengesperde mond? Kan niet want bij dressuur mag je met een neusriem rijden. Bij western zou dat officieel dus wel moeten en gebeurt ook niet altijd.

Moet een ruiter de ring uit als hij bloed trekt met sporen? Of zitten daar gradaties voor.

Begrijp me goed..ik blijf vinden dat je de verantwoordelijkheid niet moet afwentelen op de jury, maar dat instructie en ouders meer verantwoordelijk zijn..maar er moeten toch 'tuchtregels' voor zijn?