Een paar keer kwam de opmerking 'ik weet hoe hij/zij denkt over mij en mijn paard' langswaaien. Dat heet slachtofferrol-gedrag.
Je legt de verantwoordelijkheid voor je presteren (of het ontbreken ervan) bij de jury.
Je WEET niet wat er in het hoofd van de jury omgaat. Het is inderdaad mogelijk dat hij vanochtend ruzie heeft gehad met zijn vrouw en dat jij toevallig dezelfde voornaam hebt en ook blond bent. En hij kan ook net een schop van de pony van de buren hebben gehad die toevallig sprekend lijkt op jouw pony.
Dat kan.
Dat hoeft niet.
Maar wat belangrijker is: het maakt niet uit.
Je rijdt voor jezelf. Het is aan jou om te proberen bij iedere jury goed te rijden. En alle excuses als 'ik weet hoe hij denkt over', 'hij houdt niet van (ras paard)' of 'hij heeft ruzie gehad met (vul hier naar keuze in:) de eigenaar van mijn paard/mijn instructeur/mijn buurman/mijn moeder/mijn exhibitionistische tuinkabouter' zijn allemaal smoesjes om je eigen niet-presteren op de jury af te schuiven.
Stap uit die slachtofferrol en ga rijden!
In plaats van de 'schuld' voor de niet-winstpunt bij de jury te leggen, kun je ook de hand in eigen boezem steken en beter gaan rijden.
Denk niet: 'bij hem gaat het me niet lukken', maar denk: 'wat kan er beter aan mijn rijden dat ik die winstpunt wél haal?'
Stel je het volgende hypothetische therapeutische gesprek voor:
Citaat:
Psych: ,,Wil je er over praten?''
Jury, op sofa: ,,Nou, er kwam een amazone met een vosje mijn ring binnen. Eentje met veel wit en korte benen. En die heb ik geen winstpunt gegeven.''
Psych: ,,Eh, ja en?''
Jury: ,,Nou, ik hou gewoon niet van vosjes met veel wit en korte beentjes. En dat wéét die amazone. Maar ik kan heus vosjes met korte beentjes en veel wit winstpunten geven. Alleen liep dit paard gewoon echt niet goed. Maar ja, nu denkt die amazone dat het komt omdat ik een hekel heb aan vosjes met korte benen en veel wit.''
Psych: ,,Dus als ik het goed begrijp vertelt die amazone nu iedereen dat ze geen winstpunt heeft omdat u een hekel heeft aan vosjes met veel wit en korte beentjes?''
Jury: ,,Ja, dat doet ze.''
Psych: ,,Ach, u heeft een groot dilemma. Een stigma zou je het haast kunnen noemen. U staat vanaf nu bekend als de vosjes-met-veel-wit-en-korte-pootjeshater.''
Jury, verdrietig: ,,Ja, zo is het.''
Psych: ,,En zodra u een vosje met veel wit en korte pootjes geen winstpunt geeft, roept de ruiter daarvan: 'zie je wel?'''
Jury, nog verdrietiger: ,,Ja...snif.''
Psych: ,,Dan zou ik kunnen stellen dat een amazone van zo'n vosje met korte beentjes en veel wit in een slachtofferol is gedoken. Ze heeft een excuus gevonden voor haar eigen falen. U bent dat excuus. En u heeft vanaf dit moment de keuze: of u geeft iedere amazone met vosjes met veel wit en korte pootjes een winstpunt, of u bent die beruchte jury, die zo'n hekel heeft aan...''
Jury, knikt instemmend met zijn hoofd: ,,Ja, ik hou niet van vosjes met korte pootjes en veel wit. Maar ik ga dapper door met jureren. Farbenfroh en Briar krijgen heus een winstpunt van me hoor. En ook wel meer dan een....''
Psych: ,,Ik wens u veel sterkte en wijsheid...''
Zoiets dus.....