Het maakt helemaal niets uit welke startplaats je hebt.
Als ik zelf moest rijden dan starte ik graag als eerste. De ring ligt er goed bij en de jury is nog fris, iedereen vrolijk.
Als jurylid kan ik geen verschillen in mijn waarderingen opmerken. Er worden geen punten gegeven naar aanleiding van de eerste deelnemer. Als dat wel zo was dan zou je als jurylid jezelf behoorlijk in de vingers snijden, je loopt vast na 5 deelnemers.
Kijk wel de ring goed na of de bordjes op de juiste plaats staan. Niet ieder jurylid kijkt zijn ring na. Laat de voorlezer ook even duidelijk kortsluiten welke proef er gereden wordt. Je bent de eerste, dus zit de jury op een verkeerde bladzijde te kijken dan wordt dat pas bij de eerste deelnemer ontdekt.
Start ook niet voordat de jury helemaal klaar is, vaak moet er een schrijfster geinstrueerd worden en de papieren geordend.
Het klinkt allemaal risicovol, maar je hebt contact, het neemt wat spanning weg en je kunt zekerder de ring in. Je weet zeker dat alles klopt.
En dan met een gezellig gezicht een goede proef neerzetten, dit kan niet mis gaan.