Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:50

Lorsina schreef:
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

Dat is de vraag die TS stelt....
Mijn mening is dat mensen die starten en minder punten krijgen dan ze zelf verwacht en gedacht hebben, het hun eigen paard op de kop geven door te roepen dat de jury een vooroordeel heeft over dravers (en daar kun je ook tinker, fjord, haflinger krom paard, blauw paard, vos, schimmel noem het maar neer plakken)
Het is niet een jurylid wat er een stempel op drukt, dat doen de ruiters/eigenaren zelf...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:48

Hippie schreef:
Zeker als er mensen bij zitten die het me niet gunnen. Omdat ik met een draver start.
Ik ben met 3 winstpunten de M1 uitgedanst. Ik liet iedereen en alles achter me. Ver achter me.
Een dag later lag er een mes in zijn voerbak. Een week later stond mijn paard snachts los op het erf.
Ik heb helaas daar moeten vluchten. Waarom?????? Omdat een klein aantal mensen met paarden jaloers zijn.

Heb je dat echt meegemaakt Bloos! Wat er rare mensen heb je toch....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:50

ik vind da mensen geen vooroordelen hebben, als je jou proef even netjes aflegt als de andere zul je daar ook punten voor krijgen!
meestal is bij sommige de galop niet zo goed. En kan je wel een puntje op verliezen maar heb al genoeg heel mooi lopende dravers gezien!

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:28

Ben blij dat er een hoop mensen het met mij eens zijn.
En ja Fransje dit heb ik echt meegemaakt. Helaas.
Maar ik pas goed op mijn dressuurdraver kind hoor. Ik sta nu veilig.
Oke, dan nu terug naar de vraag of dravers geschikt zijn voor de dressuursport.
Laten we de vraag eens anders stellen... Waarom dressuur je met een paard? Wat is dressuur? Wat is het doel van dressuur?
Als je hier antwoord op geeft, kom je vanzelf op het antwoord waarom dravers op dressuurwedstrijden te zien zijn? Of ben ik nu abuis???
Trouwens..... Dravers kunnen ook super springen. Denk maar aan het Franse kampioen. Ben de naam ff kwijt, maar iets met een J.
Eventing is ook een tak van sport die dravers zeer goed beheersen.
Kortom...... het meest veelzijdige paard die er bestaat zijn dravers.......... Lachen

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:38

Jappeloupe, toch?

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:44

Antwoord op jouw vraag;
Ja, jury leden hebben vooroordeel over dravers (kan niemand ontkennen) zelfde geldt voor gelders paarden, ik heb met een super mooi pikzwart 100% gelders paard wedstrijden gereden, liep altijd het zelfde, maar of ik een winstpunt of niet had lag echt aan de jury! zelfde geldt voor een fries. Sommigen kijken er wel naar en andere niet. (wat de een goed vind kan de ander die het zelfde ziet slecht vinden)
En zoals hierboven als eens genoemd is... Een draver is gefokt om te draven..alleen het mooie is dat er heel veel niet eens kunnen draven en dus nooit in de baan komen. Dus je kan er niet altijd wat van zeggen. Maar een draver is nou eenmaal gewoon niet gebouwd om een Z proef uit te lopen. Wat niet wil zeggen dat als je een draver hebt die aanleg voor dressuur heeft en zijn bouw mee heeft dat je niet ver kan komen.
Maar als je een paard wil kopen om verder te komen in de dressuur vind ik niet dat je een draver moet kopen. Wel als je een uitdaging wilt! Want dravers zijn hele intelligente leergierige paarden dus met een goede training kan je heus wel ver komen met zo'n dier. (geldt niet voor alle dravers horr! Tong uitsteken)
Ik vind het heerlijke all-rounders..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:56

Mag jij mij vertellen hoe een jury kan weten dat je op een draver rijdt!!!!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:08

als je een draver hebt, dat niet op de baan heeft gelopen, is de galop net zo goed als van een kwpnér ofzo! En als ie wel op de baan heeft gelopen, kan je het m aanleren, let wel het is m altijd ontnomen of afgestrafd, dus zo'n dier moet weten en voelen dat hij ook echt mag galopperen. En ja waarom zou een draver geen leuke dressuurproef kunnen lopen?? Er worden heel veel "dravers" verkocht zonder stamboekpapier, waarvan niemand weet dat het een draver is hoor, die dus ook gewoon in de sport mischien lopen Haha! Als je de staart netjes opscheert en de manen trekt, zie je al een heel ander beeld van zo'n paard als je niet weet dat het een draver is toch?! jury's hebben vooroordelen. Maar ik ook een beetje: ik zie liever een netjes getoilleteerde draver in de ring die alle gangen netjes beheerst dan wel, waarvan je het mischien soms niet eens weet dat het er 1 is haha, dan een fjord of tinker...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:16

Lusitana schreef:
Mag jij mij vertellen hoe een jury kan weten dat je op een draver rijdt!!!!

Je zou het kunnen zien aan het paspoort en volgens mij ook op je startkaart. Maar ik kan een draver al herkennen als ik in de auto langs rijd en ik er 1 zie grazen Haha! Misschien kunnen sommige juryleden dat ook.

Een goede jury kijkt niet naar het ras maar naar de uitgevoerde oefeningen. Sommieg juryleden hebben inderdaad vooroordelen maar dan meestal niet alleen tegenover dravers maar ook tegenover tinkers, haflingers etc. Tja, als je daar niet tegen kan moet je niet starten in een jurysport.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:37

afgelopen zomer was ik op een concours, moest iemand voorlezen, de rijder ervoor moest de ring verlaten omdat het paard niet regelmatig liep (lees: ernstig kreupel) het betreffende jurylid bracht het zeer netjes, gaf paard eerst nog de voordeel van de twijfel.... maar was echt zeer onregelmatig.
Reactie van de ruiter: "echt een jury sport, zo zie je maar weer dat een papierloze niet geaccepteerd wordt"
En zo zie ik dat ook met dravers, friezen, fjorden, bonten etc... het is niet de jury met een vooroordeel, maar de rijder die een excuse nodig heeft

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:43

Alane schreef:
... het is niet de jury met een vooroordeel, maar de rijder die een excuse nodig heeft

Dat komt inderdaad ook voor, of het paard deed het verkeerd....de ruiter natuurlijk noooooooit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:52

hoeveel draverruiters, fjorden-, haflingers, tinkers geef ze een naam ruiters, hebben daadwerkelijk te horen gekregen of op hun protocol staan dat de punten komen door het ras/soort/afstamming ?
Ik heb nu 1 keer aan de hand van een uitslag durven concluderen dat een jurylid schijnbaar vosjes achterstelde, MAAR dit was een finale met 3 juryleden, waarvan er 2 het roerend met elkaar eens waren (punten verschil van 40 punten was geen uitzondering) MAAR dit was mijn onbevestigde conclussie.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:21

Ik start nu ook met een draver. Maar je kunt er best een dressuurproef mee rijden. Maar ik merk wel dat ik niet echt mee kom met de kwpn-ers. Ik vind dat het verschil er inzit dat een kwpn-er meer showt heeft sierlijker gangen dan een draver. Een draver heeft vlakkere gangen. Maar dat de galop een slecht gang is van de draver daar ben ik het niet mee eens. Mijne kan heel goed galloperen. En hij doet ook alles netjes maar ik ben van menig dat hij toch net iets mist. Het dansen. Daarom kijk ik het nog even aan hoe het gaat, maar heb ook al een startkaart met de fries aan gevraagd. Omdat ik nu inzie dat een draver niet het toppaard is waar je een dressuurproef mee rijd. Ik ga volgend jaar weer menmarathons met haar rijden daar is ze beter geschikt voor. Want snel dat kan ze wel. Maar ik heb niet gemerkt dat de jury vooroordelen heeft over de draver. Als je een draver goed onder het zadel rijd herkent de jury hem helemaal niet denk ik.

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 08:48

silverbrumby>hoe kom jij erbij dat een paard die nooit in de baan gelopen heeft wel goed kan galopperen..? Dáár heeft het nl. helemaal niet mee te maken.
En natuurlijk als jij veel aandacht steekt in de galop kan je hem (sterk) verbeteren

En nog even vooroordeel, je kan doen alsof ze die niet hebben. Maar wij hebben ook juryleden op stal gehad.. En vooroordeel is er gewoon! Zowel met een draver als een fries fjord tinker noem maar op!

Ik heb zelf regelmatig wedstrijden geschreven. En vaak wordt er eerst naar het papier gekeken.

Dus mijn mening is dat een draver lang niet altijd geschikt is om dressuur te rijden (heb ik het niet over B en L) alleen voor degene die een uitdaging zoeken en veel tijd er aan willen besteden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:12

maaike13 schreef:
En nog even vooroordeel, je kan doen alsof ze die niet hebben. Maar wij hebben ook juryleden op stal gehad.. En vooroordeel is er gewoon! Zowel met een draver als een fries fjord tinker noem maar op!

Ik denk eerder uitzonderingen, als de punten tegenvallen wordt er geroepen dat het komt omdat men een fries/tinker/draver/bonte/vos/zwarte/papierloze/springengefokte/geef het een reden heeft, en niet omdat het rijtechnisch/proeftechnisch niet voor elkaar was...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:16

Niks vooroordeel; als je goed rijdt dan krijg je heus je punten ongeacht kleur,ras of afkomst van je paard. Maar stel dat er dan toch een vooroordeel bij de jury's is m.b.t. dravers: waar zou dat vooroordeel dan vandaan komen? Als dravers altijd top zouder presteren in de dressuurring, dan zouden de jury's waarschijnlijk hoge verwachtingen van dravers hebben en zouden ze dus een positief vooroordeel hebben over dravers. Maar als een jury 10 dravers voorbij heeft zien komen die als een natte krant liepen, dan is het vrij logisch dat de jury bij de 11e draver toch een negatief vooroordeel heeft over het kunnen van de draver. Maar dat neemt niet weg dat je dat eventuele vooroordeel weg kunt nemen door gewoon een geweldig goede proef neer te zetten.

En wat betreft de vraag of dravers geschikt zijn voor dressuur: dat is gewoon een simpel rekensommetje. Ga op een gemiddelde wedstrijd een Z-rubriek bekijken en tel hoeveel dravers daar in mee lopen. Zet dat af tegen het aantal gewone warmbloeden en daar heb je je antwoord. (een aantal winstpunten in de B of L is imo namelijk geen 'bewijs' dan een ras of paard geschikt is voor dressuur. Een paard is geschikt voor dresuur als hij zonder al te veel moeite minimaal de Z kan halen)

Alane schreef:
Ik denk eerder uitzonderingen, als de punten tegenvallen wordt er geroepen dat het komt omdat men een fries/tinker/draver/bonte/vos/zwarte/papierloze/springengefokte/geef het een reden heeft, en niet omdat het rijtechnisch/proeftechnisch niet voor elkaar was...

Precies.

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:08

Natuurlijk zijn die mensen er ook die hun paard als reden geven voor de lage punten... Maar jury leden kijken absoluut naar het ras. Sommigen juryleden vinden friezen niets. Die vinden dat ze niet in de dressuurring moeten lopen. Dat is bewezen.. Dat is ook vooroordeel. Hun persoonlijke voorkeur weegt altijd mee. Maar daar zijn het ook mensen voor!

doeigeenbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:14

Jury,s tja denk h,t ook maaike13

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:35

@jasmijn78: Dat simpele rekensommetje zou ik toch iets moeilijker maken Tong uitsteken Want er beginnen natuurlijk veel minder dravers in de B dan volbloeden, daarom zie je er ook minder uiteindelijk op een hoog niveau eindigen. Als je meer dravers zou omscholen tot dressuuurpaard zouden er ook meer uiteindelijk in de Z komen. (mits het paardje er de instelling voor heeft)

Wat ik ook denk is dat te veel mensen proberen de slechtste punten te vrebeteren waarbij de goede punten van een draver achteruit gaan, je zou veel op de draf-onderdelen kunnen scoren als je het paard maar gaat trainen om zich eerst te verzamelen en dan in de middendraf/uitgestrekte draf een 8 of 9 halen. Je moet je met een draver dus niet te veel fixeren op zijn mindere punten. Natuurlijk moet daar ook wel aan gewerkt worden, maar als hij daar niet beter van wordt heeft het geen zin.
Laatst bijgewerkt door Casca op 29-11-06 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:58

Ik word altijd zo moe van zulke topics. Tuurlijk vind een jury het ene paard mooier dan het andere paard. Maar een correct gereden paard met minder talent kan echt wel punten rijden. Je kiest toch een paard omdat dat paard jouw aanspreekt, en als je voor een draver kiest weet je van te voren al dat het nooit een dresuur wonder zal worden. Dan moet je niet achter af lopen zeiken dat je benadeelt word etc. Een draver is simpelweg niet gemaakt voor de dressuur maar voor de drafsport, en dat zie je er wel vanaf. Als je Z dresuur ambities hebt koop dan gewoon geen draver.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:42

Casca schreef:
@jasmijn78: Dat simpele rekensommetje zou ik toch iets moeilijker maken Want er beginnen natuurlijk veel minder dravers in de B dan volbloeden, Je kunt jezelf natuurlijk ook afvragen WAAROM en minder dravers in de B beginnen dan normale warmbloeden/rijpaarden???? daarom zie je er ook minder uiteindelijk op een hoog niveau eindigen. Als je meer dravers zou omscholen tot dressuuurpaard zouden er ook meer uiteindelijk in de Z komen. (mits het paardje er de instelling voor heeft)

Als dravers soortgelijke capaciteiten in de dressuur zouden hebben als warmbloeden/rijpaarden, denk je dan niet dat veel meer mensen de moeite zouden nemen om een draver uit te brengen? Zeker gezien het feit dat een draver in aanschaf vaak veel goedkoper is dan een rijpaard.

Dat mensen met ambitie in de dressuursport niet aan een draver beginnen is omdat zij inzien dat je met dezelfde hoeveelheid geld, tijd en energie met een gewoon rijpaard/warmbloed gewoon veel meer bereikt.

Waarom zou je als dressuurruiter met ambitie aan een paard beginnen die je eerst knap moet leren bewegen als een dressuurpaard waarbij het nog de vraag is OF hij ooit daadwerkelijk goed zal gaan bewegen/galloperen terwijl het wemelt van de rijpaarden die gewoon van nature over (veel) betere gangen beschikken??? Een draver mag dan in aanschaf goedkoper zijn, maar de overige kosten voor onderhoud, wedstrijden etc. zijn gewoon gelijk.

Als ik de ambitie heb om de tour de france te rijden koop ik toch ook geen opoefiets? Wellicht zal het theoretisch gezien mogelijk zijn om met een opoefiets de tour de france te uit rijden maar de vraag is of je dat moet willen.... De kans dat je goed mee zal komen is namelijk erg klein, anders reden er wel meer wielrenners op een opoefiets in de tour de france. Als je aan een wedstrijd gaat deelnemen dan ga je jezelf toch niet bewust beperkingen opleggen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:44

Beperkingen zitten vooral in de ruiter die het geduld en kennis missen om een paard tot toppaard te trainen.
Een paard is niet te vergelijken met een fiets, auto of wat dan ook. Je kunt een toer de France, een snelheidsproef, ook niet vergelijken met dressuur!
Je kunt en paard kopen dat fllitsende gangen heeft (helaas zeer gewaardeerd in de ring), maar dat wil nog niet zeggen dat jij hem als ruiter ook meteen maar naar de top kan rijden.

En die ambities: Meestal is het zo dat die ambitie hebben om in de top mee te draaien, echt niet in de B starten. Die kopen meteen een paard dat al in hoge regionen start en daardoor hoeven ze zelf niet laag te starten. Iemand die in de B start is gewoonlijk genegen en van plan om zelf zijn paard op te leiden en ziet wel hoe hoog ze komen.
Of ze rijden paarden voor een ander tot de Z en vervolgens worden ze overgenomen door die al in de hogere regionen rijden. Zo werkt het in de sport.
Die een peperduur paard kopen en in de B starten zijn mensen met geld en eigendunk, die meestal niet echt goed kunnen rijden.
Je hebt vooral met ruiters te maken die slecht zijn, niet met paarden.
Dressuur is geen rennen of springen, er zijn geen beperkingen. elk paard kan de oefeningen uitvoeren die gevraagd worden. Daar is de sport op gebaseerd, op wat een paard van nature kan. Het hoeft juist voor dressuur niks byzonders of extras te kunnen!!! Dat die met flitsende gangen hoger gewaardeerd worden wil niet zeggen dat de rest slechter is, dat is ook maar gewoon een voorkeur van het moment.
Alleen niet elke ruiter heeft het in zich om een paard goed op te leiden.

De vraag was of ze geschikt zijn voor de sport, niet of ze uitblinken in de sport of een ruiter laten freewheelen naar de top.
Het antwoord is simpel Ja, ze zijn net als alle andere paarden die drie gangen beheersen en bereden kunnen worden, geschikt voor dressuur. omdat dressuur niet meer is dan de opleiding van een rijpaard. een paard dat geschikt is om bereden te worden, is dus ook geschikt voor dressuur.

als je ambities hebt om prijzen te winnen en glorie te halen zit je met andere motieven in de sport dan die gewoon toetsen hoe ver ze zijn in hun opleiding.
En ja, de prijzenjagers die hun eigen glorie boven alles stellen, zullen een paard kopen waarvan ze denken dat het makkelijk gaat. Maar mensen die drssuur serieus nemen, kijken niet naar het ras van ht paard.

En juryleden die de sport serieus nemen, ook niet. De proef wordt beoordeeld, niet het paard.

Een draver kan ook gewoon wissels en alle zijgangen en passage en piaffe leren, dus wat is nou eigenlijk wat je denkt dat ze niet kunnen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:56

Lusitana schreef:
Beperkingen zitten vooral in de ruiter die het geduld en kennis missen om een paard tot toppaard te trainen.

Nee, beperkingen zitten in de combinatie.
Een toppaard+topruiter is succes* gegarandeerd.
Een ruiter met veel talent met een minder gatalenteerd paard= een aardige kans op succes*.
Een middelmatige ruiter op een toppaard= een aardige kans op succes tot een bepaalde hoogte
Een middelmatige ruiter op een middelmatig getalenteerd paard= een geringe kans op succes*
Een middelmatige ruiter op een niet-getalenteerd paard= geen kans op succes*.
Een slechte ruiter op wat voor paard dan ook= geen succes*

(*succes in de zin van: een fijn afgericht paard dat op wedstrijden constante en winstpuntwaardige proeven loopt, regelmatig in de prijzen zit en zonder al te veel moeite doorstroomd naar de hogere dressuur)

Een draver is qua dressuur een weinig getalenteerd paard en worden doorgaans niet door topruiters of behoorlijk getalenteerde ruiters gereden. Daarom zie je praktisch geen enkele draver op Z-niveau of hoger.

In de dressuur tellen de kwaliteiten en talenten van het paard zeker mee, dit komt met name uit in de eindonderdelen. Het paard is nu eenmaal onderdeel van de COMBINATIE en de jury beoordeeld de verrichtingen van de COMBINATIE en niet van de ruiter alleen.

Lusitana schreef:
Je kunt en paard kopen dat fllitsende gangen heeft (helaas zeer gewaardeerd in de ring), maar dat wil nog niet zeggen dat jij hem als ruiter ook meteen maar naar de top kan rijden.

Nee, maar de kans is wel een stuk groter.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 29-11-06 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:09

Lusitana schreef:
Meestal is het zo dat die ambitie hebben om in de top mee te draaien, echt niet in de B starten.

Iedere Z-ruiter is anders ooit in de B begonnen hoor. En Z is niet de top, dat is slechts de basis. Om ambitie te hebben hoef je (nog) geen topruiter te zijn, je moet wel ambitie hebben om een topruiter te worden.

Lusitana schreef:
Die een peperduur paard kopen en in de B starten zijn mensen met geld en eigendunk, die meestal niet echt goed kunnen rijden.

Over vooroordelen gesproken.... Dus het prijskaartje van je paard bepaalt je talent en gevoel voor paardrijden???

Lusitana schreef:
Dat die met flitsende gangen hoger gewaardeerd worden wil niet zeggen dat de rest slechter is,

Nee, maar degene met flitsende gangen zijn gewoon beter Haha!

Lusitana schreef:
als je ambities hebt om prijzen te winnen en glorie te halen zit je met andere motieven in de sport dan die gewoon toetsen hoe ver ze zijn in hun opleiding.

Je kunt je ook afvragen of het 'voor de lol' meehobbelen op een wedstrijd en iedere keer met slechte resultaten thuiskomen en meestal in de middenmoot of onderaan eindigen wel de juiste motieven zijn... Bij mij staat de opleiding van mijn paard voorop. Maar als ik naar een wedstrijd ga, dan wil ik wel een goed resultaat halen. Waarom? Omdat goede resultaten een bevestiging zijn van je graad van africhting. Een bewijs dat je op de goede weg bent. En goede resultaten gaan meestal gepaard met prijzen.

Lusitana schreef:
En ja, de prijzenjagers die hun eigen glorie boven alles stellen, zullen een paard kopen waarvan ze denken dat het makkelijk gaat. Maar mensen die drssuur serieus nemen, kijken niet naar het ras van ht paard.

Mensen die dressuur serieus nemen en wedstrijden willen rijden zullen een paard kopen wat ervoor geschikt is.

Lusitana schreef:
Een draver kan ook gewoon wissels en alle zijgangen en passage en piaffe leren, dus wat is nou eigenlijk wat je denkt dat ze niet kunnen?

Sjef Jansen zegt dat je een ezel nog kunt laten piafferen, en toch zie je geen enkele ezel op GP niveau lopen Clown Kunstjes kun je in ieder paard trappen, maar dressuur houdt wel wat meer in.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:25

maaike13 schreef:
Antwoord op jouw vraag;
Ja, jury leden hebben vooroordeel over dravers (kan niemand ontkennen) zelfde geldt voor gelders paarden, ik heb met een super mooi pikzwart 100% gelders paard wedstrijden gereden, liep altijd het zelfde, maar of ik een winstpunt of niet had lag echt aan de jury! zelfde geldt voor een fries. Sommigen kijken er wel naar en andere niet. (wat de een goed vind kan de ander die het zelfde ziet slecht vinden)
En zoals hierboven als eens genoemd is... Een draver is gefokt om te draven..alleen het mooie is dat er heel veel niet eens kunnen draven en dus nooit in de baan komen. Dus je kan er niet altijd wat van zeggen. Maar een draver is nou eenmaal gewoon niet gebouwd om een Z proef uit te lopen. Wat niet wil zeggen dat als je een draver hebt die aanleg voor dressuur heeft en zijn bouw mee heeft dat je niet ver kan komen.
Maar als je een paard wil kopen om verder te komen in de dressuur vind ik niet dat je een draver moet kopen. Wel als je een uitdaging wilt! Want dravers zijn hele intelligente leergierige paarden dus met een goede training kan je heus wel ver komen met zo'n dier. (geldt niet voor alle dravers horr! Tong uitsteken)
Ik vind het heerlijke all-rounders..

Ja hoor, jij hebt een geweldig paard, dat altijd hetzelfde loopt. Hoge punten lagen aan jouw rijkunst en lage punten aan het vooroordeel van de jury Slapen Slapen Slapen