M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:52

Vaak is het niveau te laag in de M2! Er wordt dan gekeken of je klaar bent voor het Z! En velen die M2 (gaan) starten hebben het paard nog niet goed inorde voor de doorstroming naar het Z! Waardoor je dus ook veelal punten verliest in het M2!
En ik vind ook dat er wel streng gejureerd mag worden in de M.
Want het gaat er straks wel om dat je ook goed kunt rijden/scoren in de Z! Lachen

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:06

Ben ik niet me je eens, je rijdt op dat moment M2 en geen Z1, ze moeten punten op het nivo waar je in start. Dus niet denken van, goede proef (rond 182) maar geef maar geen wp want Z klaar is de combie nog niet....

Ben het wel met je eens dat nivo van M2 vaak te laag is maar dat ligt aan de punten die de combie in voorgaande klassen heeft gehaald!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:30

Maar de graad van africhting in de M2 en Z1 mag elkaar niet veel ontlopen!

Met je stelling ben ik het helemaal eens als je een B proef rijdt terwijl de jury een M1 africhting zou willen zien! Niet tussen de M2 en de Z1.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:05

Wat versta jij onder een M1 africhting dan?? Schat je dat niet te laag in ofzo?

Ik had mn paard rond het 8e wp in de B hooguit net L1 klaar omdat ik altijd een niveau hoger train, maar gelukkig was de africhting in het M1 beter dan toen *LOL*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 07:16

Zeker in de M2 hou ik wel in mijn achterhoofd dat die mensen door moeten stromen naar het Z1.
Anders krijg je weer het commentaar hoe mensen toch in het Z terecht gekomen zijn.

Over het algemeen vind ik dat er in het M2 slecht gereden wordt, ik kan er maar weinig wp kwijt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 08:32

dat je het in je achterhoofd houd dat men naar het z moet, ja dat is wel logish..alleen vraag ik me dan af Tong uitsteken of dat ook gebeurd in de L2 ?? Bloos

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 08:35

milou123 schreef:
dat je het in je achterhoofd houd dat men naar het z moet, ja dat is wel logish..alleen vraag ik me dan af Tong uitsteken of dat ook gebeurd in de L2 ?? Bloos

Eehm ja maar dan houd je in je achterhoofd dat die naar de M1 moet. Als er dan al weinig (lengte)buiging getoont wordt, paard niet al te scherp aan de hulpen staat en de aanleuning niet optimaal is, kom je in de M1 helemaal in de problemen terwijl je misschien nu nog wel redelijk een L2 doorrijdt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 08:37

ja dat snap ik dat je dan de m1 in je achterhoofd houd Tong uitsteken oké, ben altijd benieuwt hoe jury's ernaar kijken Tong uitsteken Bloos

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:39

Ik haalde in de M2 geregeld winst, eigenlijk alleen mijn 1e M2 wedstrijd niet en 1 toen hij niet goed liep voor mijn gevoel (bak was té zwaar en hij liep dus onregelmatig aan het einde van de proef, andere proef ook niet meer gestart)

Soms wel maar 1 proef winst en andere niet, amar ook vaak genoeg bijna 2 of 2 winst per proef. Nu heb ik gisteren voor eht eerst Z gestart en ben blij dat ze zo streng waren in de M2 Knipoog De proeven zijn eigenlijk makkelijker vind ik maar er wordt veel meer nadruk gelegd op netjes af werken en je paard 100% voor elkaar hebben Lachen Dat ontbreekt er wel eens aan in de M2

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:14

MyWishMax schreef:
De proeven zijn eigenlijk makkelijker vind ik maar er wordt veel meer nadruk gelegd op netjes af werken en je paard 100% voor elkaar hebben :) Dat ontbreekt er wel eens aan in de M2

Mee eens!

Gefeliciteerd trouwens, met je Z1 debuut is Max weer goed?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:14

Suzanne F. schreef:
milou123 schreef:

Eehm ja maar dan houd je in je achterhoofd dat die naar de M1 moet. Als er dan al weinig (lengte)buiging getoont wordt, paard niet al te scherp aan de hulpen staat en de aanleuning niet optimaal is, kom je in de M1 helemaal in de problemen terwijl je misschien nu nog wel redelijk een L2 doorrijdt.

Dat is dan toch de verantwoording van de ruiter?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:11

Dat vind ik niet, Starbreeze.
Want vervolgens begint iedereen zich af te vragen hoe een bepaalde combinatie in het M1 danwel Z1 terecht is gekomen. En moet je dan het willens en wetens op verliespunten uit laten draaien in die nieuwe klasse?
Dan kun je die ruiters en paarden beter in bescherming tegen zichzelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:21

Het zou op zich fijn zijn als juryleden in de M1 even streng/consequent zouden zijn als in de M2. Want het blijft raar dat als je in de M1 bijna dubbele WP rijd bij een bepaalde jury en vervolgens bij diezelfde jury in de M2 170 punten scoort. Dan hebben ze je dus verkeerd gestimuleerd om door te gaan toch? Als je krap aan je wp komt dan vind ik het eigen verantwoordelijkheid dat je doorgaat ook al weet je dat je op de grens hangt.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:25

Sizzle schreef:
Het zou op zich fijn zijn als juryleden in de M1 even streng/consequent zouden zijn als in de M2. Want het blijft raar dat als je in de M1 bijna dubbele WP rijd bij een bepaalde jury en vervolgens bij diezelfde jury in de M2 170 punten scoort. Dan hebben ze je dus verkeerd gestimuleerd om door te gaan toch? Als je krap aan je wp komt dan vind ik het eigen verantwoordelijkheid dat je doorgaat ook al weet je dat je op de grens hangt.

Dat bedoel ik precies te zeggen, haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:15

offtopic @ sizzle: ja hij is weer helemaal goed, het is nog wel half jaartje afwachten of het écht goed aangeslagen is maar hij loopt weer goed Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:10

Sizzle schreef:

Volgens mij denkt de jury niet zo. Elke proef is voor hen toch een moment opname, en elke klasse hoger wordt zwaarder beoordeeld. Blijkbaar ben je dan volgens die jury nog niet bevestigd genoeg op dat moment voor het M2. Ik heb bij mijn laatste B wedstrijd bij een bepaalde jury in de oude proeven nog 172 en 174 gereden, 4 winstpunten dus, en een maand later in de L1 reed ik bij haar 150 en 151 (ook oude proeven gelukkig Clown ) Een verschil van meer dan 20 punten, maar blijkbaar was de L1 nog niet goed genoeg, of ze was in een heeeeel goede bui toen ik die 4 punten reed Haha!

Maar als je in de M1 dubbele winst rijdt en nu nog even niet lekker loopt in het M2 zou ik gewoon lekker doorrijden, die punten komen vanzelf wel Lachen

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:50

Starbreeze schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is dan toch de verantwoording van de ruiter?

Ik ben het met starbreeze eens dat dit juist wél de verantwoordelijkheid is van de ruiter.
Jury zou hooguit een advies kunnen geven maar niet doelbewust een combinatie lager punten omdat het geheel niet klaar zou zijn voor de Z. Ik bedoel: daarom rijd ik nu M2 en geen Z1 Haha! Zo zie ik het.

Maar ik snap het van uit jury-oogpunt ook wel dat je die volgende klasse in je achterhoofd houdt en dat je graag mensen tegen zichzelf wil beschermen. Het moet alleen niet ten koste gaan van de klasse zelf! je bent en blijft M2 jury op het moment dat je een M2 proef jureert, en geen Z. Misschien kunnen juryleden nog wat meer toelichting geven hoe zij dit praktisch zien. Lachen

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 08:50

Sizzle schreef:

Dit komt door het grote verschil tussen het M1 en M2. Ik persoonlijk vind de M1 proeven makkelijker dan de L2...
Dat grote punten verschil zit m dan dus in het feit dat je de M2 oefeningen nog niet voor elkaar hebt. Oefeningen die je in het Z1 ook tegenkomt.
In het Z1 moet het echter allemaal nog weer een stuk verzamelder en afgewerkter zijn.
Wanneer jij in de M2 net geen/net wel een winstpunt rijd, kom je in het onderaan de lijst te staan...
Veel mensen realiseren zich dat niet. Een aantal van jullie zeggen hier dat het de verantwoordelijkheid van de ruiter is, maar er is bijna niemand die zoveel zelfkritiek/zelfkennis heeft om te zeggen: "ik zorg dat ik het eerst echt goed voor elkaar heb voordat we Z starten..."

Ik vind het wel een taak van een jurylid om dit een ruiter aan het verstand te brengen. Of dat nu is dmv lager punten of een algemene opmerking onderaan de proef...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:36

@hananya: helemaal met je eens.

Toen ik M2 ging starten was ik er eigenlijk nog niet klaar voor. Travers en keertwendingen kon hij nog niet, amar omdat ik in de M1 elke wedstrijd winst reed en soms 4 per dag, ben ik tóch overgegaan. Na mijn 1e M2 wedstrijd is hij kreupel geworden en toen ben ik hard gaan trainen voordat ik weer ging starten.

En met resultaat. Dat heb ik trouwens ook in de Z1 gedaan, mocht al een tijdje over, maar ik wilde eht eerst voor elkaar hebben voordat we gingen starten.

En zelfs nu ik hem goed genoeg voor elkaar had voor mijn debuut, weet ik dat ik nog véél beter wil Knipoog

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:38

Ik denk dat ruiters ook veel te snel over willen gaan.
Vanuit de L1 naar de L2 zit niet zoveel verschil en L2 naar M1 ook niet superveel.
Veel ruiters denken zo ik heb 10/11 wp en ga gelijk door.
Maar van M1 naar M2 speelt deels ook vanuit de jury's hoofden dat het pre-Z is maar er word ook meer verzameling en het netjes afwerken gevraagd en dan nog eens aardig wat nieuwe oefeningen waarbij je een goed ondertredend achterbeen niet kan missen.

Ik ga nu zelf 19 november voor het eerst M2 starten en kwam in de M1 met 184-193 elke proef uit (op de eerste paar wedstrijden na). Ik ben ik juli gestopt in de M1 om me klaar te maken voor de M2 en nu na 4 en een halve maand denk ik pas ja, ik ben er klaar voor, hij kan de oefeningen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:50

dani_spit schreef:
Maar van M1 naar M2 speelt deels ook vanuit de jury's hoofden dat het pre-Z is maar er word ook meer verzameling en het netjes afwerken gevraagd en dan nog eens aardig wat nieuwe oefeningen waarbij je een goed ondertredend achterbeen niet kan missen.

Persoonlijk vind ik ook dat je in de M1 en zeker in de M2 verzamelde gangen moet laten zien maar het wordt tegenwoordig niet meer gevraagd op hier en daar wat verzamelde stap na. Ik vind dit erg raar. Hoe kun je de oefeningen die in de M2 gevraagd worden doen zonder een zekere mate aan verzameling Verward
Ik snap niet dat dat eruit gehaald is.
Vraag me dan ook serieus af wat de jury wil zien in de M2. Verzameling of arbeidstempo?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:53

ranna schreef:
dani_spit schreef:

Persoonlijk vind ik ook dat je in de M1 en zeker in de M2 verzamelde gangen moet laten zien maar het wordt tegenwoordig niet meer gevraagd op hier en daar wat verzamelde stap na. Ik vind dit erg raar. Hoe kun je de oefeningen die in de M2 gevraagd worden doen zonder een zekere mate aan verzameling Verward
Vraag me dan ook serieus af wat de jury wil zien in de M2. Verzameling of arbeidstempo?

Die vraag stel ik me ook af. Moet je verzameling of arbeidstempo laten zien en willen ze in het M1 ook al deels verzameling zien..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:34

ranna schreef:
dani_spit schreef:
(knip)

Die vraag stel ik me ook af. Moet je verzameling of arbeidstempo laten zien en willen ze in het M1 ook al deels verzameling zien..

Arbeidstempo wordt meer gewaardeerd zoals ik al eerder heb geschreven bijvoorbeeld:

Sizzle schreef:
Je mag zelfs niet verzamelen.
Reed gisteren 2x een mooie slangevolte met 3 bogen in galop (zonder uit te zwaaien en zonder terug te vallen in tempo zowaar) waar ik dan ook voor de 1e een 7 voor kreeg, maar voor de tweede had een 6 en daar stond bij: Arbeids galop, geen verzamelde galop. Beetje gek vond ik dat. Ik had zeker weten geen impuls verlies (kon hem zelf zien in de spiegel) en ze kwam gewoon wat verder onder (idd meer verzameld) maar daar wil je uiteindelijk toch ook naartoe werken. Echte mooie bogen krijg je echt niet in een hoog tempo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:54

Jammer dat dat zo zwart-wit wordt gezien. Arbeidstempo of verzameling... Het is niet het ene of het ander. Een paard moet gelang de africhting een bepaalde schaal van verzameling laten zien, balans, evenwicht.
Het is niet zo dat het paard tot en met de M1 uit elkaar loopt en in de M2 verzameld moet lopen.

De nadruk moet blijven liggen op het actieve, voorwaartse maar ook dat kan in een mooie balans (verzameling). Het is niet; actief naar voren en uit elkaar, of rustig en verzameld.

Impuls moet ten alle tijden aanwezig zijn, dus opgewekt door en onder controle van de ruiter. Zonder dat geen verzameling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:17

Eens met Suzanne. Ook met verzameling moet je impuls houden en er wordt we geen verzameling gevraagd maar arbeidstempo in de M2 is anders dan in de B Lachen (Meer op het achterbeen enzovoorts)