Maar vele koudbloeden kunnen nu eenmaal niet als een dressuurpaard lopen. Zwaargebouwde koudbloeden hebben nu eenmaal meer moeite met bijvoorbeeld middengangen en een goede lengtebuiging. En als ze er moeite mee hebben ziet het er lomp uit en is het dus niet prettig om naar te kijken. Hoe zwaarde gebouwd, hoe minder prettig om naar te kijken in de dressuur.
Meestal beschikken de koudbloeden die wel prettig zijn om naar te kijken in de dressuur over extra eigenschappen of juist geen eigenschappen die specifiek zijn voor hun ras. Bijvoorbeeld fjorden die het goed doen in de dressuur zijn vaak luxer en hoogbeniger gebouwd dan de doorsnee fjord.
Lizzle schreef:Ik ga het gewoon proberen met een fjord tussen de paarden, wat heb ik te verliezen? Zolang ik er maar plezier in heb en wordt beoordeeld op de dingen die ik laat zien.
.
Als jij dat leuk vindt moet je dat lekker doen, zolang je maar niet klaagt dat je wordt benadeeld omdat je op een fjord rijdt. En verwacht niet dat bepaalde minder goed uitgevoerde onderdelen door de vingers worden gezien omdat je paard daar niet zo goed in is.
jiehaaa schreef:Ik ben niet voor een mildere beoordeling. Een goed gereden uitgestrekte draf hoeft er niet hetzelfde uit te zien bij een KWPN-er en een koudbloed, maar moet wel voldoen aan de criteria. De oefening moet juist uitgevoerd worden.
Precies. Maar op het moment dat je start met een koudbloed moet je je wel realiseren dat je het uiteindelijk af zult leggen tegen goed bewegende warmbloeden. (overigens net zoals minder bewegende warmbloeden het af zullen leggen tegen goed bewegende warmbloeden). Uiteindelijk zal bij twee even correct rijdende ruiters de kwaliteit van het paard de doorslag geven. Een paard wat bijvoorbeeld van nature heel goed kan uitstrekken zal hogere punten scoren voor dat onderdeel dat een paard wat het van nature (door zijn bouw) minder goed kan.