nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:39

Ik heb de proeven zelf nog niet gereden, maar wat mij wel opvalt, zoals al eerder aangehaald, is dat veel mensen ineens punten aan het scoren zijn, terwijl ze dat in de oude proeven niet konden..... Ergens vindt ik dat raar.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:53

Suzanne F. schreef:
[

Ik heb het wel heel vaak andersom. Heb vaak een 5 voor de middendraf omdat ze niet mooi verruimt maar heb 9 van de 10 keer een 7 voor de draf in het algemeen. Stap ook, en daar verruimt ze wel weer mooi voor 7s en 8en.

vluggejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 08:02

Mijns inziens kan het ook helemaal niet dat je een 7 haalt voor alle onderdelen en dan een 5 voor de gang. ik schreef dit om te kijken of meer mensen hier problemen mee hebben. Het lijkt erop dat de laatste onderdelen ergens anders voor gebruikt worden als dat ze bedoeld zijn.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:10

amondi schreef:
Die bijscholing is natuurlijk een lachertje! Lekker avondje koffie leuten en je hebt je stempel in je paspoort.
Gewoon herexamen na 3 jaar! Moet je opletten hoe er dan een andere mentaliteit gaat ontstaan!

Herexamen niet gehaald?: in de reservebank, binnen een half jaar opnieuw examen!

En pas ontheffing van deze verplichting als je I/Z bent met ervaring!

Dat laatste ben ik het niet mee eens aangezien er tegenwoordig genoeg mensen de IZ cursus mogen doen zonder ooit gejureerd te hebben! Dus dan moet je daar weer onderscheidt in maken.
En dan zou je ook als je eenmaal IZ jury bent tot je (bijv.) 80-ste kunnen jureren zonder ooit nog naar een bijscholing te moeten?? Terwijl ook (juist) die mensen met hun tijd mee moeten gaan, toch Clown

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:24

Cinzano schreef:
amondi schreef:
Die bijscholing is natuurlijk een lachertje! Lekker avondje koffie leuten en je hebt je stempel in je paspoort.
Gewoon herexamen na 3 jaar! Moet je opletten hoe er dan een andere mentaliteit gaat ontstaan!

Herexamen niet gehaald?: in de reservebank, binnen een half jaar opnieuw examen!

En pas ontheffing van deze verplichting als je I/Z bent met ervaring!

Dat laatste ben ik het niet mee eens aangezien er tegenwoordig genoeg mensen de IZ cursus mogen doen zonder ooit gejureerd te hebben! Dus dan moet je daar weer onderscheidt in maken.
En dan zou je ook als je eenmaal IZ jury bent tot je (bijv.) 80-ste kunnen jureren zonder ooit nog naar een bijscholing te moeten?? Terwijl ook (juist) die mensen met hun tijd mee moeten gaan, toch Clown

Helemaal mee eens! Geen ontheffing. Hoeveel moeite kost het nou om daar aan mee te doen. En aangezien iedereen het vaak het beste weet is zo'n examen ook een fluitje van een cent Knipoog

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:43

Wil echt niet alle mannen op leeftijd beledigen Bloos maar ben vaak ontzet door de punten die ze geven. Ben als toeschouwer twee weken achter elkaar naar een wedstrijd in de regio wezen kijken, de eerste keer was het M/Z; resultaat iedere deelnemer bij iedere proef één en soms zelfs twee winstpunten. Geen combinatie zonder winst; niet normaal. De volgende keer was het M1/M2; niveau dramatisch; paarden op de voorhand, die ertussen uit schoten in de galop, die staakten, kortom van alles gezien van hoe het niet moet en weer (op 1 na) allemaal winst. Volgens mij krijgen de meeste heren van die leeftijd last van het 'sinterklaassyndroom' Cool

met de nieuwe proeven kunnen ze mooi nog een paar extra punten kwijt bij de gangen Pling

Aan de andere kant heb ik een deelneemster aan dit topic ooit een Dream of Glory-ruin zien beoordelen, waarmee ik het ook ernstig oneens was. Een bloedmooi paard met een apart bewegingsmechanisme, maar zo verschrikkelijk kort in de hals en onregelmatig in de stap en schieterig in de galop, en toch een bak met punten. Rara, hoe kan dat dan?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:49

Ik vind ze wel beter je kunt je beter op overgangen etc voorbereiden. Alleen niet alle jury's jureren mee volgens het nieuwe idee. Als ik enkele passen de hals moet laten strekken en mijn paard doet het tegen het einde netjes met de neus bijna over de grond, dan heb je toch een 5 of een 4 te pakken omdat het te laat of te weinig is. Dat vind ik wel jammer.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:51

Leonora schreef:
Wil echt niet alle mannen op leeftijd beledigen Bloos maar ben vaak ontzet door de punten die ze geven. Ben als toeschouwer twee weken achter elkaar naar een wedstrijd in de regio wezen kijken, de eerste keer was het M/Z; resultaat iedere deelnemer bij iedere proef één en soms zelfs twee winstpunten. Geen combinatie zonder winst; niet normaal. De volgende keer was het M1/M2; niveau dramatisch; paarden op de voorhand, die ertussen uit schoten in de galop, die staakten, kortom van alles gezien van hoe het niet moet en weer (op 1 na) allemaal winst. Volgens mij krijgen de meeste heren van die leeftijd last van het 'sinterklaassyndroom' Cool

met de nieuwe proeven kunnen ze mooi nog een paar extra punten kwijt bij de gangen Pling

Aan de andere kant heb ik een deelneemster aan dit topic ooit een Dream of Glory-ruin zien beoordelen, waarmee ik het ook ernstig oneens was. Een bloedmooi paard met een apart bewegingsmechanisme, maar zo verschrikkelijk kort in de hals en onregelmatig in de stap en schieterig in de galop, en toch een bak met punten. Rara, hoe kan dat dan?

Over het algemeen vind ik juist dat de ouwetjes wat strenger zijn en juist minder punten geven dus wat dat betreft hebben we andere ervaringen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:47

oosterhoff schreef:
Leonora schreef:
Wil echt niet alle mannen op leeftijd beledigen Bloos maar ben vaak ontzet door de punten die ze geven.

Over het algemeen vind ik juist dat de ouwetjes wat strenger zijn en juist minder punten geven dus wat dat betreft hebben we andere ervaringen.

Dat is mijn ervaring dus ook, juist de 'oudere' mannen kijken er veel strenger tegenaan. Haha!

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:51

ben ik het helemaal mee eens!! Zelfs afgelopen weekend maar weer eens ervaren!! Jury gaf in kantine als algemeen commentaar tegen alle ruiters die in de L1 hadden gereden "Paarden moesten meer in de verzameling worden gereden" haha.. en dan rij je in het L1 Lachen en dat vragen ze dan van 4 jarige paarden

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:57

Vind de nieuwe proeven niet allemaal even logisch, vind bijvoorbeeld in de L1 het wisselen tussen doorzitten en lichtrijden (héél vaak!) storend, jonge paarden breng je er zomaar mee uit balans. Het is echt zo'n half-half keuze tussen de hele proef lichtrijden of de hele proef doorzitten, alsof ze geen beslissing hebben kunnen nemen wat nu de bedoeling is.

Ook vind ik dat er te weinig aandacht besteed wordt aan de bijscholing van de juryleden, kennisje van mij rijdt L1, krijgt de ene week commentaar van de daar zittende jury dat ze de overgang van stap naar draf en vice versa pas ná de wending mag maken (terwijl op de DVD gezegd wordt dat het in de wending moet), vervolgens doet ze dat de week erna braaf en krijgt ze weer een onvoldoende voor deze overgangen, omdat deze jury zegt dat de overgangen in de wending moeten. Hallo, doe de beoordeling eens allemaal hetzelfde!
Dit vind ik dus echt een tekortkoming van de KNHS, deze punten moeten toch heel duidelijk en eenduidig beoordeeld kunnen worden, doe anders maar gewoon ieder jaar een kort herexamen gekoppeld aan de bijscholing.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:09

ThisIsMe schreef:
Vind de nieuwe proeven niet allemaal even logisch, vind bijvoorbeeld in de L1 het wisselen tussen doorzitten en lichtrijden (héél vaak!) storend, jonge paarden breng je er zomaar mee uit balans. Het is echt zo'n half-half keuze tussen de hele proef lichtrijden of de hele proef doorzitten, alsof ze geen beslissing hebben kunnen nemen wat nu de bedoeling is.

Ook vind ik dat er te weinig aandacht besteed wordt aan de bijscholing van de juryleden, kennisje van mij rijdt L1, krijgt de ene week commentaar van de daar zittende jury dat ze de overgang van stap naar draf en vice versa pas ná de wending mag maken (terwijl op de DVD gezegd wordt dat het in de wending moet), vervolgens doet ze dat de week erna braaf en krijgt ze weer een onvoldoende voor deze overgangen, omdat deze jury zegt dat de overgangen in de wending moeten. Hallo, doe de beoordeling eens allemaal hetzelfde!
Dit vind ik dus echt een tekortkoming van de KNHS, deze punten moeten toch heel duidelijk en eenduidig beoordeeld kunnen worden, doe anders maar gewoon ieder jaar een kort herexamen gekoppeld aan de bijscholing.

Bij mij in de bijscholing is ook duidelijk gezegd in de wending. Maar misschien heeft niet iedereen goed opgelet Slapen

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:14

Suzanne F. schreef:
Milou:

Het zou kunnen zijn dat het paard drie heel goede basisgangen heeft maar dat er door rijtechnische oorzaken toch dingen op aan aan te merken waren waardoor het geen 8-en waren bijv. Maar dat had ik er dan bij vermeld. Vooral bij de 6 voor draf had ik iets opgeschreven waar aan gewerkt moest worden, waardoor het nu geen 7 of 8 was.

Ik schrijf weleens op: Goed paard, fijne bewegingen. Maar als het dan 7-6-7 wordt is dat bij mij nooit zonder uitleg.

En dat lachen... ach dat vergeef ik ze want ik lach zelf ook nooi haha, beetje onzin vind ik dat. Echt een chagerijnige bek trekken hoeft ook weer niet, je doet mee voor je lol toch?

Daar heb je een punt, maar inderdaad dan had ze erbij moeten zetten waarom.
En dat lachten, ag of de jury niet weet dat als je afgroet het vaak een vette neplach is Clown Haha!

borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:28

De proeven in de klassen Z2 en Z1 die deze maand gereden moeten worden, zijn gewoon te moeilijk.
In de klasse Z2 zitten veel te veel wissels, waardoor de paarden helemaal gestresst worden.
Op het einde van de proef heb je dan alleen nog maar heel veel spanning.

In de klasse Z1 moet je constant verruimingen laten zien, waardoor het paard steeds verder van het achterbeen loopt en stugger wordt op de hand.

Jammer!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:31

borstel schreef:
In de klasse Z2 zitten veel te veel wissels, waardoor de paarden helemaal gestresst worden.

......... en dan blijkt opeens die overgang galop-draf bij C nog het moeilijkst........ Nagelbijten / Gniffelen

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:26

borstel schreef:
De proeven in de klassen Z2 en Z1 die deze maand gereden moeten worden, zijn gewoon te moeilijk.

In de klasse Z1 moet je constant verruimingen laten zien, waardoor het paard steeds verder van het achterbeen loopt en stugger wordt op de hand.

Jammer!

Ik vind de proeven juist leuker. Wel veel moeilijker maar als je je paard niet super voor elkaar hebt dan kun je absoluut geen winst rijden en dat kon met de oude proeven wel. Waardoor je mensen die goed scoorde op landelijk niveau door gingen stromen naar het ZZ licht en daar met hun neus op de feiten werden gedrukt. Ik zie het zo dat als je nu ook goed kunt scoren in het Z2 dan kun je de overstap ook maken naar het ZZ licht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:41

CGJ12 schreef:
......... en dan blijkt opeens die overgang galop-draf bij C nog het moeilijkst........ Nagelbijten / Gniffelen

Ja daar had ik altijd problemen mee, met die overgangen van galop naar draf, mooi niet dat ze gingen draven.
Toen had ik die van mij geleerd op een trukje naar draf te gaan, gewoon been eraf en zachte stemhulp... (weet t mag niet)

Reiner Klimke kuchte altijd zachtjes bij zo'n overgang. Nooit op gelet?? Haha!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:56

nina62 schreef:
Bij mij in de bijscholing is ook duidelijk gezegd in de wending. Maar misschien heeft niet iedereen goed opgelet Slapen

Vandaar ook dat een herexamen als afsluiting van de bijscholing nog niet zo verkeerd zou zijn Haha!
Zorgt er vast voor dat mensen wel opletten, zo niet, vallen ze vanzelf door de mand!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:11

borstel schreef:

Je kan ook concluderen dat een paard rijtechnisch nog niet goed genoeg voor elkaar is om in het Z te rijden als deze na een verruiming niet goed terugkomt op het achterbeen. Dat zijn toch dingen die je al heel lang voordat je in het Z start meeneemt in je training? Zelfs in de B wordt al middendraf gevraagd, hierna moet een paard toch ook gewoon terugkomen op het achterbeen en fijn in de hand blijven? En dat dat bij een jong paard niet zo precies lukt als bij een ouder, verder getraind paard is wat anders, maar het idee erachter is hetzelfde.

Van wat ik hier in de omgeving op wedstrijden zie is het eerder zo dat zo ongeveer de helft van de combinaties in een klasse gewoon niet bekwaam is voor deze klasse, dan dat de proeven te moeilijk zijn. Dan rijden ze een verliespunt en heeft de jury het gedaan, terwijl de proef niet om aan te zien was. Beetje zelfkennis is ook niet verkeerd. Pling

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:15

borstel schreef:

Heerlijke proef, die 1e van deze maand *LOL*! Juist die verruimingen helpen me om haar op het achterbeen te houden, vind het galopstuk erg leuk bedacht eerlijk gezegd! Ook het drafgedeelte vind ik fijn, kortom, leuke proef!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:20

VeryWell schreef:
Jury gaf in kantine als algemeen commentaar tegen alle ruiters die in de L1 hadden gereden "Paarden moesten meer in de verzameling worden gereden" haha.. en dan rij je in het L1 Lachen en dat vragen ze dan van 4 jarige paarden

Niemand verplicht je om een 4 jarige in de L uit te brengen.
Ik heb er moeite mee dat deze proeven meer stuwende paarden als dragende paarden produceert, in elk geval tot de M en zelfs daar is de verzameling verdwenen op een stukje stap na.
Mijn inziens zou de leeftijd om een paard te starten omhoog moeten naar 4 en er juist meer verzameling worden gevraagd al naar gelang men vordert.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:40

Ranna, of wel. Als je 2x Z hebt gereden moet je L startte! Of moet je dan maar thuis blijven omdat je 2x Z hebt gereden? Terwijl hij voor de L wel al klaar is, maar de verzameling niet bevestigd is? In de L1 word helemaal geen verzameling gevraagt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:10

Heel eerlijk gezegd is er niet zoveel veranderd. Het M1 is NOG gemakkelijker geworden en het M2 ook.
Qua punten die ik krijg kan ik niet zeggen dat ik nu strenger of juist minder streng beoordeeld wordt. Maar dat moest ook zo, want op de laatste jurybijeenkomst werd ook duidelijk gezegd dat we de nieuwe proeven niet anders moesten gaan jureren dan voorheen.

Ik kan ook zelf niet zeggen dat ik nu vaker of minder vaak een winstpunt uitdeel. De laatste bijscholing vond ik ook geen success. Het was gewoon de DVD bekijken en dan had ik thuis ook wel op de bank voor de tv kunnen doen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:16

milou123 schreef:
Ranna, of wel. Als je 2x Z hebt gereden moet je L startte! Of moet je dan maar thuis blijven omdat je 2x Z hebt gereden? Terwijl hij voor de L wel al klaar is, maar de verzameling niet bevestigd is? In de L1 word helemaal geen verzameling gevraagt

Of ik was niet duidelijk, óf je hebt me niet begrepen, óf ik snap jou niet Clown

Ik weet dat er in de L geen verzameling wordt gevraagd en vindt dat eigenlijk nog nét kunnen maar beter zou het zijn als de startgerechtigde leeftijd van paarden gewoon omhoog ging naar 4 jaar zodat, als ze 5 zijn en in de L lopen wél al wat verzameling zouden kunnen laten zien.
Wat is er zo slecht aan een paard 'pas' in te rijden als hij 3,5 of 4 is? Waarom moet er op de dag als het dier 3 wordt een zadel op?
Dát bedoel ik er dus mee te zeggen.
Daarnaast vind ik het gewoon niet goed dat er geen verzameling meer wordt gevraagd. Daar zou de L1 nog een overgangsfase kunnen zijn maar L2 zou best al wel verzameling kunnen worden gevraagd en in het M zeker. Als mensen niet zo'n haast hadden jonge paarden uit te brengen zou dat ook helemaal geen probleem zijn.

@Scum, ik dacht dat het de bedoeling was dat er met de nieuwe proeven dat er meer op het rijtechnische beoordeeld zou worden? Vind ik toch best wel een verschil, niet dat ik er veel van merk hoor, maar dat terzijde.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:19

Ranna; dat dacht ik eerst ook. Maar blijkbaar dus niet. Ik kan er persoonlijk zelf ook weinig van merken.