Tong uit zijn mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:45

mijn paard loopt bijna altijd met zn tong uit de mond, en maakt niet uit wie erop zit...

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:51

ilse18 schreef:
sorry moet hier toch ff op reageren!
Vind dat een goede jury toch wel het verschil moet kunnen zien met een paard die zijn tong eruit hangt uit verzet of uit gewenning.
Als een paard een goede of slechte aanleuning heeft, zijn er meer punten waaraan dit afgeleidt kan worden dan alleen aan een tong die buitenboord hangt of niet!

Hier ben ik het mee eens, Bij ons opde ponyclub staat een pony die gewoon de tong een centimeter nar buiten laat hangen, zonder er iets van te merken, of ze nou lekker loopt of verschrikkelijk, altijd doet ze het ook ongeacht welke ruiter. Kan dus toch nooit altijd een aanleuningsffout zijn?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:57

Het paard dat ik lease die doet ALTIJD zijn mond open zodra het bit in gaat. Bit past goed, erg zacht bitje.
Tanden zijn bekeken door de tandarts en die heeft iets hersteld. Vervolgens doet hij het nog steeds. Hoeft nog geen druk op de teugels te staan of hij doet zijn mond al open.
Dat doet hij trouwens al jaren en jaren. Gewoon een tik denk ik. Geeft geen mooi beeld.
Hij doet dit trouwens bij iedereen die erop rijdt.

Loekieloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:58

GeJe schreef:
Er zijn paarden die voor de lol met hun tong uit hun mond lopen, maar meer paarden die op deze manier de inwerking van het bit proberen te ontlopen (aanleuning). Dit kan allerlei oorzaken hebben die je het beste kunt onderzoeken met goede instructie. Speciale bitten zijn er niet voor (wel voor tong over het bit) maar daarin word je beperkt wanneer je wilt starten. Afbinden van de tong en meer van dit soort onzin, zijn natuurlijk ook niet toegestaan.

En ook al loopt een paard ontspannen en goed door z'n lichaam in de proef.. een tong buiten de mond is niet gewenst.

Wat een onzin is deze laatste zin. Als een paard goed door zijn lijf loopt, helemaal los, maar er steekt een stukje tong uit zijn mond, dan wordt je hierop afgestraft.
Mee eens dat er paarden zijn die aanleuningsproblemen hebben, maar er zijn ook paarden/ponies die dit doen zonder ook maar enkele spanning te hebben.
Kijk naar een zwiepende staart. In Aken heb ik er iemand toch behoorlijk mee zien scoren, maar hoe vaak komt het niet voor dat je op elk onderdeel hiervoor wordt afgestraft?
Mensen, kijk nou eerst eens naar de belangrijke dingen. Is het paard los in het lijf, komt hij van achter goed mee (i.p.v. alleen naar die strekkende voorbenen te kijken).

Groetjes Pling

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:01

Mijn paard had ook de laatste tijd de tong uit de mond, toen de tandarts was geweest en een paar haken weg had geveild, was het over.
Maar het kan meerdere oorzaken hebben.

lauraaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:01

ik heb een leas paard en dat is vroeger een springer geweest...
tijdens het rijde hangt altijd zn tong uit zijn mond echt grappig...maar waarom die het doet weet ik niet ? ?

mariekie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 23:36

mijn paard doet dat ook vaak, maar dan alleen als hij heel ontspannen is of net wat lekkers heeft gehad, als we serieus aan het werk gaan dan doet hij zijn tong weer naar binnen.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:36

Mijn paard heeft als veulen zijnde haar kaak gebroken gehad. Hierdoor staan haar boven- en onderkaak scheef op elkaar waardoor haar mond kleiner is. Ze kan haar tong niet binnenhouden en laat hem dus ook buitenboord hangen.

Ik heb hier eens navraag naar gedaan omdat het bij mijn paard wegens medische redenen is. Het is mogelijk om door een dierenarts een verklaring te laten schrijven dat het paard wegens medische redenen de tong niet binnen kan houden. Deze kun je dan naar de KNHS sturen en die kunnen je daar dispensatie voor geven. Ik moet er het fijne nog van vragen want ik weet niet precies hoe het dan vervolgens in zijn werk gaat.

Ook hoorde ik vandaag dat het mogelijk is om de tong door een dierenarts in te laten spuiten. Daardoor kan een paard de tong niet naar een kant buigen zodat de tong niet meer buitenboord hangt. Ook hier ga ik eens verder over vragen omdat ik verder niet precies weet wat de gevolgen mbt eten e.d. zijn.

Ik heb nu al een aantal keren commentaar op mijn coupons gehad over het feit dat ze haar tong buitenboord hangt. Het heeft alleen niets te maken met spanning en ze is verder supermakkelijk in de mond. Toch vind ik dat juryleden moeten kunnen zien aan de lichaamstaal van een paard of de tong wegens spanning of een "lichamelijk" gebrek uit de mond hangt. De mijne loopt namelijk keurig stil in de aanleuning en de gehele proef met de oortjes erop, gek dat ie dan toch spanning blijkt te hebben....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:13

@ Kim_Peters die dispensatie krijg je niet.
art 41 lid 1c van het algemeen wedstrijdreglement schreef:
Op grond van lichamelijke beberkingen van een paard wordt geen dispensatie verleend.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:21

Heel erg oud topic.