Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leone

Re: Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:08

Graag..... Tong uitsteken ben nu inmiddels wel heel erg benieuwd.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:37

een paard galopeerd zoals je weet in een 3 takt galop..iemand die ik ken, had een wedstrijd gereden en kreeg als commentaar in het galop gedeelte dat het paard 4-slag galoppeerde, waarop diegene zei dat ze dat maar heel raar commentaar vond en dat de jury er geen kijk op had, want dit hield in dat het paard verzameld galopeerde...als een paard 4-slag galoppeerd houd dit in dat hij onvoldoende impuls heeft en te weinig activiteit van de achterhand, hierdoor zet hij het achterbeen te laat neer en krijg je een vierslag.
zo een beetje duidelijk? Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 08:44

Van de term 4-slaggalop heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, ik neem aan dat er gewoon 4-takt bedoeld wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:35

Idd fitz
Ken ook geen 4 slag galop Lachen

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:46

judithh schreef:
een paard galopeerd zoals je weet in een 3 takt galop..iemand die ik ken, had een wedstrijd gereden en kreeg als commentaar in het galop gedeelte dat het paard 4-slag galoppeerde, waarop diegene zei dat ze dat maar heel raar commentaar vond en dat de jury er geen kijk op had, want dit hield in dat het paard verzameld galopeerde...als een paard 4-slag galoppeerd houd dit in dat hij onvoldoende impuls heeft en te weinig activiteit van de achterhand, hierdoor zet hij het achterbeen te laat neer en krijg je een vierslag.
zo een beetje duidelijk? Knipoog

ja dat is duidelijk, zal er toch ook eens op gaan letten galop is niet mijn sterkste punt Bloos

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:34

en wat heeft dat met dit topic te maken? Nagelbijten / Gniffelen

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:40

runningkawa schreef:
Idd fitz
Ken ook geen 4 slag galop Lachen

Google maar even...dan kom je hem absoluut tegen! Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:43

#Ymke# schreef:
en wat heeft dat met dit topic te maken? Nagelbijten / Gniffelen

niets... Tong uitsteken op de vorige pagina kun je lezen hoe dit tot stand is gekomen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:02

Ik heb ook wel eens een jury gahad dat ik overnieuw mocht beginnen, outdoor wedstrijd en op t moment dat ik begon ging er tegenover de ring bij een tuin een heggeschaar op tilt te slaan, gevolg paard helemaal door het lint, mocht toen eerst een paar keer langs die zijde stappen en draven en toen opnieuw beginnen.
vind het wel terecht dat een paard wat heel gespannen is even een rondje extra mag maken, hoeft geen minuten te duren, maar gewoon even laten kijken, moet de ruiter wel doorrijden en niet overal gaan stilstaan

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:20

Er is nogal wat stress als ik het zo lees. Maar je bent wel! bezig met een wedstrijd, waarbij de regels er voor zorgen dat voor iedereen de kansen gelijk zijn. Gebruik dus de tijd die er is, en na het startsignaal heb je nog 45 sec.. Maar je kunt en mag van een jury niet verwachten dat er overal rekening mee gehouden wordt.
Zo'n stresspaard is nl geen juryprobleem, maareen africhter/ruiter/instructie probleem. En daar moet je de oplossing zoeken, en niet de jury ermee opzadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:22

Klopt
Maar zeker in de B of L als je met je jonge paard gaat, is het toch fijn als je een rondje meer krijgt, zodat het paard vertrouwen gaat krijgen in nieuwe omgevingen.
Dat is ook een onderdeel van de training.
Krijg je die niet als het druk is, is dat jammer, maar als het kan, fijn toch Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:22

Citaat:
En er zijn dan idd schele jury's die het verschil tussen spanning en daardoor takt fouten en kreupel lopen niet herkennen.

Hier heb ik ook erg last van gehad helaas, en de punten zijn dan ook niet echt bemoedigend Ach gut . Fijn om te lezen dat hier een hoopr eerlijke jurys zitten Lachen

Mijn paard is trouwens niet jong, 8 jaar. Maar nooit eerder gestart Vork en Ik loop dus tegen dezelfde problemen aan als 3 jarige Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 23:40

CharleyT schreef:
Er is nogal wat stress als ik het zo lees. Maar je bent wel! bezig met een wedstrijd, waarbij de regels er voor zorgen dat voor iedereen de kansen gelijk zijn. Gebruik dus de tijd die er is, en na het startsignaal heb je nog 45 sec.. Maar je kunt en mag van een jury niet verwachten dat er overal rekening mee gehouden wordt.
Zo'n stresspaard is nl geen juryprobleem, maareen africhter/ruiter/instructie probleem. En daar moet je de oplossing zoeken, en niet de jury ermee opzadelen.

Ooit wel eens gehoord van karakter etc. Sommige mensen zijn van nature ook drukker of zenuwachtiger. Beetje kort door de bocht!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 08:27

maar bewuste keus dat jij daarmee in de ring verschijnt... dus ook aan jou om dan binnen de gestelde regels daarmee om te gaan!
(en ik weet wat het betekend, mijn pony kwam over het algemeen liever niet verder dan de X. Heb ik ook mee leren omgaan, zodanig dat ik toch met 1 a 2 rondjes de hele baan door was en proef kon beginnen..)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 12:59

Daar heb je gelijk in Noukie, maar om meteen te roepen dat het een africhtingsprobleem oid is.
Ik ben nog niet met het betreffende paard op concour geweest, dus het is maar afwachten hoe het gaat.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:18

nee, klopt.
maar zo is mijn huidge paard bijvoorbeeld erg fris (en bang). Ook op concours. Ik kies dan bewust wel de plekken waar mogelijkheid tot longeren is, of doe hem thuis aan de longe, maar kan niet verwachten dat, omdat ik toevallig dat paard heb, ik op elk wedstrijd terrein moet kunnen longeren.

maar wat betreft 'africhtingsprobleem' ben ik inderdaad weer met jou eens. Ik heb met een een stuk of 6 paarden/ponies wedstrijden gereden, waarvan 4 zeg maar echt bewust als (bijna) "volwassene". Kan toch zeggen dat, ondanks dat ik ze allemaal ongeveer gelijk zal hebben qua africhting, het echt alle 4 compleet andere paarden zijn/waren op concours. Dus inderdaad, karakter speelt wel degelijk een rol bij hoe een paard op een wedstrijdsituatie reageert.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:49

Met mijn laatste wedstrijd mocht ik ook een rondje extra de bak verkennen omdat mijn pony 1 brok spanning was het eerste rondje.

Ben ik erg dankbaar voor want mijn pony houdt gewoon niet zo van binnenbakken en dat rondje extra haalt echt niet alle spanning er uit, maar het draag wel bij naar ontspanning.

Ben wel 1ste geworden met 206 punten toen Knipoog

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, maar ik zou wel iets meetbaars aanhouden zoals iedere kant 1xtra rondje of 1 minuut zelf bepalend ofzo...
Als je ze door laat rijden tot die dieren ontspannen zijn heb je straks een uur nodig voor elk gestressed paard Haha!