Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:19

Of een koudbloed in de ring leuk is of niet hangt er vanaf hoe de koudbloed loopt. Als de koudbloed loopt als een dressuurpaard en het gevraagde correct kan laten zien, dan kan het leuk zijn.

Maar vele koudbloeden kunnen nu eenmaal niet als een dressuurpaard lopen. Zwaargebouwde koudbloeden hebben nu eenmaal meer moeite met bijvoorbeeld middengangen en een goede lengtebuiging. En als ze er moeite mee hebben ziet het er lomp uit en is het dus niet prettig om naar te kijken. Hoe zwaarde gebouwd, hoe minder prettig om naar te kijken in de dressuur.

Meestal beschikken de koudbloeden die wel prettig zijn om naar te kijken in de dressuur over extra eigenschappen of juist geen eigenschappen die specifiek zijn voor hun ras. Bijvoorbeeld fjorden die het goed doen in de dressuur zijn vaak luxer en hoogbeniger gebouwd dan de doorsnee fjord.

Lizzle schreef:
Ik ga het gewoon proberen met een fjord tussen de paarden, wat heb ik te verliezen? Zolang ik er maar plezier in heb en wordt beoordeeld op de dingen die ik laat zien.
.

Als jij dat leuk vindt moet je dat lekker doen, zolang je maar niet klaagt dat je wordt benadeeld omdat je op een fjord rijdt. En verwacht niet dat bepaalde minder goed uitgevoerde onderdelen door de vingers worden gezien omdat je paard daar niet zo goed in is.

jiehaaa schreef:
Ik ben niet voor een mildere beoordeling. Een goed gereden uitgestrekte draf hoeft er niet hetzelfde uit te zien bij een KWPN-er en een koudbloed, maar moet wel voldoen aan de criteria. De oefening moet juist uitgevoerd worden.

Precies. Maar op het moment dat je start met een koudbloed moet je je wel realiseren dat je het uiteindelijk af zult leggen tegen goed bewegende warmbloeden. (overigens net zoals minder bewegende warmbloeden het af zullen leggen tegen goed bewegende warmbloeden). Uiteindelijk zal bij twee even correct rijdende ruiters de kwaliteit van het paard de doorslag geven. Een paard wat bijvoorbeeld van nature heel goed kan uitstrekken zal hogere punten scoren voor dat onderdeel dat een paard wat het van nature (door zijn bouw) minder goed kan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:54

Sammie schreef:
Vandaag een stukje in de P&S over een belg, moeder in het M1, d'r zoon was in het B gestart. De foto vond ik echter niet zo voorbeeldig.

Die combinatie ken ik van ''gezien hebben''. Waar ik vaak start komt zij ook, heb 1x een L2 proef van haar gezien. Vond het niet écht representatief, ook al vond ik het wel weer leuk om zo'n paard een proefje te zien lopen. Maar echt goed was het niet mi. Ze reed overigens wel 2 punten toen als ik me niet vergis!

Eynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:24

Ik ken de combinatie ook. Komt regelmatig bij mij op de vereniging starten. En ik vind het gewoon knap wat ze doet ondanks de punten. Het gaat er ook om te laten zien wat een koudbloed allemaal kan. De paarden vinden het leuk dus waarom niet starten?

Er starten ook regelmatig friezen, fjorden en haflingers in diverse klasses bij ons en het is gewoon een leuke gezellige club om te zien. Meestal nemen die de prijzen weg omdat de ruiter netjes rijdt dus ik merk er weinig van dat de jury een probleem er mee heeft. Heb een keer een B paarden startlijst gehad met alleen maar "stevige" paarden.
Alleen weten sommige jury's niet wat ze met het punt "verzorging" aanmoeten. Dan vinden ze een vlecht netter terwijl dat voor bepaalde rassen helemaal niet hoeft. Dat vind ik wel jammer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:02

Eynav schreef:
Alleen weten sommige jury's niet wat ze met het punt "verzorging" aanmoeten. Dan vinden ze een vlecht netter terwijl dat voor bepaalde rassen helemaal niet hoeft. Dat vind ik wel jammer.

Dus als het niet moet, mogen ze je dar niet op afrekenen?
In het reglement staat niet dat ik mijn pony, tuig, kleding, wagen moet wassen. Dus als ik dat niet doe, mogen ze me daar niet op afrekenen?
Kortom, ik vind het een rare gedachte. Een vlecht is netter, verzorgder en je ziet er er bewust aandacht aan geschonken is. Dus wanneer je de manen netjes invlecht, krijg je een punt hoger, dan wanneer het loswappert.

Eynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:32

In je proevenboekje staat ook hoe je een paard/pony in de ring mag tonen. En voor bepaalde koudbloedrassen gaan die regels niet eens op. Het spreekt wel voor zich dat je er schoon uit moet zien Haha!
Dus de jury mag je (in mijn optiek) geen onvoldoende geven als die persoon je fries/fjord/haflinger/shet whatever niet "mooi" vindt als het volgens de regeltjes er wel goed uitziet. Kijk, krijg je nu een puntje extra omdat je de moeite hebt genomen om te vlechten, is het altijd mooi. Nu gaat verzorging niet alleen om het dier maar ook om jezelf en evt. je koets. Dus de cijfer is een combi ervan.
Kom je nu met je koudbloed aanzetten met ongelijke manen en staart, dan is het niet verzorgd dus kans op een lagere cijfer.
Meestal staat het ook wel op je protocol waarom je een lager cijfer hebt. En mocht je het daar niet mee eens zijn dan zou ik gewoon rustig naar de jury gaan en vragen waarom dat zo is.
Staat er op "dit ras hoort niet in de dressuursport thuis" zou ik het ook bij het secretariaat melden. En ja, dit heb ik echt een keer gezien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:01

Nou, zodra een jury letterlijk zegt of schrijft dat ik met mijn koudbloed moet thuisblijven, dan heeft hij/zij een heel groot probleem.
Een goede jury kijkt niet naar het ras of de kleur, maar naar de gereden punten en onderdelen. en ja, een koudbloed zal vaak minder hoog scoren dan een perfecte Jazz ofzo, maar dat mag, want er IS nu eenmaal een verschil.
maar bij voorbaat al negatief zijn en punten, dat is onprofessioneel en zulke juryleden mogen wat mij betreft meteen uit hun functie worden ontslaan.
Gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt, maar volgens mij gebeurt dit regelmatig bij mensen met koudbloeden of bepaalde afstammelingen oid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:55

Lowara schreef:
Gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt, maar volgens mij gebeurt dit regelmatig bij mensen met koudbloeden of bepaalde afstammelingen oid.

Dit vind ik toch zo'n kul verhaal van die koudbloedruiters Boos!
Rijd gewoon voor wat je waard bent en niet miepen. Je weet nu eenmaal dat je met een koudbloed nooit dat athletische vermogen hebt dat je met een warmbloed wel zou kunnen hebben.
Grrr, dit is 1 van de redenen waardoor ik juist meer een hekel krijg aan koudbloedruiters, ze denken altijd maar dat ze achtergesteld worden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:06

Fitzroy schreef:
Grrr, dit is 1 van de redenen waardoor ik juist meer een hekel krijg aan koudbloedruiters, ze denken altijd maar dat ze achtergesteld worden.

Zolang je dat bij het jureren niet meeneemt is er niets aan de hand hoop ik Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:08

Nee, maar als ze gewoon terecht lage punten krijgen, zeg ik al tegen mijn schrijver: de jury houdt natuurlijk niet van koudbloeden Clown

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:23

Zet dat maar niet op het protocol Cool

Verder kom ik vaak zat koudbloeden tegen op wedstrijd die heel leuk kunnen lopen. En die vaak zat terecht met punten naar huis gaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:24

LEES dan ook wat ik zeg Knipoog
ik heb werkelijk al zo vaak mensen gehoord waarvan op de coupon stond dat de jury het dier niet leuk vond om de ras of kleur, daar hou ik niet van. dat lijkt mij nogal logisch, want ik neem aan dat elke ruiter een hekel aan zulke jury's heeft, dit hoeft niet alleen met een koudbloed te gelden zoals ik hierboven al gezegd heb, net zoals ik al gezegd heb dat een koudbloed net zo netjes een proef moet rijden als een warmbloed voordat ze dezelfde punten hoeven te krijgen.
Of vind je zelf dat een jury wel persoonlijke smaak (ongeacht ras of kleur) mag afstraffen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:04

Ik kan me dus echt niet voorstellen dat er juryleden zijn die dat werkelijk op een protocol zetten, Lowara. Dan ben je al heel simpel bezig.
Ik denk dat soort dingen alleen, maar dat heb ik met alles.
Natuurlijk mag je je persoonlijke smaak niet mee laten tellen. Zou wat moois zijn, dan zouden er bij mij alleen donkerbruine of zwarte paarden van boven de 1.70 bovenaan staan. Haha!
Nee dus, zo werkt het niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:07

Oef ja koudbloedruiters/amazones die er eigenlijk zelf een heel groot probleem van maken. Eerst roepen dat het paard het echt kei goed kan en als de jury ze dan een keer keihard wakker schud, dat het er dus niet zo kei goed uit ziet als ze zelf dachten, dan zijn ze meteen achtergesteld! En de reden: want ik rij op een koudbloed! En echt niet omdat de oefening gewoon niet zo netjes was uitgevoerd, nee het lag aan de jury en zijn mening over het koudbloed paard!

*zucht*

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:08

Nagelbijten / Gniffelen topic zoveel ... zal ook eens reageren ...

Ik snap t namelijk niet zo goed Blond
Ook niet elk warmbloedpaard/ KWPN-er is een "natuurtalent" Bij de warmbloeden zijn er toch ook veel, die kwa bouw en gangen iets missen om HET te maken --> denk aan overbouwd/ te lang/ te korte hals enz enz enz ... Knipoog

Een ander heeft kwa bouw en bewegingen enz wel hét Talent, maar al zijn ze helemaal op en top kwa bouw en beweging dan nog moet je dat er ook nog uit zien te rijden Knipoog dat is het nog steeds niet altijd makkelijk hoor --> bv ook karakter e.d. moet nog meewerken en verder moet er ook niks tegenzitten ...

kan er met mijn hoofd echt niet bij dat mensen serieus denken dat je met een willekeurige warmbloed/ KWPNer zomaar ff naar t Z rijd Gestoord als t zo makkelijk is waarom blijven er dan zoveel steken in lagere klassen Nagelbijten / Gniffelen

Een goede ruiter op een minder paard kán erg ver komen daar ben ik van overtuigd Ja en een mindere ruiter op een goed paard komt misschien ook redelijk ver --> maar denk dat die toch altijd wel ergens zichzelf tegenkomt Knipoog

Maar dus ook de minder ideale warmbloeden/KWPNers komen op wedstrijden (basissport) en daarom vind ik dat je ook gerust met een ander ras/ koudbloed op wedstrijd kan Ja

Maar idd dan niet dat excuus van de jury heeft laag gepunt ivm ras Rolleyes Gaaaap

--> als men het waard is krijgen jullie die punten echt wel Ja en vraag ook maar eens aan warmbloedruiters (of kijk in andere topics op bokt) --> die hebben ook dagen dat ze denken het ging lekker en dan zijn de punten minder of voor t gevoel ging t minder maar zijn de punten toch oké --> dat overkomt iedereen wel eens ... en sommige denken ook altijd dat ze geweldig rijden en de punten gewoon niet krijgen om dit of dat Nagelbijten / Gniffelen

Het is en blijft een jurysport Knipoog het is en blijft soms moeilijk Scheve mond --> zo wordt er op een NK ook iemand op 1 en op 12 gezet bv Wow! --> maar ik denk/ hoop dat de meeste juryleden toch echt wel objectief bezig zijn Ja ... maar de ene vind misschien toch net iets anders belangrijker dan een ander of heeft net iets wel/ niet gezien ... men hoopt dat iedereen op 1 lijn ligt, maar denk dat er altijd wel verschillen blijven .. .t moet alleen niet té erg worden ...

en als dat je niet bevalt kun je denk ik beter gewoon niet gaan Haha!

*zegt iemand die ook net gestart is met een koudbloed op wedstrijd*
Laatst bijgewerkt door grid op 10-11-06 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:09

Is het nou leuk om 13560638212356640 keer te weten dat de meningen hier over verdeeld zijn. pfff.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 14:36

Pletje123 schreef:
Oef ja koudbloedruiters/amazones die er eigenlijk zelf een heel groot probleem van maken. Eerst roepen dat het paard het echt kei goed kan en als de jury ze dan een keer keihard wakker schud, dat het er dus niet zo kei goed uit ziet als ze zelf dachten, dan zijn ze meteen achtergesteld! *

Ik vroeg hier om de meningen van jury's. Tuurlijk, het is jouw mening maar daar vroeg ik niet echt om. Kunnen we nu weer beetje ontopic gaan en de juryleden (die dat willen) aan het woord laten? Bloos

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:55

Dat zijn er alleen nog niet zoveel, Fyenna Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:51

Fyenna schreef:
Pletje123 schreef:
Oef ja koudbloedruiters/amazones die er eigenlijk zelf een heel groot probleem van maken. Eerst roepen dat het paard het echt kei goed kan en als de jury ze dan een keer keihard wakker schud, dat het er dus niet zo kei goed uit ziet als ze zelf dachten, dan zijn ze meteen achtergesteld! *

Ik vroeg hier om de meningen van jury's. Tuurlijk, het is jouw mening maar daar vroeg ik niet echt om. Kunnen we nu weer beetje ontopic gaan en de juryleden (die dat willen) aan het woord laten? Bloos

Ik reageerde gewoon op een post die voor mij geplaatst was Lachen

Vind het een leuk plan om te vragen aan de jury's wat ze ervan vinden, maar wat heb je er uiteindelijk aan?

Ik bedoel: een jury behoort objectief te beoordelen, zou vreemd zijn als er oppeens 1 zegt: ja ik vind het helemaal niks en gun ze daarom nooit een wp! Ongeacht de proef die ze hebben laten zien.

Als koudbloedberijder (leuk galgjewoord Haha! ) kan je er het best van uit gaan dat de jury objectief beoordeelt Lachen

*zelf rij ik op een Fries en heb zo nu en dan ook te maken met de vooroordelen Lachen

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:26

Wat een gemiep om niks Slapen

De ene jury zal het geweldig vinden, de ander niet...
Nou en! Rijd zoals je moet rijden en dan krijg je je punten gerust wel, en jury's die proeven ècht benadelen omdat het een koudbloed is zijn gewoon raar Schijnheilig
*maar voor de duidelijkheid: ìk heb zoiets nog nooit meegemaakt en ben altijd eerlijk beoordeeld! *

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:52

zal hier ook eens een reactie plaatsen, beetje doen alsof ik er verstand van heb Clown

ik denk dat er inderdaad zo af en toe een verdwaald jurylid koudbloeden verkeerd beoordeeld (heb het 1 keer meegemaakt) maar dat het over het algemeen wel meevalt

heb vandaag geschreven, maar ben er nu toch wel achter dat je heel netjes moet rijde willen ze je de punten geven(misschien dat sommige mensen daarom teleurgesteld zijn het wordt echt precies beoordeeld (ben er beetje van onder de indruk geloof ik Tong uitsteken ) en met een koudbloed is dat soms iets moeilijker, maar rijdt je hem/haar gewoon goed krijg je ook wel de punten bij de jury waar ik vandaag bij zat in ieder geval

vb zaten 2 friesen in de ring, 1 reed vrij netjes had precies een winstpunt ander reed niet eens aan de teugel (in L2 !) gedurende heel de proef, die had dus ook duidelijk geen winstpunt, vond dat ze wel terecht jureerde.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:16

Fitzroy schreef:
Tuurlijk joh, alle warmbloeden lopen uit zichzelf. Die lezen de avond ervoor hun proef en de ruiter hoeft er alleen maar op te zitten. Knipoog

Precies, en met een 'niet-warmbloed' moet de ruiter echt met het paard samenwerken. Nee, de hedendaagse juryleden kunnen het niet waarderen als je hen wilt laten zien hoe jij een ander soort dan een zogenaamd dressuurpaard gymnasticeert.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:26

Ik ben op wedstrijd ook steeds met een koudbloed (haflinger) gestart en ik heb weinig juryleden getroffen die echt vielen over het ras. Tuurlijk ben ik wel eens benadeeld en ook bevoordeeld, maar dat kan net zo goed gebeuren bij iemand met een bont paard, met een paard met mooie afstamming, heel chique uitziend paard, een ouder paard, een schimmel met een vlek, iemand die (te) groot oogt op haar paard, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik merk eerder dat andere deelnemers je niet serieus nemen en dat er daardoor misschien het gevoel van benadeling ontstaat ?

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:28

ach weet je mensen,,, een goed paard heeft geen ras, het hoeft slechts 4 benen te hebben Lachen

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:23

Ik ben geen jury maar toch iedereen kan hier over mee praten. Ik zelf vind kwpn hannoveraan new forest enz. mooier dan halfingers en fjorden. maar als die fjord ofzo mooi loopt zal ik er net zo naar kijken als een kwpn!

diinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:07

ik hoorde laatst iemand die het heel leuk vond Knipoog