Zomertenue

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Zomertenue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:03

CGJ12 schreef:
KarinvdM schreef:
Ik heb helemaal geen mantelpakjes, ik heb ook geen rokken.

Dat wordt dan hoog tijd.............. Ja

Ga je mee shoppen?

Ik heb overigens 1 rokje, maar die is dusdanig mini dat ik daar niet in ga zitten te jureren...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:14

KarinvdM schreef:
Ga je mee shoppen?

Ik heb overigens 1 rokje, maar die is dusdanig mini dat ik daar niet in ga zitten te jureren...

Bloos!

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:43

De KNHS belde net. De nieuwe juryuniformen zijn binnen.
De outlet van Mc Donalds kwam op de markt... Knipoog

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:14

Doe mij dat Ronald McDonald pak dan maar... kan ik met een gerust hart met winstpunten gaan strooien Clown

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:40

Ik was een keer aan het kijken op een wedstrijd, gewoon lekker rondlopen en wat proeven voorlezen.
Toen bleek er een jury afwezig te zijn (had een geldige reden, maar die weet ik niet meer). Aangezien het bij mijn eigen vereniging was, kwam de organisatie al snel bij mij terecht, of ik wilde invallen. Oke, geen probleem. De organisatie gaf het door aan de federatievertegenwoordiger (volgens mij was het nog KNF), maar volgens hem kon het niet omdat ik niet passend gekleed was in mijn spijkerbroek met mouwloos shirtje. Frusty Frusty Of ik me niet kon gaan omkleden! Boos!
Nee dus, zo ver woon ik niet eens, maar de ring die ik zou moeten jureren moest al beginnen, en dit ging me nu net íéts te ver.
Uiteindelijk mocht het wel en heb ik wel gejureerd. De organisatie kon er tenslotte niets aan doen, maar blij was ik niet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:03

Jasmijn schreef:
Ik was een keer aan het kijken op een wedstrijd, gewoon lekker rondlopen en wat proeven voorlezen.
Toen bleek er een jury afwezig te zijn (had een geldige reden, maar die weet ik niet meer). Aangezien het bij mijn eigen vereniging was, kwam de organisatie al snel bij mij terecht, of ik wilde invallen. Oke, geen probleem. De organisatie gaf het door aan de federatievertegenwoordiger (volgens mij was het nog KNF), maar volgens hem kon het niet omdat ik niet passend gekleed was in mijn spijkerbroek met mouwloos shirtje. Frusty Frusty Of ik me niet kon gaan omkleden! Boos!
Nee dus, zo ver woon ik niet eens, maar de ring die ik zou moeten jureren moest al beginnen, en dit ging me nu net íéts te ver.
Uiteindelijk mocht het wel en heb ik wel gejureerd. De organisatie kon er tenslotte niets aan doen, maar blij was ik niet.

Jammer dat mij zoiets nog niet is gebeurd.
Ik was NOOIT meer gaan jureren op dat moment......... Haha!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:20

Bij mij scheelde het ook niet veel of ik was lekker naar huis gegaan ofzo.
Maar wie heb je ermee? De deelnemers en de organisatie. De vertegenwoordiger zal het weinig kunnen schelen, als je al een jury afkest op zijn kleding, terwijl die niet eens kwam om te jureren.
Soms ben ik te goed voor deze wereld. Clown

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 06:51

andersom, zo'n pennenlikker is te slecht voor deze wereld.

Zijn motto zou moeten zijn: als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:37

Om terug te komen op het door door Bendetje gestelde vraag bij de opening van dit topic over het zomertenue bij ruiters en de kleding van juryleden zal ik mijn vingers eens warm typen Knipoog

Uniformen zijn uitgevonden om - je raadt het al - uniformiteit te kweken. Het zorgt ervoor dat je je teamleden herkent ('ik moet de bal aan de andere groenen doorspelen, niet aan de rooien'), dat je sociale status niet herkenbaar is aan je kleding (arme en rijke kinderen zien er op Engelse scholen hetzelfde uit) en soms zegt het echter juist weer wel iets over je sociale status ('ober? Meer bierrrrrr' 'heeeeej.....waar koop je dat zwart-witte streepjespak?' of 'Prins Berhard, Majesteit, met ingang van vandaag mag u door wat wij vanaf nu de Lockheat affaire noemen, geen uniform meer aan'). Maar vooral gaat het om uniformiteit, iedereen die dat pak draagt is hetzelfde.

Als je dressuur rijdt gaat het om de uitvoering van de oefeningen en het gereden zijn in het algemeen. Het doel van de dressuur is duidelijk omschreven in het proevenboekje.
Dat is het beste te beoordelen als we er allemaal hetzelfde uitzien. Daarvoor hebben we een - als je er over nadenkt - ridicuul ouderwets en onpraktisch pak met zwarte laarzen, wiite broek, zwart/blauw jasje en helm/hoed.
Voilá, ons uniform.

Topruiters geven het goede voorbeeld. Zij dragen het altijd, al hoost het op het NK in Eindhoven, al vallen de mussen van het dak in Athene, ze trekken keurig hun jas aan en zetten hun hoed op.

Een zomertenue is weliswaar toegestaan, maar niet charmant en ook niet uniform.
De argumenten om het niet te dragen snijden weinig hout. ,,Ik zweet me kapot en heb een hoofd als een boei na afloop.' Nou, als dat zo is dan zijn er een paar opties mogelijk.
a) je paard staat niet bijster licht aan de hulpen. Doe er iets aan!
b) je eigen conditie is onvoldoende. Ga drie keer per week een rondje hardlopen!
c) een combinatie van a & b

Dus, om terug te komen op het zomertenue: het mag wel, maar als je Anky/Edward/Imke/Laurens of welke topruiter dan ook als je grote voorbeeld ziet, doe dan die tien minuten je jasje aan.

En dan de jury.
Die zit er namens de KNHS om de punten uit te delen volgens het reglementen van de FEI, niet om daar een individuele invulling aan te geven. Daarbij hoort een voorbeeldfunctie ten opzichte van de ruiters. Correcte, niet opvallende, kleding is daarvoor nodig. Die outfit is tevens nodig om de vereiste autoriteit uit te stralen.
Wil je authentiek zijn, dan is de plek van de jury daar niet de juiste voor. Hou je van een shabby look, ben je een gepierced 'metaaltype' of kleed je je juist graag theatraal, doe dat dan bij de bbq van de buren, niet als je in functie bent.
In veel sporten is het daarom gebruikelijk dat jury's een uniform dragen.

Ik zit hier in een rokje met felle kleuren, glitters en een gekartelde onderkant. Ik hou niet zo van een grijze muizenlook. Maar als je jureert maak je deel uit van het grijze muizencordon van de KNHS dat punten uitdeelt aan de hand van een streng reglement, waar iedere deelnemer gelijke kansen bij hoort te hebben.

Staat je dat niet aan, dan is de westernsport misschien meer wat voor jou. Daar kun je shabby in spijkerbroek, maar ook blingbling verschijnen.

Aldus getekend,
de kataklopperd

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:23

Citaat:
Dat is het beste te beoordelen als we er allemaal hetzelfde uitzien.

allemaal in zomertenue Pling

Citaat:
Een zomertenue is weliswaar toegestaan, maar niet charmant en ook niet uniform.

Charmant of niet is subjectief. En allemaal in zomertenue is ook uniform.

Citaat:
De argumenten om het niet te dragen snijden weinig hout. ,,Ik zweet me kapot en heb een hoofd als een boei na afloop.' Nou, als dat zo is dan zijn er een paar opties mogelijk.
a) je paard staat niet bijster licht aan de hulpen. Doe er iets aan!
b) je eigen conditie is onvoldoende. Ga drie keer per week een rondje hardlopen!
c) een combinatie van a & b

Zweten heeft niks met conditie te maken , maar met de afvoer van warmte. Bij een omgevingstemperatuur hoger dan de temperatuur van je huid ga je zweten om je huid te koelen. Dit gebeurd eveneens bij een hoge luchtvochtigheidsgraad.
Of wou je zeggen dat alle topsporters maar eens een rondje vaker hadden moeten hardlopen.

Citaat:
Dus, om terug te komen op het zomertenue: het mag wel, maar als je Anky/Edward/Imke/Laurens of welke topruiter dan ook als je grote voorbeeld ziet, doe dan die tien minuten je jasje aan.

Zie ze zeker als goede topsporters, maar dat ben ik niet en met mij velen niet. Ik wens mijn sport als amateur op een prettige manier uit te voeren. Bij een hoge temperatuur maak ik het voor mijn paard aangenaam door zo kort mogelijk te rijden en tussentijds te koelen en voor mezelf indien toegestaan het jasje weg te laten.
Die regel is er dat het mag. Ieder zijn keuze. Vind je een jasje mooier trek hem aan en zeik niet dat je het warm hebt, wil je er geen aan net zo fijn en dan geen gemiep dat een jasje mooier is.

Imo zonde om je warm te tiepen, naast dit
Citaat:
Als je dressuur rijdt gaat het om de uitvoering van de oefeningen en het gereden zijn in het algemeen. Het doel van de dressuur is duidelijk omschreven in het proevenboekje.

moet ik nog zoeken naar de argumenten van jou die wel hout snijden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-07-06 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: BB code weer aangezet zodat quotes weer werken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:33

je quotes werken niet, omdat je achterste [/unquote] moeten zijn.

Maar ik ben het wel met je eens. Sas doet toch haar jasje aan, maar we zuullen niemand scheef aankijken die dat niet doet. Eerder juist: die durft.....
Laatst bijgewerkt door Frantic op 07-07-06 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:34

edit, verkeerde knop, volgens mij werkt unquote ook niet

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:55

Als ik ga schrijven probeer ik er wel netjes uit te zien. Niet opgedirkt ofzo, maar ook geen "kom net uit de stal gerend" look.
Dus nette, schone broek, net en beschaafd shirtje. Dus niet met een decollete (schrijf je dat zo) tot je navel. Haha

Edit; jury waar ik mee mee gaat gaat ook nooit in mantelpakje, maar wel gewoon netjes gekleed.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:07

amondi schreef:

ik weet niet wat het is met de quotes. Eerst deden ze het wel en toen ineens niet meer Verdrietig

Uiteindelijk komt het er op neer leven en laten leven binnen het regelement van de wedstrijden.
Volgende keer zal ik overigens wel netjes mijn plastron vast zetten. Dat gewapper is idd niks Bloos

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:09

Ik heb laatst geschreven bij een L2 dressuurwedstrijd, toen het 30 graden was.
De jury en ik hadden het zo warm in de auto.
Alle combinatie's met jasje of zomertenue kregen dan ook hetzelfde cijfer.
Het ziet er misschien iets minder mooi uit, maar ik vindt het wel goed, want 30 graden is wel heel warm.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:12

Het punt verzorging gaat gewoon niet om het mooi zijn. Je moet gepast gekleed zijn binnen het regelement, spullen dienen schoon en bovenal passend te zijn. En nog veel belangrijker de combinatie dient in goede conditie in de ring te verschijnen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:51

Ik vind het belachelijk als je niet mag starten zonder jasje. Ik word met 30 graden al misseljik van de hitte in een hempje als ik priveles heb. Kun je nagaan als ik in een jasje een wedstrijd heb, heb je kans dat er mensen flauwvallen! Scheve mond

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:26

sjakie schreef:
amondi schreef:

ik weet niet wat het is met de quotes. Eerst deden ze het wel en toen ineens niet meer Verdrietig

Uiteindelijk komt het er op neer leven en laten leven binnen het regelement van de wedstrijden.
Volgende keer zal ik overigens wel netjes mijn plastron vast zetten. Dat gewapper is idd niks Bloos

Je BB code (vinkje onder het bericht) stond uit, ik heb het weer aangezet.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:13

thanks OK dan!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:28

Oee in warme temperaturen in vol ornaat rijden vind ik dodelijk!!! vooral na het afgroeten dan loopt de temp bij mij zo op dat ik zowat het hele sterrenstelsel aan me voorbij zie trekken. Ik weet niet hoe vlug ik die jas uit moet doen en die cap af.

Ik heb ooit 1 of 2x in zomertenue gereden, volgens mij was het toen 33 graden.. met de pony's vroeger wel vaker trouwens maar als het mag maak ik er dankbaar gebruik van. Vroeger mocht je met een blouse met zon boordje en speldje rijden, dat vind ik netter dan met een plastron.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:30

Omdat dit hele topic over zomertenue gaat, heb ik even een vraagje. Als op de wedstrijd is toegestaan met zomertenue te rijden: Ik heb een wit blousje met mouwen iets boven mijn ellebogen. Op mijn linkerborst staat een klein groen embleempje (het merkje), zo ook op de kraag in mijn nek (die je niet ziet door mijn plastron).
Mag ik hiermee starten ? (zowel springen als dressuur ?)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:57

Rupsje schreef:
Omdat dit hele topic over zomertenue gaat, heb ik even een vraagje. Als op de wedstrijd is toegestaan met zomertenue te rijden: Ik heb een wit blousje met mouwen iets boven mijn ellebogen. Op mijn linkerborst staat een klein groen embleempje (het merkje), zo ook op de kraag in mijn nek (die je niet ziet door mijn plastron).
Mag ik hiermee starten ? (zowel springen als dressuur ?)

Ja hoor, hier mag je mee starten.
De blouse heeft mouwen en is wit dus geen probleem.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:57

CGJ12 schreef:
WIE bepaalt er eigenlijk dat het mag?
Gisteren maakte ik mee dat de organisatie het vroeg aan een willekeurige L/M jury. Die zei "NEE".
De rest van de (Z) jury's stond erbij en keek er naar, al denkend: van mij mag het "WEL". Naar hún mening werd niet gevraagd .... Nagelbijten / Gniffelen

Meestal is de mening van de jury doorslag gevend Die beslist het dus
Als organisatie kan je het vragen aan de jury en die beslist dan gezamelijk als ze met meerdere tegelijk zitten te jureren ofdat ze het toestaan of niet
Meestal is de mening van het jurylid dat nee zegt doorslag gevend
Heb een keer een jury meegemaakt die 'smorgens om 10 uur zei ,tegen de andere jury die vroeg of ze het eens was met zomer teneu, nee want het is nog niet zo warm het is nog maar 10 uur dus was het jasjes aan
Toen moest ze dus gaan jureren en toen wou ze niet in de auto omdat het veel te warm was om in dat ding te gaan zitten bakken ze wou met parasol aan een tafeltje
Nou de parasol kon ze vergeten het tafeltje heeft ze gahad maar de ruiters waren het niet eens met de parasol dus heeft ze helemaal in de bakkende zon gezeten

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:16

haha "eigen schuld"...

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:58

De kleding voor de juryleden, dit zijn de regels volgens de knhs

Een official wordt geacht tijdens evenementen als zodanig herkenbaar te zijn, en zich
representatief en correct te gedragen en kleden.

Kleding
Over de kleding van officials wordt slechts vermeld dat deze correct moet zijn. Hieronder volgen
een aantal richtlijnen;
Als official bent u officieel in functie. U moet als zodanig herkenbaar zijn. Dan is een
“functiepak”een handig hulpmiddel, zo straalt u, zonder er iets voor te doen, (meer) gezag
uit. Evenals het voor de deelnemers in kledingvoorschriften niet uit maakt of ze in de ring
verschijnen tijdens een kleine lokale wedstrijd of tijdens een groot (nationaal) concours,
zou dit ook voor de officials geen enkel verschil mogen maken.

De heren dienen een kostuum of combinatie met stropdas, van gedekte kleur te dragen. De
stropdas kan eventueel worden vervangen door een correct gestrikte choker. Als de
temperatuur dit wenselijk maakt kan een spencer of een dunne coltrui onder het jasje
worden gedragen. Het dragen van een bolhoed door de mannelijke officials wordt
aanbevolen, maar is niet verplicht. Vrijetijdskleding (spijkerbroek of gewone broek met
trui, jack, trainingspak, sportschoenen of zelfs klompen) is niet toegestaan.

Voor vrouwelijke officials geldt min of meer hetzelfde, een (broek)pak of combinatie. In het
algemeen kan worden gesteld dat een verzorgd geheel in min of meer gedekte tinten beter
past bij de strenge eisen aan deelnemers dan een uiterst fleurig en uitbundig geheel. Dit
geldt tevens voor de verdere uiterlijke verzorging. Vrijetijdskleding als een joggingpak of
spijkerbroek met T-shirt en sportschoenen zijn niet toegestaan.

Als voor de ruiters het dragen van een zomertenue wordt toegestaan door de
Federatievertegenwoordiger, dan kunnen ook de officials zich daaraan aanpassen in de
vorm van bv. het uitlaten van het jasje.

Bij prijsuitreikingen waar u aanwezig moet zijn dient u, als de weersomstandigheden het
toelaten, zonder overjas te verschijnen.
Bij wedstrijden van de aangespannen sport gelden andere eisen wat de kleding van de jury
betreft. Zie hiervoor de handleiding voor juryleden.
Resumerend:
Toegestaan is:
• Kostuum of driedelig.
• Combinatie jasje/ rok of jasje/ broek.
• Overhemd of blouse met korte mouwen onder het jasje.
• Dunne (col)trui onder het jasje.
• Bolhoed.
• Zonnebril en niet te opvallende zonnehoed.
• Cape, lange of driekwart jas.
• Nette regenkleding over de gebruikelijke kleding.
Wat mag niet;
• Zonder jasje, colbert of blazer, tenzij er in zomertenue wordt gereden
• Te bloot.
• Een spijkerbroek.
• Broek met trui of rok met trui.
• Bij dames; te korte rok.
• Bij heren; zonder stropdas of choker.
• Sandalen, gymschoenen, sportschoenen, klompen.
• Bodywarmer en sportkleding.
• Zichtbare reclame opdruk.
• Pet of zonneklep.
Bij prijsuitreikingen waar u aanwezig moet zijn, als de weersomstandigheden het toelaten,
zonder overjas.

yeah mannen, haal die bolhoed maar uit de kast! Errug sexy..... Tong uitsteken [i]

En dan de ruiter:

Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen,
dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan
gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of –dressuurblouse (met korte of
lange mouwen).

Een deelnemer, die geen correcte kleding draagt of van wie de voorlezer niet correct gekleed is, kan - ter
beoordeling van de (voorzitter van de) jury - toestemming tot het starten worden geweigerd.

Denk je dat je alles voor elkaar hebt, komt je moeder er aan om je voor te lezen in een broekrok en op sandalen....

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!