als instructeur op paard lesklant?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:26

Tja het is soms heel verhelderend als je even op het paard gaat zitten van je lesser. Je voelt dan vaak veel meer dan dat je ziet. En vanaf de kant kan je dan vaak weer een stukje verder. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer op elk paard ga zitten zoals vroeger. In de loop der jaren ben ik wel veel voorzichtiger geworden, zeker met de jonge paarden. We worden een dagje ouder he???

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:31

Suzanne F. schreef:
Gjilke schreef:
Maar dan kan de leerling alsnog dat paard niet doorrijden, dus heb je als instructeur imo je doel niet bereikt.

Jawel zeker wel, dan kan de leerling het gevoel ervaren en later herkennen. "Jee voelt dat zo, ja dat voelt heel anders". Jij hebt op het paard uitgelegd hoe en wat je doet en waarom.
Dan kan de leerling zelf aan de slag om dat gevoel te bereiken en te herkennen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik geef les aan een ponyruiter, een super fanatiek meiske maar een lichtgewichtje van 35 kilo. Haar pony maakt daar wel eens misbruik van en gaat dan zijn kracht tegen haar gebruiken. Door er zo nu en dan zelf eens op te gaan zitten kan je er net even doorheen werken en kan ze even verder rijden op het gevoel waar ze naartoe moet werken.
Het werkt bij haar heel goed en ze vindt het zelf ook prettiger.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:33

mijn instructrice is er laatst wel een keertje op gaan zitten.
ben erg blij dat ze het gedaan heeft, want nou kon ze precies de dingen voelen waar ik problemen mee heb,
en kon ze mij precies vertellen hoe ik die op moest lossen. Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:35

Saskia vindt het heerlijk als haar instructrice aanbiedt om te rijden.. smaken verschillen schijnbaar.
Komt ook wel omdat(zeker in het begin) Ulysses echt niet makkelijk was wat nageven betreft, en omdat Saskia dat eigenlijk ook nog nooit op de juiste manier had gereden, ging de juf er maar eens op. (helm en "bodyprotector", ze had er alle vertrouwen in....) na een half uur mopperen(schiet op nou, daar ja, en blijven, nee laat los, darm... en allemaal nieuwe woorden voor mij) kwam ze eraf met een: daar is zeker wat van te maken! steng en consequent worden jonge dame!
Sindsdien gaan ze met sprongen vooruit en als Saskia op vakantie is, dan rijdt zij hem lekker door.
Maar goed, wij kennen haar al jaren en vertrouwen dan ook volledig op haar manier van rijden en aanpak.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:20

Citaat:
In mijn ogen moet een goede instructrice vanaf de grond kunnnen zien hoe het paard loopt / welke hulpen ik geef / hoe het paard daarop reageerd en wat ik dan anders moet doen.

Niet mee eens. In het begin: ja als we het hebben over aangalopperene, wijken en dat soort dingen. Zelf bij appuyeren vind ik het nog makkelijker. Er gaat iets fout, je krijgt een aanwijzing en dan gaat et iets beter, volgende aanwijzing en er vind weer een vooruitgang plaats. Hier heb je meerdere passen om iets aan te merken en te corrigeren. dan gaat het een stuk makkelijker.

Als we het hebben over een galopwissel dan wordt het een stuk ingewikkelder. Er komen op dat moment zoveel hulpen op 1 moment en de instructeur kan nu eenmaal niet rondom het paard kijken op het moment dat jij de hulpen geeft. Zo kan ze dus ook niet zien wat je dan verkeerd doet.

Daarnaast is het heel wat makkelijker te zien of iemand scheef zit, zijn been verkeerd plaatst een verkeerde timing heeft etc. etc. het is vanaf de grond veel moeilijker te beoordelen hoeveel druk jij in je handen hebt en hoeveel kracht je met je been zet, hoe hard het paard tegen werkt etc. Allemaal zaken die je alleen kunt voelen en echt niet kunt zien.

Dan het argument: ik wil zelf leren rijden niet dat de instructeur er de knopjes opzet.

Phoe, knappe instructeur die er in vijf minuten een galopwissel op zet. Daar gaat bij mij (mijn paard) echt heel wat meer tijd overheen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:05

even hier nog de discussie stopzetten over mijn instructrice. Ik had het inderdaad over het buitenbeen. Had daarvoor een topic zitten doorbladeren over binnenbeen, vandaar de typo Knipoog kan het niet meer veranderen helaas.
Maar dit zijn de enige 2x dat mijn instructrice op mijn verzorgbeessies is gestapt.

sam_sur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:04

als het zeg maar niet gaat dan spring ik er wel even op of als zij/hij het niet snapt dan spring ik er ook even op om te laten zien maar ik vind als ze vraagt of jij het even wil laten zien hoe het kan en ze wil de pony zien lopen dan zou ik het niet doen hij/zij moet het zelf doen!!!!!!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:12

sam_sur schreef:
als het zeg maar niet gaat dan spring ik er wel even op of als zij/hij het niet snapt dan spring ik er ook even op om te laten zien maar ik vind als ze vraagt of jij het even wil laten zien hoe het kan en ze wil de pony zien lopen dan zou ik het niet doen hij/zij moet het zelf doen!!!!!!!!

Vertaling:

Als het zeg maar niet gaat, dan spring ik er wel even op. Of als zij/hij het niet snapt dan spring ik er ook even op om te laten zien. Maar ik vind dat als ze vraagt of jij het even wil laten zien hoe het kan en ze wil de pony zien lopen dan zou ik het niet doen. Hij/zij moet het zelf doen!!!!!!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:15

Had je even niets te doen Suzanne? Haha!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:15

Suzanne F. schreef:
sam_sur schreef:

Vertaling:

Als het zeg maar niet gaat, dan spring ik er wel even op. Of als zij/hij het niet snapt dan spring ik er ook even op om te laten zien. Maar ik vind dat als ze vraagt of jij het even wil laten zien hoe het kan en ze wil de pony zien lopen dan zou ik het niet doen. Hij/zij moet het zelf doen!!!!!!!

Bedankt, ik snapte er niks van.
Als sommige mensen net zo lesgeven zoals ze typen... *huivert*

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:20

Dan kun je er misschien maar beter even op gaan zitten. Knipoog

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:25

soms is het handig om even je instructrice erop t laten gaan...heb al meerdere keren meegekeken uit instructrice ogen en vanuit ruiter ogen...
soms leer je dingen door ernaar t kijken en soms leer je dingen door het zelf uit te zoeken...
soms idd zou je instructrice als je met een probleem zit eens moeten voelen wat jij voelt...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:34

VValar schreef:
Had je even niets te doen Suzanne? Haha!

Tong uitsteken

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:54

Als ik lesgeef dan vind ik het soms fijn om even wat voor te doen op het paard. Ik kan dan laten zien wat ik bedoel en de 'fout' van de ruiter even overdreven voordoen en dan de goede hulp. Mijn ervaring is dat dat heel verhelderend werkt.
Als je kijkt naar iemand die iets voordoet weet je op een of andere manier ook hoe het voelt en waar je naartoe moet werken.
Op de stal waar ik nu sta rijdt de instructeur voor de manegelessen wel eens mee met een eigen paard om dingen voor te kunnen doen. Kan soms net even het verschil maken wat nodig is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:50

Nee, waarom niet? Dan gaan mijn pony's struikelen (ik heb shetlanders Knipoog ).

Ik heb wel les gehad van iemand waarvan dat paard wat ik toen reed geweest was. Die had er toen al 2 jaar oid niet meer op gezeten. Die wou even voelen of het nog voelde zoals toen die merrie net zadelmak was zodat ze eventjes makkelijker kon helpen(die les was een eenmalige actie, ik had die merrie nog nooit onder iemand anders gezien en de instructrice had mij nog nooit zien rijden).

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:11

Katja schreef:
Ik stap wel regelmatig op paarden van mijn lesklanten om verschillende redenen.

- een paard kan soms voor het oog veel fijner lopen dan het beeld is en dan is het wel goed om dat even te voelen.
- net even door dat stukje heen te rijden wat de leerling nog niet lukt.
- even laten zien hoe je iets wilt hebben dat kan soms duidelijker zijn dan de uitleg.

Ik zeg overigens nooit dat ik het wel even zal doen maar vraag netjes of ik even een stukje mag voelen.

Same here.

En als ze zien wat je bedoelt dan doen ze vaak nog meer hun best hetzelfde doel te behalen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:51

Mijn instructrice zit regelmatig op mijn paard. dit om even iets duidelijk te maken of gewoon om haar even iets op weg te helpen als ik er zelf moeite mee heb. dit vraag ik trouwens altijd zelf, en meestal zit ze er dan 10 minuutjes op ofzo?
ook inderdaad voor het gevoel en wat er eigenlijk verkeerd gaat kan ze zo veel beter beoordelen, omdat mijn paard altijd heel rustig oogt terwijl het soms 1 brok spanning kan zijn.

zelf ga ik ook op de pony's van mijn leerlingen. Bij 1 heb ik er nu een keer of 3 opgezeten in 1.5 jaar tijd.,dat was vooral om het meisje te leren galloperen wat ze niet alleen durfde en ook was het om te kijken wat de pony nu eigenlijk allemaal wel of niet kon omdat het beestje net nieuw was aangekocht.

op een andere pony rij ik zeer vaak, die heb ik verder ingereden voor mijn 2 leerlingen en die rij ik ook nu nog regelmatig door, al mee naar de clublessen gehad en heb ik zelfs op concours (onofficieel) uitgebracht om hem dingen een beetje aan te leren en te laten wennen. z
e krijgen binnenkort een tweede rijpony erbij en die zal ik dan ook wel bijrijden vermoed ik Nagelbijten / Gniffelen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:17

Zat net de hoefslag van vorige week te lezen en zelfs Marlies van Baalen raad het aan... Haha! Zal het stuk maandag (als ik het niet vergeet mee te nemen) even scannen op mijn werk. Dan kan ik het daarna wel even uploaden.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:06

Ik doe het regelmatig. In het geval van fysiotherapeutische instructie stap ik soms even op om te 'voelen' en bij gewoon les soms om voor te doen. Dan laat ik bijvoorbeeld zien hoe de houding van de ruiter is en hoe dat anders zou moeten. Het aanvoelen van de eigen houding is voor de ruiter al moeilijk genoeg. Soms helpt het om ook te zien hoe het er uit ziet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:09

masja schreef:
en zelfs Marlies van Baalen raad het aan...

Nou, DAT was het doorslaggevende argument, nu ben ik helemaal van mening veranderd Clown Haha! Haha!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:34

Urielle schreef:
masja schreef:

Nou, DAT was het doorslaggevende argument, nu ben ik helemaal van mening veranderd Clown Haha! Haha!

Haha, gelukkig Haha!

Even serieus, is best een goed stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:07

masja schreef:

[/quote]

Haha, gelukkig Haha!

[/quote]

kan je mss inscannen?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:21

haike schreef:
kan je mss inscannen?

Ja zal het morgen (als ik het niet vergeet) op mijn werk scannen. Heb daar kleurenscanner.
Dat mag officieel toch wel? Stukjes scannen en op internet zetten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:57

masja schreef:

Was maar een grapje natuurlijk Knipoog Ik ben heel benieuwd naar het stukje, dus als je het idd zou willen scannen, heel graag.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:57

Mijn instructeur klimt wel eens op die van mij.
Maar hij kent hem ook vrij goed, want hij heeft hem ingereden.